Ford Mondeo 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 222.000 km |
Ford Mondeo 2.0TDCI 140pk Automaat
- 170.000 km
Aanpassing revieuw uitgebreider.
Ongeveer 2 jaar geleden na een uitgebreide zoektocht gekozen voor de ford mondeo.
Het gaat hier om een Mondeo Titanium TDCI 140PK automaat.
Opties:
Titanium uitvoering
Trekhaak
In hoogte verstelbare bijrijderstoel
Parkeersensoren voor + achter
Dakrails
De ford mondeo in titanium uitvoering is al een rijk uitgeruste auto dus ik heb weinig extra opties gekozen.
Alleerst wat ben ik blij met de verwarmbare vooruit, ideaal in de wintermaanden. De parkeersensoren die ik als optie heb gekozen bevallen ook prima. Deze optie is dan voor mij ook echt een must have! De auto is groot en vergt erg veel gewenning met parkeren. De draaicirkel is niet bepaald klein, dus een ruime parkeerplaats zoeken is vaak noodzakelijk. Hiervoor reed ik een volvo S80 oud model wat ook al geen kleine jongen is, maar ondanks dat parkeerde de volvo een stuk makkelijker.
De stoelen in de ford mondeo zijn prima en ik zelf kon makkelijk mijn draai vinden. Ook na lange ritten stap ik nog fris uit. De achterbank in de ford mondeo is goed, en de beenruimte is vrij groot.
De kofferbak is gigantisch, zelfs in mijn 5 deurs versie. Veel groter als een passat sedan bijvoorbeeld. Minpuntje is wel dat de bekleding van de kofferbakmat los laat. De kofferbak klep word ondersteund door gasveren, enkel zijn deze te slap. Ze zijn al een keer vervangen maar het gewicht van de klep is te veel voor de veren.
Het uiterlijk vind ik persoonlijk erg chique. Achteraf had ik liever gekozen voor een ander type velg. Het schoonmaken van de 16 inch spaakvelgen is namelijke een hele klus. De grille is prachtig om te zien, maar ook hier geldt voor dat het schoonmaken een ramp is. Minpuntje is toch wel de grote antenne, deze doet echt afbreuk aan het design.
De motor is krachtig en ruim voldoende voor deze grote auto. Inhalen gaat soepel en makkelijk. Doordat de motor zo soepel en krachtig is, is het wel uitkijken voor oom agent. De krachtige 2.0 motor heeft ook geen enkel probleem met een caravan van 1500kg. Wel is mij opgevallen dat wanneer je de automaat in S zet de auto met caravan sneller is. Bij normaal rijden merk je het verschil niet of nauwelijks maar met caravan zeker. Ik heb wel een keer in de vakantie gehad dat de auto met caravan berg op en hoge buitentempratuur wat warm werd, iets zachter rijden was de oplossing.
De automaat ben ik op zich redelijk tevreden over. Af en toe heb ik het idee dat hij wel wat sneller zou mogen reageren. Maar na diverse updates schakelt hij prima het is en blijft natuurlijk een oudere type automaat en geen DSG of iets dergelijks. De automaat heeft wel een sterke kruip neiging. Rem pedaal los en hij schiet naar voren.
De airco is wat minder. Zeker bij erg warm weer schiet deze te kort. Ik heb het graag ijskoud in de auto in ieder geval de mogelijkheid. Met buitentempraturen van 30+ heeft de airco veel te veel moeite waardoor hij op de rit van eindhoven naar amsterdam de hele tijd op vol vermogen staat te blazen. En dit kan echt veel beter, dit is eigenlijk ook wel het enige echte nadeel aan de auto. Ze hebben de airco al eens nagekeken opnieuw gevuld maar hij voldoet nog steeds niet aan mijn eisen.
