Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Executive (2012)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Executive (2012)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst163.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update bij 160.000 km

  • 163.000 km

UPDATE BIJ 160.000 km
Inmiddels weer 80.000 km erbij. Prima auto, ik wil niet in herhalingen vallen.
Jammer dat Honda besloten heeft dit model niet meer in Europa te leveren.

Bij ruim 150.000 km kreeg ik ineens problemen met het roetfilter: de auto ging in noodloop (turbo en cruise control werken niet meer). De dealer heeft het filter handmatig geregenereerd, maar een paar duizend km later was het weer raak. Opnieuw geregenereerd bij de dealer, die tevens aangaf dat om het probleem definitief op te lossen vervanging van verstuivers + katalysator + roetfilter noodzakelijk zou zijn. Kosten incl. leidingwerk Euro 3.695. Dat was ik dus niet van plan te doen (zie ook de forumdiscussie over dit onderwerp op deze site).
Uiteindelijk heb ik het filter professioneel laten regenereren bij Digicar in Doetinchem voor Euro 475.
Inmiddels ben ik 5.000 km verder zonder problemen, maar het is natuurlijk niet duidelijk hoe lang dit goed blijft gaan.
Alternatief zou zijn om het filter te laten verwijderen: de meningen hierover lopen uiteen, maar het is denkbaar dat in de (nabije?) toekomst dit een onderwerp wordt waar bij de APK expliciet op gelet gaat worden en ik wilde niet het risico nemen straks alsnog een nieuw roetfilter te moeten kopen. Los daarvan voldoet de auto zonder roetfilter mogelijk niet meer aan de typegoedkeuring met alle risico’s van dien.


KORTE UPDATE bij 81000 km
In korte tijd weer 20.000 km gereden. Auto blijft uitstekend bevallen. Daarbij diverse (langere) ritten naar het buitenland gemaakt. Het valt op dat je niet echt vermoeid raakt als je bijvoorbeeld de ene dag naar Zwitserland of Denemarken rijdt en de volgende dag weer terug. De stilte in het interieur, de werkelijk uitstekende stoelen en de strakke wegligging (auto deint niet) dragen daar in hoge mate aan bij.

UPDATE bij 60.000 km
Deze comfortabele auto bevalt mij nog steeds uitstekend. Iedere keer een genoegen om in te rijden. Tijdens een recente trip naar Kopenhagen over de Duitse snelwegen nogmaals kunnen vaststellen dat deze auto ruimschoots voldoende vermogen heeft: als je bij 160 km/u meer gas geeft zit je in no time op 180 km/u. De volgende versnelling naar 200 km/u kost inderdaad wat meer tijd. Op de linkerbaan kun je dan nog wel een Audi R8 achter je krijgen met knipperende lichten: het kan altijd nog een stuk sneller.

Voorin is de ruimte in alle opzichten zeer royaal. De beenruimte achter houdt niet over. Grotere kinderen en volwassenen kunnen niet fatsoenlijk zitten als de voorstoelen helemaal naar achteren staan. Ook de bagageruimte is minder groot dan hij op het eerste gezicht lijkt. Op vakantie maak ik dan ook gebruik van een bagagebox.

Het brandstofverbruik is (uiteraard) sterk afhankelijk van de rijstijl. Als je rustig aandoet is ca. 5,5 liter per 100 km goed haalbaar. Bij flink doorrijden moet je rekening houden met 6,5 – 7 liter per 100 km.

De combinatie airconditioning – open dak lijkt overdreven, maar is in de praktijk zeer comfortabel: in voor- en naseizoen is het geweldig om (tot snelheden van ca. 80 km/u) met het dak open te kunnen rijden. Bij hogere snelheden neemt het windgeruis flink toe.

Jammer dat deze uitvoering niet leverbaar is met automaat. Daarentegen vind ik de meerprijs, die Honda vraagt voor de automaat op de 150 pk uitvoering (ruim Euro 5.000 mede dankzij de CO2-belasting) niet acceptabel.

