Ford Focus RS (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus RS |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 16.500 km |
Power to the people
- 38 km
Eerst voor alle duidelijkheid : deze Focus RS is NOG niet van mij, dit betreft een testrit met een RS zoals ik 'm ga nemen. Maar gezien er nog geen enkele review van is leek het me toch leuk om nu al een begin te maken en nadien aan te vullen met mijn RS. Ik kom net terug van de testrit in vochtige omstandigheden, niet ideaal dus om 305PK en 440NM op de voorwielen los te laten. Verder heb ik nog wat trillende benen en knikkende knieëen, maar voor de rest alles OK hoor! Goed, laten we eraan beginnen.
Uiterlijk : Je houdt ervan of je vindt het maar té, feit is dat de RS opvalt. Het meest in het ultimate green, dan in het frozen white en iets minder in het performance blue. Ik was onderweg met de bevroren witte! Diepe bumpers, spoilers, vleugel achterop, 19", privacy glas achter, bi-xenon, mistlichten voor, je passeert niet onopvallend. In het begin vond ik het wat overdreven, nu vind ik het echt wel passen bij de auto. De motor maakt waar wat de buitenkant belooft.
Innerlijk : Erg luxueus! Leder/alcantara Recaro's die perfect zitten, dual zone automatische airco, Sony radio/CD met 8 luidsprekers, MP3/iPod aansluiting, bi-xenon, achteruitrijsensoren, bandendrukcontrole, automatisch dimmende binnenspiegel en buitenspiegels, inklappende buitenspiegels, keyless go, ESP, boordcomputer, alles elektrisch, zwarte dakhemelbekleding, centrale armsteun, volumetrisch en perimetrisch alarm enz...
Rijden : Eerste wat opvalt is de stilte als de motor gestart is. In de verte hoor je een bekend Volvo 5 cilinder geluid. Mooi, mocht iets meer aanwezig zijn. Comfortabel, het rijden, de vering, de demping, heel sportief maar zeker niet alsof je geen vering hebt. Super! Heel kort schakelpookje dat super en kordaat schakelt. De koppeling is zoals bij elke 'normale' auto, de remmen bijten erg goed en zijn zeer doseerbaar. De motor? Soepel als een lammetje. Het koppel is alom aanwezig en een druk op het gaspedaal zorgt voor een opkomend gesnuif gevolgd door een enorme duw in de rug. Echt indrukwekkend. Zodra je van het gas gaat is de vertraging meer dan opmerkelijk (je wordt echt uit je zetel getild) en hoor je het gesis van de waste gate van de grote Borg Warner turbo en af en toe trakteert ie je op een backfire in de uitlaat. Ik waan me in de Focus WRC! Het stuurgedag is schitterend en de grip in de bochten en de snelheden die je daar kan halen moet je meemaken om het te geloven. Als je beheerst gas geeft lijkt het alsof de 5 cilinder te ver weg is qua geluidsbeleving, maar open je eens écht het gas en de turbodrukmeter gaat richting 1,8 bar overdruk, dan opent zich een klep waardoor alle registers van deze duivel worden ontbonden en je niet anders kan dan een lach op je gezicht krijgen van de brute rauwe hemelse sound die de haren op je armen ten hemel doen rijzen. En het torquesteer waar zoveel over gezegd wordt, dat is écht geweldig onder controle dankzij die RevoKnuckle ophanging vooraan en het Quaife differentieel. Ik wou dat aan deze testrit geen einde kwam, dit is het beste anti depressivum dat ik ooit gereden heb!
Nadelen? Ja hoor, 305PK en 440NM! Maar alleen in de regen als je dan wil spelen. Spinnende voorwielen, de voortrein die dribbelend zoekt naar grip, maar als je het met respect bespeelt in de regen is het absoluut geen probleem. In het droge is er echt geen enkel nadeel te vinden aan dit beest. Echt brute power die alom tegenwoordig is en je het gevoel geeft onverslaanbaar te zijn. Gevoelsmatig zit hij op het prestatieniveau van een M3 of een 997 Carrera S.
Vergelijk met mijn S2000? Heel andere manier van rijden. De RS rijdt iedereen op een hoopje met z'n koppel, of je nu tegen 1000 toeren of 7000 toeren rijdt, de S2000 moet het hebben van z'n VTEC boven 6000 toeren om vergelijkbare prestaties af te leveren. De RS is altijd arrogant snel als je wil, de S2000 heeft 2 gezichten, een GTI onder 6000 toeren en een RS van 6000 tot 9000 toeren. Neemt niet weg dat de RS als een mak lammetje door eenieder kan bereden worden zolang je het gaspedaal niet vloert! Schitterende hot hatch wat mij betreft!
Dank u Ford om zulke wagens nog te maken!
