Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2015)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2015)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf8.000 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van TDI naar Ecoboost

  • 31.500 km

In april 2017 vond ik het tijd voor de aflossing van de uitstekende Skoda Octavia 1.9 TDI. In 7 jaar tijd met de Octavia meer dan 170.000 km fijne kilometers gereden. Ik hou van afwisseling en kies dus altijd voor een ander merk. Het was nog even dubben of het weer een diesel zou worden of dat ik de overstap naar een benzineauto ging maken. Ik verwachtte iets minder kilometers te maken omdat ik ook een deel van het woon-werkverkeer met mijn motor, een Suzuki V-Strom, wilde afleggen.
In eerste instantie viel de keuze op een hele jonge gebruikte Renault Megane van het nieuwste type, maar ik kon het helaas niet eens worden met de dealer over de inruilprijs van de Octavia. Keuze twee, een VW Golf, werd mij net even te duur. Bij een Ford dealer in de buurt trof ik een 2 jaar oude Ford Focus wagon titanium met slechts 8000 km op de teller en een prijs die mij wel aanstond. Na een proefrit met deze Focus 1.0 125 pk was ik overtuigd. Hier zou ik wel een aantal jaren in willen rijden. Met de dealer kwam ik er snel uit.
Van een 1.9 TDI naar een downsize 1.0 driecilinder ecoboost lijkt een grote overstap, maar dat is mij erg meegevallen. De ecoboost heeft al flink trekkracht vanaf 1500 toeren, heeft een leuk grommetje en is verder enorm stil. Het rijcomfort is ook voortreffelijk. Stil en een geweldig veercomfort. Over de rijeigenschappen hoef ik niet uitvoerig te berichten. Die worden alom geroemd en dat is niet overdreven. De 6 bak schakelt zeer licht en trefzeker, maar achteraf gezien had ik beter voor een automaat kunnen kiezen. 5 keer opschakelen tot de kruissnelheid vind ik eigenlijk overdreven en niet meer passen in een moderne auto die van allerlei gemakken en automatische functies is voorzien.
Is het allemaal lof? Niet helemaal. Op langere ritten vind ik het comfort van de stoelen minder dan in de Octavia. De Octavia had langere zittingen, er was iets meer ruimte voor de voeten en de stoel kon niet iets verder naar achteren worden geschoven.
Ook de beenruimte achterin is minder dan in de Octavia. Maar dat is niet verwonderlijk, want dat geldt volgens mij voor alle auto's in deze klasse. Geen punt, want er zit bijna nooit iemand op de achterbank.
De kofferuimte van de Focus wagon is voor ons ruim genoeg en is prima afgewerkt met sjorogen en een 12V aansluiting.
Afgelopen zomer kon de Focus zijn kwaliteiten als trekauto bewijzen. De auto heeft geen enkele moeite met onze Hobby 380TB (bj 2013) caravan. Het verbruik met caravan aan de haak schommelde tussen de 1:10 en 1:11. Prima resultaat.
En dan het verbruik zonder caravan aan de haak. Dat is zonder meer prima. 1:16 a 1:17 kost geen moeite. Dat is beter dan ik verwacht had op grond van de reviews die ik van de Focus en de C-Max met deze motor had gelezen.
Mankementen of storingen heb ik ik gelukkig nog niet gehad. Olieverbruik heb ik niet kunnen meten, ook niet na de ritten met caravan.
Een veel gelezen kritiekpunt is het Sync2 infotainment systeem in de Focus. Het touchscreen zou misschien iets sneller mogen reageren, maar verder voldoet dit systeem mij prima. Ik heb zelf de kaarten van de navigatie bijgewerkt met behulp van het "focusforum". De geluidskwaliteit van de audiobronnen is prima en het koppelen met met mijn smartphone gaat ook uitstekend.
Het eerste half jaar met de Focus is mij dus goed bevallen.
Updates van deze review zullen in de loop van de tijd volgen.
O ja, bij de vraag; "zou U weer een auto van hetzelfde merk kopen" heb ik "nee" geantwoord. Dat ligt niet aan Ford, maar aan het eerder genoemde feit dat ik bij vervanging altijd kies voor een ander merk.
Update 22-3-2018. Km Stand 31.500
5 maanden na het vorige verslag zijn er 10.000 km bij gekomen. De Focus voldoet nog steeds erg goed. Inmiddels ook een onderhoudsbeurt gehad en die was met iets meer dan Euro 200 schappelijk geprijsd.
In de winter de elektrische voorruitverwarming regelmatig gebruikt. Ideaal. Binnen een mum van tijd is de voorruit vrij van ijs en vocht. Echt een stukje veiligheid.
Het verbruik schommelt rond de 6.0l/100 km (1:16.6). Gunstig, maar ik houd er een vlotte, maar wel zuinige rijstijl op na.
In het begin moest ik wat wennen aan de stoelen. Ik vond de stoelen uit mijn vorige auto, een Skoda Octavia, comfortabeler door de iets langere zitting. Nu, na bijna een jaar rijden in de Focus lijkt het of de stoel zich wat heeft aangepast aan mijn lichaam. Ik ben er natuurlijk ook wat meer aan gewend. Nu vind ik de stoelen best comfortabel zitten, ook tijdens een langere afstand van zo'n 350 km.

