Honda Accord Tourer 2.4 i-VTEC Executive (2012)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.4 i-VTEC Executive (2012)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.4 i-VTEC Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf9.294 km
KM-stand laatst33.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 9.746 km

Sinds een week staat er een Accord Tourer 2.4 in Executive mode van eind 2012 bij mij op de oprit. Na ruim een jaar wikken en wegen m'n Honda S2000 en m'n Honda Civic 1.4 ingeruild op deze geweldige auto. In de laatste 2 jaar heb ik de S2000 maar heel beperkt gebruikt, een kleine 3000 km gereden in twee zomerseizoenen, is niet de moeite. Hoewel de Civc een hele fijne auto is om mee op pad te zijn gaf deze auto mij toch niet dat gevoel waar naar ik op zoek was. Heb ik het over gevoel dan heb ik het over emotie, auto rijden is voor mij emotie.
De Civic kwam, om echt leuk te zijn, toch wel wat vermogen te kort.

Maar ja waar ruil je een S2000 op in? Graag wilde ik in een Honda blijven rijden, voor mij is Honda een zeer mooi merk met een eigen identiteit en een eigen visie die niet mee gaat met de massa (daar hou ik van) (hoewel het wel slim is om meer marktconform te produceren), daarnaast is het dealernetwerk van Honda volgens mijn ervaringen zeer goed.
Dan heb je de keuze uit op een rappe Civic of toch een Accord met wat vermogen. Na wat ervaringen en reviews over het 2.4 blok van Honda te hebben gelezen kwam ik tot de conclusie, dit moet em worden. Het 2.4 blok ligt vooralsnog alleen in de Accord en stamt af van 2008, het K24Z3 blok is er één van de oude stempel, een ongeblazen blok welke je in de toeren moet jagen om op gang te komen. Eigenlijk vergelijkbaar met het F20C motorblok van de S2000. Ik hou er van, lekker old school autorijden.

Zoals gezegd het is een Tourer geworden in de kleur Premium White Pearl in Executive uitvoering. Nmm een geweldige kleur die in volle zon pas tot leven komt. In de schaduw lijkt de kleur geen leven te hebben. En ja wat moet ik over het Executive pakket vertellen, ik heb nog nooit zo'n luxe uitgevoerde auto gereden, echt geweldig. Ben het meest te spreken over de lederen zetels (het zijn geen stoelen maar echt zetels die electrisch en naar eigen behoefte ingesteld kunnen worden) en de premium geluidsinstallatie. Maar ook de achteruitrijcamera en het schuif- kanteldak kunnen mij bekoren. En die ruimte he, voor mij enorm, hier ga ik een hoop plezier mee beleven.

De eerste 500 km zitten er op, m'n eerste ervaringen zijn louter positief, de Tourer is erg relaxed te rijden maar wil zeker vooruit wanneer je daar om vraagt, een verzetje terug en gas, de wijzer van de toerenteller zit snel in het rode gebied en de rijsnelheid loopt snel op. Het gemiddeld verbruik (gemeten aan de pomp)van deze 500 km lag op een 1 op 12,8. Nmm een prima resultaat voor een auto van 1500 kg en die de sporen heeft gekregen.

Twee dingen zijn me wel al opgvallen, de motorkap trilt bij snelheden boven de 130 / 140 km en het tanken was geen onverdeeld succes, telkens sloeg de benzinetoevoer af en moest ik de tuit van de vulslang op een andere manier in de benzinetankopening houden. Mogelijk lag het aan de vulslang.

Wordt vervolgd. Nu eerst verder met kilometers rijden en genieten.


Het blijft een bijzondere auto

  • 23.000 km

Bijna een jaar geleden dat ik iets van me heb laten horen vwb de ervaringen met deze Honda Accord. Valt er veel te vertellen? Eigenlijk niet, de Acoord doet waarvoor deze is gemaakt zonder problemen, zonder tegenzin en zonder enige storing maar met plezier, enthousiasme, en met veel overtuiging.
De Accord is in 1 woord geweldig.

