Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Scorpio

Ford Scorpio 2.0i CL (1991)

autoreview

2
Ford Scorpio 2.0i CL (1991)
Ford Scorpio 2.0i CL (1991)Ford Scorpio 2.0i CL (1991)Ford Scorpio 2.0i CL (1991)Ford Scorpio 2.0i CL (1991)Ford Scorpio 2.0i CL (1991)Ford Scorpio 2.0i CL (1991)Ford Scorpio 2.0i CL (1991)Ford Scorpio 2.0i CL (1991)
Braatsche
  • Braatsche9
  • Gebruikersreview
21 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringScorpio 2.0i CL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf208.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 20 april 2008

Als tijdelijke oplossing om het gat tussen mijn Citroën Xantia Activa en mijn toekomstige Peugeot 406 op te vullen, mocht ik gedurende vier maanden gebruik maken van de oude Ford Scorpio van mijn ouders. Hiervan vind je nu een verslag.

Het gaat hier om de 2.0i uitvoering met automaat. Destijds, toen mijn ouders deze wagen nieuw kochten, was dit een beer van een auto: veel pk’s voor een 2.0i 8v (120pk), een verrassend goed schakelende automaat (itt Ford’s reputatie ivm automaten), véééééél ruimte en véééél rust in het interieur. Als ik samen met mijn ouders op vakantie ging met deze auto, was het altijd een feest. En het verbruik viel reuze mee. Op autostrade met een gemiddelde snelheid van 130-140 tegen 3000tpm verbruikte hij om en bij de 8.5l/100km, best aardig voor een auto van dit formaat.
Nu, 17 jaar later heeft hij natuurlijk al veel van zijn pluimen verloren. Met 212.000km op de teller kan je ook niets anders verwachten.
In al die jaren zijn er toch al aardig wat dure herstellingen uitgevoerd, alle door mijn vader die zelf technicien was bij Ford Genk.
De volgende onderdelen zijn al vervangen:

- cardanassen achter
- joint de culasse 2x
- véééél roest weggeslepen en opnieuw gelast (bodem, chassisbalken en wielkasten achter, bekend Fordeuvel)
- poelies en dichtingen
- radiator
- problemen met olieverlies en -druk van de automatische versnellingsbak
- kachelradiator werkt niet meer

Negatieve punten van deze auto zijn:
- remschijven gaan heel snel krom => trillingen bij het remmen in het stuur
- roest
- veel rammeltjes en kraakjes
- niet meer zo snel in deze tijd met alle turbodiesels
- kostelijk qua verbruik (12L/100km à € 1.40/l => € 75 per 450km), zeker bij korte stukjes en de huidige benzineprijzen
- veel windgeruis op de autostrade
- uiterlijk doet ouderwets aan in deze tijd
- beetje te weinig koppel (175Nm/4000 toeren). Als je bergop gaat, moet je nogal wat gas bijgeven om je snelheid te behouden. Daarvoor is een diesel natuurlijk interessanter.

Positieve punten:
- megagrote binnenruimte: 2+3 hebben alle ruimte
- zeer comfortabele zetels voor chauffeur en alle passagiers
- rustgevend interieur
- goede automaat, vanuit stilstand vertrekken is een feest, je laat elke Golf GTI achter je als je doorduwt.
- motor maakt weinig toeren en schakelt vrij snel op zonder krachtsverlies. Concrete cijfers: 70km/u = 2000 toeren in overdrive, 120km/u = 2900 toeren, 140km/u = 3250 toeren. Deze cijfers benaderen dieseltoerentallen
- Grote koffer, grote tank
- Veel motorruimte => gemakkelijk om te werken aan de motor
- Stuurbekrachtiging helpt goed mee, maar is niet overdreven actief
- Elektrische ramen
- Open dak
- Alleen spijtig dat er geen airco op zit, maar ja, in 1991 was dit nog niet een vanzelfsprekendheid.
- Ophanging is soepel hetgeen veel comfort geeft. Verwacht van deze auto geen BMW-toestanden waarmee je door de bocht kan scheuren, want bij een snelle bocht voel je een verminderd wegcontact en dan heeft de auto de neiging om uit te breken, zeker bij een nat wegdek.

