Ford Ka 1.2 Cool Sound (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.2 Cool & Sound |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
Fris onder de oksels
- 200 km
Nieuwe review betekent nieuwe auto :)
Nu naast de Mondeo ST220 een kleintje erbij. Keuze moeten maken tussen Renault twingo (te shabby afgewerkt en mijns inziens verouderd maar wel ruim) Ka (goed afgewerkt, modern en lekker sturen maar minder praktisch) en Panda (minder afgewerkt, ziet er leuk uit en praktischer).
In de Autoweektest van Juni of Juli met de 10 kleine wagentjes, was de KA tweede achter de Picanto (pinda mayo) en ik zou hem waarschijnlijk ook onder de UP! plaatsen want die is gewoon mooier en beter (in Frankfurt op de IAA bekeken) maar veel en veel duurder!
Het is de KA geworden ondanks het niet profiteren van de wegenbelasting vrijstelling. De looks en het rijden (toch erg belangrijk bij 20K km per jaar) geven de doorslag boven de goedkoopste kilometerkosten.
De KA heb ik als dagelijks vervoersmiddel, dat was de trein dus dat kan niet anders dan beter bevallen.
Mijn verwachting is dat het onderhoud beperkt blijft tot de beurten de eerste twee jaar (de rest valt toch onder garantie) en dat ik qua verbruik ongeveer op 1:16 uit kom. Verbruiksmonitortje aangemaakt en afwachten.
Oja het is een Cool & Sound uitvoering in de kleur Dive die voor een aantrekkelijk bedragje in de showroom stond. Toch maar voor nieuw gegaan ipv een gebruikte, luxere, titanium uitvoering. Betrouwbaarheid kan ik niet beoordelen, maar er is de eerste 200 km nog niets kapot gegaan (vijf sterren).
Voor de rest alles op "goed".
Meer volgt ongetwijfeld!
Eerste indruk
- 2.000 km
Na 2000 km, kan een eerste indruk gegeven worden dacht ik zo.
De Ka rijdt als een echte ford, stuurt dus heerlijk scherp en sportief. Wat mij het meeste bevalt is het zitcomfort dat de auto voor deze klasse biedt. De stoelen vind ik echt goed en met mijn 1,91 m kan ik makkelijk zitten. Langere mensen zouden er ook prima in kunnen!
Achterin is het allemaal behelpen, maar goed, degene die weleens achterin zit, is 93 cm lang :)
Ik rijd echt behoorlijk veel met de auto, ruim 500 km/week, dus comfort is van belang. Meer dan de laagste km-kosten.
Daarover gesproken, ik ben benieuwd of hij nu eigenlijk is ingereden. Het verbruik is te zien in de verbruiksmonitor: 1:16,4 is het gemiddelde. Dat is rustig rijden en braaf naar de schakelindicator luisteren. Wat mij betreft prima.
Start-stop werkt perfect, ook een leuke optie.
Nog steeds geen foto's maar daar wordt aan gewerkt.
Gaat snel, die km's
- 3.980 km
Als het zo doorgaat, in een jaar naar de 35.000! Wie had dat gedacht!?
Gemiddeld brandstofverbruik stabiliseert op ongeveer 1:16, naar verwachting.
De KA rijdt nog steeds heerlijk, bijna vergeten dat er ook nog een Mondeo ST220 op de oprit staat.
Geen problemen, uiteraard
- 7.200 km
Ondertussen hebben we met de KA al 7200 km gereden. Ik ontdek nu een minpuntje: de afstandsbediening van de centrale vergrendeling is wel heel gevoelig, dus hij gaat soms van het slot als ik hem in mijn broekzak doe.
Het verbruik gaat richting de 1:17 nu, door anticiperend rijden, dat wel. Nooit harder dan 120 op de snelweg en verder goed aan de snelheid houden. 1:17 is dan acceptabel.
