Ford Mondeo 2.0 TDCi 150pk Trend (2015)

autoreview

Ford Mondeo 2.0 TDCi 150pk Trend (2015)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 150pk Trend
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede keuze gemaakt!

  • 6.000 km

Na 2 keer een Renault Megane 1.5 dci eco 2 Estate 'versleten' te hebben uit de 14% bijtellingsclub, was mijn verlangen toch weer groot om in het D segment een nieuwe auto te gaan scoren. Het rijcomfort is toch net even anders zal ik maar zeggen.
Ik moest deze keer wel mijn heil bij de 20% bijtellers gaan zoeken, wat op zich natuurlijk geen schande is! Alleen welke auto moet het dan gaan worden...?

Ik ben via ons bedrijf totaal merk ongebonden, mits het prijstechnisch een beetje binnen de perken blijft. Veel collega's rijden met de Volvo V60 plug in hybrid en Mitsubishi Outlander PHEV, maar die auto's zijn in mijn geval geen optie. Opladen is voor mij in het buitenland schier onmogelijk, dus zullen deze auto's puur op diesel/benzine gereden worden. Met 10K per maand is dat een vrij duur verhaal!
Voor mij is het belangrijk, dat het een ruime, comfortabele en betrouwbare auto is. Hij moet lekker in zijn uitrusting zitten, en niet te duur. Wel moet er absoluut een, liefst volwaardig, reservewiel in liggen. Als ik onderweg zie, hoeveel mensen stranden met een kapot gereden band met zo een pracht flesje 'deo' in de hand....Nee dank U wel. Dan kunnen de heren autoverkopers me nog zo vertellen dat de kans lek te rijden zo klein is....mij niet gezien! Verder zou rond de 150PK vermogen wel prettig zijn, omdat ik veel in de bergen rijd/lange hellingen op de autobaan heb, en geregeld een boottrailer van 1300KG achter de auto heb hangen.
Ik had voor mezelf al wel een verlanglijstje met potentiële auto's gemaakt, maar als je een beetje autofreak bent, en elke maand 10000KM rijdt, is een wel overwogen keuze geen overbodige luxe dunkt me. Bovendien blijft een nieuwe bolide uitzoeken leuk om te doen!

Bij de premiummerken Audi/BMW/Mercedes/Volvo ben ik niet eens gaan kijken. Een rondje op het internet met de car-configurator, doet zijn werk vanzelf. Bovendien ben ik niet echt gevoelig voor het 'extra imago', maar wel voor het prijskaartje wat daar maandelijks aanhangt (met alle respect voor de mensen die daar wel het geld voor over hebben natuurlijk!!).