Het enige onderdeel dat zwaar onder de maat is, is de voice-control van de telefoon: het lukt mij domweg niet om telefoonnummers in te spreken omdat het systeem de nummers vaak verkeerd verstaat. Ik heb daarover gebeld met een apart info-nummer dat Honda hiervoor heeft. De dame aan de andere kant van de lijn herkende dit probleem en suggereerde dat ik met een accent moest proberen in te spreken. Dat schijnt soms te helpen. Haar was het in ieder geval ook niet gelukt om correct in te spreken, maar haar vriend wel.
Ook door met een accent spreken lukte het mij niet….Er is ook geen mogelijkheid om handmatig telefoonnummers in te spreken of om telefoonnummers uit je GSM over te zetten naar het systeem in de auto. Dit laatste is wel mogelijk als je de af-fabriek navigatie hebt aangeschaft.


KEUZE:
In januari 2012 heb ik besloten opnieuw een Accord Tourer te bestellen, ditmaal met de 180 pk dieselmotor. De proefrit was overtuigend: ten opzichte van mijn vorige auto beduidend krachtiger en sneller, scherpere besturing, remmen flink bijterig en de 6-bak schakelt nog een stuk beter. De beenruimte achterin houdt niet over (nu ook al niet): een Mondeo bijvoorbeeld biedt hier beduidend meer plaats. Aangezien we meestal met niet meer dan 2 personen reizen is dat geen doorslaggevend nadeel. De bagageruimte is kleiner dan in het vorige model, maar nog steeds groot genoeg.
Ik heb nog naar de Toyota Avensis gekeken en de Mazda 6 (nieuwe versie was er nog niet), maar de kwaliteitsindruk van die auto’s was toch beduidend minder (vooral de Toyota). Verder vind ik dat Honda bij de facelift in 2011 de prijzen beter heeft aangepast op de concurrentie. Audi, BMW en Mercedes zijn in vergelijkbare uitvoering beduidend duurder.
Er zijn twee uitvoeringen met de 180 pk dieselmotor: Type-S en Executive, waarbij de eerste er wat sportiever uitziet en de tweede meer op comfort gericht is. Ik heb gekozen voor de Executive uitvoering. Tot de standaarduitrusting behoren o.a. leren bekleding met verwarmbare stoelen, elektrische stoelverstelling, elektrisch schuif-kanteldak, Xenon-verlichting, premium audio incl. CD-wisselaar en USB/Ipod-aansluiting, Bluetooth handsfree, privacy glass, parkeersensoren voor en achter, elektrische verstelbare/inklapbare/verwarmbare spiegels, elektrisch bedienbare achterklep.
Uiterlijk is er geen verschil tussen de Executive uitvoeringen met 150 pk en 180 pk. Je kunt het alleen zien op het kentekenbewijs….Vanuit marketing-oogpunt vind ik dat niet sterk.
Af fabriek is bij mij alleen metallic lak (alabaster silver) meegeleverd. Het fabrieksnavigatiesysteem is in mijn ogen verouderd systeem en veel te duur. Ik gebruik een Tomtom in combinatie met een Kuda-houder. Een automaat is alleen leverbaar op de 150 pk-uitvoering.

Tevens is een standkachel gemonteerd van Eberspächer (dealer-optie). Aangezien ik geen garage of carport heb zie ik dit als een stuk extra veiligheid, want je ontkomt er ’s winters vaak niet aan om met beslagen ramen weg te rijden en dat vind ik ronduit gevaarlijk.
Verder een afneembare trekhaak van Thule en een Defa-alarm laten inbouwen.
De levertijd van de auto viel overigens flink tegen: 5 maanden waardoor ik pas medio juni 2012 de auto in ontvangst kon nemen. De aflevering door Hondadealer van Bunningen in Horssen was wederom uitstekend.