De auto is er!
Na iets meer dan 2 maanden wachttijd is de Focus RS vandaag afgeleverd! Hoe gemakkelijker de aflevering verliep, hoe moeizamer het ging om de plaat opnieuw te activeren en de verzekering in orde te krijgen.
Wat als eerste opvalt. Hij ziet er bruut uit, helemaal wit en zowat alle uiterlijke RS addenda in het blinkend zwart. Voor mij had het gerust wat minder opvallend mogen zijn, maar goed, hij is nu eenmaal zoals hij is. En het allerzaligste, het geluid van de 5 cilinder. Dan een beetje gas en die sound is gewoon hemels.
Op weg. De auto is veel stiller binnenin dan de S2000. Ook het veercomfort is opmerkelijk goed en beter dan de S2000. Alles gaat heel smooth is misschien nog de beste uitdrukking. Vanaf 1.000 toeren per minuut neemt de motor zonder morren op. Niet moeilijk, want bij 1.000 toeren heeft deze motor meer koppel dan de S2000 z'n maximum koppel bij bijna 5.000 toeren!
Je kan rijden zonder turbo, dan heb je in de verte de typische Volvo 5 cilinder sound, je kan de turbo een klein beetje laten meedraaien en dan is ie zalig onopvallend snel (de snelheidsmeter gaat er goed vandoor) of je kan de turbo er echt laten inkomen en dat gaat gepaard met een flinke duw in de rug en het bijhorende rauwe gebrul dat via een klep in het interieur doorkomt. De remmen zijn heel erg goed en wat wegligging in bochten betreft heb ik vandaag al de maximum snelheden van de S2000 gehaald zonder enig drama.
Nadelen? Het verbruik zal wellicht moeilijk onder de 10 liter geraken vermoed ik aan de info van de boordcomputer en de draaicirkel is echt wel groot! Ook heb je heel veel bekijks wat ik persoonlijk nu niet echt zo leuk vind. Maar goed, ik heb de auto gekocht voor m'n eigen plezier. Dus ik trek me niet veel aan van al dat bekijks.
De kilometers zullen er de volgende dagen natuurlijk vlot bij komen, dus wellicht eind volgende week zal de 500km al gehaald zijn. De auto wordt niet als woon/werk verkeer gebruikt. Ik hou jullie op de hoogte en zal niet nalaten zowel de (voor mij dan) pluspunten en zeker ook de minpunten zo objectief mogelijk weer te geven.
Take care,
Frank.
Info voor de liefhebbers
- 250 km
De praktijkervaring. Er werd gevraagd wat het verbruik was en of er geen automatische versnellingsbak verkrijgbaar was.
Wel, constant 90km/h rijden schommelt tussen de 6 en 6,5 liter, ik heb heel veel stadsverkeer gedaan de eerste 250km en zit nu rond een gemiddelde van 12 liter. Ik weet van eigenaars die meer autosnelweg doen dat ze een gemiddelde van tussen de 9 en 10 liter hebben.
Een DSG bak zoals de Scirocco bvb heeft de RS niet. Ik had altijd gezegd dat m'n volgende auto meer dan 4 cilinders zou hebben en een sequentiële versnellingsbak. Het eerste is uitgekomen, het tweede niet. De RS heeft inderdaad geen DSG variant. Enerzijds jammer, ik begrijp het punt van diegene die het aanhaalde in de commentaren, maar anderzijds heb je zoveel koppel (440NM van 2.300 tot 4.500 constant) dat je vanaf net iets meer dan 1000 tpm kan opnemen zonder enig gemor of teken van té weinig toeren. Je rijdt in de praktijk heel schakellui en minstens een versnelling hoger dan je gewend bent. En dat is een hele aanpassing na 5 jaar Honda S2000. Want de RS heeft vanaf iets meer dan 1000 tpm meer koppel dan het maximum van 208NM bij 7.500 tpm van S2000!
Je zit comfortabel met 4 volwassenen en achter mezelf (1m80) heb ik nog ca. 5cm vrije ruimte tussen de knieën en de Recaro achterzijde. Als je rustig rijdt hoor je zo goed als geen motorgeluid en ook geen rolgeluiden van de banden en is de auto ook nog relatief comfortabel. Iedereen die al heeft meegereden maakte dit als eerste opmerking. De standaard Sony radio/6CD met 8 luidsprekers geeft een mooie klank en is gemakkelijk te bedienen. De links/rechts gescheiden airco werkt perfect.
Mindere punten? Ja, toch wel.
Het gesis van de waste gate bij het laten vrijkomen van overbodige lucht voor de turbo voelt soms een beetje racers achtig. Goed dat het relatief op de achtergrond blijft.
