Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk First Edition (2014)

autoreview

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk First Edition (2014)

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 125pk First Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst21.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Focus first edition!

  • 300 km

De 1 ste indruk is goed. Twijfel in eerste instantie over de 1.0 ecoboost 3 cilinders 125pk, maar reageert goed en stil als je eenmaal op snelheid bent. Tov van model 2009 1.8 4 cilinders 125pk merk ik zelfs een prettig verschil tav de acceleratie. Het schakelen is nog wel even wennen vanwege de 6 bak en de nieuwigheid van de koppeling, maar schakelt zoals gewend lekker licht. De auto adviseerd overigens in het opschakelen, maar het voelt nog vaak aan als slecht advies. We zullen zien hoe zich dat ontwikkeld. De first edition is volledig, geen extra fabrieksopties mogelijk, maar ik heb het idee dat ik niks mis wat echt noodzakelijk is om goed te kunnen rijden. Alles wat ik gewend was zit erop en reageert zoals ik gewend was. Het interieur met de 8 inch scherm met Sync 2 is prettig. Sync 2 heeft alleen nog wel wat aanloopproblemen tav navigatie (posititie op de weg en geen file informatie). Het is dan ook de eerste ford met dit systeem, maar de dealer kent het systeem ook nauwelijks, dus je bent eigenlijk een testrijder heb ik het idee. Nu maar hopen dat updates elkaar snel volgen, maar dat komt vast goed, want ook de mondeo met Sync 2 is leverbaar dus ze moeten bij Ford wel aan de bak. Echt een verbetering de bediening van het systeem met Voice commando's. Zeker het bellen in de auto, maar een album op je usb vind het systeem ook prima. Je moet wel even de commando's doorkrijgen, maar dan denk ik echt dat je minder naar de knoppen gaat, wat stukken veiliger is. Voor- en achter sensoren zijn tegenwoordig niet meer weg te denken, maar Park assist (Fileparkeren en haaks inparkeren) leek mij een overbodig snufje, maar werkt echt! Ik dacht, zelf is sneller, maar nu na een paar keer is het toch een best mooi alternatief voor parkeren. Ford heeft nog meer snufjes toegevoegd, zoals bijvoorbeeld het 20sec aan laten van verlichting (follow me home), beetje raar idee als je wegloopt, maar je kunt het ook uitzetten dus ach...leuk. We gaan het allemaal proberen en wat werkt wordt gebruikt. Waar het vooral om gaat is de wegligging, reactie van het gaspendaal, de koppeling, het schakelen en remmen. Het voelt allemaal prima aan.

Het verbruik geeft momenteel 6.9 l/100km aan (6x30km snelweg en overige km's korte stukjes). Zou gemiddels op 4,7 moeten gaan uitkomen. We zullen zien....de auto moet nog minstens 1500km ingereden worden.

Kortom, de 1e indruk bevestigd me dat de keuze om ford focus te blijven rijden een goede is. Als de navigatie via Sync2 ook na een update wat beter gaat presteren, dan word dat hopelijk weer veel rijplezier.

Later meer.

1 jaar en 21.000 kilometer verder.

  • 21.000 km

Inmiddels 1 jaar verder en nog steeds veel plezier met de Ford Focus first edition. Technisch/motorisch geen opmerkingen, gewoon een heerlijke auto om mee te rijden. De (luxe) snufjes op de auto en dan vooral park-assist inparkeren is een hele handige toevoeging voor met name parkeergarages.

Sync2 besturen met spraaksturing werkt goed (bellen, adres zoeken), maar verder blijft toch tobben als spraaksturing het commando niet pakt en dat is dan vooral vervelend bij het muziek zoeken. Het onderdeel navigeren en dan m.n. verkeers- en fileinformatie is gewoonweg niet betrouwbaar. Daarnaast had ik een Windowsphone 640LTE en berichten weergave werkte perfect, maar nu met mijn Iphone 5s werkt de functie niet meer omdat de telefoon het niet ondersteunt?! Informatie over Sync2 is nagenoeg niet te krijgen van de dealer en Ford levert zelf ook weinig tot geen ondersteuning. Conclusie: Sync2 werkt goed, maar is niet top! Plaats in een houder een mobiel met spraaksturing, groot scherm en onbeperkte data-abonnement en met een goede muziek- en navigatie-app heb je een beter systeem in je auto!

Veder de verbruikgegevens na een 1 jaar en 21.000km:
Verbruik gemiddeld (tankpas): 6,9 l/100km
Verbruik gemiddeld (autodisplay): 6,3 l/100km
Brandstofkosten (tankpas): € 185 p/mnd

Al met al wel een zeer tevreden rijder van deze auto!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.