ERVARINGEN:
Dat rijdt echt fantastisch: wat een motor! Je hebt nooit het gevoeld dat er te weinig vermogen is. Bij de vorige Accord had ik zeker in het buitenland (volbeladen, op vakantie) wel eens het gevoel dat de auto op hellingen in de Alpen, Duitsland en Engeland meer vermogen kon gebruiken. Dat vermogen is nu (in mijn ogen) voldoende aanwezig zoals ik tijdens een vakantie naar Zwitserland kon vaststellen.
De volgende verschillen geven verder aan dat de Honda/technologie in vergelijking met mijn vorige Accord weer een flinke sprong heeft gemaakt:
• beduidend lager geluidsniveau
• remmen bijteriger
• veel betere zitpositie, waarschijnlijk ook door de elektrisch verstelbare stoelen
• geweldig audio-systeem
• lichtere besturing: hier moest ik eerst erg aan wennen, maar ik moet toegeven dat het nu uitstekend bevalt. De besturing is licht en precies, maar geeft nog voldoende gevoel.
• Bij de vorige diesel (CTDI) was nog een turbogat merkbaar. Dat is nu geheel verdwenen.
Wegligging en comfort zijn uitstekend gebleven. Voorin is de auto erg ruim. Dat kun je niet zeggen van de achterbank en de bagageruimte, maar dat wist ik van tevoren (zie boven).
Het geluidsniveau is laag: bij stationair lopen hoor je nog dat er een diesel aan het werk is (zeker bij koude motor), maar zodra je rijdt valt het motorgeluid weg t.o.v. andere rijgeluiden.
Als ik afga op de verbruiksmeter in de auto ligt het brandstofverbruik wat hoger (ca. 10% ?) dan in mijn vorige Accord: nu rond de 6.0 liter per 100 km, uiteraard sterk afhankelijk van de rijstijl.
Het is een genot om in deze auto te rijden en door de hoge mate van comfort stap je ook na een lange rit niet moe uit. Ook nu, na een half jaar en ca. 26.000 km heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze voor deze Accord. Daarbij komt ook nog eens dat je ze heel weinig ziet: in mijn ogen een sterk ondergewaardeerde auto.

ONDERHOUDSKOSTEN
20.000 km beurt (dealer): Euro 237
40.000 km beurt (dealer): Euro 449 inclusief zomerbanden/winterbanden wissel
60.000 km beurt (dealer): Euro 477
80.000 km beurt (dealer): Euro 517
100.000 km beurt (dealer): Euro 447
120.000 km beurt (dealer): Euro 646
140.000 km beurt (dealer): Euro 497 (inclusief remblokken voor vervangen)
160.000 km beurt (dealer): Euro 850 (inclusief 2 Xenon lampen a Euro 89 ex BTW). Het betreft hier Osram-lampjes. Dezelfde lampjes in een verpakking van Honda kosten nog zo’n 50% meer.

PROBLEMEN
26.000 km: Geen enkel probleem.
60.000 km:
• Lak versnellingspook bladderde af: onder garantie vervangen (productiefout)
• Banden achter beginnen te cuppen en zijn daarom gewisseld met de voorbanden. Tijdelijk resulteert dit in een hoger bandengeluid totdat de banden weer vlak-gesleten zijn (1000 – 1500 km ?). Dit cuppen schijnt ook te maken te hebben met het merk band (in dit geval Bridgestone). Bij 100.000 km zijn alle banden vervangen (nu Goodyear).
• Bij 120 - 130 km/u is (afhankelijk van de buitentemperatuur) een lichte resonantie te horen. De bron hiervan is nog niet gevonden. Mogelijk heeft het te maken met de standkachel.
80.000 km:
Wegens faillissement Honda van Bunningen in Horssen overgestapt naar Honda Wesselink in Deventer. Eveneens vriendelijke mensen en uitstekende service. Buiten het reguliere onderhoud alleen twee achterlichtlampjes vervangen.
Het glas van een mistlamp voor is door steenslag gesneuveld. Vervanging is duur (alleen complete units leverbaar en veel arbeidsloon omdat de bumper eraf moet), dus ik laat het maar zo. Het valt nauwelijks op en hoe vaak gebruik je nu die mistlampen ? Voor de APK zijn beide mistlampen uitgeschakeld zodat er geen probleem met goedkeuring is.
150.000 km: problemen met het roetfilter zoals boven beschreven. Kosten voor professionele reiniging: Euro 475.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.