Een deukje ontsierde de auto en het nieuwe was er een beetje vanaf. Dit professioneel laten lijmen en je ziet niets meer.
zul je altijd zien...
- 7.800 km
schreef ik net dat de KA na 7200 km nog steeds probleemloos is.... airbag storing. volgende week voor garantie aanbieden.
bij zo'n storing werkt de stop/start ook niet meer, om je te "stimuleren" naar de dealer te gaan. schijnt ook zo te zijn bij gemiste onderhoudsbeurten... hmmm. wel vreemd dat ik zonder stop/start meteen een zuinigheidsrecord neerzet: 5,5 liter/100 km oftewel 1 op 18,1!
Die airbag-grap kost mijn ka'tje wel een ster op betrouwbaarheid. ik vind het niet kunnen bij nog geen 8000 km op de teller. jammer.
Na 10.000 km
- 10.669 km
We hebben 10000 km met de ka gereden. Dat betekent 30000 km ruim per jaar.
Wat valt mee, wat valt tegen??
Alles even in z'n klasse beschouwd:
Plus:
Hij ziet er stoer uit en nog modern. Ik vind dat hij zeker mee kan!
Rijdt in deze klasse geweldig. Stuurt strak, is redelijk stil en comfortabel.
Min:
Brandstofverbruik zet ik toch maar op min, want het wijkt 25% af van de opgave. Op zich een schande natuurlijk, maar 1:17 is nog niet heel duur.
Airbag ging kapot en het duurde drie (3) weken of meer voordat het onderdeel er was.
15000 km mijlpaal
- 15.151 km
De ka is nu 7 maanden in ons bezit en heeft net de 15000 km achter de kiezen, tijd voor een korte update.
In deze klasse blijft de ka wat mij betreft voor het geld de stoerste auto. Hij rijdt nog steeds heerlijk, niets dan lof.
Onlangs een accessoire besteld en zelf (gaat gemakkelik) geinstalleerd: middenarmsteun. Aan te raden voor lange ritten, goed verstelbaar en je krijgt er een extra opbergvakje voor je telefoon of brillenkoker erbij.
We gebruiken de ka eigenlijk zo veel, dat het enige echte nadeel dat de auto heeft, ook begint op te vallen: hij is achterin wel erg klein. In deze klasse mag je daar niet echt over zeuren, maar goed zoals ik er nu over denk zou ik niet weer een ka nemen, maar kiezen tussen of een fiesta, of een concurrent van de ka die als vierdeurs verkrijgbaar is.
Dan zou ik opteren voor een panda denk ik, aangezien daar ook een trekhaak onder kan.
Het brandstofverbruik is in de vakantie duidelijk hoger, door de inzet voor alleen maar korte ritten.
Gemiddeld over 15000 km nu 1:16,7. Een grote afwijking van de fabrieksopgave, maar wel ietsje beter dan bij aanschaf begroot. Ik ging toen n.a.v. Andere rieviews uit van 1:15.
Bijna een jaar..
- 24.500 km
Het blijft leuk, de Ka
Ondertussen de 24000 km ruim gepasseerd binnen 11 maanden.
Beurt volgens schema uitgevoerd.
Het brandstofverbruik ik gemiddeld over het gehele jaar op 1:16,9 (zie verbruiksmonitor) terecht gekomen. Dit lijkt mij het uiterste.
De winterbanden zitten onder de auto, die zijn wel een stukje rumoeriger!
Hopelijk we "grippiger" als het nodig is.
Op een bevroren viaduct moest ik remmen voor een voorganger, met als gevolg dat de achterkant direct uitbrak. Duidelijk geen esp aan boord!
Verder alles volgens plan, een verwarmbare stoelhoes aangeschaft bij action voor €6,99 werkt perfect!
Jaar in bezit!
- 26.555 km
Wauw, een jaar lang ka- rijder! Dat vliegt voorbij.
Echt een geweldig karretje. Korte opsomming:
Wat is goed:
Het rijden. Voor een a segmenter rijdt de ka m.i. Top!
