Ford Mondeo Wagon 1.8 TD Business Edition (1999)

autoreview

Ford Mondeo
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo - interieurFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.8 TD Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf164.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik zocht een auto waar mijn ski’s in zouden passen. Met die eis was dit de goedkoopste tweedehands auto: E8100 voor een 2,5 jaar oude auto met meer dan 160.000 op de teller. Een diesel dus.

Het is een enorme auto waar 4 mensen en een forse hoeveelheid bagage probleemloos in passen. T.o.v. de Vectra die ik eerst had is hij fors gemotoriseerd maar relatief voor een moderne auto houdt het niet over. Is wel uiterst betrouwbaar gebleken. Heeft me 4 keer laten staan. Een keer met gloeibougies die -25C in Frankrijk niet leuk vonden (maar die een week eerder nog in orde waren bevonden door de Ford garage in Groningen), twee keer met een accu die op was (de Ford garage in Ridderkerk verkocht een slecht exemplaar), en een keer met een probleem met een wiellager. Bij 370.000 km verwacht je uitgebreide slijtage maar die is er niet echt. Het olieverbruik is ook de moeite niet waard. Er beginnen nu wel roestplekken te ontstaan door steenslag en in de wielkasten achter.

De auto is redelijk comfortabel, kent weinig geluid bij 110 op de snelweg wat mijn normale snelheid is. 140 op de autobahn is ook geen probleem. Dan stijgt het verbruik wel van 16,85 (gemiddeld over 200.000 km) naar 1:14. Met een paardetrailer of caravan gaat het verbruik naar 1:12. Ik rijd overigens in alle auto’s zuiniger dan de fabrieksopgave en zomers rijd ik 1:18,1 met deze Ford.

Het trekken van een caravan is geen onverdeeld genoegen. Windkracht 5 tegen betekent met moeite 90 rijden. Achter een vrachtauto hangen wil dan helpen.

De kosten zijn uiterst laag. Inclusief afschrijving maar exclusief rentelasten sta ik nu op E0,16 de kilometer. Dat komt ook door het forse aantal kilometers dat ik rij. Ik sta nu in dubio of ik moet inruilen of nog een jaar doorrijd. Er zijn weinig Mondeo’s met een heleboel km en dat zal wel een reden hebben.

2 juli 2007: met een beurt en een nieuwe katalysator rijdt het nu weer prima. Binnenkort zal er vier ton op de klok staan. Er zijn geen tekenen dat dat het einde van deze auto zal zijn.

29 december 2007: en toen was het plotseling wel afgelopen. De motor begon een voorkeur te ontwikkelen voor een stationair toerental tussen de 400 en 600 rpm. De v-snaar gierde de afgelopen weken, de airco was al stuk, ik sloot de deuren niet meer af omdat ik ze dan niet meer openkreeg, en een hufterige inhaalmanoeuvre van een kind in een Jeep had een flinke deuk linksvoor opgeleverd. Plotseling vond ik het niet meer de moeite. Ik heb de auto ingeruild en er nog E300 ’korting’ voor teruggekregen. Nog wel een rondje voor de garage gereden om de teller over de 405.000 te krijgen.

Daarmee is de afschrijving per kilometer wel erg laag geworden. E8100 - E300 gedeeld door 405.00 - 164.500 betekent iets meer dan drie cent cent de kilometer. Dat is nog niet eerder gelukt.

Gewend geraakt aan een grote auto met prettige bagageruimte ga ik nu eerst een tijdje een Honda Shuttle rijden.

PROBLEMEN

Relatief weinig problemen voor het aantal kilometers. Ik houd me overigens niet aan de onderhoudsvoorschriften, maar ga wel minimaal een keer per jaar naar de garage. De electrisch verstelbare voorstoel functioneerde al bij aanschaf niet meer. De airco hield er in het vierde jaar mee op en is ook serieus kapot. Ik heb het niet meer laten herstellen. Een veerpoot voor heeft het begeven na 320.000 kilometer. Voorlagers zijn vervangen bij 360.000. Verder het gebruikelijke banden, filters, accu (2*), uitlaat, en remschijven. Ook is stroom naar de radio een probleem. Regelmatig viel het contact even weg waardoor de radio om de code vraagt. Dat is de laatste 100.000km echter niet meer voorgekomen. De sloten zijn ondertussen lastig te openen en moeten eigenlijk vervangen worden, maar dat kan ook aan de sleutel liggen heb ik begrepen. Ik ben er al helemaal aan gewend dat ik de passagierskant moet openen. Tot slot is de hoogteverstelling van de koplampen niet meer in orde, maar ze schijnen netjes vooruit. Meest recent is de katalysator vervangen. Duur: E450. Maar per kilometer is het allemaal erg goedkoop.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.