Update 80000 km

  • 80.000 km

De Focus is nu ruim 5 jaar oud en er staat 80.000 km op de teller.
Zelf heb ik er nu 3 jaar en 72000 km in gereden. De waardering voor de Focus wordt steeds groter. Nog nooit zo'n probleemloze en fijn rijdende auto gehad. De enige onderdelen die tijdens de gebruiksduur zijn vervangen zijn 2 nieuwe wisserbladen en 4 nieuwe banden.
De standaard gemonteerde GoodYear Efficient Grip zijn bij km stand 54000 vervangen door Vredestein Utrac Satin. Deze banden voldoen uitstekend. Ze zijn stiller dan de GoodYears en dat komt het rijcomfort ten goede.
Het verbruik schommelt in de warmere maanden tussen de 1:16 en 1:17. Afgelopen winter tussen de 1:15 en 1:16.
Verschillende keren met de caravan op pad geweest en het blijft verbazingwekkend hoe goed (en stabiel) de 1.0 de caravan van 1200 kg trekt.
Als ik na vele jaren gebruik een auto vervang koop ik altijd een auto van een ander merk. Gewoon voor de afwisseling en iets anders is altijd leuk. Maar nu begin ik toch ernstig te twijfelen. Deze Focus is zo goed dat ik op termijn een Focus IV overweeg. Helaas heeft Ford gemeend het maximum trekgewicht van de 1.0 ecoboost met handbak zodanig te verlagen (van 1200 naar 1000 kg) dat onze caravan niet meer aangehaakt mag worden.
De automaatversie mag dan wel weer 1300 kg trekken en de 1.5 1500 kg.
Niets spannends gebeurd? Ja toch. Afgelopen mei probeerde een ree vlak voor de auto de weg over te steken. Ree heeft het niet overleefd en het aangezicht van de Focus was geschonden. Schades aan voorbumper en grille zijn goed hersteld en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zijskirts in carrosseriekleur te laten spuiten. Het grote zwarte vlak onderaan de achterbumper was al in kleur dus dit sluit mooi aan en maakt de auto naar mijn mening af.
De Focus blijft dus nog wel even.
Het ouderhoud laat ik nog steeds doen bij de dealer (Ford Sutherland Gorredijk) waar ik de auto gekocht heb. Goede service, fatsoenlijke prijzen, vriendelijk.

Update 100,000 km

  • 101.000 km

Dit wordt geen lang verhaal, want er zijn weinig bijzonderheden te melden. De Focus doet nog steeds voorbeeldig zijn werk. Heeft in februari weer een onderhoudsbeurt gehad bij de off. Ford Dealer waar ik de auto ook heb aangeschaft (Sutherland Gorredijk) . Remschijven en blokken waren nog steeds niet aan vervanging toe en het totaal bedrag van de beurt bedroeg iets meer dan Euro 200. Er is nog nooit iets stuk gegaan aan de auto en qua onderhoudskosten is het de goedkoopste auto die ik in de afgelopen 20 jaar heb gehad. Voorjaar/zomer 3 keer een week weggeweest met de caravan en het blijft verbazingwekkend hoe gemakkelijk de 1.0 ecoboost de caravan trekt. Met de caravan aan de haak is het verbruik rond de 1:10 en solo 1:16 a 1:17. Nog geen drup olie bijgevuld tussen de onderhoudsbeurten.
Volgende week komt de Focus weer op vers rubber te staan. De Vredestein Ultrac Satin hebben het net geen 50.000 km vol gehouden. Ze zijn nog niet op, maar beginnen steeds meer herrie te maken en dan zijn ze wat mij betreft ook versleten en aan vervanging toe.
Ik kijk best vaak naar een eventuele opvolger van de Focus, maar door de uitmuntende kwaliteit stel ik de aankoop van een andere nog wel even uit. De auto heeft het niet verdiend om ingeruild te worden. Ik zet niet alles op 5 sterren want het zitcomfort voorin kan wat mij betreft beter. Met mijn lengte zou de stoel iets ruimer versteld moeten kunnen worden en staat de zitting net te vlak. Het is best uit te houden, maar een aantal concurrenten laten zien dat het beter kan.

Einde "relatie"

  • 112.000 km

Na zeer trouwe dienst wordt de Focus vanmiddag ingewisseld voor een BMW 218i Active Tourer van bouwjaar 5-2021 en een kilometerstand van 12000km. Ik kan de review van de Focus alleen naar besluiten met de opmerking: "beste auto vanaf 1974 tot nu" . Ik heb er zelf 104000 km mee gereden, geen enkel defect of reparatie. Alleen een paar ruitenwisserbladen en banden vervangen. Zelfs geen remblokken/schijven of gloeilampjes.
Bij een tellerstand van 100,000 km de Vredestein UltracSatin banden vervangen door Kumho Ecsta HS51, een van de winnaars uit de autobandentest van AW. Banden waren niet duur en zijn heerlijk stil. Omdat de Vredestein linksvoor wat scheef was afgesloten de auto laten uitlijnen bij DE uitlijnspecialist Lammert van der Meulen in Dokkum. Na het uitlijnen voelde de Focus stabieler aan en stuurde de auto nog scherper en directer.
Aan het uiterlijk van de Focus IV wagon kan ik nog steeds moeilijk wennen en het is inmiddels ook een erg grote auto geworden. Mijn voorkeur ging ook naar een iets hogere auto zonder dat het meteen een grote, forse en in mijn ogen lompe SUV moest worden, bij voorkeur met automaat. Ik had mijn oog al een tijdje laten vallen op een BMW 2 serie Active Tourer of een Mazda CX30. Na een proefrit in een jong gebruikte BMW waren zowel mijn echtgenote als ik verkocht. Met name door de zitruimte voorin, het comfort en de verstelbaarheid van de sportstoelen, het stille interieur en de combinatie motor/automaat. Vanmiddag het laatste ritje met de Ford. De beste auto die ik ooit gehad heb. Nu maar hopen dat ik dezelfde woorden over de BMW kan schrijven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.