Als je écht op het gas gaat krijg je zo een serieuze duw in de rug dat het niet meer comfortabel is en het soms echt wel angstwekkend snel sneller gaat. Oppassen hiermee, de afstand tussen jou en de voorligger wordt héél snel overbrugd, eender in welke versnelling je zit.
Als je 'rustig' versnelt met de turbo rond de 0,5 bar blazend en je lift het gaspedaal iets zonder te koppelen en op te schakelen, dan denkt de turbo overbodig te zijn en krijg je zowat het gevoel dat de auto inhoudt en de waste gate laat de lucht vrij.
De automatische ruintenwissers werken ook iets te enthousiast in automatische mode. Ik heb nog geen enkele auto gehad die dit wel goed deed.
Er zitten geen anti diefstalbouten op de auto. Snel bijbestellen dus, want 19" velgen met die rubbers kosten veel geld!
Tot hier een eerste update. Ik zal nu minstens wachten tot 1.000km om een volgende update te doen, je moet ook niet updaten om te updaten en zo terug op de eerste pagina te staan. Om de paar weken dezelfde auto op de eerste pagina hebben stoort mij ook. Vragen zal ik beantwoorden via commentaar of je kan altijd mailen.
Groeten en take care,
Frank.
Eerste echt verslag na 1000km
- 1.050 km
Na één maand staan er iets meer dan 1.000km op de teller. Misschien tijd voor liefhebbers of geïnteresseerden om een beter beeld te krijgen van de auto via mijn ervaringen.
Dagelijkse bruikbaarheid/comfort : Je hebt ruimte voor 4 volwassenen, een redelijk grote koffer, verkeersdrempels zijn geen probleem en je moet er ook niet bij vertragen zoals sommige laaggelegde auto's, de motor is bij normale rijwijze zo goed als niet hoorbaar, er zijn geen rolgeluiden van de banden (in tegenstelling tot een Astra Coupé Turbo die ik ooit gehad heb) en je hebt alle luxe en snufjes die je maar kan denken. Ook het koppelingspedaal is bvb niet te hard, de remmen grijpen perfect normaal aan en zijn goed doseerbaar, er zijn geen merkbare rij- of windgeluiden op de snelweg en de wegligging is erg goed, ook op hoge snelheid heeft de auto geen last van een licht wordende voortrein en de bochtensnelheden zijn indrukwekkend zonder dat ESP is tussenbeide gekomen. Opmerkingen van alle personen die al hebben meegereden is dat de auto erg comfortabel en stil is. En dat voor een RS! De zetels zijn ook erg goed en zelfs lange ritten zijn absoluut niet voelbaar in de rug in tegenstelling tot bvb een standaard Focus of BMW 5 (vorig model) zetel die op de duur wel een beetje storen). Wellicht heeft dit te maken met mijn gevoelige rug na een zwaar verkeersongeval waarbij ik stil stond en een vrachtwagen achter me in reed. Last but not least : de smeuigheid van de motor, de sound van de 5 cilinder, de vermogensafgifte en de bijtende gretigheid als je 'm de sporen geeft zijn erg aanstekelijk. Bij 120km/h draait de motor 2.600tpm in 6e versnelling en beschikt ie over het maximale koppel.
Verhuiswagen : Wat met de S2000 niet ging is hier echt een openbaring! Je kan het zo gek niet verzinnen of het is er al mee verhuisd! Achterbank plat en je hebt een serieuze kofferruimte waar heel wat in gaat. Gezien ik nog niet zo lang geleden verhuisd ben is de RS dus een aangename verhuiswagen!
Prestaties : Hier kan ik kort over zijn of net heel lang. De prestaties zijn waanzinnig voor een geblazen 2.5! Natuurlijk is een 911 Turbo of dergelijke een hele andere klasse, maar op zich is de RS echt wel spectaculair. En dan heb ik het in de eerste plaats over de hernemingen en de remmen. Vergeleken met de Honda S2000 is dit echt wel een heel stuk sneller. Gevoelsmatig, ik zeg het nogmaals, heb ik nog steeds de 996 C4S als vergelijking. Als je de hernemingen erbij neemt dan zitten we ook op dat niveau, idem voor een Maserati Quattroporte bvb. 440NM bij iets meer dan 2000tpm is dan ook nagenoeg hetzelfde als een Audi R8 V8 bvb.
Verbruik : Valt redelijk mee. Tegen 80km/h verbruikt de RS ongeveer 6 liter, tegen 120km/h constant rijden schommelt het verbruik rond de 8,5 liter, tegen 150km/h zit je tussen de 10 en 11 liter en enkel stadsverkeer geeft me een verbruik tussen 11 en 12,5 liter per 100km. Dat wist je op voorhand en daar moet je dus ook niet over zeveren. Voor wat hoort wat.
