Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2017) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 2.3 EcoBoost RS |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 78.125 km |
KM-stand laatst | 84.139 km |
Een RS als daily
- 84.139 km
Van een Toyota CH-R naar een Ford Focus RS....
Ik heb even gewacht met het schrijven van een review, zodat ik de RS in de dagelijkse praktijk goed kon testen, maar nu is het tijd om mijn eerste indrukken te delen.
Ik heb, zoals wel meer liefhebbers hier, vrij veel auto's gehad. En na iedere auto denk ik beter te weten wat ik nou precies zoek.
Na een BMW ging ik destijds voor een zuinige Toyota CH-R als gezinsauto, gecombineerd met een mazda mx-5 daarnaast voor de zakelijke ritten en wat toertochtjes. Dat klonk als een ideale combinatie, maar in de praktijk viel het tegen. De mx-5 bleek toch niet zo heel erg geschikt om veel zakelijke kilometers mee te maken, en zondagse ritjes werden er eigenlijk ook te weinig gemaakt. De CH-R voldeed prima als gezinsauto, maar man, wat is dat een saaie bak. Geen enkele beleving, en traag als dikke str**t. In de praktijk reden we verreweg het meeste in de Toyota, dus verreweg de meeste ritjes waren oersaai.
Dus had ik bedacht: ik wil meer fun. Een gezinsauto die me een glimlach op mijn gezicht geeft. Ik heb eerder een fiesta ST gehad en die gaf me dat. Maar een fiesta is inmiddels wat krap, dus wat is dan een goed alternatief?
De RS. Altijd al een droom. Ik vind het prachtig als een merk een saaie gezinsbak tot een stoer monster weet te maken en daarbij ook nog eens mooie spullen gebruikt.
Ik vond uiteindelijk een net exemplaar in Leusden, en kreeg (dat is dan wel weer een voordeel van een Toyota) nog een nette prijs terug voor mijn CH-R. Dus de stoute schoenen aangetrokken en de RS aangeschaft.
Dit zijn mijn eerste ervaringen:
Comfort
Op het begin dacht ik: het is best goed te doen! Ik had hem plankhard verwacht, maar vond het eigenlijk erg meevallen. Maar nu we een paar maanden verder zijn moet ik bekennen: het valt niet mee. Hij is toch wel erg hard hoor. Soms stuiter je over de weg. Maakt op zich niet uit als je alleen in de auto zit, maar gezinsleden ervaren het op zijn zachts gezegd niet als comfortabel...
Het comfort is dus matig. Mijn RS is niet verlaagd, dus drempels e.d. gaan prima als je er rekening mee houdt dat de voorkant toch best laag is. Maar je hoeft niet schuin over drempels.
Prestaties
Hier gaat het eigenlijk om he, de prestaties. Nou, die vallen zeker niet tegen. Dit apparaat is gewoon snel. Zeker hoger in de toeren doet de turbo zijn werk en kan je echt stevig doorknallen. Bij flink doortrekken gaat dat af en toe vergezeld met een fijn plofje. Bochten gaan ook perfect, ik heb de grens nog niet op durven zoeken.
Over dat sturen gesproken: de RS is wel vrij gevoelig. Trekt snel naar links of rechts. Ik heb hem nog een keer laten uitlijnen, dat heeft wel geholpen. Maar je bent wel meer aan het sturen.
Oh ja, nog een puntje over dat sturen: de RS heeft een draaicirkel van een bus. Echt onhandig bij parkeren e.d. Zeker een nadeel in de dagelijkse praktijk.
Betrouwbaarheid
Ik heb de auto natuurlijk nog niet lang, dus veel kan ik er nog niet over zeggen. Maar ik heb een aantal keer kort een melding over een AWD storing gehad. Die melding komt niet voor in de logs en is na een herstart ook gewoon weer weg, maar het geeft toch geen prettig gevoel. De focus is verder natuurlijk een prima gebouwde auto. Verwacht geen BMW kwaliteit, maar het is echt wel solide.
Kosten
Tsja. Benzine is niet goedkoop. Er gaat E5 in, en dat dan vaak en veel. Dat moet je ervoor over hebben. Ik verwacht dat het onderhoud ook niet goedkoop is. Kom ik later nog wel op terug.
Is de RS een handige daily? Ja, als je er vooral zelf in rijdt en je geen moeite hebt met het hoge verbruik. Je krijgt een hoop plezier en daar koop je zo'n auto uiteindelijk voor. Zit je dagelijks met je gezin in de auto, dan zullen ze er niet perse heel blij van worden, het gebrek aan comfort speelt dan een te grote rol.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Ford Focus 1.5 Titanium Edition 150 pk, achteruitrijcamera, stoelverwarming, dealer onderhoud,vele opties,Nederlandse auto met nap
- 2015
- 132.797 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Edition Plus/AIRCO/CRUISE/NAP
- 2014
- 197.029 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Edition Plus / Airco / navigatie / Parkeer hulp/APK 10-9-2026
- 2014
- 254.591 km
Lezersreacties (0)
Reageren