De wegligging is perfect. Bij droog weer moet je echt je best doen om onderstuur te krijgen. Bij nat weer gaat dit wat makkelijker maar dit kan natuurlijk ook aan het type band en slijtage liggen. Rotondes kan je echt snel nemen zonder de controle te verliezen. Je zou verwachten dat de auto zich niet soepel laat manouvreren maar op rotondes, en op en afriten kan je altijd even lekker sturen wat natuurlijk ten goede komt van het rijplezier. Nadeel van de wegligging is het cuppen van de achterbanden. Oplossen hiervan is mij en de profile tyre centre eindhoven niet gelukt. Het schijnt ook een kwaal te zijn van de mondeo vandaar. Het nadeel is dat de auto gaat zoemen/lawaai maken na verloop van tijd. Zelf los ik het nu op door steeds nieuwe banden achterop te leggen en de oude naar voor. Zo heb ik even een maandje geen last van het geluid.
Problemen heb ik met de mondeo nog niet gehad. De auto heeft nu 170.000 kilometer gelopen en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Er zijn wel een kleine dingetjes vervangen maar geen grote problemen.
Vervangen:
Gasveren kofferbak
Embleem ford logo achterkant
Embleemdopje van een velg
Airco opnieuw gevuld
Dit alles is trouwens keurig vervangen in de garantie.
Kortom de auto bevalt prima en ik mag binnenkort weer een nieuwe auto kiezen, enkel weet ik nog niet of ik weer een mondeo kies. Dit heeft te maken met het ABC labeltje. Ik kan enkel kiezen voor A label autos en of ik dan voor de passat 140 pk ga of de 115 pk mondeo word dus nog even afwachten. Stel ik zou deze auto weer mogen uitzoeken had ik het zeker gedaan. Een echte aanrader deze auto!
Wegens succes verlengd!
- 180.000 km
Wegens succes verlengd zullen ze bij de leasemaatschappij/werkgever hebben gedacht, in plaats van tot 180.000 dienen we nu door te gaan tot de 225.000. Op zich niet geheel vervelend gezien het begin stadium waar de "schone" autos nog in verkeren. Zoals je al hebt kunnen lezen dient mijn volgende auto een "schone" auto te zijn. Maar goed dat is een andere punt.
Wat kan ik nog over de mondeo vertellen nu 10.000 kilometer verder en nog steeds geen problemen gehad, en de auto bevalt nog prima. De laatste tijd is de auto wel wat meer gaan roken na mijn idee. Bij flink gas geven begint zich tegenwoordig een aardig rookpluim te ontwikkelen. Volgens de dealer niets om zorgen over te maken en zou normaal zijn. Het zal wel aan de kilometerstand liggen denk ik dan want vroeger was dit niet het geval.
Minpuntje de kofferbak mat is nu toch echt verleden tijd, dit hebben ze kennelijk niet goed gelijmd en dus is deze nu volledig los van de onderlaag.
Op naar de volgende 10.000km
195000, en nog steeds prima!
- 196.000 km
We zij inmiddels de 195.000 gepasseerd bijna de 200.000! En daar kijk ik dan ook wel naar uit. Het blijft voor mij toch weer een mijlpaal. Wat kan ik nog over de auto vertellen, hij rijd nog steeds prima.
De auto heeft bij 195.000 nog een uitgebreide beurt gehad, voor de distubutie riem, waterpomp en nog wat. Maar er was niks kapot puur onderhoud.
Vraag me nu toch wel een beetje af of de volgende eigenaar er wel goed aan doet om deze auto te kopen. Het zijn natuurlijk snelweg kilometers maar bij 200.000 zouden toch de schokbrekers egr klep etc het toch een keer gaan begeven lijkt me. Maar goed dat is niet aan mij.
Zijn er nog nadelen, jah! Die zijn er, het cuppen je word er helemaal gek van. Continu die herrie! Gelukkig zit er een prima geluidsysteem in dat scheelt. Verder geen nadelen.
Het interieur na bijna 200.000 is nog als nieuw! Mensen die wel eens met mij meerijden geloven het vaak niet dat hij al zoveel gereden heeft. Zie je het dan helemaal niet 200.000 nou het exterieur daar zie je het wel aan. Veel steenslag en de motorkap voelt daardoor ook wel erg stroef/ruw aan.
De lakconditie is over het algemeen nog prima in orde. Natuurlijk bij deze km stand vind je heus wel wat krasjes maar vind maar eens een auto met 200.000 op de teller die als nieuw is.
