Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2025) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 11.000 km |
Start review Ford Kuga PHEV
- 1.700 km
3 weken geleden de sleutels van onze nieuwe Kuga PHEV ST-Line X in ontvangst genomen.
Dit review zal regelmatig aangevuld worden.
We hebben de Ford Kuga ST-Line X geselecteerd omdat de auto voldoende trekkracht heeft om onze caravan te trekken en betere stoelen zou hebben dan de Titanium-versie. We hadden een paar andere merken/types geselecteerd (VW-Tiguan, Skoda Kodiaq, Mazda-CX5), maar deze 3 merken/types hebben of te weinig vermogen (nieuwe auto's leverbaar in Nederland) en zijn alle 3 minimaal €10.000,00 duurder als je ze net zo luxe uitrust als de Ford Kuga ST-Line X.
Vandaar dat onze keus gevallen is op de Ford Ford Kuga ST-Line X met nog wat extra opties te weten trekhaak, winterpakket en reservewiel.
De ervaringen tot nu toe:
De auto rijdt heerlijk en heeft genoeg kracht. De stoelen zijn echt een verademing en alleen daarom al zou ik altijd voor de ST-Line X kiezen. Het infotainment is simpel en makkelijk te doorgronden. Ook de hinderlijke piepjes van de "Lane-assist" en "Intelligent Speed Assistance" zijn met een simpele knop uit te zetten en hoef je niet helemaal het infotainment menu in te duiken. Diegene binnen de EU die deze eisen heeft bedacht, moet meteen op straat gezet worden. Wat mij wel tegenvalt is de elektrische km-range van deze PHEV. Ik rij best wel wat snelweg km's en ben geen racecoureur maar ik ben toch niet in staat om er meer uit te persen dan rond de 55 km en dat is dan nog in de lente/zomer. De auto gaat nu gemiddeld 6 x in de week aan de stekker. Ook de hoedenplank is echt een niemendalletje. Zoals deze bevestigd zit, hou ik mijn hart vast of hij het het 1e jaar overleeft.
Ik heb nu ongeveer 1700 km's gereden en daarvan zijn ongeveer 1500 km's elektrisch. Het verbruik van de auto is daardoor gemiddeld 1,5 ltr op 100 km. Wat natuurlijk bizar laag is.
Volgende week vertrekken we met de caravan (1800 kg) naar Zuid-Italië. Hier zal de Kuga zich echt moeten bewijzen en zal ook het verbruik wel drastisch toenemen. Ik ben echt benieuwd hoe de auto zich in de bergen gaat gedragen. Onze vorige auto (Skoda Karoq 2.0 ltr. Diesel, automaat, 4x4) had hier totaal geen moeite mee en sleurde de combinatie zo naar boven.
Over ruim een maand zal ik jullie verder op de hoogte brengen van onze ervaringen met de Ford Kuga PHEV ST-Line X.
Ford Kuga PHEV ST-Line X als vakantieauto
- 6.700 km
Ondertussen weer terug van vakantie. Wij zijn diep Zuid-Italië ingegaan en hebben ruim 5000 km afgelegd met ons Kugaatje. De auto heeft mij serieus verrast over hoe makkelijk hij een 1800 kg zware caravan naar de Gotthardtunnel en over de Apennijnen heeft getrokken. Op hellingen maakt hij wel beduidend meer toeren. Maar ja, als je altijd dieselauto's hebt gereden is het, denk ik, niet raar dat ik hier even aan moest wennen. De auto trekt de caravan gewoon met 100 km/uur omhoog over de hellingen. En op vlakke wegen gaat de automaat gewoon in de hoogste versnelling door (100 km/uur). Ook hebben vrachtauto's/wind absoluut geen invloed op de stabiliteit van de combinatie. Dat ligt natuurlijk ook aan het laden van de caravan, maar toch.
Ik kon bij iedere camping gewoon met de thuislader de auto opladen. Nou moet je je hier niet veel van voorstellen, want met een caravan erachter was 40 km wel het meest haalbare.
