Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium (2015)

autoreview

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium (2015)

Signalement

UitvoeringMondeo 1.5 EcoBoost Titanium
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf66.118 km
KM-stand laatst95.007 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De grote vriendelijke beer

  • 75.719 km

Menig een kent het waarschijnlijk wel, je bent klaar met studeren, je studenten wagen valt bijna van ellende uit elkaar dus je bent toe aan iets nieuws.
Dit was bij mij ook het geval, jaren lang heb ik gereden in een Smart Forfour uit 2006 en natuurlijk nog een mijn welgeliefde motortje. De Forfour was een trouw werkpaardje dat mij zonder al te veel extra's van A naar B bracht. Als ik nog een top goedkoop gezinsautootje kan adviseren is het deze wel! Maar nu naar de Mondeo.
Ik zocht een nieuwe (tweedehands) auto van tussen de 10 en 15 duizend euro (spoiler alert, dit is net mislukt). De vervanger moest meer ruimte bieden dan de Smart (verbazingwekkend genoeg nog best lastig), het moest een automaat worden (ik ben lui en semi verwaand), maximaal 100.000km op de teller, benzine/hybride, hatchback/sedan (het oog moet ook wat) en het mocht maandelijks geen moneypit zijn.
Al heel snel kwam ik erachter dat deze uitgangspunten toch vrij lastig te halen zijn. Nu was ik er al snel achter dat met deze uitgangspunten je toch snel terecht komt bij Franse auto's (met alle respect, daar heb ik niks mee), BMW's of toch een Ford.
Om een hele lap tekst te besparen het is uiteindelijk deze Mondeo geworden. Deze stond bij mij (letterlijk) om de hoek te koop en had 66000 km op de teller. Nou na een beetje heen en weer gepraat kwam het eind totaal uit op 16.800 euro.

Hoe kom ik op de titel 'de grote vriendelijke beer'?
Nou wie een Mondeo kent, weet als geen ander dat er weinig auto's zijn die zoveel zooi in de auto kwijt kunnen als in een Mondeo. Hierbij ook opgemerkt dat je dan nog steeds lekker zit. Dus na 9000km heb ik nog steeds geen ruimtelijke gebreken ondervonden. En dat terwijl ik regelmatig met kitesurfgear en een dochtertje (van 2) in de auto te vinden ben.

Het vriendelijke gedeelte komt van de prestaties van de auto. Het is in geen enkele opzichten een echt prestatie gerichte auto. Hij rijdt wel gemakkelijk door bochten, maar je voelt de 1450kg wel. Hij daagt niet uit om echt de limieten te testen. Toch blijft die altijd vrij tam aanvoelen en laat zich door de bochtjes vloeien. In de stad/dorpen zelf merk je ook wel dat er een goed gewicht aanwezig is. Hier voelt de Mondeo zich ook niet echt op zn gemak. Maar op de snelweg daarentegen is er niks meer aan de hand. Comfortabeler heb ik nog niet auto gereden.

De beer komt echt af van het verbruik en vanuit de stoelen. Het verbruik ligt in de stand rond de 1L op 7km. Dit komt echt uit het gewicht en dat merk je helaas wel. Op de snelweg haal ik bij 110kmh ongeveer 1L op 18km
Bij 130kmh a 140 kmh mis ik de 7e versnelling wel want dan begint de 1.5 ECOBOOST wel met zuipen en zakt het verbruik naar 1L op 11km. Toch voor de grote en het gewicht van de auto is het geheel nog te overzien. Verder is mij opgevallen dat dit model erg laag lijkt te liggen waardoor het regelmatig voorkomt dat de voorbumper lichte touches maakt met het asfalt/de klinkers bij het trotseren van drempels. Dit kan natuurlijk ook liggen aan versleten schokdempers, maar dit komt bij het volgende onderhoud wel.
Nu de stoelen / de zit. Dit is echt 90% van de reden dat ik een Mondeo wilde hebben. De zit is naar mijn mening top! Het is licht sportief want je zit echt in een stoel. Maar de stoelen zelf zijn zeer comfortabel. Na 500km stap je uit zonder enige fysieke vermoeiing.

