Ford Fusion 1.4 TDCi Ghia (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fusion 1.4 TDCi Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 70.000 km |
ERVARINGEN
- 65.000 km
Na 8 jaar probleemloos met een Renault Scenic te hebben gereden hebben we in 2006 een nieuwe Ford Fusion aangeschaft. Het is één van de eerste auto\'s na de facelift: de auto ziet er wat stoerder uit dan het eerste model. We waren op zoek naar een iets kleinere auto maar nog wel met een iets hogere zit dan een normale personenwagen. Daarin heeft de Fusion zeker niet ontgoocheld; de zit is goed en de daarbij horende zichtbaarheid is zeer goed.
De kofferinhoud is natuurlijk kleiner dan onze vorige Scenic maar heel goed voor deze klasse. Ook de lage laaddrempel en de rechhoekige vorm van de koffer zijn een voordeel.
De voorstoelen geven een goede zijdelingse steun in de bochten. De achterbank is minder; heel hard en eigenlijk niet geschikt voor volwassenen lang onder te brengen.
De eerste maanden met onze nieuwe auto zijn probleemloos verlopen maar ons geluk heeft niet lang geduurd...
PROBLEMEN
- 65.000 km
Enkele maanden na aankoop begon het dashbord op verschillende plaatsen te rammelen. De auto is hiervoor verschillende keren in de garage voor binnen geweest vooraleer het probleem eindelijk verholpen was.
Groot was onze verbazing toen we na anderhalf jaar bij een grondige wasbeurt tussen de deuren roest zagen. Onze Scenic was ook aan het roesten, maar dat was pas na 7 jaar.
De roest werd bijgewerkt maar enkele maanden later zagen we dat ter plaatse van de andere deuren op exact dezelfde plaats ook roest zichtbaar was.
Nu is de auto reeds ter plaatse van alle deuren bijgewerkt. Volgens mij toch echt niet normaal voor een auto van 2 jaar!
Na nog enkele mankementen (gebarsten leder van versnellingspook,slot van het kofferdeksel was stuk, motorkap ging niet meer open, loshangende kabel onder de auto) is de garantie van 2 jaar (in Belgie verplicht) nu afgelopen.
We hebben nu 5 maanden met de auto gereden zonder noemenswaardige problemen tot plots het lichtje van het ABS begon te branden. Conclusie in de garage : de ABS-module moet vervangen worden. Na tussenkomst van Ford Belgie gaat me dit bijna 1000 euro kosten. Lijkt me wel een beetje duur voor een wagen van 2.5 jaar oud!
Ik kan hier het volgende uit besluiten : dit is mijn eerste en tevens ook laatste Ford. De volgende auto zal een Toyota of een Kia worden; daar krijg je minstens 5 jaar garantie op. Dan ben je er zeker van dat je minstens voor 5 jaar gespaard blijft van dergelijke dure verrassingen.
problemen en nog eens problemen ...
- 70.000 km
We hebben de abs bij een onafhankelijke dealer later vervangen voor 500 euro en sindsdien geen problemen meer. Tot afgelopen weekend: een grote plas olie ontsierde onze oprit.
We zijn terug naar de onafhankelijke dealer geweest en hij heeft de auto helemaal nagekeken. Hij heeft er een dag aan gewerkt met als conclusie dat hij niet weet waar de olie vandaan komt. Het is geen motorolie,remolie noch olie van de de stuurbekrachtiging.
Alle oliepeilen zijn nagekeken en zijn nog normaal.
Ondertussen blijft de auto mysterieuze olie lekken.
De maat is voor ons dan ook vol en hebben besloten de auto te verkopen. We zijn al bij enkele garages langsgeweest met uitzondering van de Ford dealer. Een Ford... nooit meer van mijn leven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.