Nadelen? Het lukt me al veel beter maar het verschil tussen een beetje turbodruk en de volle 1.4 bar is nog wat moeilijk te selecteren met het gaspedaal. Zeker als je rustig wil optrekken/hernemen is het verschil in pedaalslag klein.
De veer die ervoor zorgt dat het koppelingspedaal geleidelijk wordt ingedrukt en terug komt is er onderuit gevallen. Ik had andere schoenen aan en door een verkeerde beweging van mezelf is m'n schoen zo hoog gekomen dat ik de veer uit z'n zitting heb gekregen. Voorlopig zit ie er terug onder maar er is een deeltje van de bevestiging afgebroken. Een nieuwe ligt klaar bij de dealer om eronder te zetten.
De onderrand van de koffer (net boven de bumper) is van erg hard plastic en daar zijn met de verhuis dus redelijk wat krassen op gekomen.
De koelsleuven op de motorkap die de hete lucht van de motor moeten afvoeren zorgen er wel voor dat je een plek water op het motorblok hebt bij regen of wassen van de auto.
De motorkap komt iets te laag uit op de ruitenwissers waardoor het regenwater dat de ruitenwissers afvoeren bij de slag naar beneden dadelijk opnieuw omhoog geduwd wordt over de voorruit door de rijwind. Dit is wel enkel bij hevige regenval en hogere snelheid.
De xenon's zijn iets minder goed dan de S2000, maar die waren dan ook super!
In tegenstelling tot vorige auto's met automatische ruitenwissers heeft Ford een systeem waarbij je de gevoeligheid van de automatische stand over 7 stappen kan beïnvloeden. Het werkt eindelijk redelijk goed, al is het nog steeds niet perfect.
De draaicirkel van meer dan 11m is voelbaar. Doordat er 5 cilinders dwars in het vooronder liggen kunnen de wielen niet zo ver gedraaid worden. Dit is echt merkbaar in bvb smalle parkeergarages en daar moet je rekening mee houden.
Verkeersboetes kunnen zich zo opstapelen omdat je zo snel zo hard kan gaan zonder het te beseffen. 150km/h bvb is bereikt voor je het weet en als je dan gas bijgeeft wordt je echt nog in de zetel gedrukt tot ver boven de 200. Oppassen daarmee! De hernemingen zorgen er wel voor dat je veilig en snel kan inhalen indien nodig. Ik zeg altijd : een snelle wagen is een veilige wagen in handen van iemand die er met verstand mee rijdt. Trouwens, waar je 50 mag rij ik 50, waar 70 rij ik ook 70 enz. Enkel op circuit of afgelegen banen zonder huizen/fietsers/kinderen/ander verkeer zal ik de auto eens laten gaan als de weersomstandigheden zich ertoe lenen en als ik alleen in de auto zit.
Voor de rest een schitterende auto en elke gereden kilometer is er een met opperste voldoening en rijplezier.
En voor alle duidelijkheid, de Mégane RS, Golf R en dergelijke zijn even schitterende wagens!
Hopelijk hebben jullie er iets aan, positieve en negatieve (opbouwende) kritiek of vragen zijn altijd welkom.
Take care,
Frank.
Naar de Provence en terug
- 5.000 km
Zoals beloofd een verslag na de vakantie in de Provence, ondertussen zijn 5.000km de teller gepasseerd. Wellicht ook de eerste échte review, want nu is de tijd gekomen dat we voor- maar ook nadelen hebben kunnen ontdekken tijdens lange ritten.
Verbruik : gedurende de eerste 2.000km in België was het gemiddeld stadsverbruik gedaald van 12,1L per 100km naar 10,5. Alzo vertrekkend op vakantie naar de Provence kwam ik ginder aangekomen uit op 10,1L per 100km. In de Provence zelf nog 1.000km gereden en 1.000km terug naar België gaf uiteindelijk een gemiddeld verbruik aan van 9,7L per 100km. Dit met snelheden tussen de 130 en 150km/h, 1.000km stadsverkeer in de Provence zelf en op de autosnelweg heen/terug af en toe eens een stukje 180 of 200 km/h. Bij 120km/h constant verbruikt de RS 7L per 100 km, bij 130 8L en bij 140 9L. Valt al bij al nog redelijk mee vind ik zelf. Het gemiddeld verbruik is vanaf de eerste kilometer geteld en is nog nooit gereset.
