Honda Civic 1.8 Sport (2012)

autoreview

Honda Civic 1.8 Sport (2012)
Honda Civic 1.8 Sport (2012)Honda Civic 1.8 Sport (2012)Honda Civic 1.8 Sport (2012)Honda Civic 1.8 Sport (2012)Honda Civic 1.8 Sport (2012)Honda Civic 1.8 Sport (2012)

Signalement

UitvoeringCivic 1.8 Sport
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort en Sportiviteit

  • 122.000 km

Hallo,

Bij deze mijn review van een Honda Civic 1.8 GT Automaat

Ik heb heel wat auto,s overwogen, comfort en sportiviteit stonden voorop, de auto mocht niet ouder zijn dan 8 jaar, max 125.000 km gelopen en goed onderhouden zijn.
Na veel reviews te hebben gelezen, afgezien van een duitse of franse wagen, die hadden mijn voorkeur, de reden is dat er teveel kapot gaat aan motoren en automatische versnellingsbakken.

De auto is nieuw geleverd in denemarken, toen die half jaar oud was naar nederland geimporteerd.
Een GT uitvoering is niet in NL geleverd, komt neer op een Sport uitvoering met nog meer luxe.
De reden om voor deze auto te kiezen waren, sportief,comfortabel,betrouwbare en verfijnde techniek,lage onderhoudskosten, veel bergruimte en persoonlijk vindt ik het een mooie auto om te zien.
Een Honda is een zeer degelijke goed gebouwde auto waar zelden wat aan kapot gaat.

Toen ik wegree bij de dealer had ik gelijk een goed gevoel met de auto, verfijnde Honda techniek, en dacht wat rijdt die lekker, mijn vrouw was ook heel positief, ze vraagt nogal eens of ze hem mag lenen, de grote bagageruimte was voor ons een pre en tevens dat de auto jaren meekan.
Dealer gaf een prijs die ik in gedachte had, na een bak koffie was het gelijk beklonken, een week later werd de auto netjes afgeleverd door de Honda dealer zoals afgesproken, ook hadden ze nog dingen extra gedaan.

Zithouding is goed en de stoel prima verstelbaar, voor het sportieve gevoel zou je nog iets lager willen kunnen zitten, maar dat kan niet omdat de tank onder de stoelen zit, de zijdelingse steun is goed en stoelen zitten lekker.
Ik ben 1.88m in het begin moest ik wel wennen aan de zithouding, er wordt soms gesproken dat ze de beste zithouding niet kunnen vinden, zo ervaar ik het niet, maar een kwestie van wennen.
Wat ik wel vindt is dat je nooit een lekkere houding vindt voor je rechtervoet met gas geven, nu rij ik bijna altijd op cruisecontrol en heb ik daarbij ook lange onderbenen.

Door de lage daklijn moet je met instappen wel opletten dat jeje hoofd niet stoot, je zit vrij diep weg in je cockpit : ) als je eraan gewend bent heb je er geen last van, maar mocht je niet zo goed te been zijn of al op leeftijd is het wel iets om rekening mee te houden.

Benzinetank is 50 liter, had van mij wel 60 liter mogen zijn, handig als je meer kilometers kan rijden op een tank.

Verbruik gemiddeld is 1 op 14 ( 1 op 16 is haalbaar met hele rustige rijstijl)
Lange afstanden 110 kmh 1 op 17
Ik Tank altijd Euro98, dit is ook duidelijk merkbaar in de loop van de motor, maar vooral hoe die oppakt en op toeren komt.
Euro 95 ( E10 ) vindt ik echt waardeloze benzine, motor loopt er schraal op en trekt minder goed.

Fijn in de hand liggend leren sportstuur met hoogte/diepte verstelling, autoradio en cruise control bediening erop.
Besturing is direct en redelijk gevoel wat er met de wielen gebeurt, bekrachteging is niet te licht, je moet wat inspanning leveren om te sturen, wat bijdraagt aan het stuurgevoel en vetrouwen, hij centreert goed op de snelweg.
Analoge Toerenteler recht voor je neus is perfect, mooie tellerbak en kleuren ook, bovenop het dasboard zit de digitale snelheids meter, daar is goed overnagedacht dat je je ogen zo min mogelijk van de weg hoef te halen, Ik vindt de ergonomie goed op orde, auto is luxe uitgevoerd met gescheiden climate control stoelverwarming en nog div andere zaken.

