Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Keuze
De tijd van het jaar is weer aangebroken, ik mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken. Dit word mijn 2e leaseauto voor mij, ik ben ondertussen midden 20. De keuze uit auto’s binnen ons bedrijf is door CO2 regels ver geslonken. Als enige keuze waar je ook waar voor je geld kreeg was eigenlijk de Ford Focus over gebleven.
>Voorwaarden<
De voorwaarden voor mijn auto waren:
- Trekhaak voor een boot en fietsendrager (in privé tijd). Dat eerste is niet gelukt met 1100kg trekgewicht.
- Intern comfort + goede stoelen. Met 40k per jaar wil ik op zijn minst goed zitten. Daarom ook voor de ergonomische stoelen gekozen.
- Geluid, ik heb een dure smaak voor goede muziek.
- Het hoeft geen cross-over/station grote modellen te zijn.
Ik heb hiervoor een Renault Mégane diesel hatchback gereden. Na 4,5 jaar was ik nog altijd super blij met deze auto dus ik zocht iets vergelijkbaars, het liefst natuurlijk beter. Er bleef dus niet veel keuze over bleef dan de Focus maar op zich tikte die wel merendeel van al mijn punten af. Uit de keuzelijst heb ik wederom zo veel mogelijk aangevinkt en dan kom je bij de ST-Line uit.
>Opties en keuzes<
Tijdens het bestellen, in maart 2022 werd net de oorlog in Oekraïne bekend. De levertijd werd op minimaal 1 jaar geschat naar maart 2023. Daarna is mijn aanvraag nog een keer gewijzigd, want het grote ‘tv-scherm’ werd niet meer geproduceerd, wou ik de auto nog in een aanzienlijke tijd willen ontvangen moest ik akkoord gaan met het kleinere scherm met Sync 3. Omdat dit scherm evenredig was met wat ik al reeds had ben ik daarmee inderdaad akkoord gegaan. Zo’n groot scherm had mij zeker vet geleken, maar het is ook niet alles. Klimaat bedienen met knoppen heeft nog altijd gewoon mijn voorkeur wat je hierdoor weer terug kreeg.
>Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line Style 5d<
- Desert Island Blue, of simpelweg: Blauw.
- All-weather Vredestein banden (verplicht vanuit bedrijf)
- Afneembare trekhaak.
- Parking pack. Ik ben ondertussen verslaafd aan achteruitrijden op de camera, dus die moest verplicht er op.
- Design Pack. Bij de ST-Line kun je nog een extra pack op kiezen waar de belangrijkste de rode-remklauwen bij in zitten, maar ook de grotere spoiler.
- Winter pack. Lang over getwijfeld, want die had ik in mijn huidige auto ook niet. De voorruitverwarming, warme stoelen én warm stuur.
- Driver Assistance Pack. Hier was twijfel over mogelijk, ik wou in mijn nieuwe auto adaptieve cruise control met de vele kilometers.
- Bang & Olufsen audio. Zoals gezegd, mijn gehoor is gewend aan goed geluid, de Renault’s Bose was zeker goed om naar te luisteren. Dus deze upgrade was ook een verplichting voor mij.
- 12.3 inch Digital Cockpit. Ja.. Het was een optie, dus hij ging er in.
- 10-weg handmatig verstelbare bestuurdersstoel. Tja, ik ga veel kilometers rijden dus als het een optie is, laat maar doen.
- Privacy Glass. Wederom, het paste nog in het budget.
- Family Pack. Voor die 2x per jaar dat ik met de vriendengroep op vakantie ga is opladen op de achterbank wel gewenst voor sommige. Dus niet eens voor mijzelf eigenlijk. Plus draadloos opladen voorin, wat je in theorie niet gebruikt als je Android Auto (bedraad) gebruikt.
>Prijs<
Bij bestellen: 36.725 euro. Bij ontvangen en op naam zetten: 36.863 euro. Dat is 8000 euro meer dan mijn vorige Renault Mégane waarmee ik hem dus ook zal vergelijken.