Prestaties : hier kan ik kort over zijn. Geweldig. Zowel de acceleraties die toch wel een kleine aanslag plegen op je nekspieren (je beseft zelf na een tijdje dat je stoplichtsprintjes bvb doet met je hoofd naar voor gebogen waardoor je minder je nekspieren belast, stel je voor wat een Ferrari of Bugatti wel niet moet zijn) als de hernemingen zijn schitterend. Op stukken waar je normaal gezien moeite moet doen om snelheid te winnen zoals het stuk in Luik waar je na de 90km/h zone plots 120 mag maar de weg serieus steil is of de Mont Ventoux, de RS versnelt zelfs in 6e bij 90km/h alsof ie ontketend is na een maand opsluiting! En of je nu 130km/h rijdt of 200, alles gaat met een verbazend gemak, de tijd nodig om van 130 naar 200 te gaan is echt verbazend klein en ook op 200 is het motorgeluid of bandengeluid afwezig. Enkel hoor je dan in de verte iets windgeruis, wellicht van rond de buitenspiegels. Zelfs de vriendin zegt dat je niet eens beseft dat je 200 rijdt, alles voelt stabiel, veilig, rustig.
Comfort : Erg goed op de Franse betalende autosnelwegen, natuurlijk een stuk minder op de Belgische/Luxemburgse hobbelsnelwegen. Al bij al vind ik dat de mix tussen wegligging en comfort goed te noemen is, al kunnen veel putdeksels en oneffenheden in het wegdek op den duur wel een beetje storen. Er zijn op stabiele snelheid geen motorgeluiden, geen bandengeluiden en zo goed als geen windgeluiden. Zelfs op 200 km/h kan je fluisterend een gesprek voeren. De dual zone airco doet haar werk uitstekend en in alle stilte. Ook een aantal voorzieningen zoals de regelbare automatische ruitenwissers, de parkeersensoren, het keyless entry en start systeem en dergelijke meer geven je toch het nodige comfort.
Ruimte : Voorin ruimte zat. Ook wat opbergmogelijkheden betreft geen klagen. In de voordeuren heb je opbergvakken waar je echt een hele resem apparaten en voorraden in kwijt krijgt. Onder de middenarmsteun heb je nog een grote voorraadruimte, het handschoenkastje is ruim bemeten en in de zijdelingse armsteunen achter kan je ook nog een hele voorraad kwijt. Bijkomend is er een plaats voorzien om je zonnebril weg te bergen boven de zijruit vooraan aan de rijderskant. Handig. Met de achterbank neergeklapt is er geen enkel probleem om de hele voorraad wijn, olijfolie, look en de hele bagage voor twee personen in kwijt te geraken. Fijn is ook dat het privacy glas ervoor zorgt dat pottenkijkers niet zien wat er allemaal in de auto ligt.
Bijgeluiden : de RS is een auto van geluiden en bijgeluiden. Zet het stuur van normaal of comfort in de sport stand en je hoort de servopomp kreunen en draaien. Ga van het gas af en de overdruk van de turbo laat duidelijk hoorbaar de lucht vrij, ga op het gas en de RS trakteert je op een resem van schorre hese geluiden die de haren op je armen doen recht komen. Zowat alles aan de RS heeft wel een geluidje.
Nadelen : ja, die zijn er ook, en ik zal niet nalaten ze te vermelden.
'Grootste' nadeel is toch wel dat het zo goed als niet mogelijk is om bvb op een stijgende autosnelweg 130km/h constant aan te houden. Eens de snelweg stijgt komt de turbo erbij maar zorgt die er ook voor dat de snelheid beetje bij beetje iets oploopt. Los je dan nog geen millimeter van het gas stopt de turbo met spoelen maar daalt de snelheid ook voortdurend een heel klein beetje. Geef je dan een héél klein beetje gas bij komt de turbo er weer bij en versnel je terug een heel klein beetje.
Gezien de Focus II bijna op z'n einde gekomen is, kan ik niet begrijpen dat de ruitenwissers niet goed zijn. Als het goed regent en je hebt een behoorlijke snelheid komt het water wat de ruitenwissers naar beneden geduwd hebben terug naar boven door de rijwind eens de ruitenwissers terug naar boven gaan. Als het iets regent en je de ruitenwissers eenmaal laat gaan, gooit de ruitenwisser aan de bestuurderskant redelijk wat water op de bijrijderskant die er gewoon achter blijft.
De auto trekt heel wat aandacht. Jonge gasten staren de RS na met uitstrekte arm wijzend naar de auto. Zelfs oudere mannen komen op een parking rond de RS staan en houden hun gezicht tegen de ruiten om naar binnen te kunnen kijken. Zelfs al rijdend heb je automobilisten die één of ander teken van blijk geven of bestuurders die uit hun open raam hangen om zo lang mogelijk de RS te kunnen bekijken. Niet altijd even leuk, maar goed...