Qua infotainment merk je veroudering wel. Het gemis aan Android Auto is wel groot. De navigatie zelf kan je natuurlijk laten updaten maar vind ik het financieel niet waard. Dus heb ik een mobiel houder geplaatst voor 30 euro en dan heb je ook weer alle functionaliteiten van Android Auto.

Financieel is er weinig reden voor klagen tot op heden. Olieverbruik is niet aanwezig, wel heb ik uit voorzorg de automaat laten spoelen. En bij het volgende onderhoud laat ik de motor ook spoelen, uit voorzorg. De vorige eigenaar heeft netjes conform intervallen het onderhoud uit laten voeren. Ook hierin zijn geen rare dingen voor gekomen.

Als ik het mij herinner of bij veel interesse zal ik na de 100.000km nog een update plaatsen!

80+

  • 81.940 km

Het eerste beurtje is achter de rug. Gelukkig wist ik op voorhand dat deze mee zou gaan vallen.
De auto heb ik namelijk na laten lopen bij de vrienden van autoweek (Carrec). Zelf noem ik dit een aanrader, zeker als je met enkele punten nog aanspraak kan maken op garanties. Zodoende wist ik ook dat er niks mis was met het onderstel en dus de schokdempers en veren. De zachtere vering voor in combinatie met mudflaps zorgt ervoor dat het lijkt alsof de auto soms de grond raakt bij een drempel o.i.d. Echter zijn dit dus gewoon de mudflaps.
Verder bleek er nog een kleine lekkage bij de waterpomp te zijn, dit zou onder garantie vallen. Echter bleek er bij verdere inspectie geen lekkage te zijn. Dus vermoedelijk was het koelvloeistof dat geconstateerd was nog een restant van het bijvullen.
Verder had ik een 'probleem' dat de auto lijkt te slippen in zijn derde versnelling bij normaal rijgedrag. Wanneer sportiever opgetrokken wordt leek dit niet voor te komen. Bij Carrec was dit tevens bevestigd en bij de dealer is dit gecontroleerd. Uiteindelijk hebben ze de transmissie data gereset en zou het probleem verholpen moeten zijn. De tijd zal leren of dit daadwerkelijk zo is.
Als laatste uit de keuring kwam dat er enkele cosmetische puntjes waren die niet op den top zijn hersteld in het verleden. Het is nu dat ik het weet, maar het is en blijft een gebruiksvoorwerp, dus voor nu is het niet een prioriteit om dit te laten verhelpen.
De conclusie van de beurt en keuring is dat de auto in het verleden goed behandeld is. Hierdoor hoef ik het enkel goed bij te houden!

Dan heb ik in tussen nog wel één ding aangepast. Het dashboard vond ik toch nog wat ouderwets ogen. Dus heb ik met behulp van de Facebook group IPC mods en Forscan de firmware geupdate. Hierdoor heb ik de speedometer in het midden van mijn dash staan en heb ik tevens wat verborgen functies unlocked.
Volgende stap is een mooier passend setje velgen waarbij ik zelf twijfel tussen 18 en 19 inch velgen.

Qua comfort is er letterlijk niks veranderd ten opzichte van mijn eerdere ervaring. De auto rijdt nog steeds top! Geen rit is te lang en ik kom altijd relaxt aan. Olievebruik is niet aanwezig en het brandstof vebruik is voor een auto met dit formaat respectabel te noemen. Met een gemiddelde van 7,3L/100km kan ik namelijk niet klagen voor een 1500kg wegend vrachtschip. Het enige dat ik in de afgelopen 15000km zelf bij gevoegd heb is koelvloeistof en dit meer omdat deze voor mijn gevoel net te lang bij het minimum zat. Better safe than sorry....

Al met al dus nog steeds dik tevreden en tot de volgende beurt!

