Honda Accord Tourer 2.0 i-VTEC Elegance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord Tourer 2.0 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 169.000 km |
Het ging mij om de looks
- 118.000 km
Na 3 jaar tevreden in een Honda Civic 1.8 uit 2006 te hebben gereden was het tijd voor een update, omdat auto's voor mijn gevoel na 10 jaar of 200000 km sterk in waarde dalen.
Het heeft me maanden gekost om een shortlist te maken, waarbij zowel nieuwe als 2e hands auto's interessant waren.
De eisen waren:
-betrouwbaar
-good looking, origineel
-ruim, geschikt voor vakantie
-goed rijeigenschappen
-niet al te dorstig
-niet te duur
Deze nieuwe auto's passeerden de revue:
-Honda Civic: met mijn budget was echter alleen de 1.4 bereikbaar. En als je aan de 1.8 gewend bent kan dat tegenvallen.
-Mazda 3: de nieuwste 3 met 2.0 120pk motor is eigenlijk de beste keuze. Mooie auto ook, maar niet erg ruim.
-Toyota Auris 1.6 met handbak: nee geen hybride voor mij. ondanks de potente 132pk 1.6 minder spannend dan de Mazda.
2e hands:
-Vorige Mazda 6: serieuze kandidaat
-Vorige Mazda 3: voor een c-segment zwaar en underpowered.
-Honda Civic 1.8 2012: Nieuw model, maar op motorisch gebied praktisch ongewijzigd. Misschien leuk om iets anders te proberen.
-Honda Accord Sedan
Ik heb ook diverse Europese modellen bekeken en gereden (mondeo, passat, astra) maar geen kan me bekoren. Ik geloof best dat ze goed rijden maar ze stralen niks uit en zijn verre van origineel.
Naar de premium merken heb ik niet eens verder gekeken, wat een prijzen zeg.
Op basis van de goede ervaringen met Honda op zoek gegaan naar de Accord, waarvan ik eerst de Sedan op het oog had. Een moeilijk te vinden auto die ook vaak aan de prijs is. Ik was bijna zover om verder te zoeken naar de Mazda 6 toen mijn oog viel op een tourer uit 2011. Normaal ben ik geen fan van stations maar deze is erg goed gelukt.
Dus een afspraak gemaakt en naar het autobedrijf toe gegaan. Dit was een Ford garage, die toevallig deze auto had ingekocht om te proberen. Maar ze hadden niet verwacht dat er zo vlug iemand zou komen.
in het echt ziet hij er nog mooier uit dan op de foto's. Dit betreft ook nog de facelift versie, die er veel strakker uit ziet. Uiterlijk dus top. Daarna proefrit gedaan, waarna ik niet lang over de aankoop hoefde na te denken. Bij terugkomst een goede inruilprijs besproken en de deal was gesloten.
Bouwkwaliteit:
De Honda Accord is forse auto, en ook het gewicht is niet gering met 1450 kg. Dit zorgt er wel voor dat je in een stevige, veilige en stille auto zit. Er zijn geen rammeltjes kraakjes of piepjes. Het dashboard is van hoogwaardig materiaal en steekt stevig in elkaar. Ook aan de buitenkant steek alles goed in elkaar, de naden zijn klein en de deuren hebben een zware 'plof'maar voelen licht. Het uiterlijk valt vaak in de smaak, mensen moeten soms wel 2 keer kijken om te zien wat het is. Sommige mensen dachten dat het een BMW was.
Het rijden:
De Accord is een comfortabele auto. Op de snelweg voelt hij aan als een veel grotere Amerikaan. In de bochten is hij echter weer scherp als het nodig is. Hij helt weinig over en je moet hem echt pushen om onderstuur te krijgen. Met de dubbele draagarmen rondom is een zeer goed weggedrag mogelijk.
In eerste instantie dacht ik dat de 156 pk 2.0 motor underpowered zou zijn, maar dat valt erg mee. De auto voelt tijdens het rijden een stuk lichter. Het betreft een NA motor met variabele kleptiming. Hierdoor zit je 'turbo' hoog in de toeren. Ik ben het gewend en het bevalt me nog steeds. In de stad rijdt je rustig met lage toeren om het brandstof verbruik beperken, buiten de stad geef je hem lekker op z'n falie om in no time op 140-150 te zitten, het kan allemaal. Deze Accord had toevallig een handbak, en deze had bij Autoweek ook de voorkeur. Alleen tijdens files mis ik een automaat.
