Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line X (2023)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line X |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 21.900 km |
| KM-stand laatst | 40.000 km |
Bye Bye Focus
- 40.000 km
We hebben een kleine collectie Ford's gereden in de afgelopen jaren. Kort samengevat:
- Van 2017 tot 2020 een Ford Fiësta (bouwjaar 2014);
- Van 2020 tot 2024 een Ford Focus hatchback (bouwjaar 2019); en
- Van 2024 tot heden een Ford Focus station (bouwjaar 2023).
De Ford Focus hatchback met bouwjaar 2019 beviel ons uitermate goed, ondanks de magere 1.0 EcoBoost met 125 pk die 1.222 kg ledig voertuig in beweging moest krijgen.
Ondanks dat we de Focus na de Fiësta hadden gekocht voor de toekomst, gaf de hatchback toch een zeer beperkte kofferbak voor een royale kinderwagen. En met een aankomende kleine in ons midden werd dat toch een punt van aandacht.
Na een oververhitte zoektocht werd uit eenvoud gekozen voor exact dezelfde auto, maar dan als station en voorzien van een facelift. Helaas had onze favoriete dealer Wensink weinig te bieden en werd de (overhaaste) keuze gemaakt voor een Ford Focus station met 1.0 EcoBoost MHEV met 125 pk in een ST-Line X uitvoering bij Broekhuis.
Helaas was er geen tijd om verder te zoeken naar een variant met 155 pk, de 125 pk had toen de overhand op de occasionmarkt.
Al snel is te merken dat qua prestaties de hatchback van 2019 niet te vergelijken is met de 151 kg zwaardere station uit 2023. Motorisch zal zich nooit het gevoel aankondigen dat je denkt vermogen over te hebben, maar is er volop de traktatie op de frustratie dat er vermogen te kort schiet. Bijna een verschil in dag en nacht tussen die twee.
Qua interieur en functionaliteiten hebben we goed gemerkt dat de fabrikant goed heeft bezuinigd in de periode dat de fabrikanten allemaal "huilie-huilie" deden wegens chips en grondstof tekorten. Weinig fysieke knoppen die allemaal geïntegreerd zijn in het display. Veel knoppen is dan soms ook zoeken aangezien je ze op de tast zelden tot nooit zal vinden. Ook is key-less entry bezuinigd van vier deuren naar alleen nog de twee voorportieren.
Daarbij hebben we gemerkt dat Ford ook een flinke bezuiniging heeft doorgevoerd in de kwaliteit en betrouwbaarheid. In de eerste maanden van ons bezit is de Focus meermaals terug geweest bij de garage. Zo bleek de accu al vrij vlot defect wat zich ook uitte in de mild-hybride techniek. Ook functioneerde de ontgrendeling van de kofferklep van de een op de andere dag niet meer.
Toch was het meest verschrikkelijke de stuurinrichting . Bij rechtuit rijden moest voor een kleine correcte best een grote weerstand overwonnen worden. Na overwinnen van die weerstand leidde dit tot een te grote correctie, wat dus een correctie op correctie tot gevolg had. Zeer frustrerend en vermoeiend. Daarvoor is de Focus zes keer bij de (ondeskundige) van de Ford-dealer geweest. Daar dachten ze de heilige graag te vinden in de meest onzinnige en minuscule "oplossingen".
- De eerste keer was de bandenspanning gecontroleerd: probleem niet opgelost;
- De tweede keer was de PSCM (Power Steering Control Module) voorzien van een update: probleem niet opgelost;
- De derde keer waren de wielen opnieuw gebalanceerd: probleem niet opgelost;
- De vierde keer was de auto opnieuw uitgelijnd: probleem niet opgelost;
- De vijfde keer werd (eindelijk) het stuurhuis aangewezen als probleem, en is een nieuwe besteld onder fabrieksgarantie, zodra die geleverd was werd een nieuwe afspraak gemaakt;
- De zesde keer is het stuurhuis gemonteerd en is het probleem opgelost.
Hedendaags zijn we 11 maanden en 15.000 km verder sinds de montage van het nieuwe stuurhuis en beginnen de problemen met de stuurinrichting opnieuw. Niemand lijkt zich de ernst er van in te zien of dit als een veiligheidsissue te zien.
Zowel de fabrikant als de dealer nemen hierin geen verantwoording en over een garantieclaim mag niet gesproken worden.
Schijnbaar mag een stuurhuis beschouwd worden als een slijtage onderdeel dat moet worden vervanging om de 15.000 km.
Financieel doet het pijn, maar dat is ook echt het enige pijntje nu wij besloten hebben afscheid te nemen van de Focus. Uiteraard dit keer geen overhaaste keuze. Dus in afwachting tot we ergens een goede (betere) occasion zien rijden we nog tijdelijk in onze Micra uit 2006 en als het echt niet anders kan (met kokend bloed) in de Focus.
Maar voor ons nooit meer Ford, en ook nooit meer een Broekhuis auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