Ik ben begonnen bij de Citroën dealer, om de DS5 te gaan bekijken en proefrijden. Het is dan misschien geen volle/echte D-segmenter, maar de DS5 vind ik zo een geweldige auto! Het is zo een apart model, hij kent zijn gelijke niet, en eigenlijk was dit de auto die bovenaan mijn wish-list stond. Bovendien heeft de DS5 prijstechnisch interessante business uitvoeringen, waardoor je dus voor niet te veel geld een heel compleet uitgevoerde auto voor de deur hebt staan! Maar helaas, wat bleek??? In Belgie is de 150PK Blue HDI uitvoering niet leverbaar...Dat verzin je toch niet??? Je zou denken dat fabrikanten zoveel mogelijk standaardiseren, maar niets is minder waar in een verenigd Europa...De 'oude' 163PK is er wel, maar stoot weer teveel Co2 uit voor 20% bijtelling, en de 1.6 e-HDI met 115PK is mij te licht. De Hybrid4 mag maar 800kg trekken, dus was ook geen optie....De dealer heeft nog voor me bij de importeur geinformeerd, maar zonder het gewenste resultaat...Wie het nog snapt mag zich melden, maar ik wandelde een teleurstelling rijker de showroom uit, echt heel jammer! Een proefrit heb ik uiteindelijk niet eens gemaakt...
De Opel Insignia en Peugeot 508, zijn alle twee ook mooie auto's. Maar die zijn alweer wat jaartjes op de markt, en ik vond de binnen ruimte in de Insignia een beetje tegenvallen.
Gezien mijn laatste ervaringen met Renault heb ik de Laguna ook maar gelaten wat het is, met alle respect...
Vervolgens ben ik naar de VW/Skoda dealer getogen. De nieuwe Volkswagen Passat is absoluut een mooie auto, een nieuw model dus een frisse verschijning in de straat. Maar geheel Volkswagen eigen, als je deze auto een beetje gaat aankleden in stationwagon 150PK uitvoering, schiet de prijs de lucht in, waardoor deze auto voor mij gelijk weer afviel...Het scheelde echt duizenden euro's in vergelijking met de auto die ik uiteindelijk gekozen heb, ook als ik die in SW had genomen.
De nieuwe Skoda Superb had ik ook heel hoog op de wish-list staan, maar daar durfde de dealer qua levertijd geen uitspraken over te doen voor 2015. Helaas pindakaas dus...
Daarna naar de Mazda dealer gereden. De Mazda6 vind ik, ook na de facelift, zowel in sedan als stationwagon, een heel mooie auto. Zeker in dat rood metallic vind ik het een heel sierlijke en sportieve wagen. Een proefrit gemaakt met de 2.2D skyactive 150PK, en ik moet zeggen, de auto rijdt als een tierelier. De prijs/uitrusting was, ook met een speciale business uitvoering, zonder meer goed. Hmmm, de twijfel slaat dan toch toe, maar ik had nog 1 pijl op mijn boog...
Tenslotte ben ik naar de Ford-dealer gegaan om de nieuwe Mondeo nog eens te gaan bekijken. Dat wil zeggen, ik had eind december 2014 al met de nieuwe Mondeo SW proef gereden (als eerste haha, er stonden nog maagdelijke 10km op de teller), en was heel enthousiast over zowel het rijden, de binnenruimte, alsmede de looks. Toen ik de SW terug bracht, zag ik een nog niet 'showroom rijpe' nieuwe Mondeo in 5-deurs uitvoering in de werkplaats staan. Wat een gave auto is dat zeg. En ondanks dat ik een grote stationwagon-fan ben, als je de kofferklep van deze auto open gooit, wat een kofferruimte gaapt je dan aan! De auto waarmee ik proef had gereden, was de 1.6 diesel met 115PK. Maar nu had hij ook een 150PK 2.0 diesel staan. Tja, toen was deze man om! Ik ben als een blok gevallen voor deze wagen.
Ik geef toe, het was een close call met de Mazda 6, maar de Mondeo is het dus geworden. De nieuwe Ford Mondeo 2.0 tdci 150pk Econetic, 5-deurs, in Ruby Red Metallic, net als op de TV reclame, in de Trend uitvoering met business-pack. Zo heb je echt een heel compleet uitgeruste auto, voor een heel scherpe prijs. De concurrentie heeft het nakijken, en voor je maandelijkse bijtelling is dit in verhouding ook een feestje/goed nieuws! En bovendien vind ik het echt een heel gave en sportieve auto om te zien. Ik heb bewust niet voor de Titanium uitvoering gekozen, omdat ik de stoelen minder comfortabel vond zitten. Daarnaast hecht ik weinig belang aan alle extra electronische (hulp) systemen en snufjes die er op zitten. Maar dat is natuurlijk puur smaak, en ik kan me voorstellen dat er heel wat mensen wel blij mee zijn! Verder, heb ik als extra opties nog gekozen voor een volwaardig reservewiel (er ligt standaard een thuiskomer in de kofferbak), een wegklapbare trekhaak, donkere achterruiten, chromen sierstrips om de ramen, en electrische voorruitontdooing in combinatie met verwarmde voorstoelen. Die verwarmde stoelen waren voor mij niet echt nodig, maar dat zat automatisch in het pakket met die voorruitontdooing. En ook die extra's, zijn in pakketjes gegoten en in verhouding met bijvoorbeeld de Passat een stuk voordeliger!

