Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 10.100 km |
Status 1
- 1.550 km
Dit is mijn allereerste auto, dus het aantal vergelijkingen dat ik met andere auto's kan maken is beperkt. Dit zal een review worden van wat ik allemaal tegen ga komen tijdens de periode die ik de auto heb.
Inleiding:
Even wat inleiding. Ik woon niet in Nederland, maar in Noorwegen. Oslo om precies te zijn. En het is hier wat heuvelachtiger dan in het Nederlandse vaderland, dus het verbruik zal ongetwijfeld wat anders uitpakken, dan wat jullie van andere reviewers gewend zijn. Ik heb de Ford niet nodig voor het werk of om te forenzen, maar meer voor om mij en mijn hobbies heen en weer te rijden: mountainbikes, snowboards, skis, dat soort zaken, gaan allemaal vervoerd worden. Het aantal kilometers wat gereden zal worden is ook wat minder dan wat de gemiddelde leasebak in Nederland aflegt. Dit is wel een leuk bruggetje naar het volgende onderwerp namelijk:
Aanschaf:
Dit is een leasewagen, maar dan niet van de zaak, maar gewoon prive. Ik heb behoorlijk wat uren verkwist op internet, youtube, review-websites en excel (om de aanschaf-kosten te vergelijken). Een van de weinige eisen die ik had, was dat er een fiets in of bovenop moest kunnen. Dus het moest een auto worden van het formaat Focus, of er moesten dakrails op komen. Ik was eerst bij de Mini dealer geweest, maar dat was toch allemaal wat te prijzig. De Mazda 3 en de Golf waren eigenlijk ook te duur, dus het begon erop te lijken dat ik een maatje kleiner moest zoeken. Maar bij de Ford dealer was er een aanbieding, en de Focus paste binnen mijn budget.
Dit gebeurde allemaal voor Kerstmis. Vanaf 1 januari zouden de leasingregels hier in Noorwegen wat minder aantrekkelijk worden. Dus als ik een auto kon krijgen die geregistreerd zou worden voor 1 januari, dan had ik nog de oude regels (lees: goedkoper, of eigenlijk minder duur). Dit ging allemaal goed. De auto was voor de jaarwisseling geregistreerd en werd na nieuwjaar geleverd. Dit net voor de jaarwisseling registreren bleek later toch niet zo gunstig. Ik mocht namelijk nog even 250 euro wegenbelasting aftikken voor 2014, hoewel de auto in 2015 geleverd werd. Nou, lekker is dat.
Toen ik bij de verkoper was, was er ‘toevallig’ nog 1 Focus van het oude type op voorraad die geleverd kon worden voor 1 januari. Een bruine (burnished glow), de kleur was niet echt helemaal wat ik gehoopt had. Maar gelukkig was ie niet zwart of zilver, maar heeft ie een kleurtje. Dat vind ik wel leuk, is ie ten minste makkelijk te vinden in een parkeergarage en ik heb nog geen Ford gezien in dezelfde kleur hier. Fords zijn hier trouwens niet zo populair. Het meeste wat hier rond rijdt zijn allemaal nieuwe BMWs, Audis, Teslas en Volvos. Maar dat is allemaal nog een boven mijn budget.
Features en opties:
Er zitten belachelijk veel opties op de auto. Het is een Ford Focus Titanium. Hier is een lijst met opties / features:
- Bi-xenon med LED
- Achteruitrijcamera en voor en achter parkeersensoren, en zo’n automatische parkeerhulp.
- Lane departure warning, Blind spot information system, Active city stop.
- Styling pakket met een knoepert van een spoiler, rode remklauwen, 16inch lichtmetalen wintervelgen, 18inch zomervelgen, donkere ramen achter.
- Sony premium sound system 355-watt en navigatiesysteem.
- Verwarmde voorruit en zijspiegels (dit is met stip de allerbeste optie, die ooit bedacht is, fantastisch, gebruik het iedere dag, binnen anderhalve minuut is de voorruit vrij van ijs).
- Parkeerverwarming voor motor en cabine op timer. Heb ik nog nooit gebruikt, maar volgens de handleiding moet die 1 keer in de maand gebruikt worden.
