Ford Kuga 2.5 PHEV Active X (2025)

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV Active X (2025)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Active X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jammer

  • 8.000 km

Graag deel ik mijn ervaringen met mijn recent aangeschafte Ford Kuga. Sinds 2002 ben ik een trouwe Ford-rijder: dit is mijn achtste Ford, waarvan zeven nieuw gekocht bij Nederlandse dealers. Voor het eerst in 23 jaar moet ik helaas zeggen dat ik níét tevreden ben.

Mijn vorige auto was een Ford Mondeo Vignale – een geweldige auto die elke rit plezierig maakte. Bij mijn huidige auto, een Ford Kuga Active X PHEV (243 pk, full option, €53.715, aangeschaft in maart 2025), is dat helaas niet het geval.

Laat ik vooropstellen dat de Kuga op vele vlakken goed scoort. Het rijgedrag is prettig, de aandrijflijn uitstekend, de auto is ruim en praktisch, de elektronica werkt naar behoren, de stoelen zitten goed, het verbruik is acceptabel en het uiterlijk is geslaagd.

De reden voor mijn ongenoegen ligt echter bij de afwerking van het interieur: de auto rammelt, trilt en kleppert continu. En niet een beetje — het is structureel en buitengewoon storend. Zelfs bij minimale oneffenheden in het asfalt komt er geluid uit bijna elk hoek van het interieur. Dus niet "een rammeltje", maar een lawine van rammeltjes, gekraak en geknars uit alle hoeken en gaten. Met een lichte tik op de zijpanelen, middenconsole, dashboard of achterklep hoor je ook al direct geratel en loszittende onderdelen. De oorzaak is duidelijk: harde kunststofpanelen die met eenvoudige clips direct op het metaal zijn bevestigd, zonder verdere demping of isolatie. De harde en lichte bagagevloer achterin rust op vier harde plastic nokken, wat fungeert als een klankkast bij elke hobbeltje in de weg. Als je van buiten op de deuren bonst hoor je het binnenin ook rammelen. Zelfs het navigatiescherm rammelt hoorbaar tijdens het rijden.

In de zes jaar dat ik in de Mondeo Vignale reed, heb ik letterlijk geen enkel rammeltje gehoord – niets, niente, nada, ook niet op heel hobbelige wegen. Natuurlijk is de Kuga een andere type auto, maar voor een voertuig in deze prijsklasse, dat bovendien door Ford wordt gepresenteerd als “comfortabel” en “high-tech”, is dit niveau van afwerking teleurstellend en niet acceptabel. De 20 jaar oude Fiat Panda van mijn buurman is stiller van binnen!

Na 23 jaar loyaal Ford-klant te zijn geweest, voel ik voor het eerst spijt van mijn aankoop. Het kwam voor mij ook totaal onverwachts. Geen van mijn vorige 7 Fords had dit probleem, ook de "standaard" uitvoeringen van de veel economischer Fiesta's niet. Zeer teleurstellend als je in een gloednieuw auto rijdt, die klinkt of hij 14 jaar oud is. Het premiumgevoel dat Ford met deze uitvoering probeert uit te stralen, is hierdoor volledig verdwenen. Of mijn volgende auto opnieuw een Kuga wordt? Alleen als de akoestiek en de afwerking binnen drastisch verbeterd wordt door Ford.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.