En hoe rijdt het na 6000KM en 2 weken rij-ervaring? (jaja U leest het goed...)
Wat als eerste opvalt is de rust die de auto uitstraalt. Je hebt echt het gevoel met een AUTO op pad te zijn. OK, hij is ook bijna 5 meter lang, maar de lange wielbasis geeft zo een heerlijk rijcomfort. De stoelen zitten als gegoten, zijn lekker breed, en ook passagiers achterin hebben de ruimte. Kortom, het is een ideale reis-auto, waar je fluitend 1000KM en meer op een dag mee afhaspelt, in alle rust, heeeeerlijk is dat! Het lederen stuur en versnellingspook liggen perfect in de hand, en de bak schakelt uitstekend. Alles straalt een zodanige rust uit, dat je er ook automatisch relaxter mee gaat rijden. Alleen moet je je snelheid in de gaten houden, want je rijdt onbedoeld heel snel te hard, zonder dat je het opmerkt.
De auto straalt ook een stukje soliditeit uit. Als je bijvoorbeeld de deur dicht doet, geeft het zo een mooi massieve plof, en niet zo een blikkerig 'boink' geluid.
De standaard radio/CD met 8 speakers voldoet uitstekend. Het is misschien geen Bose soundsystem, maar ik vind het geluid prima.
Het verbruik schommelt in Duitsland met snelheden van om en nabij de 150km/h rond de 6 tot 6,5 L/100km (tussen de 1:16,6 en 15,4). In Nederland zit ik rond de 5,1 tot 5,4L, net geen 1:20 dus. Niets op aan te merken voor zo een grote auto, en net zo zuinig als mijn Megane van destijds!!
De touchscreen navigatie is waarschijnlijk toch even een stukje wennen. Op zich werkt het systeem en de routebegeleiding goed, maar het scherm reageert niet super snel. Verder vind ik het lastig te zien, waar/hoelang files zijn, en duurt het in- en uitzoomen lang. Ook moet je een apart scherm oproepen, om bijvoorbeeld te zien waar een tankstation is. Ik vind het tomtom systeem, wat ik in mijn Renault had, fijner. Maar ook dat is weer smaakgebonden natuurlijk!
Wat ik ook wat minder vind, is het zicht over je schouder naar achter, als je wilt inhalen op de autobaan. Je kijkt in je spiegel, en vervolgens toch ook even over je schouder in verband met de dode hoek. Dan kijk je dus pal tegen de heel brede deurstijl. Je hebt dan tussen je hoofdsteun en de ruit van je achterdeur, een minimaal spleetje over, om tussen door te kijken....Het lukt allemaal wel, maar het zicht is niet optimaal te noemen. Nu ben ik vrij groot (1.90m), dus staat de stoel redelijk naar achter, maar een kleinere bestuurder/ster kijkt dus steeds pal tegen die deurstijl aan denk ik.

Overall ben ik tot op heden super tevreden over mijn nieuwe Ford Mondeo, en kan deze comfortabele, ruime reismachine iedereen van harte aanbevelen, zeker als je veel/langere afstanden moet rijden (met je gezin)! Gezien mijn kilometers, komen eventuele zwakke punten snel aan het licht. Dus mocht de lezer interesse hebben op kortere termijn een nieuwe Mondeo te kopen/leasen, hoop ik die door een duidelijke en objectieve revieuw te schrijven op zijn/haar wenken te bedienen.Verder schrijf ik ook, net als bij alle andere auto's, stelselmatig een update bij onderhoudsbeurten en bijzonderheden. Foto's volgen!

so far very good!

