Ford Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.5 EcoBoost 182pk ST Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 99.850 km |
KM-stand laatst | 102.000 km |
Hocus pocus ik koop een Focus
- 102.000 km
Het was eind maart 2023 en ik had mijn Hyundai i20 (eerste review) nu bijna 2 jaar in mijn bezit. Een prima startersauto waar ik weinig kosten naar omkijken had. Jaarlijks was ik tussen de €250 en €400 kwijt aan deze auto om deze nog in redelijkheid te laten rijden. Echter zat ik al wel enige tijd te kijken naar een andere auto. Ik heb in oktober 2024 een vast contract weten te bemachtigen bij mijn werkgever en ik ga (als alles naar verwachting verloopt) uit huis begin deze zomer. Toen dacht ik bij mijzelf hoe kan ik het mijzelf financieel nog uitdagender maken? Weet je wat ik koop ook een nieuwe auto ;)
Zonder gekheid op een stokkie, ik ga uit huis maar het betreft geen koopwoning maar een huurwoning dus ik hou mijn geld lekker over dus dat wekte mijn interesse voor een andere auto. Toen mijn Hyundai bij de garage stond kwam mijn vader met een mooie Ford Focus 1.5 ecoboost uit 2017 met ongeveer 140.000km op de teller. Deze stond op de site van Hedin op een locatie in Noord-Holland dus toch maar naartoe gereden om te proefritten.
Persoonlijk ben ik altijd al fan geweest van Ford. Veel familieleden rijden Ford en mijn ouders reden vroeger ook Ford totdat ze ongeveer 10 jaar geleden switchte naar Toyota. Waar ik altijd mee zat met Ford is dat het voor het brede publiek wordt beschouwd als een 13 in dozijn merk en voornamelijk omdat het geen ''premium brand'' is zoals VAG, Mercedes, BMW etc. Daar valt wel wat voor te zeggen vind ik. Ford is helaas geen voorloper op techniek. Sterker nog hun zijn eerder een meeloper en misschien ook wel een achterloper op dit gebied. Het enigste wat zij nog lijken te hebben is relatief voordelige prijzen en hun (legendarische) geschiedenis. Want eerlijk is eerlijk Ford is in haar meer dan 100-jarige bestaan nooit failliet gegaan en dat kan je niet over heel veel merken zeggen.
Wat betreft de auto, deze had een 150pk sterke motor en was volledig dealer onderhouden dus dat zag er goed uit. Een proefrit gemaakt en de auto reed uitstekend. Het voelde echt als een trein op een rails zo strak en ook dat schakelen met korte slagen bij de pook. Ik was onder de indruk van de auto. Nu moet ik zeggen dat ik meer fan ben van het uiterlijk van de MK4 Ford focus en dan met name de ST(-line). Echter, na steeds meer auto's hiervan zien, vond ik de MK3.5 (Face lift) er ook steeds beter uit zien. Ik begon te twijfelen om deze auto over te nemen, maar wat mij toch een beetje tegen het hart stond was de witte kleur en de 140.000km. Deze generatie ecoboost 1.5 motoren stonden er niet om bekend dat ze foutloos zijn. Daarnaast kan je vanaf 140.000km natuurlijk extra onderhoud gaan verwachten. Ik zou er nog wel een grote onderhoudsbeurt volgens fabrieksopgave voor een vriendenprijs erbij krijgen samen met de standaard APK en 40-punten check. Al om al zou dit een kleine €12.500 kosten bij elkaar. Toen heb ik er een nacht over geslapen en besloten om ook nog een andere variant, oftewel de 182pk sterke variant te proberen. Ford heeft dit model in 2017 uitgebracht met het idee om het laatste jaar van de MK3.5 nog even een boost te geven. Het ging uiteindelijk om exact dit exemplaar: https://www.dagelijksauto.nl/ford/rijtest-ford-focus-st-line-182-2017/
Ik zag deze dus staat bij een Zeeuw & zeeuw in Woerden met bijna 100.000km op de klok. Ik ben er die zelfde dag heen geweest om nog te proefritten en ik was enthousiast. Deze auto had het net allemaal wat beter:
-Goede kleur (metallic grey) en sportiever look
-Leuke velgen
-Extra 32pk aan standaard vermogen
-Winterpack
-ongeveer 40.000km minder gelopen
-En misschien wel het grootste voordeel (voor mij haha) Apple carplay.