Op de snelweg rijdt je rond de 2500tpm wat zeer ontspannen is. Het verbruik komt bij mij (gemengd) op 7,5/100. Minder zuinig dan de Civic maar wel een goede prestatie voor een grote auto.
Ergonomie:
De auto is (voor zijn tijd) redelijk luxe. Het was het 3de pakket (boven de s en comfort) die je kon kiezen. Wat zit erbij:
Dual zone airco
Cruise Control
Radio CD mp3 met usb en aux
Bluetooth telefoon verbinding
Dimmende achteruitkijkspiegel
Koelvak
Inklapbare zijspiegels
Mistlampen
LM velgen
Alarm
Voor navi gebruik ik een externe, en alleen parkeersensoren/camera achter zou nog wel handig zijn.
De stoelen zitten uitstekend en zijn zonder draaiknop goed in te stellen. Ik kom met mijn 1.70 nooit in de problemen, maar ook langere mensen passen er prima in, ook op de achterbank. Ondanks de 120000km ervaring is het interieur bijna als nieuw.
De bagageruimte is ruim genoeg voor de bagage van mijn gezin, en er zitten onder de vloer nog een paar luikjes waar je ook veel spullen kwijt kan, zoals een weekendtas. Ik heb geen trekhaak, en dat vind ik prima want dat betekent dat de koppeling het niet zo zwaar heeft gehad.
Zijn er dan alleen maar positieve punten te noemen? Dit zijn een paar punten die misschien beter kunnen:
-een vijfde persoon op de achterbank heeft het al gauw krap.
-er zitten 16 inch velgen waarbij 17 wellicht mooier was. Ik wil echter niet investeren in wielen. De dikkere banden die er op zitten zorgen wel voor een comfortabelere rit.
-Ik kreeg hem met winterbanden, dus ik moest nog zomerbanden aanschaffen. Die zitten er nu op en dat betekent een nog beter weggedrag in de zomer.
-er zit een klein scheurtje in het leer van de pook veroorzaakt door de vorige eigenaar. Misschien een keer vervangen.
-ik mis de metalen pedaaltjes van de Civic sport. Deze zitten alleen op de Accord type-s
Conclusie:
Ik ging op het uiterlijk af maar de Accord blijkt onderhuids ook van goede huize te komen.
Ik verwacht dat de auto me nog veel plezierige kilometers zal geven. Ik zal hem net als de Civic bij de Honda dealer (van Nieuwkerk) blijven onderhouden, om de betrouwbaarheid te handhaven.
De Accord stopt in Europa, maar dit is voor mij de mooiste en fijnste auto die Honda gemaakt heeft.
Beproeving
- 124.000 km
Het werd tijd om de Accord eens goed op de proef te stellen. Een weekje vakantie in het zuiden van het Zwarte Woud (Baden-Wuerttemberg, Duitsland) van 1300 km (heen en terug) en een aantal ritten in de buurt (bv Stuttgart: Porsche en Daimler Heimat) leek me een goed idee. Olie en vloeistoffen bijgevuld en op weg.
De Accord stelde niet teleur, alle bagage ging mee (al hadden we teveel meegenomen), zonder dat ik helemaal tot het plafond hoefde te stapelen. Je kunt duidelijk merken dat de Accord gemaakt is voor de snelweg. Tussen 110-130 km rijdt hij het fijnst zonder teveel toeren en geluid. Een aantal keren ben ik wat harder gegaan, de beloofde 212 km/h lijkt hij me me wel te halen maar zover ben ik niet gegaan. Ook in Duitsland kun je op de bon geslingerd worden dus volgde ik het voorbeeld van veel andere buitenlanders om rustig te rijden.
Meer in het zuiden wordt het al heuvelachtig. Ik verwachtte dat de volgepakte auto het er moeilijk mee zou krijgen maar dat viel erg mee. Zelfs in het middelgebergte van het Zwarte woud klom de Accord zonder problemen de berg op. Soms diende ik terug te schakelen voor meer power. Wellicht dat ik een keer een hooggebergte zal aandoen.
Onderweg is het prima uit te houden. De stoelen blijven je goed ondersteunen, en de dual klimaat controle is confortabel. Dankzij de vele vakjes en bakjes kun je ook onderweg veel spullen mee. De mp3 functie via de usb werkt supersnel, direct kun je je muziek afspelen of een andere folder/nummer selecteren.
Het gemiddeld verbruik zakte 1 streepje naar 7.4 op 100 en dat vind ik nog steeds keurig zeker met de tot wel 30 cent goedkopere brandstof prijzen in DL.