  • 20.000 km

De kaap voor de onderhoudsbeurt van 20K staat voor de deur, dus tijd voor een eerste revieuw.
En hoe bevalt de nieuwe Mondeo? Meer dan uitstekend mag ik zeggen! Hij verslindt de kilometers zonder morren, met deze man als gelukkige bestuurder. Het verbruik schommelt, met als absolute minimum op de boordcom van 4,8L/100 km, en het hoogste wat je tegenkomt bij Duitse autobaansnelheden van 150Km/h zit je tussen de 5,6 en 6,8 afhankelijk van de rijrichting/wind.
De navigatie moet je dus echt leren kennen, en inmiddels heb ik uitgevogeld, dat de tankstations en Ford-dealers standaard op het scherm staan. Ik blijf nog altijd geen fan van touchscreen, omdat ik een hekel heb aan alle vingers op je scherm. Een tissue doet wonderen zullen we zeggen...maar ik blijf tomtom het fijnste systeem vinden.
Verder is de hoedenplank (bij mij) geen toppertje. Dat wil zeggen, in de hoedenplank zitten kleine zwarte stukjes plastic bevestigd, die weer op de scharnierpunten aan de zijkant van de kofferbak 'klikken'. Maar heel vaak klapt de klep uit die scharnierpunten, bij het openen van de kofferklep. Inmiddels zijn alle twee de kunststof stukjes gesneuveld, en het ziet er naar uit dat er onder garantie een compleet nieuwe hoedenklep in komt. Tja...
Maar verder niets dan lof over deze auto. Als troef nummer 1 blijft voor mij de combinatie binnenruimte-reiskonfort/stilte huizenhoog overeind staan. Het is echt een ideale auto om veel, heeel veel kilometers mee te maken. Ook voor passagiers voor- en achterin ruimte te over.
De motor is inmiddels lekker los, en boven de 2000 toeren komt het koppel er mooi geleidelijk bij, en pakt hij heel fijn op. Inhalen, invoegen, helling op, de Mondeo hangt heerlijk aan je gaspedaal. Je krijgt misschien niet zo een 'boost' op een bepaald toerental, zoals bij de Megane en destijds de Mondeo 1.8 TDCI, maar hij trekt er vrolijk op los. Natuurlijk hoor je motor dan wel even grommen, maar zodra je weer op je kruissnelheid in 6e versnelling zit, hoor je op de achtergrond een tevreden dieselbrom.
Ook met de stereo moet je even vogelen om de juiste klank uit de doos te toveren. Je moet even de moeite willen nemen, wat met de klanktonen en fader te spelen, maar het geluid/resultaat is er dan ook naar!
Binnenkort staat de vakantie naar Spanje met boottrailer aan de knoop voor de boeg, maar ik verwacht niet de minste problemen. Bij de volgende onderhoudsbeurt schrijf ik weer een revieuw.

Beul van een trekauto

  • 27.000 km

Zoals eerder vermeld zou ik na de vakantie even een update maken om een oordeel te kunnen vellen over de trekcapaciteiten van de nieuwe Mondeo.
Ik kan er eigenlijk kort over zijn: SUPER
Het span ligt als het bekende huis op de weg. De motor heeft zodanig veel koppel, dat ik meestal in 6e versnelling rond 120-125km/h kan blijven rijden met de boottrailer. Bij flauwe/lange hellingen even terug naar de 5e versnelling met nauwelijks terugval van snelheid, en de steilste hellingen (Luik uit, de helling voor de Spaanse grens op de A9) worden in de 4e genomen met ongeveer 100km/h. Het verbruik lag tussen de 10 liter op de vlakke stukken, en maximaal 13 liter waar het betere klimwerk van toepassing was. Ook de koeling gaf geen krimp met deze extra belasting, ondanks dat er hele stukken in Zuid Frankrijk 38 graden op de thermometer stond.
Wat vooral opvalt, is dat de auto je het gevoel geeft als het ware op rails te lopen. Koersveranderingen, zijwind, vrachtwagens of bussen inhalen? De Mondeo geeft geen krimp, echt een heel fijn en veilig gevoel geeft dat!
Wel gaat hij met belading, kogeldruk van ongeveer 75 kilo en 3 jong volwassenen op de achterbank behoorlijk door de vering. Maar door eventuele drempels met een beetje beleid te nemen, heb ik nooit de handel over het wegdek horen schuren.
Kortom, mensen die na de zomer een nieuwe (lease)auto gaan uitzoeken, kunnen met een gerust hart hun caravan/boot achter de nieuwe Mondeo knopen volgende zomer. Ik vind de Mondeo zoals ik al kopte, een 'beul' van een trekauto. En ik heb dan de 150PK uitvoering, dus mensen die denken alsnog kracht tekort te komen, kunnen nog voor de 180PK kiezen.

tevreden Mondeo-rijder

  • 60.000 km

Inmiddels heeft mijn Mondeo de 60K afgewerkt, beurtje gehad zonder noemenswaardige bijzonderheden, en zijn de winterbanden er onder gelegd. De zomerbanden hadden na mijn kilometers nog profiel zat voor een leven na de winter, dus een bandenvreter kan je de nieuwe Mondeo ook niet noemen. Nu is mijn rijstijl en 99% autobaan kilometers, daar ook wel debet aan.
Bij mij zijn er Uniroyal MS plus winterbanden opgelegd, en ik moet zeggen dat als eerste opvalt dat ik nul extra lawaai hoor. Het is toch vaak, dat de lawaai productie bij winterbanden wat groter is, maar dat kan ik van deze banden absoluut niet zeggen. Het verbruik is misschien minimaal gestegen, maar zat afgelopen week gewoon tussen de 5,6 en 6,5L/100 op de boordcom. Eigenlijk de normale cijfers die ik met zomerbanden ook zie.

