Ford Focus 2.0 16V ST170 (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 2.0 16V ST170 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 135.732 km |
Aankoop
- 128.000 km
Na afscheid genomen te hebben van mijn mooie Seat Ibiza Sportstyle werd het tijd voor een snellere auto. Dit was trouwens ook de enige reden voor de verkoop. De Ibiza was namelijk in bijna alle opzichten fantastisch, behalve het vermogen...
Vanwege de aankoop van een woning was het budget erg krap. Ik was op zoek naar een auto met wat meer vermogen en een aantal opties. Na wat zoekwerk kwam ik uit op deze Ford Focus ST170. Helaas had deze wat steenslag op de motorkap en nog een paar plekjes hier en daar. Toch over gegaan tot aankoop!
Ford Focus ST170:
- 173 PK (2.0 atmospherisch)
- Elec. ramen
- Climate Control
- Sportstoelen (zitten heerlijk)
- 6 - bak
- Voorruitverwarming (een genot)
Het is niet een hele lange lijst, maar voor mij meer dan voldoende!
Eerste kilometers
- 130.000 km
Motorblok & Bak:
Het 2 liter blok is heerlijk. Vrijwel in elke versnelling voldoende trekkracht. Daarnaast ook schakellui te rijden. Wat vooral opvalt is dat de tweede versnelling erg lang is en de anderen vrij kort. De tweede versnelling is dan ook erg verslavend!
De eerste kilometers waren dan ook een verademing t.o.v. mijn eerdere 1.6je.. Op de snelweg even iemand inhalen is geen probleem en terugschakelen is niet eens nodig.
De auto is erg strak geveerd, maar tegelijk toch ook erg comfortabel. Het is in ieder geval geen stuiterbak (wat vaak wel het geval is bij een goedkope schroefset).
De stoelen zitten heerlijk en doordat het dashboard niet direct overloopt in de middenconsole is er genoeg ruimte voor mijn knie. Lange ritten in deze auto is geen enkel probleem.
Mierenneukerig?
- 132.000 km
Ik heb de vervelende eigenschap elk kraakje en elk dingetje te horen/merken... Ik had dan ook het gevoel alsof de auto niet geheel soepel accelereert. Na wat onderzoek gedaan te hebben op internet heb ik een aantal dingen vervangen:
- Bougies
- Bougiekabels
- Bobine
- Luchtfilter
- Overgestapt op Super (98)
Tevens heb ik meerdere malen het gasklephuis gereinigd. Helaas heb ik nog steeds het gevoel dat iets niet helemaal klopt --> injectoren, carterventilatie, gaskleppositie sensor?
Los van deze zaken, rijdt de auto voortreffelijk! Hij stuurt erg strak, de remmen zijn goed en het geluid is top (zeker na het vervangen van de midden demper)
Tot nu toe zeker geen spijt van deze aankoop!
Update - APK keuring
- 135.732 km
De auto is afgelopen week bij de garage geweest en gemakkelijk door de keuring gekomen. Enige aantekening: banden zouden binnen korte tijd vervangen moeten worden. Zijn ook schuin afgesleten, waarschijnlijk doordat het om één van de slechtste merken (Sunny) gaat. Deze zaten bij aankoop onder de auto.
Volgende banden worden waarschijnlijk Fulda Sportcontrol. Deze banden scoren namelijk erg goed op zowel droog als nat wegdek. Zelfde resultaten als Conti Sportcontact 5 alleen vriendelijker voor de portemonnee.
Verder olie laten verversen en andere vloeistoffen laten bijvullen (kleine beurt).
Ik had ook al enige tijd last van toeren die omhoog schieten bij stapvoets rijden en vervolgens ontkoppelen en remmen. Bij het ontkoppelen en remmen schieten de toeren iets omhoog, echter alleen bij een koude motor. Na een aantal minuten is hier niets meer van de merken en loopt de auto heel mooi stationair. De garage gaf als tip: wen eraan, anders moeten we veel onderzoek doen met als gevolg een dure rekening. Het is natuurlijk ook geen nieuwe auto meer, maar mocht iemand een tip hebben, laat het weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.