Ford Mondeo 2.0 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 172.249 km |
KM-stand laatst | 177.177 km |
Eerste auto en review
- 172.249 km
Hallo allen,
Na 2 vakanties te hebben gehad met een huurauto, was het wel duidelijk. We wilden zelf ook een auto en daar volgend jaar mee op vakantie. Mijn vriendin en ik hebben overlegd en eigenlijk was het wel duidelijk, we wilden liever hem nu al kopen en gewend aan zijn dan net voor de vakantie. Zo konden we vetrouwen opbouwen en weten wat aan de auto hadden.
We hadden relatief weinig eisen aan de auto, behalve dat hij moest beschikken over genoeg ruimte om een comfortabele kampeervakantie moest kunnen bieden. Verder gebruiken we hem niet voor woon-werk verkeer, dus zal hij soms een aantal dagen stilstaan. Hierdoor vonden we het comfort, rijgedrag en ruimte belangrijker in onze auto dan een auto die superzuinig is.
Hoe komt je dan bij een Ford Mondeo terecht, dat is een goede vraag. We hebben eerst een proefrit gemaakt in een Peugeot 206xs, die verder prima reed. Deze had alleen niet goed ruimte die we allebei zochten. We zijn eens verder gaan kijken en vonden deze Ford Mondeo bij een dealer bij ons in de buurt. De dealer stond prima aangeschreven volgens de reviews en de Ford Mondeo stond te koop voor 4494 euro. Hierbij kregen we 1 maand volledige garantie en 3 maanden garantie op motor en bak.
Na de proefrit bleek het een heerlijk rijdende auto te zijn, met voor ons dus heel belangrijk: genoeg laadruimte! Wel zit er maar een 5-bak in deze auto, wat resulteert in ietwat hoge toeren op de snelweg en een wat hoger verbruik. Echter valt er nog steeds een gesprek te voeren door prima isolatie. Allebei waren we het er over eens, dit moest hem worden, want wat rijdt die auto lekker.
Een dag later konden we hem ophalen en deden we een rondje langs onze vrienden. Zul je altijd zien, het motorstoringlampje begon oranje te branden. Maar meteen de dealer gebeld en teruggereden, die ons aangaf dat ze dit meteen zouden oplossen. De code uitlezen gaf aan dat er ergens een onderdeeld op de motor niet lekker schakelde, die bij snel optrekken meer lucht in moest blazen. Deze werd meteen besteld en is aan het einde van de week nog vervangen.
Nu konden we echt van onze Ford Mondeo genieten. De auto stuurt heerlijk, echt fantastisch. Schakelen gaat vloeiend en je stroomt makkelijk met het verkeer mee. Binnenkort willen we wat meubels en planken gaan halen voor ons nieuwe appartement waar hij zeker van pas gaat komen. Genieten van onze eerste auto gaat op deze manier zeker lukken! We kijke nu al uit naar onze zomervakantie om 3 weken door Frankrijk/Spanje te cruisen.
Eerste pechmomentje
- 174.000 km
Hallo allen,
Daar zijn we weer, net zo'n 2500km afgelegd, maar het eerste pechmomentje is al een feit. We wilden sochtends naar het tuincentrum, ik draai de sleutel om, niks. De dag ervoor nog 600km mee gereden voor werk. Startmotor slaat niet aan en het dashboard toont motorfout. Niet aan te krijgen, dus ANWB gebeld. Na een uurtje zoeken in allerlei elektrische componenten, bleek een relais in het motorregelcompartiment niet te schakelen. Helaas was het niet zo simpel als het relais vervangen, want deze bleek gewoon te werken. Het kleine startstroompje om de motorcommunicatie met het dashboard op te starten, kwam niet door.
De tijdelijke oplossing was simpel: even een overbruggingsdraadje vanaf een ander startrelais. Deze moesten we telkens even doorverbinden bij starten en loshalen bij parkeren, anders zou de accu wel leeglopen. Meteen de garage gebeld en die hadden toevallig een Ford C-max staan met hetzelfde probleem. Deze zouden ze eerst onderzoeken om vervolgens bij ons gerichter het probleem op te kunnen lossen.
Een week later hadden ze daar het probleem opgelost, het bleek een breuk in een kabeltje te zijn van de kabelboom. Week erop die van ons langsgebracht op de maandag, om vervolgens donderdag een belletje te krijgen van de garage dat het opgelost was. Daarna succesvol een weekendje Antwerpen gedaan met de auto!
Qua kosten viel het gelukkig allemaal nog mee. We hebben het laten repareren bij dezelfde garage als we de auto aangeschaft hadden. Dit viel niet onder de garantie van motor en bak, maar omdat we hem net hadden, hebben we fifty-fifty gedaan en kwamen de kosten neer op ongeveer €200,-. De eerste paar keer was startten wel weer even spannend, maar de afgelopen 2 weken,draait alles weer als een zonnetje.
Dit bleek gewoonweg pech te zijn en zulke dingen gebeuren nou eenmaal bij oudere auto's en een hogere kilometerstand. Hier waren we van uitgegaan, dus hadden we al een potje gemaakt voor dit soort voorvallen. Qua beleving is er niks veranderd en we genieten nog steeds van ons eigen wagen"tje". Ik hoop niet zo snel weer een review/gebeurtenis te hoeven schrijven. De apk is 23 maart, dus lekker tot die tijd doorkachelen.
Eerste keer APK
- 177.177 km
Hallo,
Korte update deze keer omdat hij net APK goedgekeurd is, dus dat is altijd lekker. Voordat hij naar de apk ging heb ik de linkerkoplamp en de rechterachterlamp uit de auto gehaald en drooggeföhnt aangezien hier een laagje water in stond en condens bevatte. Ook hebben we ze opnieuw goed dichtgekit.
Verder had hij voor de APK goedkeuring alleen een nieuw lampje bij de nummerplaatverlichting nodig.
Afgelopen tijd alleen maar kunnen genieten van onze auto, dus dat is een goed vooruitzicht voor onze geplande vakantie!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.