- Automatische airco.
- Keyless entry met startknop.
- DAB+ radio.
- Cruisecontrol (geen adaptive cruise control, maar de gewone).
- Lichtpakket met allemaal lampjes binnen die je van kleur kunt veranderen.
Standaard zijn alle auto’s die geleverd worden in Noorwegen uitgerust met verwarmde voorstoelen, sterkere batterij en sterkere startmotor, sterke airco, koplamp-schoonmaak-spuiters, en zullen nog wel een aantal dingen zijn om te zorgen dat je ook nog wegkomt als het -25 graden is.
Het koudste wat ik tot nu toe heb gehad is -15 graden, het starten duurt een tikkeltje langer (misschien een seconde), maar het gaat nog allemaal prima.
Winter rijeigenschappen:
In de winter is hier veel sneeuw en ijs. Bij de aanschaf kon ik kiezen tussen spijkerbanden of spijkerloze winterbanden. Omdat ik in de stad woon moet je per seizoen 150 euro betalen als je met spijkerbanden wilt rijden. Reden is dat het in de stad eigenlijk niet nodig is, en dat het wegdek supersnel slijt van alle spijkerbanden. Vaak zie je voor stoplichten groeven wat veroorzaakt wordt door wheelspin van autos met spijkerbanden. Dus ik heb gekozen voor de gewone winterbanden. Het zijn supergoede winterbanden Nokian Hakkapeliitta R2, verschillende testen gewonnen enzo. Dus dat zit wel snor.
Ik heb nu nog wheelspin om een ingesneeuwd, ijzig parkeervak uit te komen; en op een besneeuwde/ijzige weg bergop wegrijden vanuit stilstand. Voor de rest valt het wel mee. Bij dit soort situaties komt er een icoontje in het scherm te staan van de tractiecontrole. Er zijn ook sprays beschikbaar Snow Grip wat je op de banden spuit, waardoor je op sneeuw en ijs voor een paar 100 meter meer grip hebt. Ik heb het nog niet gebruikt, maar bij een vriend merkte ik dat dit prima werkt. Ideaal als je net bij je vakantiehuisje een besneeuwde berg op moet rijden. Verder is de auto door het styling pakket ook best laag, ziet er wel cool uit, maar je hebt er in de winter geen bal aan.
Motor en verbruik:
De auto heeft de 3 cyclinder 1.0 125pk 200NM ecoboost motor met 6 versnellingen handbak en die is best zuinig. Ik heb nu hier in de stad een verbruik van 6,6L / 100km. Dat is dus inclusief heuvels, en winterse omstandigheden. Op een lange rit met veel stadverkeer had ik een gemiddeld verbruik van 5,7L / 100km. Maar ik rijd niet echt superzuinig. Dus als ik beter mijn best zou doen, zou het verbruik ongetwijfeld lager zijn. In het scherm komen suggesties te staan wanneer je moet schakelen, en dat volg ik vrijwel altijd.
De motor heeft ook een goede reputatie, en misschien zijn er nu sommigen van jullie die denken dat je met een 3 cylinder en 125 pk weinig te zoeken hebt in bergachtige wintersportgebieden. Dat is echter niet waar. Ik ben al naar verschillende skigebieden hier geweest en nog geen enkele problemen gehad met besneeuwde bergen op te rijden, die vriend met de snow grip reed een 2013 VW passat 2.0 diesel met allseason banden en die had het moeilijker dan ik. Dus het is niet zo zeer een kwestie van vermogen, maar meer van goede winterbanden.
De prestaties zijn ruim voldoende voor mijn doen, de boetes hier zijn behoorlijk hoog, dus aan de andere kant is is het wel fijn dat je niet bij de minste of geringste beweging van je rechtervoet over de maximum snelheid zit.
Gadgets:
Er zitten best veel gadgets in. Achter de binnenspiegel zitten 3 sensors. En er wordt dan ook vanalles herkent. Verkeersborden herkent ie. Dus je krijgt dan te zien wat de maximale snelheid is. Volgens mij werkt dit ook in combinatie met het navigatiesysteem, want hij herkent ook besneeuwde snelheidsborden. De regensensor doet het prima. Er zit ook een lichtsensor in, als je met groot licht rijdt en er komt een tegenligger dan dimmen de koplampen automatisch. Normaal zijn de LEDs aan de voorkant aan en de normale lampen gaan automatisch aan als het donker wordt, bijvoorbeeld als je een tunnel inrijdt. De achterlichten zijn niet aan bij het gewoon overdag rijden.