Zijn er dan helemaal geen punten van kritiek?
Inmiddels, met hulp van wat instelwerk van de dealer, meldt de navigatie de verkeersellende op de route feilloos met mogelijkheid die te omzeilen/negeren. Het intoetsen van het adres is soms wat omslachtig/traag, maar ik begin het systeem steeds beter te kennen. Aan de andere kant, zie je nu pas echt, hoe verwend je bent als je TomTom gewend bent geweest....
Wat ook opvalt is de 'deuk' in de deurbekleding waar ik mijn arm op leg. Je elleboog 'graaft' een kuiltje in de bovenste rand, net wat ik bij de Renault Megane ook had destijds. Ach, het zal er bij horen zal ik maar zeggen. Het ziet er een beetje knullig uit, maar tijdens het rijden 'past' mijn arm precies. Als de volgende eigenaar(esse) een klein persoon is, staat er nog een deukje bij....enfin, da s niet mijn probleem!
Vol tanken is ook een kunstje apart. De laatste 5 a 6 liter moet je er heeeel rustig in laten druppelen. Het kost wat tijd, maar scheelt je op het einde van de rit 100km!
De wat steilere verkeersdrempels moet je echt rustig nemen. Niet dat het onderstel het niet trekt, maar onder de auto, net voor de voorwielen, zitten een soort plastic vinnen. Als je de verkeersdrempel dan net even te enthousiast neemt, wordt je getrakteerd op een gekras van de vinnen, die dan over het wegdek schrapen....Niet echt lekker voor het gehoor, en omstanders denken dat je je halve spoilerwinkel aan gort rijdt....

Maar verder eigenlijk niets dan lof over deze auto. Je voelt aan alles dat deze auto gemaakt is om te reizen. Ook verbaas je je elke keer weer, hoeveel er in de auto kwijt kan, zeker met omgeklapte rugleuningen. Grote dozen waar je van verwacht dat die met geen mogelijkheid in de auto meekunnen, slikt de Mondeo fluitend. De grote achterklep biedt wel zo een 'gat' als je die open gooit! Daar verdwijnt een half Ikea filiaal in!
Ik kan de auto (gelukkig!) ook niet betrappen op kinderziektes, storingen, pannes, piepjes en kraakjes of andere ellende die je niet wilt. OK, echt 'nieuw' is deze Mondeo natuurlijk niet helemaal, aangezien hij al 2 jaar in de States als Ford Fusion rondrijdt, maar toch mag het gezegd worden.
Ik blijf de nieuwe Mondeo een goede keuze vinden, voor zowel de zakelijke rijders qua looks (ik krijg nog steeds heel veel complimenten over de auto/kleur) en uitrusting i.c.m. met de prijs, alsmede als gezinsauto/caravantrekker.
Zonder gekke dingen meld ik me weer voor de volgende revieuw bij de 90000km.