Kortom, de RS is bruut in al z'n ervaringen en heeft niet liever om dit voortdurend duidelijk te maken. Niks te 'brave' GTI, niks te comfort à la Jaguar, dit is echt een ruwe bolster die zowel innerlijk als uiterlijk duidelijk laat weten waar het om gaat. Je houdt ervan of niet, maar één ding is zeker, dit is echt wel een brok brute power.
Still going strong
- 6.000 km
Ondertussen 2 maanden verder dan het schitterende verlof in de Provence en opnieuw 1000 privé kilometers verder. Hoe bevalt de RS? Nog steeds super goed, je merkt dat er altijd wel mensen zijn die je nastaren of foto's maken zoals gisteren toen ie geparkeerd stond, het blijft een raar gevoel maar goed, je moet het er wellicht bij nemen als je een opvallende auto rijdt. Zoals ik al zei had ik 'm liever onopvallend, in het zwart zonder de spoilers bvb, maar dat kan nu eenmaal niet zomaar. Het gaat me niet om de aandacht maar om m'n eigen rijplezier, en dan neem ik het er maar bij.
Het stadsverbruik ligt net iets boven de 10 liter. Best veel maar dat weet je voordat je aan de RS reis begint. Gezien het enkel privé funkilometers zijn in het weekend valt het mee, want de huidige kilometerstand is voor meer dan de helft op rekening van de vakantie naar de Provence.
Geweldig is dat je heel veel kan vervoeren met de RS. Achterbank helemaal plat, hoedenplank eruit en je wil niet weten welke méga dingen ik er al mee versleept heb. Dus na een Honda S2000 met geen ruimte is dit gewoon een geniale snelle verhuiswagen :-)
Snel? Ja, best wel! Ondertussen ben ik de auto gewoon en is het niet meer moeilijk om het verschil tussen serieus optrekken en normaal/rustig optrekken te kunnen realiseren. Het koppel is alom tegenwoordig en zelfs onder de 1000 toeren per minuut hernemen is kinderspel. Geen gemor van de motor, gewoon gaan met de fluwele sound van de Volvo 5 in lijn. En eens de turbo erin komt is de duw in de rug en de sound telkens opnieuw verbazend aanwezig.
De snelste? Nee hoor, absoluut niet. Ik heb langs een RS4 gestaan aan het rode licht maar blijkbaar durfde de eigenaar het toch niet te wagen. Anders had ik zeker het onderspit moeten delven. Een getunede Mini Cooper Countryman S was dan weer kinderspel. Twee maal op rij probeerde ie het maar het koppel van de RS maakte een enorm groot gat bij het versnellen. Een Audi Q7 op testplaten kon redelijk mee zonder dat ik over de 4000 toeren ging, geen idee welke versie het was gezien hij niet voorbij raakte. Een Porsche Cayenne was een leuke strijder maar moest z'n meerdere erkennen. Er zijn er echter genoeg die een RS kunnen verslaan. Blijft echter een feit dat de RS voor mij eindelijk een auto is die meer dan genoeg vermogen heeft en die je telkens verbaast door z'n vermogen, versnelling, bochtensnelheid, grip en remvermogen.
Net de olie nog eens gepeild en er is geen millimeter uit en de olie ziet er nog heel mooi goudgeel uit. Dus geen olieverbruik. Zou me ook verwonderen gezien ik m'n auto's voorzichtig inrijd, eerst alle vloeistoffen op temperatuur laat komen en het geheel laat afkoelen met rijwind alvorens de auto stil te leggen. Enkel en alleen omwille van de veel grotere intercooler van de RS500 heb ik de volledige Mountune MT350 kit besteld zoals die op de RS500 geleverd wordt. Echter komt de kit pas beschikbaar als de RS500's zijn uitgeleverd aan de eigenaars. Dus nog even wachten. Voordeel van de dubbel zo grote intercooler is dat de inlaatlucht een heel stuk lager ligt. Dit kan de levensduur van de motor enkel maar ten goede komen. De kit (zwaardere benzinepomp, andere injectoren, veel grotere luchtfilter, dubbel zo grote intercooler, nieuwe software, grotere uitlaatcollector) zou 2.850€ kosten in België, een heel deel minder dan de meer dan 10.000€ meerprijs van de RS500 ten opzichte van de RS.
Kortom, een heel tevreden RS rijder die beseft dat een Golf R, Mégane RS, 135i en dergelijke zeker even leuke snelle hot hatches zijn.
