Ford Mondeo 2.5i V6 ST200 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.5i V6 ST200 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 2 Escorts (1.4i & 1.6i 16v) en een Probe V6 24v wilden we weer eens wat anders, maar het moest wel een sportieve Ford blijven. Na wat gezoek op internet - loont de moete qua prijs en gereden kilometers - vonden we een sedan (toch de mooiste carroserie) voor een leuke prijs (18.900) en weinig kilometers (54.000).
Na een proefrit meteen verkocht. Een soepele, goed oppakkende motor met een fijne versnellingsbak die soepel schakelt. De begrenser komt er wel vrij hard in en het verbruik is natuurlijk wat hoger dan gemiddeld (10,5 liter/100 km) maar ja, daar kies je zelf voor. De wegligging is zeer goed te noemen, zeker in combinatie met de traction control, die ook is uit te schakelen. Alleen bij een harde zijwind moet je ´m weer recht zetten.
Het interieur laat weinig te wensen over; board computer, radio cd (+wisselaar), alles elektronisch bedienbaar (inclusief de airco), half lederen Recaro´s, carbon design elementen. Om de sportieve kant te benadrukken had er misschien nog een volt- en oliedrukmeter bij gemogen, maar deze gebruik je toch eigenkijk niet.
Ook aan de buitenkant oogt hij zeer sportief, met dikke bumpers, mooie lichtmetalen spaakvelgen, 2 uitlaten, side skirts en spoiler op de kofferbak, zonder te overdrijven en alles standaard.
Alleen wat opties ontbreken ( voorruitontdooing, cruise control, sunroof) maar die mis je niet op de navigatie na.
De auto heeft dus het beste van 2 kanten; zeer sportief, een echte rijdersauto en toch praktisch en gebruiksvriendelijk. Echt iets voor een sportief gezin, die toch representatief (en zeker exclusief, ookal zie je dat er niet direct vanaf) voor de dag willen komen.
PROBLEMEN
Defecte stationiar regelaar is vervangen door een nieuwe(garantie). Hiermee was het probleem niet helemaal opgelost. Er is vanals nagekeken en gecontroleerd, echter zonder resultaat, tot er een monteur bekend was met het probleem; een vervuilde gasklep... gereinigd en... perfect
maart 2004:
Klein onderhoudsbeurt + apk; remblokken achter vervangen, verder geen bijzonderheden.
maart 2005
Grote onderhoudsbeurt + apk; oliekeerring krukas vervangen (lekte een klein beetje), knipperlicht lampjes vervangen (oranje coating was eraf), nieuwe banden voor en verder geen bijzonderheden.
februari 2006
nieuwe banden voor
Maart 2006
kleine beurt + apk. Schokdemper linksachter defect, remblokken en schijven voor versleten, centrale deurvergrendeling defect (bestuurderszijde) hoogte verstelling koplamp defect (passagierszijde)
Alles vervangen, alleen bij de schokdemper brak er een bout... hierdoor heeft het allemaal wat langer geduurd dan gebruikelijk. Wel een gratis leenauto gehad, en de rekening viel ook nog mee!
Maar toen begon het gedonder... een vreemd geluid, net of er iets aanliep. Diverse malen terug geweest, men kon niets vinden en dacht dat het aan de banden lag. Nou, niet dus, deze zijn zo goed als nieuw.
Enkele weken later ijzer op ijzer met remmen. Links achter waren de blokken gewoon op en rechts was nog voldoende . Deze vervangen, geluid weg, werkplaatschef gaf niet thuis, want het kon daar niet aan gelegen hebben. Weer armer en een ervaring rijker wat betreft de chef werkplaats. Mij zien ze daar niet meer...
februari 2007: nieuwe voorbanden en de auto verkocht aan een liefhebber...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.