Foutje, maar toch bedankt

  • 78.500 km

Ik reed vanochtend vroeg van huis weg, en naarmate het lichter werd, meende ik dat de auto nogal rookte langs de uitlaat. Maar goed, het wegdek was nog vochtig dus ik hield het op opspattend water...
Maar gaande weg kreeg ik 'belangstelling' van mijn mede weggebruikers, die wijzend/toeterend/knipperend mij wilde attenderen, op iets wat toch niet echt helemaal klopte. Ik vond zelf inmiddels dat de auto behoorlijk naar de dieselolie stonk. Bij de stoplichten van de afrit sloegen de rookwolken zo onder de kap vandaan, en een andere chauffeur liep me ook al tegemoet dat het niet helemaal jofel was met de Mondeo... Toch was er geen controlelampje dat brandde, watertemperatuur normaal....tot ik naar het brandstofniveau keek....Oeps...bijna leeg, en ik had hem net volgegooid...shitshitshit! Snel via de navi de dichtstbijzijnde dealer gevonden in Venlo (Wassink autogroep). Daar ben ik gelukkig (rokend en wel) veilig aangekomen, en ik werd daar vlot geholpen. Kopje koffie in de koffiecorner, wifi dus ik kon gelukkig werken, top geregeld!
Wat was het euvel nou? Bij de laatste 60K-beurt is er een nieuwe brandstoffilter gemonteerd, en daarbij is de brandstofslang niet goed terug vastgezet. Daar hoorde blijkbaar een soort klemmetje op te zitten, en die zat er niet (meer?). Dan kom je wel van je diesel af! Ik ben blij dat ik niet in het donker al een hele tijd gereden had, want dan was ik mogelijk ergens bij een tankstation gestrand omdat je dan die rook niet ziet en er nog bijna niemand op de weg zit!!
De dagplanning met afspraken in Duitsland lag in de soep, dus maar weer naar huis gereden om te kijken hoe de oprit eruit zag...Juist, een mooi vlekkenfestijn. Gelijk de dealer even met een bezoekje vereerd om het blijde nieuws te komen vertellen. Ik kreeg gelijk een vervangende auto mee naar huis, er stond binnen 10 minuten een monteur met busje, heeft met een speciaal goedje en de tuinslang heel de oprit schoongemaakt, en de Mondeo werd een uurtje later van top tot teen gewassen teruggebracht. Kijk, dat is service!
Ik kan dus niet zeggen dat de Ford dealers hun best niet voor me gedaan hebben vandaag!! Dan kun je heel boos worden, maar het bewijs is weer geleverd dat ook auto's onderhouden mensenwerk blijft. OK, de dag ben je kwijt, maar er zijn ergere dingen te verzinnen! Ik vind dat zowel de mensen van Wassink in Venlo, als mijn eigen Forddealer Deckx hier hun best gedaan hebben. Foutje, maar toch bedankt!

half weg

  • 90.000 km

We zitten op de helft van het leasecontract. Tot op heden levert, los van het brandstofslang-verhaal, de Ford Mondeo een foutloos parcours af. Ik heb de dealer ook geen bijzonderheden of storingen kunnen melden voor de 90K beurt, dus gaan we vol frisse moed de 120000 km kaap tegemoet. Mochten er intussen vermeldenswaarde gebeurtenissen zijn, leest U het gelijk

Betrouwbare bondgenoot

  • 120.000 km

Vandaag heeft de Mondeo zijn 120k beurt gekregen zonder dat ik verder bijzonderheden te melden had. Mijn Ford, blijft steady de kilometertjes vreten, en geeft verder op geen enkel vlak een krimp. Geen beginnende of storende piepjes of kraakjes, niets-nada-noppes.
En intussen moet ik weer om me heen gaan kijken naar een opvolger voor deze fijne auto, di ik in oktober in moet leveren. Mijn enige probleem is eigenlijk, dat het er naar uitziet dat de 150pk dieselmotor dit jaar qua uitstoot niet aangepast wordt om binnen de 21% bijtelling te vallen, want daar valt de hatchback nu dus net door een dom grammetje buiten...Je zou verwachten dat er een trucje, al is ie nog zo klein, zou uitgehaald worden om dit probleem ' glad te trekken' maar er is bij de dealer geen info voorhanden die op een aanpassing wijst.....jammer...
Maar goed, de komende maanden kan ik nog van deze Mondeo genieten. Eind volgende week gaan de zomerbanden er weer op, dus heeft deze set het ruim 60k volgehouden. Van de voorbanden is inmiddels het mooiste wel af, maar het valt nog binnen de veiligheidsmarges. Volgende update normaal gezien bij de 150000km beurt.

klein garagebezoek

  • 140.000 km

Met de regenbuien van de afgelopen tijd, en nog meer water in aantocht, merkte ik dat mijn zomerbanden toch wel echt op hun einde waren als je het allemaal een beetje veilig wil houden. Nu hoef je je met meer als 80K met een set banden niet te schamen denk ik.
Verder werd ik een tijdje geleden door een fikse opspattende steen op mijn voorruit getrakteerd, die precies in mijn gezichtsveld een mooie put/barst veroorzaakte. Die voorruit wordt ook in eens vervangen. Alleen jammer van de tolstickers die er op zitten, maar goed, daar doe je niets aan....
Verder blijft de Mondeo trouw zijn kilometers maken.
Het enige waar ik toch wel tegen aan loop, is de zwakke scharnier constructie van de hoedenklep. Elke keer als ik de kofferklep open doe 'klikt' de klep zich uit de scharnierpunten. Je moet hem er dan weer induwen, en voorzichtig de klep weer sluiten. Op zich geen drama zou je denken, maar als je dat een keer of 6 per dag moet doen....Kan toch niet de bedoeling zijn? En ook als je de klep weer in de klemmetjes hebt geklikt, moet het niet toevallig waaien, want dan wipt hij er net zo snel weer uit. Jammer, moet Ford wat mij betreft echt naar kijken om dit te verbeteren!
Maar verder, niets dan lof over de Mondeo. Over een maandje de 150k beurt, en weer een korte update.