Geen nieuws goed nieuws
- 7.500 km
Hierbij een update voor de liefhebbers. Alles nog altijd in orde met de RS, geen enkel probleem, piepje of kraakje, geen foutmeldingen of eender wat. De banden zijn ook nog in goede staat, dus het zal pas volgende zomer zijn dat de (dure) voorbanden aan vernieuwing toe zijn. Ik heb wel vernomen dat er een update is voor de motorsoftware (van CG naar CJ) waarbij de motor merkelijk feller zou worden en meer lineair tot de begrenzer (7050tpm) fel zou doortrekken. Zodra het eerste onderhoud eraan komt (na 10.000km of 1 jaar) zal ik dit laten updaten. Ook zou de begrenzer in 6e versnelling waarbij het maximum toerental bij sommige software versies 6100tpm is opgeheven worden zodat de beloofde topsnelheid ook werkelijk gehaald wordt. Nog niets vernomen over de RS500 (Mountune MT350) motorupgrade die ter beschikking zou komen zodra alle RS500's afgeleverd zijn. Omdat ik niets te kort kom heb ik er nog niet verder achter gehoord.
Wat me wel opgevallen is dat, nu ik de laatste bak benzine enkel in druk stadsverkeer met meestal koude motor en korte stukjes afgelegd heb, het verbruik tussen de 11 à 12 liter uitkomt. Even schrikken aan de pomp, maar de reden is wel duidelijk.
Ik heb de auto nog nooit boven de 5000 toeren gehad en daar is ook een reden voor. Je rijdt op koppel, 440NM koppel tussen 2300 en 4500tpm. En dat is een berg! Ook het hernemen onder de 1000tpm is erg fijn, je rijdt schakellui en neemt rotondes of scherpe bochten gewoon in z'n 3.
Ik blijf me storen aan de slechte ruitenwissers bij felle regen en hogere snelheden, de xenon's zijn niet zo goed als de S2000, de witte kleur is dadelijk vol zwarte spatten zodra het regent en de auto voelt best zwaar, groot en niet lichtvoetig aan. Enerzijds geeft dit je een brandkastgevoel, anderzijds heb je niet de speelse lichtvoetigheid van een Clio RS bijvoorbeeld. Het is volwassener, degelijker, maar misschien niet zoveel fun.
Tevreden? Uiterst! Zou ik 'm opnieuw kopen? Onmiddellijk! Elke km is er eentje met een lach op je mond en de sound van die 5 pitter is gewoon zalig. De Radio/CD staat nooit op, zonde van de Volvo soundtrack. Een ruime koffer, een bruikbare achterbank, geweldige Recaro sportstoelen, een motor die er altijd hevig aan sleurt bij eender welke versnelling of toerental, een zeer goede wegligging waarbij ESP nog nooit is gaan branden (zelfs niet in de regen), daarbij nemen we de mindere punten zoals het verbruik, de ruitenwissers, het nog altijd niet perfect doseerbare gaspedaal en het schreeuwerige uiterlijk graag voor lief!
Gelukkig 2011 aan iedereen
- 8.000 km
Toevallig zag ik net het commentaar van Maxor. Wel, weinig nieuws over de RS! Dit vanwege sneeuw/ijs/zout staat de auto lekker warm binnen en is ie helemaal ontzout. Dus de laatste weken is er niet mee gereden. Ik merk wel dat met het koude weer en enkel stadsverkeer met koude motor het gemiddelde verbruik boven de 10 liter komt, een beetje vanzelfsprekend. Ook is de RS500 upgrade kit eindelijk ter beschikking gekomen voor RS klanten. Deze wordt ingebouwd bij z'n eerste onderhoud na één jaar in maart 2011. Voor de rest geen enkel probleem met de auto, de sound, wegligging en het vermogen blijven genieten. De voorbanden zijn nog halverwege dus het wordt wellicht pas volgende herfst dat er nieuw voorrubber onder moet. En ja, al merk je de verwarmingsdraden van de voorruitverwarming als je erop focus't, in de winter is het een schitterende oplossing. Geen airco/verluchting die erg hard moet blazen op de voorruit om deze zichtvrij te houden. En... de voorruit- en achterruitverwarming zijn gekoppeld aan de temperatuursensor, dus dit gaat automatisch!
Ondertussen zijn er al vele tuningpaketten voor de RS uit, voor zover ik weet gaat dit tot maximaal 430PK momenteel. Er is zelfs een Duitse tuner die een 4x4 upgrade van de Kuga aanbiedt voor de RS die maar 50KG meergewicht zou geven en zo'n 13.000€ moet kosten. Maar dan kom je natuurlijk in prijs en 4x4 gebied van een Impreza WRX STI of EVO X... Gewoon de RS500 kit erop zal ook wel goed zijn, al doe ik dit enkel maar om de dubbel zo grote intercooler die veel koudere lucht aan de motor geeft. Dit komt de prestaties en levensduur zeker ten goede.
Gelukkig 2011 aan iedereen gewenst met een goede gezondheid en veel autoplezier! Een update volgt zodra er kilometers/nieuws te melden zijn, wellicht in maart 2011 dus als het een witte RS500 is!
