Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport Business Edition (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic 1.6 i-DTEC Sport Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 105.645 km |
KM-stand laatst | 275.403 km |
Aanschaf Honda Civic 1,6 D
- 115.000 km
Omdat onze Alfa Romeo Mito 1.3 JTD 250K op de teller had en wat mankementen begon te vertonen, waren we op zoek naar een vervanger.
Wij wilden, naast meer ruimte, ook weer een zuinige diesel met een strak stuurgedrag.
De Alfa Giulietta viel af omdat de binnenruimte t.o.v. de Mito niet veel verschilde. Ook sprak het dashboard en de afwerking van het interieur ons niet aan.
De Mazda 3 was ook een optie, maar in de praktijk blijkt het verbruik van deze diesel toch tegen te vallen.
Bleef over de Honda Civic. Eerst hebben we met het nieuwe type gereden. Deze rijdt fantastisch. Toch ons afgevraagd of een nieuwe interessant zou zijn omdat diesel tegenwoordig zo onder vuur ligt en het maar de vraag is hoeveel je er na verloop van tijd voor terug krijgt.
Daarom op zoek gegaan naar een Civic van het oude type. We liepen tegen een ex-lease aan van 5 jaar oud en slechts 105.000 km op de teller .
Na een proefrit waren we verkocht. Wat een enorme ruimte (100 ltr koffer meer dan een Golf) en de opklapbare zitting is ontzettend handig. Wij vervoeren regelmatig iemand met een mountainbike naar een vliegveld. Bij opgeklapte zitting kunnen er 2 fietsen achter de voorstoelen !
De auto ligt ontzettend strak op de weg en heeft in snelle fly-overs geen last van bodyrol. Verder is de auto behoorlijk comfortabel. Alleen kleine oneffenheden worden met name bij lage snelheden wel goed doorgegeven.
Ik rijd ruim 40 jaar auto, maar dit is bij verre de beste versnellingsbak die ik ooit gehad heb. De slagen zijn erg kort en heel precies en de pook ligt heel goed onder handbereik.
De stoelen zitten prima. In eerste instantie was ik bang dat de korte zittingen zouden gaan irriteren, maar dat is niet het geval. Wel had de rugleuning bovenin wat breder gemogen.
Het verbruik is zelfs lager dan van de Mito. Op dit moment gemiddeld ruim 1:20 met uitschieters richting de 1:21,5.
De auto is een business editie en is erg rijk uitgerust met o.a. parkeersensoren voor en achter , achteruitrijcamera, dodehoeksensor, lane departure warning, automatisch grootlicht en navigatie.
De eersten werken fantastisch, de navigatie is echter nogal wat op aan te merken. Het scherm is een enorm gepriegel van kleine tekens. Om duidelijke verkeersinfo te krijgen moet je nogal ver het menu in duiken (4 klikken). Onder het rijden leidt dat enorm af. Zeker als je een Live TomTom gewend bent, is dit een behoorlijke stap achteruit. Ook kent het systeem geen spraakcommando’s zoals ik in de Mito gewend was. Van Japanners had ik toch een wat meer up to date systeem verwacht zeker omdat het systeem in de Mito enkele jaren ouder was.
Inmiddels hebben we er in 3 maanden tijd 10.000 km meegereden en hebben we de auto een grote beurt door de Honda dealer laten geven. Hoewel er niets aan mankeerde (alleen remblokken achter) , was de rekening toch vrij fors: € 742,88. Voor de volgende beurten gaan we naar de lokale vakgarage.
Dat was zweten !
- 119.887 km
Dat was even schrikken: Is het 30 C en doet de airco het niet meer. De laatste maanden maakte mijn vrouw wel eens de opmerking dat de airco van de Honda niet zo goed werkte als die van de Alfa. Afgelopen weekend bij deze tropische temperaturen deed hij echter niets meer. Dus de dealer gebeld (de auto had enkele maanden terug nog een grote beurt gehad). Deze merkte op dat de druk van het systeem bij de beurt goed was. Vervolgens viel al snel de opmerking schakelaar of airco pomp misschien kapot. Niet echt leuk als je bedenkt dat de auto iets meer dan een ton heeft gedraaid en er dan misschien een dure airco pomp aan zit te komen, zeker niet met de bekende hoge Honda onderdelenprijzen in je achterhoofd. Toch maar even de vakgarage hier in het dorp gebeld (Autos 't Harde). Ik kon de volgende dag langskomen en de oorzaak werd snel gesteld. De airco vloeistof was bijna op. De auto aan de machine gezet en bijgevuld. Het resultaat is verbluffend ! De airco werkt weer fantastisch. Dank aan Auto's 't Harde voor de snelle en adequate service. Het wel of niet op druk zijn van het airco systeem zegt dus niets over de hoeveelheid vloeistof.
Een tegenvaller
- 130.641 km
Afgelopen maand begon de koeling door de airco opnieuw terug te lopen.
Omdat de auto ook een kleine beurt nodig had, hier meteen maar even na laten kijken. Bleek dat de condensator deels al vergaan was en op de aansluitpunten lekte. Dit was een fikse tegenvaller. Je verwacht dit niet bij een auto van Japans fabrikaat en deze kilometerstand. Daarom de betrouwbaar met 2 sterren afgewaardeerd.
Verder bevalt de auto erg goed. Het is een echte comfortabele reiswagen met ontzettend veel ruimte.
