Ford Focus 1.5 TDCi 120pk Titanium Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.5 TDCi 120pk Titanium Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Een weinig boeiende auto
- 13.000 km
Als voorloper op mijn lease auto deze Ford Focus gekregen en om eerlijk te zijn: Vanaf dag een weinig plezier aan de auto beleefd. Dit was niet eens omdat ik het vermogen van mijn Astra (180PK) miste want dat is niet eens het geval, maar wel omdat de auto saai is en qua interieur kwalitatief erg matig is. Betreft het model dat nog niet de update qua interieur van voorjaar 2015 heeft.
Het is het allemaal net-niet bij deze Focus. Het uiterlijk in de zwarte kleur is nog leuk, een business pakket erop met key-less entry is prettig. De auto is redelijk rijk uitgerust:
- Parkeersensoren voor/achter
- navigatie (op een mini sherm)
- Keyless entry & start
stuk voor stuk handig en fijn. Had nooit verwacht dat ik dat over keyless ging zeggen..Maar zit nu ook weer op mijn volgende auto.
Rijgedrag
Ford wordt altijd geroemd om haar onderstel, maar ik ben er zeer teleurgesteld in. Het is comfortabel, maar alles behalve sportief. De vering vind ik te soft, de auto deint veel op de vering bij snelle bochten bijv. op de snelweg. Het stuurgevoel is nagenoeg niet aanwezig door de elektrische stuurbekrachtiging, dit maakt de auto niet echt tot een rijdersauto.
Het is in tegenstelling tot mijn vorige auto's Leon en Astra geen auto waarmee je lekker gaat sturen op bergweggetjes of 80 KM wegen. Het zal het gemis van een sportonderstel zijn, daar waar de Leon wat te hard was, was de Astra altijd perfect in balans en zeer comfortabel ondanks 18 inch wielen.
Pluspunten zijn er voor de koppeling en versnellingsbak. Werkt prima, pakt goed op, mooie bakverhoudingen, schakelt uitstekend. De motor is geen snelheidswonder, maar presteert naar behoren. Gemiddeld verbruik ligt op 1 op 18 met veel snelwegkilometers en een gezonde rijstijl. Keurige prestaties.
Interieur
Zo oudbollig en matig. Een piepklein scherm voor navigatie, radio, instellingen en dergelijke. Niet meer van deze tijd en dat voor een auto van 30.000 euro. In het instrumentenpanneel is ook een klein blauw scherm waarin je zaken als je tripafstand kan zien, maar bijv geen digitale snelheidsmeter. De gebruikte materialen ogen goedkoop en doen toch wel afbreuk aan Ford.
De stoelen vind ik zelf erg onprettig. Met mijn lengte van 195 kan ik er geen goede houding in vinden. Daarnaast is de positie ten opzichte van het stuur afwijkend te noemen. Het stuur staat in een hoek waarbij de bovenkant voor je gevoel veel verder van je lichaam af staat. Ondanks de vele kilometers heb ik er nooit een goede positie in kunnen vinden. Alle standen al geprobeerd, waarbij een irritante factor het grote middenconsole is bij de versnellingspook. Dat zit soms in de weg.
De rest van het interieur is in vergelijking met bijv. een golf business edition of de nieuwe astra erg sober en gedateerd. Nu is de update van de Focus er qua interieur wel sterk op vooruit gegaan, maar ook daarin blijft de afwerking de finesse missen van de concurrenten uit het middensegment.
Geluid:
Het geluid dat er uit de standaard boxen komt is erg blikkerig. Daarnaast zijn de volumetredes erg groot. Van 5 naar 6 lijkt wel alsof het geluid met 30% toeneemt.
Het motorgeluid, omgevingsgeluiden en rolgeluid van de banden zijn zoals je mag verwachten van een auto in dit segment dik in orde.
De funfactor
voor mij persoonlijk is die er totaal niet. Het rijdt van a naar b, maar ik heb geen klik met de auto. De slechte stoelen, het matige interieur, ontbreken van enige vorm van sportiviteit in de auto. Daarnaast mis ik iets van het 'business' gebeuren. De auto zelf geeft me het gevoel dat ik in een auto van 20.000 euro rijdt ipv 30.000.
De stoelen zijn bijv. alleen in hoogte verstelbaar, er is een slecht instelbare (el)lendesteun. Voor dit geld krijg je in een Golf of Astra stoelen die op 86 manieren te verstellen zijn, met uitschuifbare zitting etc.
Eindoordeel? Een zesje.
De auto is niet slecht, maar heeft geen specifieke pluspunten. Het geroemde onderstel van de focus kan mij niet echt bekoren. Erg zacht geveerd. De afwerking van de auto doet me denken aan een Japanner. Er zit het nodig op, maar het geeft geen kwaliteitsgevoel.
Qua prestaties doet de auto wat je ervan mag verwachten, volgens mij heeft deze auto maar 110 pk ipv 120 overigens.
Ik denk dat de Ford Focus in deze uitvoering een ideale auto is voor mensen die 40+ zijn, geen sportieve auto zoeken maar een 'degelijke gezinsauto.
Pluspunten:
+ motor, bak, koppeling werken prima, schakelt goed
+ zoals je mag verwachten geen technische problemen
Minpunten:
- Stoelen
- Interieur
- Rijgevoel dat afstandelijk is waardoor de funfactor echt ontbreekt
Mijn gekozen lease auto? Dat wordt zeker geen Focus! Na een lange zoektocht tussen diverse merken (bmw 1, audi a3, V40, Astra etc.) is de beslissing nu gevallen op het nieuwe model van de Opel Astra 1.6 CDTI 136 pk met innovation pakket, led-verlichting en innovation + pakket.
Een auto waar alles op en aan zit, inclusief prachtige en goed verstelbare stoelen, prachtig interieur (wat een vooruitgang!), innovatieve Led verlichting, On-Star, Keyless etc etc.
Straks ga ik de Focus nog leuk vinden
- 18.000 km
Jaja, wat een zure reacties van die Ford liefhebber na mijn eerste review over de Focus. Ik blijf van mening dat het geen bijzondere auto is, waarbij met name het interieur erg matig is.
De stoelen en ik worden nooit vrienden en daar valt voor Ford nog wel veel winst te halen tov Opel, VW of Audi. Zelf een Focus van 45 mile heeft de karig verstelbare stoelen.
Qua rijgedrag ben ik wat meer maatjes geworden met de auto. Het karretje houdt zich goed in de bochten en stuurt dan best prettig. Wel vind ik het onderstel nog wat te zacht, maar het geeft net genoeg vertrouwen als je goed door rijdt.
Technisch voldoet de auto prima. Het is geen snelheidswonder, maar doet niet onder voor de gemiddelde middenklasser in het C-segment. Betrouwbaarheid is goed te noemen, op een schrikmoment na waarbij de auto in een testmodus terecht kwam. Gelukkig na een herstart weer opgelost.
Mijn auto zal het nooit worden maar na een 13.000 km in een auto begin je zelfs de mindere punten te vergeten. Grootste minpunten blijven het interieur, navigatiescherm met de grootte van een iphone 4S en de stoelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.