Tijdens de koude periode overigens ook geen mankementen gehad, starte perfect geen haperingen etc. Sleutel draaien is starten.
Kortom, niks mis met de auto en kijk dan ook uit naar de laatste 25.000km en dan mag hij er toch echt uit. Ik kijk wel enorm uit naar de zomerbanden hopelijk zijn deze niet zo`n lawaaimakers.
200.000 Behaald :D
- 200.000 km
Het was zover de 200.000 behaalt, en dat zonder mankementen. Het blijft voor mij opmerkelijk 200.000 kilomter gereden en dat zonder 1 keer stil te komen staan. Dit was bij mijn vorige auto`s weleens anders.
Zei ik in een van mijn vorige posts nog dat het roken tijdens gas geven wel opviel maar nog niet stoorde, dat is nu wel anders. Tijdje rustig rijden en dan even volgas betekent een rookgordijn.
Toch maar bij de volgende beurt nog een keer melden dat het toch wel erg veel is.
De banden word ik nog steeds ziek van! Volgende week komen de zomerbanden er weer onder wat zal ik blij zijn. Pokke herrie dat er nu vanaf komt. Banden voor zijn ook bijna kaal dus met nat weer grijpt de computer steeds in erg vervelend.
Auto begint trouwens wel wat minder soepel te rijden, je kan toch wel merken op sommige punten met name vibraties/trillingen dat er al wat kilomters opstaan. Dit is eigenlijk pas sinds een paar weken mischien dat er dan toch nog iets kapot is gegaan, ik hou het even in de gaten.
Dat was het weer voor deze keer, volgende updat over 10.000 km tenzij er nog iets nieuws valt te melden.
Nieuwe auto
- 215.000 km
Update, nu 215.000 km afgelegd in de fijne mondeo en nog steeds zonder problemen.
Wat blijft het toch een fijne auto die mondeo. Krachtig, fijne stoelen, en de wegligging is fantastisch.
Het interieur ziet er nog steeds top uit! Vooral de bestuurders stoel is nog altijd heel. Vaak zie je bij auto’s die veel hebben gelopen dat de wang slijtage vertoont. Hier is echter niets van te zien, hebben ze dus goed gemaakt!
Verder zijn er wel 3 schoonheidsfoutjes, de kofferbakmat is waardeloos maar dat is volgens mij een fabrieksfout. Daarnaast zijn er twee knopjes van de radio versleten. De verf laag is van de knopjes af. Niet storend maar had beter gekund.
Motorisch, auto heeft nog steeds power. Ik merk er in ieder geval niets van, dat het bij wijze van minder zou zijn.
De automaat, begint wat hakeriger te schakelen. Niet storend valt wel op. Een ander zou het niet opvallen hoor! Maar je kent je eigen auto zelf altijd het beste. En dan vallen kleine dingetjes op. Misschien dat een keer olie verversen wonderen doet.
Laatst trouwens wel iets aparts meegemaakt. De auto wilde niet op slot. Een keer opnieuw gestart en weer uitgezet was de oplossing. Vrij merkwaardig verder geen last meer van gehad.
Vanwege de goede ervaring met de mondeo, een nieuwe mondeo bestelt. Helaas dit keer zonder automaat of de 2.0. Het wordt de 1.6tdci. Het zal gezien het vermogen en rijcomfort een stapje terug zijn. De werkgever heeft bepaald dat de auto tot 120 gram co2 uit mag stoten. En dan valt de mondeo automaat af. Zeer jammer anders had ik deze direct gekozen.
Het word nu een Ford Mondeo 1.6TDCI Econetic Titanium Lease met business pack en comfort Seats. Of t wel een overvolle mondeo. Moet het comfort van de automaat toch wel opvangen, met de nodige luxe uiteraard!
De auto heeft inmiddels weer een beurt gehad, en wederom niets aan de hand. Waren alle autos maar zo betrouwbaar!
Het is over
- 222.000 km
Hey, mondeo gereden tot 222.000, mijn nieuwe auto is binnen uiteraard een mondeo gekozen.
Wat kan ik vertellen naar 222.000km,
Geweldige auto, lekker ruim, betrouwbaar, fijne motor, fijne automaat, kortom een aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.