Ford Focus 1.5 TDCi 120pk Titanium Edition (2015)

autoreview

Ford Focus 1.5 TDCi 120pk Titanium Edition (2015)

Signalement

UitvoeringFocus 1.5 TDCi 120pk Titanium Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf56 km
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twee maanden oud......

  • 6.400 km

Nadat we de eerste kilometers als proefrit met onze eigen focus hadden gereden werd hij door de dealer op mijn verjaardag thuis afgeleverd. Een mooier cadeau kun je je niet wensen.
Mijn vrouw maakt de meeste kilometers in de auto voor haar advies bureau, dus ik moet het doen met de kilometers in de weekenden. twee weken geleden hadden we een rit naar het Sauerland en daarin heb ik de auto wat beter leren kennen.

Wat een fijne auto. Wat opvalt is dat hij stil is in het interieur. Je hoeft de radio niet hard te zetten om het geluid van de motor op de achtergrond te drukken. De 1,5 TDCI is heerlijk. Krachtig onderin en je hebt nooit kracht tekort bij het inhalen op welke snelheid dan ook. In het begin moest ik wennen aan de 6 bak, ik had telkens een versnelling over. Zeker op kruis snelheid, op de cruise controle, loopt de motor rustig.

Het infotainmentsysteem, de Sync 2, biedt genoeg mogelijkheden. Vooral de twee USB aansluitingen zorgt ervoor dat je snel kunt wisselen als er een andere chauffeur rijdt. Mijn vrouw en ik hebben een andere muzieksmaak, dat moge duidelijk zijn.
De navigatie werkt zoals je mag verwachten. Het is even uitzoeken hoe het systeem werkt, maar het brengt je feilloos daar waar je moet zijn.
De spraakbesturing begint een beetje te wennen nu er steeds meer commando's duidelijk worden. Al zou een muisachtige knop ook prettig kunnen werken.

Al met al zeer tevreden. Na de Ka, en kort de Seat Ibiza ST drie cilinder, weer verademing om weer een ruime en luxe auto te rijden al moet ik soms nog met weemoed terugdenken aan de Mondeo.

Van de zomer op vakantie en dan kijken of de dak koffer thuis kan blijven. Scheelt toch weer aardig wat brandstof. Qua luxe en motor zal het allemaal geen probleem zijn.

Eerste beurt en winterbanden.......

  • 23.500 km

Na 8 maanden heeft mijn vrouw de focus boven de 20.00 gekregen. We hebben het onderhoud nog iets uitgesteld zodat we gelijk met de onderhoudsbeurt onze wintervelgen en banden konden laten omleggen.
Via een forumkennis een set lichtmetalen van een Mondeo kunnen overnemen met winterbanden. Deze hadden geen TMPS sensoren dus een origineel setje via internet uit Duitsland laten komen.
Onderhoud geen probleem. Standaard eerste beurt. Wintervelgen geplaatst, TMPS sensoren aangemeld en de standaard velgen mee in de kofferbak die daarvoor ruim genoeg is.
Wel had ik gevraagd aan de dealer om de nieuwste software te laden voor het Sync 2 systeem. helaas is dat, tot twee maal toe, niet gelukt. Ford Nederland kon ook niet aangeven waarom niet, dus wordt vervolgt.

Ook na 20.00 kilometer blijf ik zeggen, wat een heerlijke auto om mee te rijden. Ook tijdens de vakantie, met bagage tot onder het afdekscherm en een koffer op het dak, deed hij braaf zijn werk.
In Duitsland, met 130 op de cc, ontspannen in de richting van Italië gereden. Ook de navigatie bracht ons op de eindbestemming. Onderweg wat verkeer ontweken door een paar keer een ander aanbevolen route te kiezen bij file, maar niet vast gestaan.
Ook met 35 graden plus blijft de auto zijn werk doen en bleven wij cool. Ook de aangepaste hifi, met dank aan Concept4Cars, deed daarbij een flinke duit in het zakje.

Motorisch geen klagen. Geen olie gebruik bemerkt. De motor is soepel genoeg om hem lui te rijden. Eerste en tweede versnelling lijken wat kort maar niet storend. Gemiddeld verbruik, na 23.500 km, staat op de boordcomputer op 5.4/100km.

Wij gaan op naar het winterseizoen, met wintersloffen, en op naar de 40.000km. Nu nog hopen dat de software update alsnog geladen kan worden......

zomerseizoen is aangebroken.

  • 38.000 km

Inmiddels een kleine 40.000 km op de teller. Geen probleem met de focus. De winterbanden zijn gewisseld, deze keer niet bij de dealer. Door dit bij een bandensuper te doen werden de TMPS sensoren niet in de computer aangemeld. Ik bemerkte dus bij het naar huis rijden dat behalve de melding dat de bandenspanning niet klopte, ook het navigatiesysteem van de leg raakte. Op het forum ook meerdere mensen die dezelfde problemen ervoeren bij de bandenwissel. Uiteindelijk is het weer goed gekomen en lijkt het alsof de computer een x-aantal kilometer nodig heeft om te her-kalibreren. Blij dat de zomervelgen er weer onder zitten. Staat hem toch een stuk beter.

De software update voor de Sync 2 heb ik uiteindelijk zelf, met behulp van een USB stick en een link van een Duitse site, geladen zonder problemen. Wat nu uiteindelijk de oorzaak was van het falen van de update bij de dealer is niet duidelijk geworden.

Nog een aantal weken en de vakantie staat weer voor de deur. Vlak daarvoor even een 40.000 kilometerbeurt regelen en dat kunnen we richting Scandinavië.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.