Eerste vakantie
- 6.000 km
De eerste kilometers moet de auto natuurlijk getest worden. Dus het kwam op een goed tijdstip dat ik met de auto naar de Moesel zou gaan. Sommige motorrijders verkiezen deze regio voor de bochtige wegen, ik voor het sportieve rijden met de nieuwe auto. Spullen voor 2 voor een midweek, geen enkel punt, ruimte zat. Hij ligt heerlijk strak in de bochten, alhoewel ik van mijn bijrijder te horen kreeg dat ik mijn rijstijl toch wat moest aanpassen. Hij is vlot genoeg op alle dagelijkse ritten, in de heuvels toch wel veel terug schakelen (tja, diesel gewend). Maar op heuvels gasgeven zit er niet in, daar mist hij toch echt wat kracht wat mij betreft. Maar verder, 0 klachten.
Eerste probleem
- 6.500 km
Ik rijd eigenlijk standaard met Android Auto. Tijdens de vakantie begon mijn telefoon (bekabeld) niet meer op te laden, én dus niet meer te verbinden. 2 telefoons, 5 kabels, niets werkte meer.
Nu kun je zeggen, tja, Elektronica en digitaal werkt nooit perfect. Maar ik betaal natuurlijk wel voor een compleet werkend product dus ook dit moet maar weer gerepareerd worden. Na bezoek 1 aan de garage is onderdeel X vervangen. Er stond ‘te veel spanning op het systeem’. Maar goed dat mijn telefoon niet kapot was. Na deze reparatie was het 3 dagen goed, daarna wederom kapot.
Medewerker van de garage geloofde het niet en probeerde met zijn eigen telefoon en kabeltje, met de conclusie, nee het werkt niet. Ondertussen zijn de betreffende onderdelen nog steeds in ‘backorder’ tot nader bericht alhier.
Tja kijk. De auto rijd, de motor draait als een zonnetje. Dus mag ik klagen? Ik denk van wel, moet gewoon werken.
Eerste conclusie 10k
- 10.000 km
Ik had natuurlijk niet echt veel keuze, dus ik heb ook nooit een proefrit gemaakt dus wist ook niet echt wat ik kon verwachten.
Het is ook gewoon even een andere mindset. Ik ben een Renault Mégane diesel gewend die je hiermee op een aantal vlakken gewoon niet kunt vergelijken. De Mégane is veel meer een luxe wagen, veel zachter geveerd, super licht sturen en het interieur is véél meer zacht touch (zoals reviewers in video’s altijd zeggen).
Deze Focus is echt een racewagen geworden. Hij ligt veel strakker op de weg, is ook vrij stevig geveerd, je voelt veel meer oneffenheden in de weg, maar drempels pakken gaat wel veel beter.
>Optielijst review<
Ik zal een paar punten uit de optielijst er bij pakken:
- Design Pack. Ik blijf er bij; of het 450 euro waard is, weet ik niet. Maar het maakt het ‘sportieve’ plaatje wel helemaal af. Rode remschijven als accent, prachtig. Maar alleen zichtbaar vanaf de zijkant natuurlijk. De spoiler achterop is absoluut niet herkenbaar vanaf voor of zijkant. Vanaf achter is die wel echt vet.
- Parking Pack. De achteruitrij camera is echt bizar slecht. Of beter gezegd, het beeld is echt top, als je beeld hebt. Want met het afgelopen winterse weer is het na élke rit de camera schoonmaken met je vinger. (De Renault camera letterlijk nooit extra hoeven schoonmaken.) En dat maakt dat ik weer op mijn spiegels moest achteruit rijden in plaats van op de camera vertrouwen. Luxeprobleem zullen we maar zeggen, maar wel jammer.
