Ford Kuga 2.5 PHEV Active X (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV Active X |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 8.000 km |
Jammer
- 8.000 km
Graag deel ik mijn ervaringen met mijn recent aangeschafte Ford Kuga. Sinds 2002 ben ik een trouwe Ford-rijder: dit is mijn achtste Ford, waarvan zeven nieuw gekocht bij Nederlandse dealers. Voor het eerst in 23 jaar moet ik helaas zeggen dat ik níét tevreden ben.
Mijn vorige auto was een Ford Mondeo Vignale – een geweldige auto die elke rit plezierig maakte. Bij mijn huidige auto, een Ford Kuga Active X PHEV (243 pk, full option, €53.715, aangeschaft in maart 2025), is dat helaas niet het geval.
Laat ik vooropstellen dat de Kuga op vele vlakken goed scoort. Het rijgedrag is prettig, de aandrijflijn uitstekend, de auto is ruim en praktisch, de elektronica werkt naar behoren, de stoelen zitten goed, het verbruik is acceptabel en het uiterlijk is geslaagd.
De reden voor mijn ongenoegen ligt echter bij de afwerking van het interieur: de auto rammelt, trilt en kleppert continu. En niet een beetje — het is structureel en buitengewoon storend. Zelfs bij minimale oneffenheden in het asfalt komt er geluid uit bijna elk hoek van het interieur. Dus niet "een rammeltje", maar een lawine van rammeltjes, gekraak en geknars uit alle hoeken en gaten. Met een lichte tik op de zijpanelen, middenconsole, dashboard of achterklep hoor je ook al direct geratel en loszittende onderdelen. De oorzaak is duidelijk: harde kunststofpanelen die met eenvoudige clips direct op het metaal zijn bevestigd, zonder verdere demping of isolatie. De harde en lichte bagagevloer achterin rust op vier harde plastic nokken, wat fungeert als een klankkast bij elke hobbeltje in de weg. Als je van buiten op de deuren bonst hoor je het binnenin ook rammelen. Zelfs het navigatiescherm rammelt hoorbaar tijdens het rijden.
In de zes jaar dat ik in de Mondeo Vignale reed, heb ik letterlijk geen enkel rammeltje gehoord – niets, niente, nada, ook niet op heel hobbelige wegen. Natuurlijk is de Kuga een andere type auto, maar voor een voertuig in deze prijsklasse, dat bovendien door Ford wordt gepresenteerd als “comfortabel” en “high-tech”, is dit niveau van afwerking teleurstellend en niet acceptabel. De 20 jaar oude Fiat Panda van mijn buurman is stiller van binnen!
Na 23 jaar loyaal Ford-klant te zijn geweest, voel ik voor het eerst spijt van mijn aankoop. Het kwam voor mij ook totaal onverwachts. Geen van mijn vorige 7 Fords had dit probleem, ook de "standaard" uitvoeringen van de veel economischer Fiesta's niet. Zeer teleurstellend als je in een gloednieuw auto rijdt, die klinkt of hij 14 jaar oud is. Het premiumgevoel dat Ford met deze uitvoering probeert uit te stralen, is hierdoor volledig verdwenen. Of mijn volgende auto opnieuw een Kuga wordt? Alleen als de akoestiek en de afwerking binnen drastisch verbeterd wordt door Ford.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV 243 PK Baan Twente Edition | Gratis Trekhaak | Parelmoer wit | B&O Premium | Matrix LED | 19 inch wielen |
- 2025
- 1 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 243 PK Black Edition | GRATIS Matrix LED | Trekhaak wegkl. | B&O Premium | 19 inch wielen |
- 2025
- 1 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 243 PK Baan Twente Edition | Parelmoer wit | Trekhaak wegkl. | B&O Premium | Matrix LED | 19 inch wielen |
- 2025
- 1 km
Lees ook

Een goede plug-in hybride maken kan BYD ook al - Ford Kuga Plug-in Hybrid vs. BYD Seal U DMi

Dit zijn de beste plug-in hybride auto’s tot €45.000

De Ford Kuga tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht

Dubbeltest: Ford Kuga vs Citroën C5 Aircross – Hetzelfde recept, heel ander gerecht