Ruimte bestuurder. Bestuurder en bijrijder zitten ruimer dan in onze mondeo. Top!
Uitusting: de cool&sound editie die wij hebben is luxe. Airco, elektrische ramen, cv op afstand, mp3 met 6 speakers, metallic, elektrische spiegels..... Gewoon heel goed.
Looks. Vind ik dan, in a segment nog steeds een van de stoerste ondanks dat hij al 5 jaar meegaat.
Wat is..... Ok.
Brandstofverbruik. 1:17 met bijna alleen snelwegkilometers over 26000 km is goed, maar niet top. 1:20 is de fabrieksopgave en m.i. Alleen haalbaar bij verkeer op autowegen (niet boven de 100 komen).
Wat valt tegen....
Hij is toch wel rumoerig, zeker op de winterbanden is op snelwegen het geluid behoorlijk aanwezig. Twingo is stiller denk ik. Meer referentie heb ik ook niet.
Ruimte achterin. Dit was bij aankoop bekend, maar ja je merkt het pas echt als je er een tijd mee rijdt.
Zelf ben ik benieuwd wat de toekomst van de Ka gaat brengen. Komt de driecilinder in het vooronder? Ik denk het niet. En gezien de moordende concurrentie verwacht ik dat de ka over een paar jaar de drieling achterna gaat en outdated raakt.
Maar als ik een cijfer zou moeten geven aan de Ka 8!
Zomertijd
- 34.000 km
De zomertijd is weer begonnen, dat betekent ook weer de zomerbandjes er omheen.
De winterbanden hebben er nu 12000 km omheen gezeten en zien er nog fris uit.
Vandaag ook al wezen flirten met een mogelijke opvolger, een skoda citigo.
Reed heel goed, lijkt degelijk gebouwd en stil.
Maar:
Weinig vermogen onderin
Krappe ingang kofferruimte.
Nog maar eens goed over nadenken.....
Einde dienstverband....
- 54.000 km
Het zit erop voor onze Ka.
Na net geen twee jaar en ruim 54.000 km, leek het mij handig om weer in te ruilen op iets nieuws.
We verwelkomen a.s. dinsdag 31-12 een Fiat Panda op onze oprit.
Algeheel beeld.
De Ka heeft het goed gedaan. Afgezien van de vreemde airbagstoring die onder garantie werd opgelost, was de Ka betrouwbaar en reed fijn, goed sturend zoals een Ford dat vaker doet. Wel wat rumoerig op snelwegen en het brandstofverbruik was met 1:16,9 over de gehele looptijd, wel oké gezien de vele snelwegkilometers.
Praktisch nut was ook een minpuntje, maar dat weet je wanneer je aan een auto begint.
Alleen kwamen we er ook achter dat na verloop van tijd de wens voor twee extra deuren toch sterk was.
Kosten:
Alle kosten bij elkaar (afschrijving, brandstof, onderhoud, reparaties, belasting/verzekering....) gerekend en gedeeld door het kilometer- aantal komen we op een kilometerprijs van 15,6 cent. Ik denk dat dat netjes is en ben vooral benieuwd wat de Panda gaat "doen" op dit vlak.
Van die panda (Edizione Cool, zilvergrijs, 65 pk) komt ook een review en verbruiksmonitor.
Nog een paar dagen en dan mogen we hem ophalen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Ka 1.2 Titanium X start/stop 1e Eig. NL 75.675 km +NAP
- 2012
- 75.675 km

Ford Ka 1.2 Style start/stop |AIRCO|ST VWM|ELEK. PAKKET
- 2016
- 127.211 km

Ford Ka 1.2 Champions Edition start/stop,DISTRIBUTIERIEM ONLANGS VERVANGEN,ORGINEEL NEDERLANDSE AUTO , BOEKJES,NAP EN ONDERHOUDSHISTORIE
- 2013
- 99.741 km