Ik zal hieronder trachten te verwoorden hoe ik tot dit enthousiasme kom.

Rijden
De Accord is zowel rustig als spectaculair te berijden, het is een auto met twee gezichten. Vtec blijft toch een zeer bijzonder iets, het blijft me verbazen wat het met de auto (en met mij) doet. De Accord is aan de zware kant, dat merk je vnl in het snelle bochtenwerk en bij het optrekken, het geeft echter ook een robuust en vertrouwd gevoel.

Schakelen in de Accord is geen straf, de bak laat de versnellingen makkelijk inleggen en koppelen gaat met een prettig gemak.
Ook het sturen gaat prettig, niet te zwaar en zeker niet te licht waardoor je constant correctieve stuurbewegingen moet maken. Gewoon lekker vlezig en met veel gevoel.

Comfort
De Accord is zeer luxe en van alle gemakken voorzien. De navigatie werkt intuïtief en zorgeloos, de licht en regen sensor functioneren prima, de zetels van waaruit de Accord wordt bedient zijn een genot om in te zitten.
Aan boord van de Accord is het stil, alleen bij stevig optrekken tot in vtec gebied is het motorgeluid in het interieur te horen, bij constante snelheden op de snelweg draait de Accord rustig zijn toeren.
Waar ik echter minder enthousiast over ben zijn de spraak gestuurde opdrachten (navi, telefoon, bediening Accord) en de koppeling van mijn mobiele telefoon met de Accord, op 1 of andere manier krijg ik dit niet goed voor elkaar

Audio
de Accord is voorzien van een stevige audio, het geluid wat deze produceert voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Hierbij de toevoeging dat het geluid van de cd of mp3 speler net wat beter klinkt dan via de radio.

Verbruik
Het gemiddeld verbruik over de door mij gereden 13000 bedraagt 1 op 12,5. Nmm voor een auto van dit kaliber acceptabel.

In april van dit jaar heb ik een nieuwe 19 inch set Honda velgen met nieuwe banden laten plaatsen. Het zijn Honda Civic Type R zgn Rage velgen, heb tevens de uitlaattips vervangen door exemplaren van de Honda S2000. Zie foto 3 en 4. De auto is nu net even stoerder en een nmm zeer indrukwekkende verschijning.

Wordt vervolgd. Groet van een tevreden Honda rijder.

Nav de opmerking over de roestgevoeligheid van het frame van het schuif/kanteldak gemaakt door R. Koetsier heb ik het frame minutieus gecontroleerd, nergens roest, vuil of andere onregelmatigheden te bekennen. Het frame zelf is, zoals ik heb kunnen zien, van aluminium. Daarnaast worden ook veel plastic onderdelen gebruikt. Evengoed heb ik op en in het mechanisme wat teflon gespoten. Moet vooralsnog voldoende zijn om het eea soepel te houden.

Tot zover deze update.

Zomeruitvoering

  • 33.000 km

Al weer ruim een maand rij ik in zgn zomertrim met de Accord, wat inhoud S2000 uitlaattips en Rage velgen van de Civic Type R. In de wintermaanden schroef ik genoemde spullen er weer af en is de auto weer standaard.
Wat een geslaagd uiterlijk heeft de Accord toch. En wat rijdt het fijn. Al weer bijna twee jaar probleemloos kilometers draaien.

Het enige minpunt is de bluetooth koppeling met de smartphone, het lukt maar niet om een verbinding tot stand te brengen. Jammer want zo kan ik ook geen muziek streamen en afspelen over de perfecte luidsprekers.

Het gemiddeld verbruik ligt over de laatste 5000 km op 8,5 ltr per 100 km. Dit is gemeten aan de pomp. De boordcomputer is wat positiever gestemd. Om dit gemiddelde te halen spaar ik het motorblok qua toeren niet, maw regelmatig wordt vtec aangesproken en ligt de snelheid op de snelweg hoger dan toegestaan. Nee deze auto wordt zomaar niet ingeruild, we blijven de komende jaren nog dikke vrienden.

Wordt vervolgd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.