En het bijzondere is dat van deze versie oprecht niet veel rondrijden. Enigste wat je dan krijgt is dat deze ook duurder is, maar ik vond dit verwaarloosbaar aangezien de auto te koop stond voor €13.500. Ongeveer €1.000 duurder dus.
Mijn budget was uiterlijk €15.000 maar liever natuurlijk lager dus dat was geen probleem.
Na het proefritten maar eens gaan zitten want ik zag hier wel de moeite voor in. Terwijl ik daar dus was bleek er een premium service pakket inclusief met de auto bij te komen (tijdelijke aanbieding). En dit houdt in dat je een jaar garantie hebt en dat de auto helemaal wordt nagekeken op eventuele onderdelen die worden verwacht binnen een jaar of 10.000km te moeten worden vervangen. Dit kon oprecht niet beter, de banden die erop zaten waren namelijk gecupt, was van te voren al bekend, dus dat zou mij al (+/- 500 euro) schelen. Na een beetje onderhandelen wist ik nog bijna €200 van de prijs te halen + een volle tank. Ik heb deze dus daadwerkelijk gekocht!
De afspraak vervolgens over 2 weken erna laten zetten op begin april, helaas door privé omstandigheden een week moeten opschuiven en daarna nog een week want wat bleek: De waterpomp was lek. Deze worden aangeraden na ongeveer 8 jaar of 160.000km te vervangen. Toevallig was dit dus precies 8 jaar, maar dit werd dus ook meegenomen inclusief de distributieriem en multiriem want als je dat gedeelte toch opent kan je beter alles meenemen om te vervangen na 8 jaar. Het duurde enkel nog een week langer met wachten, maar dus na 4 weken eindelijk mijn nieuwe auto ophalen!
Ik heb er nu bijna 2.000km mee gereden in 5 weken tijd ongeveer en dit zijn mijn bevindingen.
De auto rijdt zoals eerder besproken echt strak op de weg zeker met zo'n ST-Line uitvoering. Versnellen in bochten en nat wegdek heeft die geen enkele problemen mee. Ook handgeschakeld maakt deze auto wel echt nog een rijders auto. Het was eerst wel even wennen met die 6 versnellingen aangezien ik hiervoor een simpele 5-bak had.
Rijden: 9/10
Het vermogen valt mij niet tegen maar ook niet per se mee. Officieel zijn dit 182pk's maar het zou mij niks verbazen als dit toch in praktijk 150pk blijkt te zijn. Ik merk gewoon weinig tot geen verschil in vermogen tussen witte 150pk en deze versie. Volgens autoweek is er wel een verschil van ongeveer een halve seconde van 0 naar 100, maar dat is niet aanzienlijk natuurlijk. In ieder geval als er 150pk op deze had gestaan dan had ik het ook wel geloofd. Motor klinkt opzich wel aardig, en ik heb gewoon heel erg het idee nu al na ruim een maand dat ik ook niet meer terug zou kunnen naar een auto met minder vermogen. Voor mij werkt dat een beetje net als mensen die naar een SUV gaan en ook niet meer terug willen. Dat extra vermogen is toch stiekem wel echt fijn om te hebben zeker bij stoplichten of invoegen op korte invoegstroken.
Vermogen: 8/10
De auto rijdt tot nu toe wel redelijk zuinig alhoewel je hier nog niet echt een conclusie aan kan trekken aangezien ik hem nog zo kort heb. Ik rij nu volgens boordcomputer 7.1L/100km wat neerkomt op 1 op 14km (ongeveer). Laat ik het zo zeggen dat ik niet ontevreden ben, aangezien de verhouding ongeveer 60/40% snelweg/stadritten zijn. We gaan zien hoe dat loopt over de langere termijn. Het is wel lager dan fabrieksopgave maar dat is met zeker 95% van de modellen
Zuinigheid: 7/10
Dan het uiterlijk en ik ga wel eerlijk zijn dat ik helemaal om ben met deze auto met de looks. Die metallic grey en dan die velgen maakt het helemaal af. Ook zit er een soort standaard spoiler op, maar niet zo overdreven als de RS. Deze is naar mijn mening precies goed en past ook echt bij deze auto. Hier en daar zitten wel wat steenslag beschadiging en ik heb ook op mijn velg rechtsvoor al schade gereden geen idee wanneer :(
Deze ga ik zelf proberen zelf te herstellen anders laat ik het repareren, gelukkig gaat het maar om een velg.