Wat verder erg bevalt zijn de achteruitrijcamera (kijkt ook om de hoek) en dodehoekcensoren. De verkeersbordherkenning stelt daarentegen niet veel voor. De projectie van de maximumsnelheden wordt na een aantal kilometers alweer uitgeschakeld. Het navigatiesysteem geeft vaak ook een andere snelheid aan dat het display op het dashboard. Automatisch grootlicht bevalt wel erg goed.
De kosten voor de kleine beurt bedroegen € 82,20.
De kosten van de vervanging van de condensator bedroegen € 776,34
Zowel de beurt als de vervanging van de condensator zijn uitgevoerd door een plaatselijke vakgarage.
Grote beurt
- 150.027 km
Inmiddels hebben we de 150.000 km aangetikt. Dus was weer tijd voor een grote beurt. Naast het vervangen van de diverse filters en de olie (volledig synthetisch en dus best prijzig met € 17,48 per liter) waren er geen onverwachte reparaties nodig. Totaal prijs € 369,90
Zoals eerder al genoemd wordt de auto onderhouden door een plaatselijke vakgarage. Een dealer biedt volgens ons geen meerwaarde.
Volgens de garagist kan deze auto met gemak nog 400.000 km. Dat was niet helemaal onze bedoeling, maar de 300.000 hopen we toch aan te tikken.
Door de verlaging van de max snelheid, bedraagt het gemiddelde verbruik inmiddels 1:23 !
APK + kleine beurt
- 169.365 km
Omdat de auto weer aan een APK toe was en nog slechts 600 km van de de oliewissel verwijderd was, meteen maar even een kleine beurt uit laten voeren. Kosten € 251.
Geen bijzonderheden. De auto wordt steeds zuiniger. Regelmatig geeft de verbruiksmeter 3,8 / 3,9 ltr per 100 km aan.
Weer problemen met de airco
- 173.371 km
Helaas bleek de auto tijdens een zonnige dag opnieuw niet te werken. Dit keer was de airco pomp kapot. Omdat een nieuwe maar liefs € 800 excl. arbeid etc kost, besloten om een gebruikte te laten monteren.
Totale kosten van de reparatie € 685,75.
Het mag duidelijk zijn dat de Honda niet aan onze betrouwbaarheidsverwachtingen voldoet. Bij de Alfa hadden wij de eerste 200.000 km totaal geen problemen.
Daarom de betrouwbaarheid en kosten opnieuw afgewaardeerd
APK en beurt
- 187.350 km
De Honda was weer aan een APK toe en hoewel er nog 2000 km tot de volgende beurt te gaan was, deze toch maar meteen laten uitvoeren.
De totale kosten waren enorm: € 765. Dit wordt veroorzaakt doordat de onderdelen enorm duur zijn. 4.75 ltr synthetische 5W30 olie € 97,40. Remblokken voor en achter € 170 en een set RW bladen voor € 67,88.
Honda kan dan zeggen dat ze goed scoren in de betrouwbaarheidsstatistieken, maar je loopt leeg op het reguliere onderhoud.
Voor ons in de toekomst geen Honda meer.
Gloeibougies
- 193.261 km
Vrij recent een melding van een storing. Bleek één van de gloeibougies stuk te zijn met gevolg dat ze alle 4 vervangen moesten worden.
Totale kosten € 341,06.
Het verbruik (bijna 1:21) maakt de kosten nog weer een beetje goed.
grote beurt
- 211.380 km
200.000 km beurt
inmiddels de 2 ton op de teller. Motortje loopt nog erg mooi. De hele auto voelt nog strak en solide aan. Geen kraakje te horen.
Prijs van de beurt was € 857,51 inclusief 2 nieuwe winterbanden. (Viking) en APK.
richting de 2 en een halve ton
- 234.564 km
Gisteren was de Honda weer aan een beurtje toe. Dit keer alleen olie en wat filtertjes vervangen. Verder geen bijzondere dingen.
prijs € 224
Wat wel een vermelding waard is is dat er steeds een melding PGM-FI verschijnt. Dit gebeurt inmiddels al zo'n 1,5 jaar zonder dat de auto inhoudt of ander raar gedrag vertoont. De garage kan niets vinden en ook op Engelse fora komt het fenomeen regelmatig als topic voor, maar weet men de oorzaak niet.
Gewoon negeren dus maar en op naar de 2,5 ton
Geen gekke dingen
- 254.831 km
Opnieuw een 20.000 km beurt uit laten voeren. Naast het verversen van de olie en wat filters, alleen een kentekenlampje vervangen.
Ik heb de gebruikskosten dus een extra ster gegeven.
In April, tijdens de bandenwissel, er ook een paar nieuwe Michelins op laten leggen. Het valt mij op dat de Michelin Primacy minder last van sporing hebben dan de Michelin Sports.
accu preventief vervangen
- 257.643 km
Omdat de auto 's morgens wat aarzelde met starten, de accu preventief laten vervangen. totaalprijs € 224.65
grote beurt en APK
- 275.403 km
Inmiddels staat er ruim 275.000 km op de teller. De laatste 100.000 km geen noemenswaardige problemen gehad. De auto was zowel toe aan een APK als aan een grote beurt. Naast het reguliere onderhoud bleken de achterste schuiven aan vervanging toe. Ook bleek één van de remklauwen achter vast te zitten. Dit zorgde er voor dat de factuur uiteindelijk behoorlijk opliep en € 1231,59 bedroeg.
De auto rijdt verder prima, geen olieverbruik o.i.d. dus we gaan rustig richting de 3 ton.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.