Ik kan concluderen dat de Accord een fijne auto is voor lange ritten die ook geen bergen schuwt. En ondanks dat hij aardig hard heeft moeten werken 0 problemen.
De enige nadelen waartegen ik aan liep waren:
Door het vele in/uitladen van bagage wordt de bekleding van de achterbak wollig. Veel mensen lossen dit op met een rubberen mat maar die mag wat kosten bij de dealer. Ook zie je dat vuil zich ophoopt bij de waterafvoer onder achterklep. Dat moet je dan zelf schoonmaken wat best lastig is, dus je komt er niet altijd vanaf met een ritje wasstraat. De auto af en toe laten 'detailen' kan geen kwaad om in- en exterieur mooi te houden.
Over pak en beet 3000km heb ik in totaal 10000 gereden en zal hem dan voor een kleine beurt langsbrengen.
Update 131000 km grote beurt
- 131.000 km
We hebben er inmiddels 12000 prettige kilometers opzitten dus werd het eens tijd voor een beurt.
Deze heb ik laten uitvoeren bij Honda Dealer van Nieuwkerk in Amsterdam. Niet goedkoop maar de auto wordt op alle punten gecheckt en waar nodig geserviced. Zoals verwacht geen grote reparaties of problemen. De achterremblokken zijn vervangen, want deze waren al aardig op. De Service was goed en we kregen een nieuwe Civic sport 1.8 als leenauto. Is weer eens leuk om in een Civic te rijden.
Het verbruik is indertijd niet toe- of afgenomen, maar ik ben ook niet van rijstijl veranderd.
De auto is nog steeds stil en fris van binnen. Buiten zijn er een paar krasjes ontstaan (zoontje er tegenaan gekomen met een metalen speelgoedautootje). Even kijken of ik dat kan wegpoetsen. Ik merkte tevens dat een kunststof paneel bij de raamstijl van de vooruit losliet. Deze leek met enig geweld door iets (wasstraat?) of iemand los te zijn getrokken. Ik kon het door de dealer laten plakken, maar heb het zelf kunnen oplossen met waterproof kit. In deze periode heb ik 0,5 l olie bijgevuld. Wel moet ik voornemen de auto vaker van binnen en buiten te wassen, daar blijft hij mooi van.
Al met al bevalt de Accord nog steeds uitstekend. Honda, zowel qua product als de service, verdient nog steeds een pluim.
Flink wat kilometers verder
- 169.000 km
Kijk zo zijn we al 2 jaar verder. De Accord heeft zich de afgelopen tijd bewezen als een werkpaard. Hoewel we voor ons werk niet zoveel km's hoeven te maken, komt er toch bijna 20000 per jaar bij.
Als pakezel volstaat hij prima. Dankzij de vakjes en bakjes kun je veel spullen kwijt. Ook heb ik er menig meubel mee weten te vervoeren.
Tijdens de laatste vakantie naar Spanje kwam er een goede 4000km bij. De Accord is voor lange ritten gemaakt. Comfortabel en toch sportief in de bochten. Ondanks de 'oude' atmosferische techniek sterk genoeg voor bergachtige wegen. Had er een turbo op gezeten dan was 200+ pk makkelijk haalbaar.
Tijdens de hitte viel het me op dat er na een rit veel condens van de airco op de grond viel. Ik zag het echter ook bij veel andere auto's. Eenmaal terug hier heb ik het niet meer gezien. Verder geen problemen gehad.
Inmiddels ook weer een grote beurt gedaan en achter remblokken vervangen bij de dealer. Nog steeds niet erg goedkoop (al rond de €500), en de voor blokken + schijven komen er ook aan. Aan de andere kant is dealer onderhoud goed voor de inruilwaarde. De nieuwe Civic lijkt een volwaardige opvolger te zijn qua power en ruimte maar qua prijs nog buiten bereik.
We rijden nog even door en dat is geen straf. Qua betrouwbaarheid kan hij nog vele kilometers aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Accord 2.4 Executive automaat donker grijs
- 2012
- 238.529 km

Honda Accord 2.0 i-VTEC 156pk Elegance
- 2012
- 115.926 km

Honda Accord Tourer 2.0i Special Edition 157Pk Automaat (NAVIGATIE, NAP, CLIMATE, CAMERA, STOELVERWARMING, SPORTSTOELEN, CRUISE, LM VELGEN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2012
- 177.041 km