Ford Grand C-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 1.130 km |
KM-stand laatst | 21.916 km |
Best pakketje
- 4.082 km
Ford volgt met de C-Max het voorbeeld van Renault met de Scénic: er is een ‘korte’ vijfzitter en een langere zevenzitter die als Grand C-Max door het leven gaat. Die laatste rijdt rond in onze duurtestvloot. Ondanks die zeven zetels (de derde zitrij is overigens een optie) blijft de C-Max een compacte middenklasser. Net als bij de concurrentie hoef je je niet gelukkig te prijzen met een plek helemaal achterin. Eerst moet je je door de schuifdeur helemaal naar achteren wurmen daarna zit je flink opgevouwen want veel ruimte is er niet. Een uurtje is nog wel te doen.
Op de eerste achterbank is het een stuk beter toeven. Daarvan is de middelste zitpositie trouwens volgens het ‘Fold Flat’-systeem neer te klappen: daarmee krijkt de zetel een plek onder de rechter stoel van de eerste achterbank. Dan kun je door de auto heen lopen. De beste zitplaats is achter het stuur. Daar zit je niet, zoals in vele andere mpv’s, op de bok maar prima geborgen achter het stuurwiel.
Onze motor is de 150 pk 1,6-liter Ecoboost. Die moet in deze 1.500 kilo zware auto bij volle bezetting flink aan het werk. We haalden er tijdens een 500 kilometer lange snelwergrit een net verbruik van 1:12,1 mee, maar gemiddeld zitten we op 1:10,9. De 1:14,5 uit de folder halen we natuurlijk nooit. Opvallend is verder de heerlijk lichte bediening van de zesversnellingsbak.
We rijden onze Grand C-Max, of CGM, zoals we ‘m liefkozend noemen, in de meest luxe Titanium-trim en kost 29.745 euro. Daarnaast zijn we verwend met liefst vijf optiepakketten die de prijs opdrijven tot 38.295 euro. Een bloemlezing uit onze uitrusting: lederen afwerking op de pookknop en het stuurwiel, Hill Start Assist, 17 inch wielen, privacyglas, panoramadak, elektrische achterklep, BLIS en parkeersensoren, navi met vijf inch Sony-scherm, verwarmbare voorstoelen, dagrijverlichting en natuurlijk de derde zitrij. Grote attractie is het automatische inparkeersysteem. Daarover later meer.
Niet alleen voor de kids
- 19.707 km
Iedereen die onderweg is geweest met onze Grand C-Max komt thuis met de zelfde boodschap: die rijdt geweldig. Anders dan zijn uiterlijk doet vermoeden, is deze mpv een scherp sturende auto die graag een bochtje pakt. De 150 pk 1,6-liter turbo draagt daar zijn steentje aan bij. Hij is vlot, heeft altijd voldoende trekkracht en doet zijn werk in stilte. Kiezen voor de 180 pk-uitvoering zou pure verwennerij zijn. Praktische overwegingen kunnen wij niet verzinnen. Nee, deze gezinsauto koop je echt niet alleen voor de kinderen.
Wanneer we tijdens een kort uitstapje de hele bups kinderen inladen komen we toch wat praktische problemen tegen. Waar laten we bijvoorbeeld de rolhoes? Die heeft geen eigen opbergplek en moeten we tussen de stoelen stouwen. Verder valt op dat met een Maxi Cosi rechts achterin de ruimte voorin aan de passagierskant toch wat te kort schiet. Langere mensen zitten net met hun knieën tegen het dashboardkastje als je de voeten van je peuter niet in je nek wilt hebben.
Grotere kinderen nemen graag plaats op de achterste zitrij. Daar hebben ze zo min mogelijk last van het gezeur van pa & ma. Met het grootste gemak klauteren ze via de achterklep naar binnen. Volwassenen moeten met Houdini-achtige manoeuvres via de schuifdeur naar de achterste zitrij. Maar zelfs met hun lengte van rond de 1,30 meter zitten de kids al aardig klem met hun benen. En hoe zou het eigenlijk zitten met de veiligheid zo helemaal achterin? Gelukkig zijn ze gemakkelijk een zitrij naar voren te lokken. Daar hebben ze namelijk de beschikking over vliegtuigtafeltjes. Neem van ons aan: daar maak je vrienden mee bij een zevenjarige. Net als met de elektrisch te openen en sluiten kofferklep trouwens. Zelden zulke verbaasde blikken gezien.
Buschauffeur
- 21.916 km
Als ze er bij de sportvereniging of binnen de familie lucht van krijgen dat je over een zevenzitter kan beschikken, ben je het haasje. Met zo'n auto binnen bereik, kan er een andere auto thuisblijven.
Als je zelf stuurt, weet je in elk geval zeker dat je niet op de achterste zitrij terechtkomt. Dat is niet de meest aantrekkelijke plek. De lage leuningen maken het er niet beter op.
De schuifdeuren zijn buitengewoon handig bij het instappen van de kinderen. De auto's naast je lopen nooit gevaar op een parkeerdeuk. Goed afgekeken van de Franse mpv's is het spiegeltje waarmee het kroost achterin in de smiezen kan worden gehouden. Ook fraai is de inparkeerhulp. Die werkt echt!
Gedurende de testperiode kwamen we op een verbruik van 1:11,6. Ford belooft 1:14,7. Gezien de vele buitenlandse trips, is zo'n verschil acceptabel. Overigens wordt deze Grand C-Max vandaag de dag geleverd met een start/stop-systeem, waarmee de fabrieksopgave daalt tot 1:15,2.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.