Uiterlijk: 9/10
Dan het interieur en hier heb ik wel wat over te melden. het interieur is overduidelijk het grootste minpunt (tot nu toe) maar het is niet allemaal kommer en kwel. Laten we beginnen met de positieve punten:
-Apple Carplay/android auto;
-Alcantara/half lederen bekleding op de stoelen;
-Sony geluidsinstallatie (niet het allerbeste maar ken slechter);
-Winterpack met o.a. stoel, stuur- en voorruitverwarming (dikke plus in winter);
-Climate control (dikke plus vooral in zomer haha);
-Handige vakjes in het midden en goede armsteun
Dan de negatieve punten:
-Simpele boordcomputer, weinig/beperkte infotainmant;
-Scherm zit net wat te diep verwerkt, waardoor je altijd uit je zithouding naar voren moet strekken;
-Veel goedkope plastics in interieur verwerkt;
-Afwerking ziet er aanzienlijk simpeler en goedkoper uit dan bijvoorbeeld directe concurrent Volkswagen Golf of Mercedes A-klasse. Zelfs het interieur van mijn buurman van mijn A-klasse uit 2012 ziet er 3x beter en strakker uit;
-Het lijkt alsof Ford dit destijds nooit als prio heeft gezien of er een stagiair op heeft gezet (Zal beide wel zijn geweest haha). Het interieur van de focus MK4 is ook niet a la mercedes afgewerkt maar kan er tenminste nog mee door. Kortom deze generatie interieur krijgt van mij desondanks wel een 6, gezien de positieve punten die er ook zijn. De MK3 voor de face lift was al helemaal drama, maar goed zo erg is het ook weer niet.
Interieur: 6/10
In het geval ik de prijs/kwaliteit verhouding ga vergelijken dan kan ik hier vrij kort in zijn. Deze is goed tot zeer goed. Als je vergelijkbare modellen met ongeveer evenveel vermogen vergelijkt met bijvoorbeeld de premium merken dan ben je zo 20-30% goedkoper uit en dan mag je nog hopen dat je een occasion aan de haak slaat die niet volledig is uitgeleefd. Daarnaast de optie die er vanaf het begin bij dit type model zijn bijgekomen nooit doorgerekend aan de klant destijds. Dit waren standaard opties voor dezelfde prijs dat wil ik nog wel eens zien bij VAG dat ze gratis opties weg gaan geven haha! Je krijgt gewoon veel waar voor je geld
Prijs/kwaliteit verhouding: 8,5/10
Als ik een conclusie aan deze auto zelf moet geven dan is dat heel simpel:
Hou je ervan om in een leuke auto te rijden, rij je niet te veel kilometers (bijvoorbeeld max 100km per dag) en met name op dijkweggetjes/snelweg/autoweg dan is deze auto perfect voor je. Zeker met een budget voor een kale golf kan je beter voor deze gaan gezien de opties en alles erop en eraan erbij krijgt voor hetzelfde geld.
Na een jaar zal ik een nieuwe update plaatsen na apk en onderhoudsbeurt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 125PK EcoB. ST Line Navigatie/Parkeerhulp/18-Inch/Winter-pack/Full-LED
- 2018
- 79.740 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Edition Plus| Cruise | Clima | Navigatie | LM 16'' | Bluetooth | Lage km stand! | Airco (automatisch) | Bluetooth telefoonvoorbereiding | Cruise control
- 2014
- 65.894 km

Ford Focus 1.0 ST-LINE | NAVI | CAMERA | 18 INCH
- 2016
- 148.774 km