Een andere sensor zoekt de strepen op het wegdek en kijkt of je nog in je baan blijft. Op het display staan dan 2 groene streepjes aan beide kanten van de auto. Als je dan zonder richting aan te geven over de streep heen gaat, dan gaat het stuur trillen en wordt het lijntje op het display rood. Ik schrok een beetje de eerste keer dat dit gebeurde, bij wegwerkzaamheden moesten we naar de andere baan opschuiven en toen trilde die het stuur al.
Het Blind Spot information system herkent of er een auto of iets in de dode hoek van de auto zit. Wanneer dit zo is gaat er een klein oranje lampje in de zijspiegel branden. Dit is erg handig voor snelwegen, die hier overigens niet zo veel zijn.
De parkeerassistent heb ik nog niet gebruikt, deze zou bij achteruit fileparkeren het stuurwerk verrichten. Zodra de sensor een vak vindt wat 20% groter is dan de lengte van de auto, gaat er een piepje en kan het inparkeren beginnen. De bestuurder moet alleen nog gas geven en remmen. Het inparkeren met achteruitrijcamera en sensoren gaat ook prima.
Voicecontrol zit er ook op, maar dit heb ik ook nog niet gebruikt. Komt misschien nog.
De telefoon opladen in de auto kan ook. Er zit namelijk naast de AUX-poort een USB-poort. Opladen werkt volgens mij wat sneller dan opladen via een laptop.
Bluetooth en de telefoon doen het prima. Het geluid is hartstikke goed. Het is niet mega retesnel om door het menu te gaan als je iemand wilt bellen, maar misschien vergt dit nog wat gewenning. Bij de eerste keer opstarten heeft ie alle contacten gesynchroniseerd van de telefoon. Dus niet van Facebook/Skype en dergelijke, maar de reguliere contacten.
Overig:
Het rijden in de winter hier gaat prima. De bagageruimte is prima. Er passen maximaal 3 mensen met skis en bijbehorende ski-uitrusting. De bank kan alleen maar 60/40 neergevouwen worden, en er zit geen skiluik in. 3 mensen en ski-uitrusting vind ik wel prima aangezien er geen skibox op zit. Ik denk niet dat ik er een skibox of van die dakdragers op ga zetten. Omdat er geen dakrails opzitten, komen de dakdragers dan direct op de lak en dat zorgt voor roest, als je die dingen een paar jaar laat zitten.
De stoelen zijn ook goed verstelbaar. Voor, achter, rugleuning platter of recht op, stoel omhoog, stoel omlaag, lendensteun. Maar na een rit van 2,5 uur begint het toch wel wat te veel te worden voor mijn achterwerk.
Zaken waar ik echt blij mee ben:
- Voorruitverwarming.
- Achteruitrijcamera en perkeersensoren.
- Ik vind de auto er cool uitzien, zal in de zomer nog beter worden als de zomerwielen eronder komen en de auto wat schoner eruit ziet ivm de sneeuw.
- De xenon koplampen geven goed licht.
- Het geluid van de radio is supergoed zolang je er geen rijdende discotheek van maakt.
- Het is ook superstil in de auto, je hoort geen wind geruis of motor gebrom.
Wat beter kan:
- De ruitenwissers, ze maken af en toe geluid en vegen niet alles in 1 keer schoon. Maar misschien is dit normaal.
- Als ik mijn telefoon op Bluetooth aansluit en de muziek van de telefoon stream naar de auto, dan wordt af en toe de telefoon uitgeschakeld. Ik heb nog niet uitgevonden hoe dit precies zit, volgens mij gaat ie uit als ik iets met navigatie wil doen. Als iemand hier iets meer van weet, lees ik het graag in de comments.
- Ik heb nog niet uitgevonden hoe DAB kanalen voorgeprogrammeerd kunnen worden, dat werkt niet zo intuitief.