- Driver pack. Adaptive cruisecontrol is een genot. Hij houd op standje ‘dichtbij’ toch nog voor een spitstijd relatief veel afstand dan je zelf zou doen, er schiet dan altijd wel weer een auto tussen waardoor de auto weer in de ankers vliegt. Maar ‘samenwerken’ met het systeem door de voet bij het gas te houden kan toch op een relaxte manier rijden. Het lane-assist is ook niet wat ik er van verwacht had. Deze is veel te mild (ook via instellingen aangepast). De Renault begon luid te piepen (zonder terugsturen) wat naar mijn mening voor veel meer aandacht zorgde dan hier. De Focus stuurt lichtjes terug, maar wel zo licht dat je in een aantal gevallen nog steeds gewoon over de lijn laat gaan. Ik kan nu niet meer op dit systeem vertrouwen.
- Winter Pack. Ik heb deze winter, en nu nog steeds Genoten, met een grote G. Heerlijk stoel en stuur verwarming. De voorruitverwarming is een ander verhaal, ik heb mij de eerste maanden enorm geërgerd hieraan. Hoe dun de lijntjes ook zijn, ik blijf er op focussen. (Ha, focus). Het begint wel minder te worden maar helemaal niet meer zien doe ik nog steeds niet. Tijdens vorst is het wel heerlijk om binnen luttele seconden een schone voorruit te hebben, de voorruit is immers altijd het meeste werk bij krabben.
- Bang & Olufsen geluid is naar mijn mening minder dan het Renault Bose, maar wel veel beter dan het basis geluid (leen auto). Dus ik mag maar niet klagen denk ik.
- De verbeterde stoel optie, tja. Wat is beter dan normaal. De lende steun is lekker, maar ik heb wel last van mijn schouders die niet lekker passen. Zal wel per persoon natuurlijk weer verschillen. De Renault had een massagefunctie (door de beweegbare lende steun), die mis ik wel voor lange ritten.
- Family pack. Daarbij komt ook draadloos opladen voorin. Komt nu goed van pas nu het opladen met de kabel niet meer werkt. Toch nog een nut voor gevonden.
- Digitaal cockpit. Of dat ook die 500 euro waard was? De zelfde vraag of je zo’n groot ‘tv-scherm’ in het middenconsole wil hebben. De cockpit geeft nauwelijks extra dynamische informatie weer. De toerenteller en snelheid staan gewoon ‘vast’ op zijn plek, bij elke modus. In het midden nog steeds de boordcomputer. Als het een fysieke teller was geweest had je niets gemist. De Renault kon je veel meer personaliseren met bijvoorbeeld kleurtjes (Ford kleurtjes passen alleen aan met modus).
- Sync 3. Het was dan misschien geen keuze voor mij, maar omdat ik toch altijd Android Auto gebruik maakt mij het boordsysteem weinig uit. Behalve als het niet meer werkt. (Zie problemen bovenstaand.) Verder is het systeem absoluut afdoende, werkt soepel, alle instellingen overzichtelijk.
>Hybride<
Het Hybride systeem is ook wel echt een discussiepuntje. Het voegt wat mij betreft niets toe behalve emissie-vermindering. Je kunt bijvoorbeeld ook niet aflezen hoe vol de batterij is? Bij het in de stad rijden kun je wel lekker op de motor afremmen (remt alleen in de verstelling af). Dat vergt dus ook wat gewenning dat je veel langer in je versnelling moet remmen. Dat afremmen voelt namelijk best wel sterk aan. Bij het versnellen merk je dan weer precies niets van die 5kW 'boost'. Dusja. Weinig mening over. Het doet zijn werk.
>Verbruik<
Tot heden heb ik 5.8L/100km gereden, waar de fabriek 5.6 had gezegd. Niet slecht al zeg ik zelf. Gemiddeld rijd ik 110 op de snelweg met elke (niet thuiswerk) dag 100 km enkele reis.
Ik heb hem in Duitsland ook nog even open getrokken, vanzelfsprekend verbruik je dan veel meer. 160 rijden kan zeker met deze auto, maar dan houd het voor mijzelf ook wel op. Bij het stoplicht trek ik nog steeds de meeste mensen er uit, ook geen klachten mee dus.