Gebruikte materialen zijn van een hoger nivo als vorige Honda,s er kraakt of piept nergens wat, Interieur is mooi om je heen gebouwd als een cockpit.

Cruise control werkt prima, van mij zou die iets sneller mogen reageren, als je bijvoorbeeld een tunnel uitrijdt wacht die te lang met gas bijgeven, als die weer op ingestelde snelheid is gaat die net te lang door, de software is voor verbetering vatbaar.

Met de Econ knop aan ( zo zuinig mogelijk rijden ) gaat het vloeiender maar dan laat hij ook toe dat de auto 3 kmh minder hard mag rijden, en neemt ruim de tijd om weer te acceleren.
Ik gebruik de econ knop niet.

In de Econ stand probeert die zo laag mogelijk in toeren te blijven, en reageert die ook rustiger op het gaspedaal, om benzine te sparen, de motor wordt dan wel erg tam en sportiviteit is ver te zoeken, de motor wordt als het ware lam gelegd.

Achterin kun je als volwassene redelijk goed zitten, de magic seats zijn heel makkelijk als je dingen moet vervoeren, de achterste portieren gaan 90 graden open, iedeaal om spullen in te laden, of kinderen als je die hebt.
Je kunt de stoelen in een keer plat leggen waardoor je direct een vlakke laadvloer hebt, de kofferbak is echt groot, en met vlakke laadvloer zeer groot, iedeaal voor de vakantie of hobbie/verbouwing.

De 1.8 I-VTEC Motor is technisch zeer geavanceerd, lang inlaatspruitstuk voor lage toeren, kort inlaatspruistuk voor hoge toeren, olie gekoelde zuigers, ontwikkeld inlaat traject om pumping losses te voorkomen ( efficientere verbrading ) constant variabele kleptiming, de motor is ongeloofelijk soepel en efficient hierdoor.

Bij constante snelheden is de motor stil, ook als je 130 of harder rijdt.
De motor heeft een mooie sportieve klank, die precies goed geisoleerd is, bij lage toeren een mooie donkere brom, bij hoge toeren een Race geluid.

Automaat rijdt supersoepel en heerlijk comfortabel, schakelt bij 1800 rpm op als je rustig rijdt voel je de automaat niet eens schakelen, als je om meer presatie,s vraagt voel je hem wel schakelen, maar ook dan is het verfijnd.
110 kmh op de snelweg doet die maar 2200 rpm.

-Drive stand (handbediening middels pliffers) gaat die na ongv 10 sec terug in auto schakelen stand, nadeel hiervan is als je zin hebt om een keer flink door te rijden, dat de automaat gaat opschakelen, deze optie kun je beter alleen gebruiken om even snel terug te schakelen.

-Sport stand blijft die hoger in de toeren, maar gaat niet meer naar 4 en 5e versnelling, ik begrijp niet waarom ze dat gedaan hebben.
Na handbediening middels pliffers, schakelt hij niet meer automatisch op of terug en gaat die de toerenbegrenzer in als je niet oplet, dat is voor in de bergen of zin hebt om hetzelf te bepalen, en kun je tussen 1 en 5 schakelen, zie je in display onder toerenteller welke versnelling die staat.

Een nadeel van de automaat is dat je een stuk sportiviteit inlevert, door de lange overbrengingen.
Als je rustig of gewoon lekker doorrijdt merk je dit niet, je komt echt geen vermogen tekort je zit zo op 120 met invoegen of van 0 naar 60, automaat reageert ook snel als je om prestatie,s vraagt.
Maar als je een keer zin hebt om echt op te schieten kan de motor niet snel genoeg op toeren komen, dit is met name in 4e en 5e versnelling, en moet je de kickdown gebruiken en zit die hoog in de toeren, hij kan 115 in 2e versnelling en 170 in 3e versnelling, 215 in 4 versnelling, verder niet gekomen ?

Voor het echt sportieve rijden en te genieten van het hitsige van de 1.8 I-Vtec in hoge toeren, kun je dus beter een Handgeschakelde versnellingsbak nemen, die heeft kortere overbrengingen en een 6e versnelling.
Maar de automaat maakt weer optimaal gebruik van het goede koppel in lage toeren.
Je hoort weinig rijwijnd, ook op hoge snelheden opvallend stil, de auto heeft ook een zeer lage weerstands coeffcient, hierdoor verbruikt die ook minder brandstof.