the show goes on

  • 150.000 km

Alhoewel,een echte showcar kan ik mijn Mondeo ook weer niet noemen, maar hij blijft trouw zijn ding doen: rijden-rijden-en nog meer rijden. Ook nu had ik voor de 150K beurt niets te klagen bij de dealer, dus ga ik vol vertrouwen de vakantie en de 180K tegemoet.

Toch onverwacht garagebezoek

  • 171.000 km

De afgelopen week liet mijn Mondeo bij wat harder afremmen, bijvoorbeeld onverwacht filevorming op de autobaan, vooral aan de rechterkant een onheilspellend gedreun horen. Je voelde ook een stukje resonantie in het rempedaal, dus helder verhaal dat er iets met de ' remmerij' loos was. Snel de garage gebeld voor een afspraak, want ik zag het niet zitten hiermee door te rijden tot de 180k beurt. Het bleek inderdaad vooraan versleten remblokken en schijven te zijn. Na en half dagje kon ik de Mondeo weer afhalen, en was het leed weer geleden.
En voor de rest brengt mijn Mondeo me trouw overal probleemloos naartoe. Over een 2 maandjes ga ik hem inleveren, maar ik ben deze auto nog lang niet beu!

Het zit er bijna op

  • 180.000 km

Morgen krijgt mijn Mondeo zijn 180k beurt, en dat is ook hoogstwaarschijnlijk de laatste keer dat hij met mij de dealer gaat zien, dwz de werkplaats. Klachten had ik ook nu weer niet, o ja, 1 van de lampjes van de kentekenverlichting had de geest gegeven. Medio volgende maand gaat mijn Ford er uit, en staat een aanloop wagen klaar, want de auto die ik heb besteld is blijkbaar zo populair, dat de oorspronkelijk beloofde levertijd 2 maanden langer is geworden....Welke opvolger ik heb gekozen, verraad ik pas als ik mijn afsluitende revieuw schrijf. Tot zo ver niets dan lof over de Mondeo, los van een paar min puntjes die ik ook bj de eindrevieuw zal benoemen.

alsnog even de werkplaats in!

  • 185.000 km

Bij het uitvoeren van de laatste 180k beurt, was een olielek 'ergens aan het motorblok' ontdekt. Bij het weghalen van de grote kunststof beschermkap die onder het motorblok hangt, lag daar blijkbaar nogal wat motorolie in. Mij was tijdens het rijden, of parkeren geen olielekkage opgevallen.
Maar goed, om die lek te kunnen vinden, hadden ze de auto een aantal dagen nodig. Toevallig moest ik afgelopen week met het vliegtuig weg. kon ik de auto missen, en kreeg als vervangauto een Ford Ecosport diesel mee. Dat wagentje rijdt niet verkeerd, alleen de korte wielbasis is even wennen bij de gemiddelde verkeersdrempel zal ik maar zeggen.. Uiteindelijk bleek er een lekkage bij een keerring van de oliepomp te zitten. Het probleem is dus weer opgelost, en ik ga de laatste 2 weken met deze auto in.

afscheid van mijn trouwe Mondeo

  • 193.000 km

Het is zo ver. Time to say goodbye...Mijn Mondeo heeft al mijn verwachtingen meer dan ingelost, en ik kan iedereen deze auto van harte aanbevelen. Laat ik de plussen en minnen nog even op een rij zetten

positief

Heel comfortabele, ruime reislimo
Rijdt super
100% betrouwbaar op alle vlakken
Prachtige lijn, maar da s subjectief natuurlijk
Goede trekauto voor de zwaardere aanhanger/caravan
Zit degelijk in elkaar; geen rammels/piepjes etc
Interieur/bekleding/stuur ziet er nog uit als nieuw
Super prijs/kwaliteit mn voor de bijtelling

negatief

Constructie/scharnierpunt hoedenklep is veel te slap
Helemaal vol tanken is langdurig karwei
Navi is niet up to date en traag in te toetsen

