Ford Mondeo 2.0 16V Titanium (2008)

Ford Mondeo
Ford Mondeo persintroductieFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

UitvoeringMondeo 2.0 16V Titanium
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008

2e ford mondeo

In april 2008 wordt het tijd om mijn Ford Mondeo 1.8 benzine(MK3) in te ruilen tegen een andere auto door de aanschaf van een caravan. Vanwege het verwachte relatief lage jaarkilometrage van 17000 km is weer gekozen voor een benzineuitvoering maar met dan een zwaardere 2.0 ltr motor.
Vervolgens is toen een uitgebreid "vergelijkend warenonderzoek" uitgevoerd van de volgende kandidaten:
Citroen C5
Renault Laguna
Volkswagen Passat
Subaru Legacy
Opel Vectra
Ford Mondeo

Uiteindelijk gekozen voor de toe nieuwe Ford Mondeo(MK4). Doorslaggevend daarbij waren mijn positieve ervaringen gedurende 5 jaren met de Mondeo MK3 alsmede de door de dealer aangeboden inruilprijs die minimaal 1500 Euro hoger lag dan de concurrentie. Begin juli 2008 werd de mondeo geleverd in de hatchback uitvoering. Een sedan kwam niet in aanmerking vanwege onze hond en de wagon vonden we te groot.
Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heeft de auto ruim 66.000 km gelopen. Die kilometers zijn vrijwel probleemloos verlopen met een gemiddeld verbruik van 8,2 ltr per 100 Km(30% korte afstanden en 70% autobaan). Het enige euvel was na circa 10.000 km het uitvallen van de navigatie. Na een onder garantie toegepaste software update is dit probleem opgelost.
In 2008 is meteen geinvesteerd in een set winterbanden waardoor we tot nu toe nog geen banden hebben hoeven te vervangen. Op zowel de winterbanden als de zomerbanden zit nog genoeg profiel voor minstens 2 seizoenen. Sinds maart 2011 hebben we op de zomerbanden last van cuppende banden. Dat is vervelend qua rolgeluiden maar heeft geen invloed op de veiligheid.
Recent heb ik besloten om deze mondeo in te ruilen tegen de nieuwe gefacelifte mondeo met de 1.6 ltr Ecoboost motor die 15 PK meer heeft en wat vooral belangrijk is een aanzienlijk beter koppel dan de 2.0 ltr benzine. Eind augustus zal de nieuwe Mondeo worden afgeleverd.

Per saldo ben ik gedurende 3 jaren een zeer tevreden berijder geweest van de Mondeo.

Positief:
-grote binnenruimte
-uitstekende radio/navigatiesysteem
-wegligging
-parkeersensoren voor en achter
-betrouwbaarheid en daardoor zeer lage onderhoudskosten

Negatief
-ongeblazen motor met laag koppel heeft toch wel moeite met het trekken van een beladen caravan van 1450 kg