Conclusie:
Ik ben tevreden met de auto. Als je alle kosten bij elkaar optelt is het toch best duur, maar al met al, heb ik toch wel een goede keuze gemaakt. Af en toe zie ik nog wel eens aanbiedingen die ook binnen mijn budget pasten en dan denk ik “verdorie, als ik dat nu eerder had geweten”. Maarja, ik ben nu eenmaal al voorzien, dus ik kan er niet te lang rouwig over zijn. Ik ben natuurlijk al aan het dromen over een volgende auto, en dan zou ik het liefst toch vierwielaandrijving hebben. Dat is een stuk makkelijk met de omstandigheden hier. Als de VW verkoper een beetje had meegeholpen had er misschien een VW golf met 4motion in mijn budget gepast.
Problemen tot nu toe (1500 km / 1,5 maand):
Dekseltje van sleepoog van de achterbumper heb ik ergens verloren. Nieuwe besteld, maar deze komt niet in de kleur van de auto, maar alleen met grondverf. Dus er moesten ook spuitbussen komen. Al met al rond de 50 euro voor een stukje plastic van 5cm bij 5cm. Beetje jammer.
Status 2
- 10.100 km
Zo nog een foto toegevoegd hoe ie eruit ziet met de zomerwielen eronder en het ook weer eens tijd voor een update. Nu zie je trouwens ook de rode remklauwen. :) Ik vind em er wel stoer uit zien eigenlijk.
Stand van zaken:
Ik heb de auto nu een dikke 10 maanden en er staat nu 10100 km op de teller. Dat is natuurlijk niet zo veel. Beetje de afstand die mijn gepensioneerde ouders ook per jaar afleggen tegenwoordig. Ik las laatst ergens dat een van de menselijke ‘afwijkingen’ is dat je aankopen achteraf vaak rationaliseert. “Post-purchase rationalisation” heet dat zo mooi op z’n Engels. Bij een dure aanschaf waar je vooraf twijfelde, denk je achteraf vaak van “mja, toch best een goed aankoop geweest.” Je probeert het goed te praten in je gedachten, zelfs als er tekortkomingen zijn. En dat gevoel heb ik ook gedeeltelijk. Ik ben toch best blij dat ik deze auto heb gekozen en niet bijvoorbeeld een vergelijkbare auto van een ander merk.
Service:
De tevredenheid zal misschien te maken hebben met dat ie nog geen mankementen vertoont. Ik was wel een keer terug geweest naar de dealer in april nadat ik voor de allereerste keer van banden had gewisseld. Ik had de zomerbanden eronder laten zetten en de dag erna stond een lange tocht van Oslo naar Nederland op de planning. Ik was Noorwegen nog niet uit of er kwam al een melding over “controleer de bandenspanning”. Even gevloekt en toch maar gestopt om te kijken of nog alles in orde was. Er leek niks aan de hand. De melding kon worden gereset, maar een paar kilometer verder kwam dezelfde melding weer terug. Er was niks aan de auto te merken, dus nog maar een keer de melding gereset. De melding bleef terug komen en uiteindelijk was ik zat: “hoepel maar op met je melding, ik rijd gewoon door”. Eenmaal in Duitsland aangekomen begon het ook nog eens te sneeuwen, nou dat was fijn, net de zomerbanden er onder gezet. Verschillende ongelukken onderweg gezien, bestelbussen op hun kant in de greppel, auto’s tegen de vangrail, etc. Best linke omstandigheden dus. Uiteindelijk was het toch allemaal goed gekomen en na een rit van 17 uur was ik veilig gearriveerd in het vaderland. Eenmaal in Nederland was ik naar een Ford-dealer geweest en die hadden alle sensoren in de wielen gereset met een apparaat wat leek op een handheld PDA. Dit bleek iets te zijn wat ze hadden moeten doen bij het rijklaar maken van de auto. Was dus niet in Noorwegen gebeurd. De service die jullie in Nederland krijgen is vele malen beter dan de service die je in Noorwegen krijgt. Jullie hebben het maar goed daaro. Rond de jaarwisseling zal die wel opgeroepen worden voor de eerste beurt en Noorwegen kennende zal dat wel weer een bak met geld kosten. De winterbanden zitten er inmiddels alweer een paar weken onder en iedereen is zich langzaam mentaal aan het voorbereiden op het skiseizoen. Ik heb er in ieder geval al zin in.