Ik denk dat ik daarmee een redelijk beeld geschetst heb, hoe ik deze auto beoordeel. Wie mijn revieuw helemaal leest, zal de plus- en minpunten verder beschreven terugvinden, maar ik kan alleen maar zeggen dat de balans zwaar positief doorweegt voor de Mondeo in de uitvoering/motorisering zoals ik heb hem mogen rijden. De auto geeft me bovendien het gevoel met gemak een aantal ton extra aan kilometers fluitend aan te kunnen.

En dan natuurlijk de grote vraag beantwoorden welke auto de Mondeo mag opvolgen. Eerlijk is eerlijk, ik baal echt dat ik niet weer dezelfde auto binnen de 21% kon bestellen ivm 1 gram co2 uitstoot te veel....en dat Ford daar niets aan wilde/kon doen. Dus kon ik weer op auto-jacht!
Het eisenpakket: 21% bijtelling, ruim (5-deurs of stationwagon) comfortabele reisauto uit het D segment, ongeveer 150pk diesel, beetje leuk in de spullen, en een reservewiel moet absoluut leverbaar zijn!!
De zg 'premium merken' Audi/BMW/Mercedes/Volvo heb ik direct overgeslagen omdat ik die te duur vind in bijtelling naar wat je krijgt, zeker als je de auto een beetje kompleet wil hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak!
De (Citroen, sorry het blijft voor mij gewoon een Citroen) DS5 is nu ook in Belgie leverbaar met de 150pk HDI, en ik vond dit altijd al een super mooie auto. OK, het is geen echte D-segmenter, maar ik vind dit gewoon een te gekke auto zowel van buiten als van binnen. Bovendien prijstechnisch interessant en lekker in de spullen. Ik ga naar de dealer, na eerst even op het net wat met de configurator te hebben gespeeld. Dat lukte prima, alleen was niet te vinden of er een reservewiel in de auto zat, of als optie te krijgen zou zijn. De verkoopster van de dealer in Mol (B) wist het ook niet (slecht!!!) maar zou me bellen om me uitsluitsel te geven. De telefoon moet nog gaan.... Dan maar naar een dealer een plaats verderop getogen, die mogelijk wel graag een DS5 verkoopt. Ook daar wist de verkoper het niet (weer slecht!!!) maar er stond toevallig een DS5 150pjk HDI Business in de showroom. Gelijk gekeken in de kofferbak, even de bekleding optillen, en jawel....geen reservewiel.... en ook niet leverbaar omdat in die plek nu het reservoir van de ad-blue zit...Daarmee viel de DS5 dus definitief af.
De Mazda 6 is helaas alleen als 4 deurs in de 21% klasse, Jammer, want ook dit vind ik een heel mooie representatieve auto en hij rijdt super.
Opel Insignia SW vind ik te krap aan de binnenkant, de Renault Talisman SW heeft maar 110pk in de 21%-club, de VW Passat 2,0 TDI SW vind ik te duur als je hem een beetje kompleet wil hebben. Bleven voor mij over de Peugeot 508SW 150pk HDI en de nieuwe Skoda Superb 2,0 TDI..
Het is de Skoda Superb geworden, in Ambition Business uitvoering, 150pk TDI motor, kleur lava blue.in 5 deurs, dus geen SW omdat ik de 5 deurs meer als groot/ruim genoeg vind. Gewoon een prachtige, sportief gelijnde auto, heel comfortabel geveerd, en wat een ruimte....
Ik heb de auto in april besteld voor levering nu midden oktober Maar medio juli kreeg ik een mailtje van de dealer, dat er wegens de grote vraag een vertraging in de levertijd zit van 2 maanden....Hebben we het dus over 8 maanden (!) levertijd. Ik wist niet dat een Skoda zo een exclusieve auto kon zijn....
Ik krijg voor 2 maanden een Citroen C5 Tourer als aanloop auto....

Conclusie over mijn Ford Mondeo: wat mij betreft een top auto die voor mijn gevoel zwaar ondergewaardeerd wordt!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.