Het benzineverbruik verraste mij ook: Verbruik in de vakantie met de caravan erachter kwam op 8,9 ltr/100 km. Het totale verbruik over de 5000 km kwam op 7,8 ltr/100 km. Ik vind dit zeer redelijk.
Als reisauto is de Kuga ook een heerlijke auto. Dit komt zeker ook door de luxere stoelen die de ST-Line X heeft. Ik zou dan ook altijd voor de duurdere stoelen gaan als je nog een keuze moet maken.
Ik heb wel de optie uitgezet waarbij de kofferbak handsfree opengaat. Als je met een caravan op vakantie bent kom je toch vaker achter de auto en ik heb regelmatig die klep tegen mijn hoofd gehad omdat hij weer "spontaan" openging. Zo dit waren voor nu weer even mijn ervaringen. Ik hou jullie op de hoogte
Ford Kuga PHEV ST-Line X in gebruik
- 11.000 km
Ondertussen zijn we de 11 K alweer gepasseerd. Het heeft allemaal wat langer geduurd dan verwacht.
Allereerst rijdt de auto nog steeds heel fijn. Ik kan makkelijk Elektrisch naar mijn werk, daar weer opladen en vervolgens weer terug naar huis. Mijn benzineverbruik is over 11 K dan ook 3,0 ltr/100 km. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat hier 5000 km met een caravan inzit. Maar al met al vind ik het voor een auto van 1860 km een respectabel verbruik. Zeker omdat ik ook regelmatig ritten van 270 km heb waarbij de helft dan 130 km/u gereden wordt.
Wel heb ik een akkefietje met de dubbele haaievin op het dak. Deze komt los van het dak en hier moet een nieuwe voor gemonteerd worden. De frustratie die ik hierbij heb is dat je 160 km (heen en weer) mag rijden om te horen: "Ja er moet een nieuwe antenne op en die moeten we bestellen . De auto moet hier wel dan de hele dag zijn". Dus nieuwe afspraak, leenauto regelen en straks dus 2 x 160 km rijden voor zoiets aparts.
De app van Ford heeft ook een update gehad waardoor de app er nou uitklapt op het moment dat je naar de energie instellingen wilt.
Daarnaast vind ik de levensduur van de olie wel heel erg snel achteruit gaan. Bij 11000 km nog maar 49 % over. Dit komt niet echt in de buurt van een 30000 km vervanging. Mogelijk ligt dit aan de hoeveelheid dit ik elektrisch rij.
Een ander (klein) dingetje is als ik met de auto een aanhanger/caravan getrokken heb en dus binnen 25 km de accu leeggereden heb, de auto dan zegt tijdens het opladen: "Er is 30 km toegevoegd". Terwijl je dan eigenlijk daarna weer makkelijk 60 km elektrisch kan rijden. Dit fenomeen achtervolgt je ook heel lang als je op vakantie bent geweest met een caravan.
Overall afdronk. Een heerlijk auto, maar echt klantvriendelijk is Ford niet en ook de updates mogen wel een extra controle krijgen voordat ze gereleaset worden. Maar ja die laatste 2 minpuntjes hebben niet veel met het rijden v/d auto te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium | Trekhaak| Winterpakket | Navigatie | Parkeercamera |
- 2025
- 12.020 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Pano | Trekhaak | HUD | Winterpakket | Elek klep |
- 2025
- 6.959 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Active X | Elektr. Trekhaak | Panoramadak | Winterpakket | Head-Up | B&O | Parkeercamera |
- 2024
- 14.432 km
Lees ook

Een goede plug-in hybride maken kan BYD ook al - Ford Kuga Plug-in Hybrid vs. BYD Seal U DMi

Dit zijn de beste plug-in hybride auto’s tot €45.000

De Ford Kuga tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht

Dubbeltest: Ford Kuga vs Citroën C5 Aircross – Hetzelfde recept, heel ander gerecht