Verbruik:
Het verbruik valt ook mee. Ik vind niet dat het veel veranderd is sinds de aanschaf. Hier in de stad zit het verbruik rond de 6,2L / 100 km. Maar met lange tochten ligt het verbruik rond de 5,0L / 100 km. De snelheden die je hier in Noorwegen rijdt zijn meestal 60 - 80 km per uur. Snelwegen heb je hier niet veel. Begint nu wel wat meer te worden zo rond Oslo, maar de meeste wegen van oost naar west en zuid naar noord zijn meestal 70-80 km wegen. 80 in de 6 is natuurlijk best gunstig voor het verbruik. Mijn moeder had er een keer in gereden en toen hadden we voor een afstand van iets van 500 km een gemiddelde van 4,7L / 100 km. Naar mijn mening is dat best een goed verbruik voor een bergachtig land als Noorwegen. Maar verbruik is nogal een heet discussie onderwerp in de reacties. Als je 120 of harder rijdt dan is het verbruik wel slecht, maar dat mag je hier toch nauwelijks rijden, dat is meer een zorg voor jullie in NL / BE.
Gadgets:
Het programmeren van DAB kanalen gaat nu prima, dat was eigenlijk best makkelijk. En over het streamen van muziek via Bluetooth ben ik ook nog altijd tevreden. Dit werkt onwijs goed. Ik had een keer een telefoongesprek van handsfree naar een andere handsfree gehad (van auto naar auto zeg maar), en de geluidskwaliteit was ronduit bedroevend. Maar daar is het wat lastiger aan te geven wat de oorzaak is, telefoons, mobiel netwerk, auto’s of wat anders.
Een ander euvel wat ik eerder omschreef was dat de telefoon af en toe uitgeschakeld werd tijdens het rijden. Maar dit had er gewoon mee te maken dat de aan/uit knop van de telefoon tegen de rand van de bekerhouder leunde en dat ie daardoor wel eens uit gezet werd. Niks aan de hand dus.
Het automatische fileparkeren gebruik ik nu ook redelijk vaak. Dit gaat redelijk goed, hij parkeert best dicht bij de stoeprand. Dichter dan ik “durf”. Het is niet feilloos hoor. Af en toe zit ie wel eens op de stoeprand, als het een lage stoeprand is. Maar wat wel goed is, is dat ie ook in kleine vakken kan parkeren waar ik zelf moeite mee zou hebben. Als je ergens wilt parkeren, druk je op een knop en dan gaat ie scannen naar parkeervakken. Als ie een vak ziet wat minstens 20% langer is dan de lengte van de auto hoor je een piepje om aan te geven dat ie er kan parkeren. Je zet hem in zijn achteruit en je geeft gas, het sturen gaat helemaal vanzelf. Het hele systeem werkt eigenlijk redelijk goed. Doet me pijn om dit te zeggen, maar de automaat parkeert vaak beter dan ik.
Conclusie:
Na bijna 1 jaar ben ik nog altijd tevreden. Aan het einde van de 3 jarige lease-periode kun je de auto terug geven of je kunt hem overkopen. Hoewel het nog een dikke 2 jaar duurt voordat het zo ver is, lijkt het me niet verkeerd om deze wagen te houden. Tegen die tijd moet ik maar eens kijken wat mijn budget is en of de persoonlijke situatie nog hetzelfde is of dat een gezinsbak moet komen. Ik ben er nog steeds tevreden met de Focus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.5 Titanium
- 2017
- 111.441 km

Ford Focus Wagon 1.5 TITANIUM AUTOMAAT BLACKLINE 150 PK BIJNA 2018. NAVI.CAMERA.TITANIUM PACK.
- 2017
- 111.441 km

Ford Focus Wagon 1.0 Lease Edition | Zeer nette auto | Navigatie | Apple carplay & Android auto | Parkeersensor achter | Cruise control | 16" lichtmetalen velgen |
- 2017
- 160.650 km