Oranje lampjes voor de ochtend koffie

  • 85.000 km

Nou het eerste officiële bezoek van de ANWB is een feit.
Zoals elke dag vertrok ik rustig naar mijn werk, tot ik midden op de snelweg een berichtje kreeg vanuit de ANWB smart driver gebeuren dat de auto een motorstoring had. Dit werd opgevolgd door een hoop piepjes op het dashboard en een brandend lampje.
Zelf ben ik niet de meest wakkere persoon voor mijn ochtend koffie, maar dit was niet echt top.
Ik had de auto gestuurd naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats / carpool plaats, waar ik nog geholpen ben door omstanders om de auto er te krijgen. De auto ging namelijk per direct in een zeer agressieve noodloop, waarbij idle lopen al moeizaam ging. Dus de auto uitgezet uit voorzorg.
Om een verhaaltje kort te maken. De auto uitgelezen (met eerst mijn eigen software en daarna door de ANWB).... Was het een temperatuursensor die vond dat het blokje -40°C was terwijl die een halve seconde ervoor nog rond de 70 zat....
Dus mocht men zich afvragen of het (1.5) blok nog gevoelig is voor mechanische schade? Ik denk dat het heel de kans niet krijgt, want hij doet niks meer als er een incorrecte waarde gemeten wordt.

Voor nu, eventjes wachten tot de garage de sensor kan vervangen en dan kan die weer door!

Niks bijzonders

  • 95.007 km

Tijd voor een kleine update gezien er net weer een beurt uitgevoerd is. Gelukkig niks schokkends / onbekends. Het was tijd voor de distributieketting om vervangen te worden en dan weet je al bij voorhand dat de portemonnee getrokken moet worden. Verder was er voor deze beurt niks bijkomends op een setje ruitenwissers na. De volgende beurt zal mogelijk meer aan de hand zijn gezien er nu wel wat onderdelen beginnende slijtage vertoonden.

De auto functioneert nog steeds volledig naar behoren en ik ben er dus nog steeds erg blij mee. Wel vind ik de automaat bak wat schokkerig / inconsistent schakelen. Er zit dan ook geen powershift bak in maar een conventioneel systeem. Er is mij laten zeggen dat het type bak niet vooruitstrevend is en dat dit kwaal bij het type bak hoort.
Verder zijn er kleine dingen die ik in tussen heb uitgevoerd. Een nieuw (tweedehands) setje velgen, gewoon voor het oog. Een telefoonhouder zodat ik gewoon up-to-date navigatie heb zonder een fortuin kwijt te zijn. En nog wat gerommel met Forscan voor de IPC. Totale kosten qua onderhoud op dit moment 2.700 euro, inclusief beurt bij de Ford garage, spoelen automaatbak en de afgelopen beurt. De bandjes en velgen tel ik even niet mee... die konden namelijk eigenlijk nog wel enige tijd door maar het oog wilt ook wat.
Voor de rest rijdt en stuurt de auto nog steeds lekker. Op de 'nieuwe' 19 inch velgjes met band is het deinzende en Amerikaanse verwijderd uit de auto. De auto stuurt nu weer lekker direct en deinst niet meer na. Het euvel waarbij de voorkant over de grond schraapt bij een drempel is nu enkel sporadisch nog een keer.

Het verbruik van de auto ligt gemiddeld op 7,3 L / 100 km. Dit is niet zuinig maar ook niet verkeerd voor een auto van deze grootte. Op de snelweg is de auto echt zuinig, maar dit wordt vervolgens goed gecompenseerd wanneer je de snelweg verlaat 14 L / 100km is vrij eenvoudig te halen.
Het vermogen van de auto is voldoende voor de Nederlandse wegen. Ik ben weinig moment tegen gekomen dat ik vermogen tekort kwam. De momenten dat ik vond dat er te weinig vermogen was, dan kwam ik net van de motor af of reed ik sowieso al te hard. Het koppel van de auto vind ik wel op meerdere malen tekort doen. Met name wanneer een aanhanger aangekoppeld zit, voelt het rijden allemaal net niet soepel. Echter kan een wagentje tot 750kg prima gereden worden.

Het praktische van de auto is natuurlijk de ruimte. Vakantie zooi erin laden en gaan zonder problemen. Achterbank plat en de fiets kan er in zonder na te denken.

Al met al dus nog steeds dik tevreden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.