>Uiterlijk<
Het uiterlijk is wel gewoon mijn ding. Als je de Mégane en Focus naast elkaar zet zijn het eigenlijk gewoon bijna identieke vorm. Hatchback. Toch ben ik met mijn blauwe Ford veel blijer, hij is wel écht veel mooier.
>Conclusie<
Is het beter dan mijn Renault word mij dan ook vaak gevraagd. Lastig. Ik heb veel negatieve punten benoemd. Hij brengt mij nu wel meer rijplezier, het sportieve rijden is absoluut aanwezig. Maar ik kan gewoon niet kiezen of ik er nou écht blij mee ben. Ik moet voor mijn werk nou eenmaal gewoon een nieuwe auto rijden (heel vervelend natuurlijk…), en een nieuwe auto is altijd leuk. Ik ben nog jong (mag ik toch nog wel zeggen) en dan zou deze sportieve auto mij beter passen, maar de Renault bracht mij wel meer luxe voor mijn gevoel. De Ford gaat mij absoluut overal brengen, want qua auto (de motor en de wielen) is er absoluut niets mis mee. Maar alle luxe-opties zijn het wat mij betreft nèt niet.
>Vervolg<
Dit is natuurlijk het begin van een langere review, dus als er meer nieuws te melden is zal dat zeker hier weer komen net zoals met mijn vorige auto. Nog 150.000 km en 4 jaar te gaan.
Volgende garage bezoek
- 15.000 km
Zoals eerder beschreven was de USB-aansluiting van mijn systeem overleden. Na een maand wachten was het beoogde onderdeel eindelijk binnen gekomen. Deze is er nu ingezet en mijn telefoon laad weer, evenals dat Android Auto het weer doet. Hopelijk is deze oplossing voor langere tijd dan de 1e keer.
Verder had ik vlak voor deze reparatie gemerkt dat er links voor een trilling zat, met een eigen inschatting een ongebalanceerd wiel, want het was alleen op hogere snelheden te merken. (Begint bij 120.) Dit is ook meteen opgepakt. Nu heb ik in beide voorwielen een trilling op hogere snelheden. Maar wel lichter dan eerst, voorlopig laat ik het hier maar bij.
Ook heb ik op de Autobahn nog even gas gegeven. De 160 haal je op zich gemakkelijk, daarboven is het nog even aanpoten, (zowel vermogen als de aanwezige trilling). Voorlopig blijf ik in Nederland lekker op de Adaptive Cruise rijden met een gemiddelde van 110.
USB-ellende
- 18.000 km
Na 2 weken had het vervangen USB-systeem het weer begeven.
Over de service bij de garage zal ik het in deze review niet te lang hebben, maar 30 minuten wachtrij met bellen, geen leenauto voor een dag reparatie, service ver te zoeken.
Ik werd gebeld met de mededeling: "U bent te wild geweest met uw kabel. Hij is ditmaal intern afgebroken". Beste mensen, ik prik dat kabeltje er na de reparatie 1x in, en zit daarna niet meer aan die kant van de kabel. Het zou aan mijn (UGreen) kabel hebben gelegen die van slechte kwaliteit zou zijn. Die kabel heeft al meerdere jaren dienstgedaan in mijn vorige auto. Ik ben niet overtuigd, maar voor de zekerheid toch maar een andere kabel gepakt. Maar als iets intern afbreekt klinkt dat bij mij in de oren als slechte kwaliteit. Kijken hoelang dit nu weer blijft werken.
Ohja, voor de rest rijdt de auto wel uitstekend...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod

Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost 280 PK ST-X | AUTOMAAT | Samenstellen mogelijk | Vanaf prijs |
- 2023
- 3.072 km

Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost 280 PK ST-X | AUTOMAAT | Samenstellen mogelijk | Vanaf prijs |
- 2023
- 3.072 km

Ford Focus Wagon 1.0 Hybrid Titanium | Samenstellen mogelijk | Vanaf prijs |
- 2023
- 3.049 km