Ford Fiesta (2010)

autoreview

Ford Fiesta (2010)
Ford Fiesta (2010)Ford Fiesta (2010)Ford Fiesta (2010)Ford Fiesta (2010)Ford Fiesta (2010)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf98.700 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Fiësta 1,25 82pk Sensation Edition

  • 120.000 km

Inmiddels ben ik 3 jaar in het bezit van deze mooie Ford Fiësta, dus tijd voor een review.

In 2021 was het zo ver. Na jaren sparen en wat rijervaring opdoen in de auto’s van pa en ma, kon ik mijn eigen auto kopen. Met een budget van +- €6.000 was de keuze beperkt. Een aantal eisen waren: weinig kilometers (2010 en betrouwbaarheid. De uiteindelijke opties:
- Renault Twingo
- Seat Ibiza
- Suzuki Swift

Helaas niet direct auto’s waar ik warm van werd. Uiteindelijk heb ik een proefrit gemaakt met een Renault Twingo Dynamique uit 2013. De voordelen waren een luxe uitrusting, veel ruimte voor het formaat en lage maandlasten. Helaas beviel de proefrit totaal niet! Een kleine auto met het weggedrag van een vrachtwagen. Het schakelen ging stroef en het sturen ging zwaar. Om die reden toch maar verder gezocht, maar niet meer naar een Twingo.

Per toeval kwam deze Ford Fiësta op mijn pad. Een prachtig exemplaar met weinig kilometers, 1 vorige eigenaar en veel luxe. Het gaat om de zogeheten ‘Sensation Edition’. Een tijdelijke uitvoering op basis van de al luxe Titanium met een 82 pk benzinemotor. Na een proefrit was ik direct verkocht, net als de auto.

De magische 100.000 kilometer
Ik heb de auto gekocht met 98.000 kilometers op de klok. Eind januari heb ik de auto lekker kunnen testen. Door de studentenvereniging werd een nachtrit georganiseerd door de polders van Zuid-Holland. Op weg naar het startpunt passeerde ik de magische grens van 100.000 kilometer over. Voor de auto niet bijzonder, maar toch een bijzonder moment. Tijdens de nachtrit werd ik nog meer verliefd op de auto. De Ford heeft (zoals bekend) een geweldige wegligging. De ene bocht na de andere lekker strak insturen, terugschakelen en gaan. Met 82 pk is de Fiësta absoluut geen strepentrekker, maar de wegligging maakt een hoop goed. Voor het dagelijks leven is het vermogen voldoende. Een snelle inhaalmanoeuvre vergt soms wat terugschakelen, maar over het algemeen komt dit karretje redelijk mee met het verkeer (PHEVs en EVs daargelaten).

Pluspunten
Zoals eerder beschreven was betrouwbaarheid belangrijk. Ik heb zelf geen ruimte om te sleutelen en ik wil niet iedere week stilstaan. Gelukkig is deze Fiësta met het 1.25-blokje enorm betrouwbaar. Tot op heden heb ik geen grote of schokkende dingen meegemaakt met de Ford. De auto komt iedere keer fluitend door de APK en heeft mij nog nooit laten staan.

Daarnaast vind ik de wegligging een groot pluspunt. In een rechte lijn is de auto absoluut niet snel en bij het stoplicht rijden de meeste auto’s er uit. In de bochten is dat een ander verhaal. Door de wegligging kan je (zeker de wat scherpere bochten) prima meekomen met de gemiddelde Golf GTI.

Een ander groot pluspunt is de verwarmde voorruit. Heerlijk als het heeft gevroren en iedereen moet krassen, om dan de auto te starten, even te wachten en dan vrolijk wegrijden.

Minpunten
Hoewel de Ford mij zeker bevalt zijn er toch wat minpunten of anders gezegd tegenvallers. De grootste tegenvaller is het verbruik. Met mijn iets zwaardere rechtervoet haal ik max. 1 op 14.5 gemiddeld. Als ik echt mijn best doe, haal ik soms de 1 op 15.4, maar dat is in absolute spaarstand en lange stukken snelweg.

Een tweede minpunt is de ruimte op de achterbank. Ondanks dat de auto in het B-segment valt, is de ruimte achterin beperkt en voor 2 volwassenen van 1.80m gewoon krap. De kofferbak daarentegen is heel ruim voor dit segment.

120.000 and still going
I.v.m. werk heb ik tijdelijk een tweede auto (VW UP) gehad en weinig met de Ford gereden. Het werk is helaas beëindigd en de UP is ingeleverd. Gelukkig kan ik daardoor weer optimaal gebruikmaken van dit betrouwbare witte racemonster, die ondanks het stilstaan weer zonder problemen start en wegrijdt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.