Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2025) #2

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2025)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst6.700 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Start review Ford Kuga PHEV

  • 1.700 km

3 weken geleden de sleutels van onze nieuwe Kuga PHEV ST-Line X in ontvangst genomen.
Dit review zal regelmatig aangevuld worden.
We hebben de Ford Kuga ST-Line X geselecteerd omdat de auto voldoende trekkracht heeft om onze caravan te trekken en betere stoelen zou hebben dan de Titanium-versie. We hadden een paar andere merken/types geselecteerd (VW-Tiguan, Skoda Kodiaq, Mazda-CX5), maar deze 3 merken/types hebben of te weinig vermogen (nieuwe auto's leverbaar in Nederland) en zijn alle 3 minimaal €10.000,00 duurder als je ze net zo luxe uitrust als de Ford Kuga ST-Line X.
Vandaar dat onze keus gevallen is op de Ford Ford Kuga ST-Line X met nog wat extra opties te weten trekhaak, winterpakket en reservewiel.
De ervaringen tot nu toe:
De auto rijdt heerlijk en heeft genoeg kracht. De stoelen zijn echt een verademing en alleen daarom al zou ik altijd voor de ST-Line X kiezen. Het infotainment is simpel en makkelijk te doorgronden. Ook de hinderlijke piepjes van de "Lane-assist" en "Intelligent Speed Assistance" zijn met een simpele knop uit te zetten en hoef je niet helemaal het infotainment menu in te duiken. Diegene binnen de EU die deze eisen heeft bedacht, moet meteen op straat gezet worden. Wat mij wel tegenvalt is de elektrische km-range van deze PHEV. Ik rij best wel wat snelweg km's en ben geen racecoureur maar ik ben toch niet in staat om er meer uit te persen dan rond de 55 km en dat is dan nog in de lente/zomer. De auto gaat nu gemiddeld 6 x in de week aan de stekker. Ook de hoedenplank is echt een niemendalletje. Zoals deze bevestigd zit, hou ik mijn hart vast of hij het het 1e jaar overleeft.
Ik heb nu ongeveer 1700 km's gereden en daarvan zijn ongeveer 1500 km's elektrisch. Het verbruik van de auto is daardoor gemiddeld 1,5 ltr op 100 km. Wat natuurlijk bizar laag is.
Volgende week vertrekken we met de caravan (1800 kg) naar Zuid-Italië. Hier zal de Kuga zich echt moeten bewijzen en zal ook het verbruik wel drastisch toenemen. Ik ben echt benieuwd hoe de auto zich in de bergen gaat gedragen. Onze vorige auto (Skoda Karoq 2.0 ltr. Diesel, automaat, 4x4) had hier totaal geen moeite mee en sleurde de combinatie zo naar boven.
Over ruim een maand zal ik jullie verder op de hoogte brengen van onze ervaringen met de Ford Kuga PHEV ST-Line X.

Ford Kuga PHEV ST-Line X als vakantieauto

  • 6.700 km

Ondertussen weer terug van vakantie. Wij zijn diep Zuid-Italië ingegaan en hebben ruim 5000 km afgelegd met ons Kugaatje. De auto heeft mij serieus verrast over hoe makkelijk hij een 1800 kg zware caravan naar de Gotthardtunnel en over de Apennijnen heeft getrokken. Op hellingen maakt hij wel beduidend meer toeren. Maar ja, als je altijd dieselauto's hebt gereden is het, denk ik, niet raar dat ik hier even aan moest wennen. De auto trekt de caravan gewoon met 100 km/uur omhoog over de hellingen. En op vlakke wegen gaat de automaat gewoon in de hoogste versnelling door (100 km/uur). Ook hebben vrachtauto's/wind absoluut geen invloed op de stabiliteit van de combinatie. Dat ligt natuurlijk ook aan het laden van de caravan, maar toch.
Ik kon bij iedere camping gewoon met de thuislader de auto opladen. Nou moet je je hier niet veel van voorstellen, want met een caravan erachter was 40 km wel het meest haalbare.
Het benzineverbruik verraste mij ook: Verbruik in de vakantie met de caravan erachter kwam op 8,9 ltr/100 km. Het totale verbruik over de 5000 km kwam op 7,8 ltr/100 km. Ik vind dit zeer redelijk.
Als reisauto is de Kuga ook een heerlijke auto. Dit komt zeker ook door de luxere stoelen die de ST-Line X heeft. Ik zou dan ook altijd voor de duurdere stoelen gaan als je nog een keuze moet maken.
Ik heb wel de optie uitgezet waarbij de kofferbak handsfree opengaat. Als je met een caravan op vakantie bent kom je toch vaker achter de auto en ik heb regelmatig die klep tegen mijn hoofd gehad omdat hij weer "spontaan" openging. Zo dit waren voor nu weer even mijn ervaringen. Ik hou jullie op de hoogte

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.