Ford Focus RS (2010) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus RS |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 20.100 km |
Hot Hatch
- 1.600 km
Na een jaar twijfelen toch overstag.
Twijfelde erg, hoop geld, maar iets heftiger
Tot dat ik op een zondag zag dat deze bij Ford Maasdam stond.
Maandag wezen kijken en dan is het toch een hele andere auto dan in de folder.
Zaterdag erop getekend en 28 december opgehaald.
Had ik naderhand wel spijt van dat hij buiten stond met oud en nieuw, is toch je trots.
inrijden.
Eerste 1500km moet er rustig gereden worden onder de 3000rpm.
en dan merk je al dat de turbo groter is dan de van de ST.
Begint pas bij 2000 lichtjes wat te doen maar als je bij de 2500 bent slaat ie in als een bom...
En moet je schakelen, he jammer.
Verbruik.
Uiteraard ook een isue voor als je naar je werk er mee moet.
Als je z'n auto koop weet je het, hij zuipt.
Maar toch ongeveer 1 op 9 met voornamelijk snelweg en cruise snelheid 100 110.
Gebruik.
als je dan uit de ST in de RS stap merk je dat het een hele andere auto is.
zeer stug geveerd, harde stoelen, maar he dan had je de ST moeten houden.
Was altijd tegen parkeer sensoren en moet zeggen echt handig gezien de formaat.
Zeker dat je ook via de camera kan kijken.
Het is echt een auto waar je niet mee anoniem blijf.
De kleur komt niet tot leven in een boekje of foto.
Met de zon erop heeft het een heel mooi effect.
Kwa rijden is het een heerlijke auto voor op de snelweg.
Normale straten zeker als ze niet echt vlak zijn is niet erg comfortabel.
Het bochte werk is echt formidabel.
Echter staat de auto sinds de aflevering op winterbanden.
desondanks het niet echt weer geweest om er mee te smijten merk je wel dat het bochtenwerk echt een sensatie is.
licht als een blok op de weg.
De ESP grijpt nog later in dan die van de ST.
En vooral het geluid van de motor.
Maakt nog meer herie dan de lichtere broertje.
De 5 pitter maakt een geweldig geluid desondanks dat hij nog niet echt volledig is ingereden.
zomerbandjes
- 4.070 km
We schrijven 19 maart 2011.
De eerste zonne stralen komen op en de thermometer zegt 16 graden.
Dus hoogste tijd voor de zomerbanden.
De banden waren nog nieuw dus de eerste paar kilometers even rustig gereden.
Na een paar honderd kilometer toch af en toe flink gas gegeven.
Merk je wel dat hij met deze banden een veel betere wegligging heeft.
Kan zeer goed mee smijten en lekker de achterkant uit laten breken zonder gekke kaprioolen.
retourtje denenmarken
- 9.100 km
we schrijven dinsdag 3 mei, tanken en op naar denenmarken.
Bij deze tank beurt blijkt de auto 1 op 10 gereden te hebben bij een gemiddelde van 100 a 110.
In nederland niks bijzonders gewoon netjes gereden maar in duitsland, even flink gas gegeven.
al was het een korte piek van mischien 5 kilometer toch de 250 aangetikt.
En dan moet er bij hamburg dringend getankt worden.
En dan is het verrekte handig dat het navigatie de tankstations weet te vinden.
met een gangetje van 110 a 120 in nederland gereden te hebben en in duitsland 130 / 140 en toch 1 op 9,8 vond ik het vreselijk netjes.
Heeft de ST nooit gehaald.
éénmaal in denenmarken op de land weggetjes merk je wel dat ie daar thuis hoort.
het is gewoon een feest om hem er door heen te jagen.
Zoveel rijplezier.
Terug weg ging ook goed en weer flink geblaast ermee tot er telkens weg werkzaamheden kwamen.
Deze goede wegligging heeft wel een vreselijke comfort probleem.
de normale straat in de wijken.
dat is wel behoorlijk iritant rijden.
Ook mis ik wel de cruisecontrol.
zeker als je veel zoals ik op de snelweg rij.
winter
- 18.000 km
Voor het eerst heeft de groene jongen een winter mee gemaakt.
Helaas moest hij z'n nest verlaten omdat ik
de andere auto's heb weg gedaan of dienst
weigerden.
De bedoeling was om met de escort RS turbo normaal blijven rijden en voor het mooie weer de RS.
Helaas was de Escort wat minder goed gezint dat ie het velt moest ruimen en hij alleen overblijft.
Dan nog word ie vertroeteld.
Slaapt nog steeds binnen.
De RS heeft winter sloffen eronder gekregen.
De set had ik al voor de ST gekocht en bleken net te passen op de RS.
Alleen voor de verandering mat zwart laten spuiten.
Met de sneeuw merk je echt het verschil goed.
Met de winterbanden heeft ie veel meer grip
en rijd erg goed.
Mischien dat het komt omdat de banden ook een stuk smaller zijn.
Het blijft een fijne auto om in te rijden.
Alleen in de woonwijken met slecht wegdek is het beroerd.
Je word alle kanten op geschut.
Maar daar in tegen is de handling geweldig bij snelle bochten.
Maar moet eerlijk zijn, had ik dit geweten voor dat ik hem kocht had ik het niet gedaan.
Dan blijkt de ST toch een stuk fijnere auto.
Zeker als je de aanschaf prijs mee rekent.
Voor dat ik deze nieuw kocht had ik al bij een 2e hands bij de ford dealer in alexandrium staan kijken.
Die had toen al 50dkm gelopen en moest nog 40 000 kosten.
Toen was de ST 1,5 jaar en vroeg of ik een proefrit mocht maken.
Dat was alleen mogelijk als ik hem kocht op voorhand.
Vond dat nogal raar, het was ook een ex demo van ford nederland met de velgen rondom in de prak.
Dus die had al flink op zn donder gehad.
Zelf ben ik niet zo van het tot het uiterste gaan.
Maar des ondanks ben ik nog steeds blij met de auto.
Binnenkort gaat hij voor zn eerste beurt.
Ford schrijft een jaar voor, maar ik vind
zolang je de km stand niet overschrijd het best 2 jaar mag zijn.
Hij word niet gesmeerd door melk.
terug fluit actie
- 20.100 km
recent ging de kikker voor zn eerste beurt weg.
Na een week ging het motor lampje branden.
Terug naar de garage met het lijstje wat er mis was.
Bij het uitlezen van de computer bleek dat de co2 niet goed te zijn.
na lang zoeken bleek het een bekend probleem te zijn.
Wat bleek er moest een klep erin gezet worden.
Vind het een beetje raar dat bij zn dure auto dat niet standaard bij de eerst volgende beurt word gedaan maar goed.
Toen kwam de punt roest aan aandrijf assen.
Dat was normaal.
De stoel zakt steeds naar achteren.
Ze hadden het aangedraaid en hopelijk was het over anders moest er een nieuw mechanisme besteld worden.
Moest er ook nog over de colanse regeling gepraat worden.
Dus ik zei nou dat denk ik niet heb 5 jaar garantie erop gekocht.
Ja meneer alleen op de aandrijflijn, jaja.
En ik was net aan het kijken voor een nieuwe ST ivm met gezins uitbreiding.
Gelijk maar niet meer over na gedacht.
Het zal toch een ander merk gaan worden na dit verhaal.
Denk een toyota, die roepen ze teminste terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.