Probleemloze zalige RS
- 9.500 km
Een tijd geleden dat ik hier nog geweest ben, en ik zie dat er enkele vragen en wensen tot update bijgekomen zijn! Leuk! Wel, hier zijn we dan met een update...
De Focus RS heeft een gemiddeld verbruik van 10,7 liter over de voorbije 9500km, en dit vooral in stadsverkeer. Veel? Ja! Maar elke liter waard!
Het onderhoud is afhankelijk van de kilometers die je maakt per jaar, in mijn geval om de 15000km of om het jaar. Gezien het eerste jaar op ongeveer 8000km is gekomen was het na een jaar. Prijs voor het onderhoud viel erg mee, alleen de speciale olie die in bussen van een liter wordt bijgevuld liep wat op. Totaalprijs? Minder dan 300€
Een goede maand geleden is de motorsoftware vernieuwd van de CG versie naar de CJ versie. Resultaat : een constante lekkere duw in de rug over heel het toerentalbereik! Geen dipjes meer, geen momenten van iets inhouden, gewoon blazen aan 1,4 bar. Het verschil is echt merkbaar.
Op constante snelheid heb ik ook gemerkt dat het verbruik met 0,5 tot 0,75 liter per 100km gedaald is. Leuk meegenomen.
Onlangs een stuk of 5 sprintjes aan het rode licht gedaan tegen een huidige matzwarte M3 Coupé, niemand die van elkaar weg rijdt. Gaf hij vol gas? Wellicht niet. Gaf ik vol gas. Neen, wegens niet alleen in de auto. Maar het is gewoon leuk dat je tegen zulke zalige sportwagens kan rijden en dat je niet vermorzeld wordt! Is een M3 sneller? Ja hoor, ik hoop het gezien de prijs! Een vriend van me met ook een witte RS heeft dezelfde ervaringen, zijn RS is wel al getuned tot 350PK.
Binnen enkele weken gaat de RS mee op vakantie en een uitgebreid verslag daarvan na meer dan 3000km zal zeker hier verschijnen.
Ben ik nog tevreden met de RS? Ja, super! Vanaf het moment dat je de 5 cilinder start is elke kilometer gewoon een zalige kilometer genieten van de kracht van de motor, de wegligging, de sound, het koppel... In tweede vertrekken? Geen probleem. In tweede een bergop vertrekken? Geen probleem! Het kost wel wat, maar je krijgt er zoveel voor terug! Natuurlijk zijn er veel snellere wagens, maar voor het geld (in België) vind ik het persoonlijk echt z'n geld waard als je dit geld aan een auto kan besteden.
Tegen begin juli een update na wellicht zo'n 12.000km.
Take care...
Probleemloos bommetje
- 16.500 km
Al meer dan een jaar geleden sinds het laatste verslag. Ik neem aan dat er autoliefhebbers zijn die willen weten hoe het gaat met de RS en of 'm nog in m'n bezit is. Wel, kort en krachtig, de RS is er nog steeds en heeft me niet in de steek gelaten! Vorig jaar zijn we ermee naar de Lot streek geweest in Frankrijk. 200km/h op de snelweg voelt heel relaxed aan, de auto ligt als een blok op de baan en je kan bijna al fluisterend tegen elkaar praten door de afwezigheid van rol-, rij- en windgeluiden! Echt opmerkelijk. Dit jaar zijn we op huwelijksreis geweest naar Normandië en ook hier probleemloos en met een big smile. En na 2,5 jaar nog steeds veel jonge en minder jonge autoliefhebbers die 'm nastaren, positieve opmerkingen maken en dergelijke. Zeker in Frankrijk waar je ze bijna NOOIT ziet (ook omwille van het feit dat Fransen eerder voor een Frans merk gaan).
Voor de rest enkel 1x per jaar een regulier onderhoud waarbij het vooral de 6 blikken speciale olie zijn die de grootste kost vormen. Maar dan nog vallen de onderhoudsprijzen goed mee. Verbruik zit nog steeds rond de 10 liter per 100km, dit omdat ik vooral stadsverkeer doe. Op de autoweg tegen 130km/h zit je rond de 8 à 9 liter gemiddeld.
Een kameraad van me had ook een witte RS maar had die uiteindelijk verkocht toen hij stopte met z'n zaak. Hij was er echter zo ziek van dat hij een identieke RS opnieuw heeft gekocht waardoor we nu EINDELIJK eens naar de Nürburgring kunnen gaan!
Dus nog steeds heel erg tevreden over de auto, de wegligging, de power en de sound en vooral van de uitstekende Recaro's! Als we terug zijn van de ring zal ik ook daarvan een zo objectief mogelijk ;-) verslag brengen.
Groeten van Belgisch Limburg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.