Moest ik destijds de leeftijd van mijn ouders gehad hebben, dan zou ik zeker en vast zo’n Scorpio gekocht hebben, maar dan in de meest luxueuze uitvoering en met de 2.4 6-cilinder automaat.
Ik vermoed dat dit Europese slagschip van Ford de rijkwaliteiten van de Amerikaanse broers wilde evenaren. Hoewel ik nog niet in een Amerikaanse Ford gezeten heb, vermoed ik wel dat de rijeigenschappen van deze Scorpio daar dicht tegenaan leunen.

Kortom, het is een auto die relatief weinig onderhoud vergt, buiten het normale filter-olie-gebeuren om en daarom dus ook goedkoop in gebruik is. Enkel het hoge benzineverbruik speelt op dit moment parten, maar destijds was dat veel minder het geval, toen de benzine omgerekend zo’n € 0.60/l kostte.

Bovendien waren mijn ouders zo tevreden van deze auto dat ze zich het laatste model van de Scorpio hebben aangekocht, een donkergroene GHIA-uitvoering met de 2.0 16v automaat. Hoewel deze motor 136pk heeft ipv 120, is deze auto veel slomer en moet je hem écht de sporen geven om vooruit te gaan. Bovendien schakelt deze automaat helemaal niet lekker (veel te nerveus en doet niet wat je vraagt). Maar desondanks rijden zij er heel graag mee, want deze auto is evenzeer voorzien van alle mogelijk luxe, waarvoor je bij menig Duits merk een hoop extra zou moeten betalen.
Om het nog hogere verbruik van deze auto (gemiddeld 13,5l/100km hebben zij dan besloten om er een gastank in te laten zetten). Deze investering hebben ze al dubbel en dik terugverdiend. Tank vol gooien kost hen 25 euro en ze rijden er 500km mee.

PROBLEMEN

  • 20 april 2008

zie boven.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford Scorpio? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Scorpio
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Scorpio specificaties
  • Ford Scorpio occasions
  • Ford Scorpio video's
Advies en informatie
  • Ford Scorpio tests
  • Ford Scorpio gebruikersreviews
  • Ford Scorpio index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Ford Scorpio reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.0i CL (1991)

    Ford Scorpio 2.0i CL (1991)

    2
    • 20 april 2008
  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.0i GL (1990)

    Ford Scorpio 2.0i GL (1990)

    • 6 oktober 2004
  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.0i GLX (1993)

    Ford Scorpio 2.0i GLX (1993)

    5
    • 1 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.9i Ghia 24V (1993)

    Ford Scorpio 2.9i Ghia 24V (1993)

    7
    • 19 augustus 2011
  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.3i 16V Platinum (1997)

    Ford Scorpio 2.3i 16V Platinum (1997)

    3
    • 18 februari 2011
  • Gebruikersreview
    Ford Falcon 4.1 Panelvan (1985)

    Ford Falcon 4.1 Panelvan (1985)

    9
    • 21 april 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Ford AUS Falcon EA 3.9L Wagon (1991)

    Ford Ford AUS Falcon EA 3.9L Wagon (1991)

    7
    • 11 april 2010
meer reviews
Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

21

We kunnen geen auto bedenken die je in Nederland zo weinig ziet, maar die evengoed zo alom...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ford Scorpio (1993) - In het Wild

    Ford Scorpio (1993) - In het Wild

    56
    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Facelift Friday: Ford Scorpio

    Facelift Friday: Ford Scorpio

    72
    • 23 augustus 2019
  • Nieuws
    In het Wild: Ford Scorpio (1998)

    In het Wild: Ford Scorpio (1998)

    60
    • 15 juni 2017
  • Nieuws
    In het wild: Ford Scorpio (1989)

    In het wild: Ford Scorpio (1989)

    58
    • 26 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.0i GLX (1993)

    Ford Scorpio 2.0i GLX (1993)

    5
    • 1 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.9i Ghia 24V (1993)

    Ford Scorpio 2.9i Ghia 24V (1993)

    7
    • 19 augustus 2011
  • Gebruikersreview
    Ford Scorpio 2.3i 16V Platinum (1997)

    Ford Scorpio 2.3i 16V Platinum (1997)

    3
    • 18 februari 2011
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    159
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden