Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)

autoreview

Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)
Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)Ford Mondeo 2.5i V6 Ghia (2000)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.5i V6 Ghia
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf108.183 km
KM-stand laatst151.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers.....

  • 112.800 km

Toen de noodzaak om op LPG te rijden, verdween (cursus afgelopen, dus zo'n 1.000 km per maand minder), vond ik het tijd geworden voor iets leuks. Het moest een zescilinder met automaat worden. Weinig auto's die daaraan voldoen, in de klasse waarin ik zocht, zijn zo goedkoop als de Mondeo. En ik heb geen idee waarom......

Ik heb mijn auto in Duitsland gekocht. Was 'ie daar zoveel goedkoper? Nee, maar in Nederland zijn er gek genoeg maar heel weinig Mondeo's V6 automaat te vinden. De meeste hebben een handbak en ik snap daar niks van. De combinatie V6 met automaat is subliem. De bak in deze auto is niet de meest geraffineerde die er is, maar hij doet z'n werk uitstekend.

De motor klinkt zoals je van een V6 verwacht. Bij weinig toeren klinkt 'ie beschaafd en krachtig. Geef je 'm flink op z'n mieter, dan schreeuwt 'ie van plezier!
170 Pk is niet echt veel voor een motor met 2,5 liter slagvolume, maar het blijkt meer dan voldoende te zijn. De officiële 0-100 tijd is 10,5 sec., maar hij voelt aanzienlijk sneller dan mijn vorige auto, die er officieel 9,6 sec. over deed. De tussensprints zijn ook heel erg vlot en tot zeker 180 km/u gaat 'ie lekker vlot door.

De motor heeft eigenlijk 2 gezichten. Rijd je rustig, gedraagt de motor zich ook rustig en beschaafd. Hij is soepel, klinkt rustig en stil en ook de bak zorgt voor rust. Bij 2.000 tpm schakelt 'ie op en bij constante snelheden draait 'ie soms maar 1.300 tpm. Op de snelweg zit 'ie op 2.700 tpm en dan is 'ie dus ook lekker stil.
Maar...geef stevig gas en hij klinkt als een wild dier en gaat er ook lekker vlot vandoor. Dan daagt 'ie ook uit om hard te gaan. Zeker met de automaat in de sportstand, kun je er heerlijk als een hooligan mee rijden.

De reputatie van de Mondeo blijkt helemaal te kloppen. Hij stuurt namelijk erg goed. Ik heb er nieuwe Pirelli's P6000 onder laten leggen en de handling is echt super!
Natuurlijk hebben die banden het niet echt makkelijk met 170pk op de voorwielen, als het een beetje nat is....maar goed, daar heb je tractiecontrole voor.

Aangezien het een Ghia-uitvoering is, zit er veel op en aan. Wat ik echt ideaal vind, is de voorruitverwarming. Wat er verder opzit: stoelverwarming (nutteloos, want geen lederen bekleding), cruisecontrol, mistlampen, 4 elektrische ramen enz. enz.

Enne....nadelen, zijn die er ook? Nou...tot nu toe maar eentje: hij lust best een slokje. Bij rustig rijden is 1:10 haalbaar, maar normaal zit ik rond de 1:9. Mijn ervaring is dat 'ie in de stad ongeveer 1:7 loopt, op de snelweg rond de 1:11 en op buitenwegen 1:14 (bij 80 km/u) à 1:12,5 (bij 100).

Aangezien ik er nog maar een kleine 5.000 km mee onderweg ben, heb ik er gelukkig nog geen problemen mee gehad. Uiteraard zal ik problemen, als die zich voordoen, hier melden.
Ik voorzie wel alvast een erg dure grote beurt over een maand of twee. Voordat we op vakantie gaan, wil ik de distributieriem laten vervangen en in de wielophanging zijn wat rubbers aan vervanging toe......

Ohoh....

  • 113.393 km

Oei....dat was schrikken. Plotseling besloot de automaat op de snelweg terug te schakelen. En nog eens. En de volgende dag weer, en weer, en weer. Hij schakelde opeens terug, dan weer viel 'ie bij afremmen terug naar stationair toerental en soms gaf 'ie een flinke klap bij het spontaan schakelen. Gauw mee naar de garage dus!
Bij de garage gaven ze al eerlijk toe niet zoveel ervaring te hebben met deze auto. Met name de automaat is in Nederland niet zo populair. Maar goed...ze zijn het gaan uitzoeken. In eerste instantie zijn de snelheids- en toerentalsensor vervangen. Dat had het niet opgelost. Gek genoeg deden daardoor de AVC (automatische aanpassing van radiovolume aan de snelheid) en de actieradius op de boordcomputer het wel weer.
Vervolgens is de positiesensor van de keuzehendel vervangen. In eerste instantie had de garage me laten schrikken; zij dachten dat die sensor ín de bak zit. Dat zou een revisie worden à minimaal 2.000 euro. Gelukkig bleek die sensor toch op de bak te zitten en kon 'ie redelijk eenvoudig vervangen worden. En gelukkig is het probleem nu opgelost! Hoeveel het precies kost, weet ik nog niet (de eerste reparatie (snelheids- en toerentalsensor) kostte €166,21), maar het valt dus nogal mee.

Zoals in een opmerking gemeld, zit er inderdaad een distributieketting op. Dus dat scheelt weer een prijzige beurt. Die beurt gaat binnenkort gebeuren. Dan wordt de transmissieolie ververst en er worden wat dingetjes gerepareerd:
- Haakse overbrenging van de elektrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel (was al kapot toen ik 'm kocht);
- Rubbertje van de voorwielophanging....die klappert;
- Iets van een veertje in de handgreep van het portier aan de passagierskant...vrouwlief trok het portier open toen ik 'm op slot draaide en toen maakte 'ie een heel akelig geluid. En nu klapt 'ie niet meer goed terug, dus blijkbaar is er een veertje gebroken.

Dan is alles dus weer in orde en kan ik er in september lekker mee op vakantie! Ik heb er zin in om kilometers te maken met deze heerlijke auto!

Alles naar wens!

  • 121.300 km

De onderhoudskosten zijn de eerste maanden fors geweest, maar sindsdien werkt alles perfect. Ik geniet nog elke dag van die heerlijke zescilinder en ben nog helemaal blij met m'n zuipschuit!

Hij heeft me in het geheel niet in de steek gelaten en alles doet het prima. Kortom: helemaal tevreden, maar dat mag ook weleens in een review gemeld worden.

Gemiddeld verbruik overall ligt net iets gunstiger dan 1:9. Op zich geen verkeerde waarde voor een 2,5-liter met een ouderwetse automaat....en met mijn rijstijl.

Still going strong

  • 130.000 km

Inmiddels heb ik de auto ruim een jaar. Enkele dagen geleden heb ik 'm op 130.000 km gereden. Nog steeds bevalt de Mondeo prima. Twee maanden geleden is 'ie vrij probleemloos door de APK gekomen. Er is een gebroken veer geconstateerd, die is vervangen en dat was het enige.
Over vier weekjes gaan we er weer lekker mee naar Duitsland. Voor die tijd even een kleine beurt en als het goed is, is daarmee alles weer helemaal top!

Het nadeel van zo'n lekkere motor begint nu wel duidelijk te worden. De voorbanden zullen denk ik zo tegen het najaar vervangen moeten worden. Ik mag blij zijn als ik er dertigduizend kilometer mee haal......

Prijzig genieten

  • 134.000 km

Ja, de kilometerstand is exact 134.000. Inmiddels terug van vakantie, waar we wederom heerlijk hebben genoten van de Mondeo. Hij sleurt zo makkelijk de bergen op dat het blijft verbazen.
En nogmaals: hij lust dan wel een slok. 1:9 In de bergen, 1:10 op de Autobahn (met flinke stukken 150 op de Cruise control) en 1:11 bij Nederlands snelweggebruik.

Ook onderhoud is weleens slikken. Een paar maanden geleden zo'n €350 moeten aftikken voor de APK (en vervangen van een veer), een vergelijkbaar bedrag mag ook weer worden betaald voor de kleine beurt (inclusief airco service). Inmiddels heeft 'ie zowel in onderhoud als in benzineverbruik meer gekost dan in aanschaf.
Maar goed, de aanschafprijs was dan ook niet erg hoog.....

Gelukkig vinden we het genot van de auto nog steeds de hoge kosten rechtvaardigen. Maar het houdt helaas nooit op. Dit najaar zitten er zoals eerder gemeld twee nieuwe banden aan te komen en de bougies moeten ook vervangen worden. Hopelijk start 'ie dan deze winter beter. Ook loopt 'ie af en toe even onregelmatig, dus het lijkt erop dat de bougies echt een eind op zijn. Bij de garage waarschuwden ze al dat ook dat niet goedkoop gaat zijn........

Hoeveel zei u?

  • 151.000 km

De vorige update is alweer even geleden. In mei is 'ie redelijk probleemloos door de APK gekomen (een kapotte motor voor de koplamphoogteverstelling vind ik amper noemenswaardig). Inmiddels staat er ruim 151.000 km op de teller, heeft de Mondeo ons enkele weken geleden voor de derde maal uitstekend van de mooie weggetjes in het Zwarte Woud laten genieten....en was het tijd voor een grote beurt.

Jawel, het was nu zo ver. De nieuwe bougies moesten er nu toch in. Aardig wat arbeid (om het inlaatspruitstuk te demonteren en te monteren) en natuurlijk de bougies zelf. Verder olie verversen (oh en de dolgedraaide carterplug zorgde ook nog voor wat extra werk), filtertjes vervangen, ruitenwisserbladen vervangen en een rubbertje van de achterste stabilisatorstang vervangen (dus dát was dat rammeltje!). En vandaag kwam de rekening binnen. Vandaar dus de titel van deze update. Totale schade: €661,74.

En dan moet ik eerlijk zijn: het valt me eigenlijk niks tegen. Het is even veel geld, maar dan heb je ook wat. En op het totaal valt het eigenlijk best mee. Nog steeds heeft de Mondeo ons niet één keer in de steek gelaten. Hij start altijd, hij heeft nog nooit een storing of wat dan ook gehad....en dit was z'n eerste grote beurt sinds de aanschaf 2,5 jaar en ruim 40.000 km geleden.
Het is 'm dus ruimschoots vergeven!

Want ik zeur dan nu wel weer over de kosten, maar we hebben nog geen moment overwogen om deze auto weg te doen. En dat is voor mij best wel bijzonder. Ja, het verbruik is zeer fors (gemiddeld zitten we zo rond de 1:9) en ja, het onderhoud kost zo nu en dan een flinke duit. Maar we genieten nog steeds van elke kilometer. Niet alleen is die motor nog altijd een meesterwerk, ook verder is het gewoon een heerlijke auto. Het zou me niks verbazen als ik ooit nog een update plaats waarin ik meld dat de bougies weer vervangen zijn. En dat hoeft pas over 60.000 km weer.......

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens