Ford Ka 1.2 Grand Prix (2011)

autoreview

Ford Ka 1.2 Grand Prix (2011)

Signalement

UitvoeringKa 1.2 Grand Prix
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst14.435 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring Ford KA Grand Prix

  • 11.000 km

Deze Ford Ka is er gekomen ter vervanging van mijn Daihatsu Cuore Avanzato. Wegens werk rijd ik om de drie maanden aanzienlijk meer kilometers en daarom was ik zoekende naar een betaalbare, niet al te grote, sportief ogende en enigszins zuinige auto. Hiertoe heb ik mijn oog laten vallen op de Ford KA. Daar ik een autoliefhebber ben en liever niet meeloop in de kudde wilde ik iets speciaals. Vandaar dat hier nu een Grand Prix uitvoering staat in de kleur Crystal White met Sunrise striping en 16' inch OZ superturismo velgen.

De allereerste km's in de KA waren wennen, ik stapte over van een model kart naar een volwaardige kleine auto. Mijn eerste indruk was met name positief over de stabiele wegligging, ik maak veel snelweg kilometers en op bepaalde stukken kun je dan erg veel last hebben van flinke zijwind. De KA blijft goed op de weg liggen, voelt stabiel en vast aan. De 1.2 motor is wel wat luidruchtig, zeker bij snelheden boven de 100 km per uur, maar goed, realistisch gezien denk ik dat dit ook niet te voorkomen is. Van een 1.2 motor had ik echter wel wat meer pit verwacht, het duurt eventjes voordat je daadwerkelijk op de 100 a 130 km per uur zit. Wederom realistisch blijven, ik hoef er geen wedstrijden of rally's mee te rijden, dus voor het dagelijks gebruik is dit prima zo.

Het verbruik viel me tot de eerste 5000/ 6000 km tegen, 1 op 14 was dit ongeveer. Ik ben geen doortrapper, maar juist een zuinige rijder en ik ben me er van bewust dat de snelweg km's het verbruik niet ten goede komen. De eerste 1000'en km's waren echter wel in de winter, speelt natuurlijk ook een rol in het verbruik. Nu, met een km stand van 11000 km, schommelt het verbruik rond 1 op 16. Hier ben ik tevreden mee. Schakelen verloopt over het algemeen soepel en naar behoren. Soms weigert de koppeling dienst en krijg ik hem niet in zijn 1 of achteruit gezet. Dit komt echter maar sporadisch voor.

Van de afwatering (paravan) heb ik tijdens het rijden geen last. Er blijft tijdens het wassen van de auto echter wel altijd een plasje staan aan de rechterzijde, hier loopt het niet goed weg. Is een kleinigheidje. Een uit de hand gelopen hobby van me is het detailen van auto's. Dit betekent dat ik mijn eigen auto altijd erg goed bijhoud. Pluspunten vind ik absoluut de zwarte kunststof kappen aan de binnenzijde van de spatborden. Deze zijn degelijk bevestigt waardoor er nauwelijks vuil achter kruipt en hiermee roestproblemen op een langere termijn voorkomen kunnen worden. De kunststof zwarte kappen waarmee de spiegels bevestigt zitten vallen me wel wat tegen, de bovenste punt laat aan de linkerzijde keer op keer los. Erg vervelend, geen idee waar dit aan ligt.

Met het oog op de carrosserie doe het geheel mij stevig aan, nauwelijks kraken en piepen met uitzondering van de grill in de voorbumper. Een aandachtspunt voor mijzelf is wel om de motorkap secuur en met voorzichtigheid dicht te laten vallen van een niet al te grote hoogte. De motorkap deukt wat sneller in en het zou zonde zijn wanneer hierdoor permanent een deukje ontstaat. Over het lakwerk ben ik voldoende tevreden, een sinaasappellak is alom bekend, zit dan ook in de blanke laklaag. Op mijn linkerportier zit wel een kleine plek in het blanke lakwerk waar tijdens het spuitproces waarschijnlijk iets fout gegaan is, hierdoor zit er een soort reliëf in de lak. Het valt niet op, wel vind ik het enigszins slordig. De lak van de KA is redelijk hard en hierdoor gevoelig voor steenslag. De lak chipt er wat makkelijker af. Bij deze kleur valt het niet echt op vanwege de witte grondlak, voor mij is het echter wel een reden geweest om spatlappen te laten monteren om steenslag op de dorpels en zijkanten te reduceren.

Motorisch gezien kan ik tot op heden concluderen dat het olieverbuik minimaal is. Ik heb deze nog niet hoeven bijvullen. De motor hapert niet, start altijd meteen, draait rustig zonder horten of stoten en over het start-stop systeem ben ik tevreden. In het begin werkte dit niet helemaal zoals het hoort, maar na een luttele 400 km werkte alles naar behoren.

Met het oog op het interieur kan ik zeggen dat voorin, ook als passagier, meer dan voldoende ruimte is. Je zit niet opgepropt en er is voldoende plek om de benen even te kunnen strekken. De stoelen zitten prima en degelijk, de witte bekleding is natuurlijk gevoelig voor vervuiling, maar met de juiste producten kun je deze prima beschermen en onderhouden. De ruimte achterin is krap te noemen, kinderen of personen zou tot 1.65 mtr kunnen prima achterin, echter ben je wat langer zit je praktisch met je hoofd tegen het dak. De geluidsinstallatie is vanaf fabriek standaard en valt allerminst tegen. Prima geluid en kwaliteit, voldoet aan mijn wensen. Voor een kleine auto past er behoorlijk wat in de kofferbak, ook bij het reservewiel kun je nog wat spullen kwijt.

Na 11000 km kan ik concluderen geen spijt te hebben van mijn aankoop en hoop ik vele jaren met plezier in deze auto rond te rijden. Bij de 20000 km krijgt de auto een beurt.

Update bij 14.435 km's

  • 14.435 km

De auto wordt wekelijks door mijzelf gewassen en hierbij viel het mij op dat de Ford logo's aan de voor en achterzijde aan het corroderen zijn. Hierbij moet ik zeggen dat het aan de voorkant minder erg is dan op de achterklep. Persoonlijk vind ik dit een ontsierend detail en ik ga dan ook bekijken of het mogelijk is om kwalitatief betere logo's te laten monteren.
Midden in de zomer (eerder herfst in Nederland) denken aan winterbanden is apart, maar wel zinvol. Met het oog op de winters die gaan volgen gaat de KA voorzien worden van een nieuwe set velgen en winterbanden. Momenteel liggen er Continental zomerbanden onder in de maat 195-45-16, de winterbanden zullen ook van Continental gaan zijn type wintercontact TS850 in dezelfde bandenmaat. Een tweede, nieuwe set OZ Superturismo's in de kleur Rossa gaat dienst doen als zomerset,de huidige set gaat voorzien worden van een lakverzegeling en hier omheen komen de winterbanden.
Weer een paar 1000 km verder is het verbruik van de KA hetzelfde gebleven. Volgens de boordcomputer is het gemiddelde gebruik 6.8 liter op 100 km. Hierbij dient wel rekening gehouden te worden met het feit dat er c.a. 1000 km per twee weken wordt gereden en dit hoofdzakelijk snelwegkilometers zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.