Je hoort duidelijk op wat voor soort asfalt je rijdt, storend zou ik het niet willen noemen maar aanwezig bij slechte kwaliteit asfalt.

Onderstel is comfortabel en sportief, een heerlijke afstemming die niet te slap is, hij stuurt fijn en trekzeker, houd strak de ingezette koers aan, het geheel voelt vetrouwd aan,, als je echt hard gaat gooit die zijn kont beetje om totdat de electronica ingrijpt, hij kan echt zeer hard door de bocht.
Het is echt genieten met deze auto op een bochtige weg, ook als je gewoon normale snelheden rijdt, ze hebben echt hun best gedaan om je te laten genieten van het sturen.
Korte oneffendheden voel je wel, maar slechte wegen dempt die zeer goed weg, hij raakt niet van de wijs op oneffen wegdek in de zin dat die nerveus wordt of heel erg gaat zoeken.

Remmen zijn goed te doseren en ruim voldoende stopkracht, goed pedaalgevoel
Door het goede onderstel voel je precies wat er gebeurt met aanremmen, de auto wordt niet nerveus bij hard aanremmen, maar bijt zich vast en centreert

Onderhoud

  • 135.000 km

Heb de auto nu bijna een jaar, en nog steeds zeer tevreden mee.
Het is een erg fijne reiswagen, lange afstanden leg je af zonder moe te worden, wat een fijne stoelen en heerlijk in de hand liggend sportstuur, op bochtige wegen is het echt lekker sturen.

We zijn wezen kamperen wat opviel is hoe goed de auto nog rijdt ondanks dat die zwaar beladen was.

Bij 130.000 km de voorbanden moeten vervangen omdat er een kapot was, zat te twijfelen tussen bridgestone of michelin, omdat er al bridgestone gekozen voor Brigestone ( Turanza T005 )

Vakantie Dordogne

  • 156.000 km

Een week naar de Dordonge geweest samen met mijn vrouw, het viel ons op dat we na de lange rit geen last hadden van rij/windgeluiden, hij echt comfortabel is en goed zit, afstand was 1070 km.
Climate control blijkt ook erg fijn, beter als een standaard airco,geen last van droge ogen en stabiele 23C , het was daar tussen 30 en 38 graden.
Ter plaatse heerlijk kunnen sturen, echt genoten van het goede onderstel.

Tijdens de reis onderstaand verbruik:
-Verbruik bij 110 kmh 1 op 17
-Verbruik bij 130/140 khm 1 op 15,5
-Met de hand schakelen, genieten van bochten 1 op 13

Wat negatief opviel is de te lange overbrengingen van 4 en 5e versnelling.
Ree 145 op cruisecontrol, moest 4 km lang 8% stijgen, toen we al een tijdje aan het klimmen waren ging die terug naar 3 schakelen en reden we 6000 rpm in 3e versnelling, das wel erg veel.
Toen maar op hand schakelen gezet in 4e versnelling ?

De motor is sterk genoeg en levert goed koppel in lage toeren, maar als je prestaties wilt moet je toeren maken.
Dus de Motor en Automaat combinatie werkt goed als je rustig tot wat sportiever rijdt, heerlijk stil supersoepel ?en echt zuinig voor dit formaat en gewicht auto.
Maar als je even lekker wilt opschieten werkt het niet zo lekker omdat de Motor snel op toeren moet kunnen komen, maar lukt niet met zulke lange versnellingen.

Apk + onderhoud

  • 162.000 km

Bij 160.000 km motorolie + filter vervangen

103 khm op cruise control verbruik gehaald van 5,4L/100 km ( 1 op 18,5 ) over een afstand van 400 km

Bij 162.000 Apk gekeurd, alleen een kenteken lampje vervangen.
Remvloeistof laten vervangen, is duidelijk merkbaar een beter pedaal gevoel en remdrukregeling.
Voorbanden waren versleten Michelin Primacy 4 eronder laten zetten.

Afscheid

  • 167.000 km

Ik heb de auto verkocht, aanstaande zaterdag gaat die weg.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.