Ford Fiesta (2008)

Ford Fiesta (2008)

Bouwjaar2008

Feestje op wielen

Sinds deze week ben ik de eigenaar van deze vrolijk gekleurde Ford Fiesta 1.25 Titanium, op LPG.

De auto heb ik overgenomen van een goeie vriend die 'm vijf jaar in bezit heeft gehad.
Hierdoor is de auto geen onbekende voor mij, bovendien is de auto ook nog eens in onderhoud bij de Youngtimergarage in Vught, waar ik ook al elf jaar klant ben. De onderhoudshistorie is daardoor bekend en compleet, waardoor de km-stand van 234.000 km mij niet afschrikt.

Het betreft dus een versie op LPG, niet af-fabriek zoals men dat noemde, maar een nabouw systeem van Vialle.
Let wel op, we hebben het hier over een LPi systeem, niet het ouderwetse LPG G3 systeem, er zit dus géén verdamper in.
Omdat het 1.25 motortje daar nou niet direct de meest geschikte cilinderkop voor heeft, is deze vervangen na 200.000km een paar jaar terug, er bleek een klep te zijn beschadigd / verbrand waardoor de motor duidelijk niet lekker meer liep.
Meteen geharde klepzittingen erin, inclusief een JLM smeersysteem om dit probleem in de toekomst te voorkomen.

Ik heb een aantal jaren geleden al eens gereden in de auto en ben er toen ook met mijn kameraad helemaal mee naar Berlijn gereden. Toen al, was ik onder de indruk van dit dappere viercilindertje.
Ondanks de relatief kleine motor inhoud, komt ie met ruim 80pk vlot mee me het verkeer en is het geluidsniveau opvallend laag op de snelweg.
Kenmerkend voor de Fiesta, is inderdaad de brom in de uitlaat bij het accelereren, maar dat maakt 'm ook lekker sportief, het is niet hinderlijk.

De zit is prima, stoelen zijn stevig en omdat het een Titanium versie is, kom je verder ook niets tekort aan opties. De auto is van 2008, maar heeft voor die tijd veel luxe aan boord, cruise, climate control, parkeersensoren achter, bluetooth, voorruitverwarming en zelfs een regelbare interval op de automatische ruitenwissers.

Enige tijd geleden is er Xenon verlichting ingebouwd wat een enorme bak licht geeft, de auto staat op leuke sportieve lichtmetalen velgen en persoonlijk vind ik de kleur "Squeeze Green" erg mooi.

Hetgeen mij wel een klein beetje tegenvalt is het verbruik. Dit zit momenteel zo rond de 1:12,5, volgens de vorige eigenaar is dat normaal, maar ik ga toch kijken of dat nog beter kan. Met airco uit, en rustig optrekken en niet "jagen" op de snelweg, denk ik dat je echt makkelijk 1:13, misschien zelfs 1:14 kan halen.

Het rijgedrag, wegligging en stuurkarakter van de auto is zoals ik het van Ford gewend ben: rock solid en strak, je kunt redelijk gooien en smijten met dit autootje, maar van de weg af krijgen, dat lukt je niet zomaar.

Ik ben jaren lang gewend Mazda 626 te rijden, die heb ik hiernaast ook nog steeds als hobby auto.
Hoewel dit een behoorlijk klasse verschil is, doet de Fiesta toch dapper mee als ik ze even kort vergelijk.
Uiteraard is er door het leeftijdsverschil van bijna 20 jaar het nodige verschil in techniek en uitrusting, maar beide auto's zijn prima reiswagens.
Ik zal dan ook niet schromen om met de Fiesta naar Duitsland of Frankrijk te rijden deze zomer, als ik op vakantie wil.

Het is erg opvallend hoeveel ruimte je voorin deze drie deurs Fiesta hebt. Een goeie vriend van me is ruim 2 meter lang en die hoeft niet eens de stoel in de achterste stand te zetten, dit komt mede doordat het stuur ook in de diepte verstelbaar is.

Ik hoop in deze auto veel leuke en veilige kilometers te maken, en zal hier af en toe wat nieuws posten.
Mijn doel is, om in elk geval de drie ton te halen met dit blokje.

10,000 km verder

De eerste 10.000 km zitten er al bijna op!
Het gaat hard met de kilometers, maar dat is ook een goed teken.

Afgelopen maanden ben ik behoorlijk veel weggeweest met de auto, uiteraard omdat ie op LPG rijdt pak je 'm wat makkelijker en dat is geen straf.
Ondertussen is er al een onderhoudsbeurt gedaan en zijn er daarvoor ook al meteen nieuwe bougies in gezet. Ik koos ervoor om de goedkope eruit te laten halen omdat ik vond dat de auto soms toch iets leek in te houden, met het plaatsen van wat meer hittebestendige LPG bougies, die ook nog eens langer meegaan, is dit probleem praktisch opgelost.
Ik merk wel een verlies van vermogen als ik de climate control aan heb staan, maar dat neem ik dan maar voor lief.
van de 82 paardjes zijn er wel n aantal weggerend denk ik, maar het voldoet allemaal verder prima.

Vorige maand ben ik naar Oost Duitsland geweest met de auto.
Op lange stukken gaat dat prima, gewoon 120km/u is dan hard zat, want ik merk duidelijk verschil in het brandstof verbruik als je de auto hoger in de toeren jaagt. Je kunt makkelijk 140-150 rijden, het motorgeluid neemt dan iets toe maar ik ben over de gehele linie erg onder de indruk over hoe stil de motor verder is.
Het brandstofverbruik schommelt uiteraard, is sterk afhankelijk van de rijstijl en je afstand, maar ik heb wel al zoals ik vermoedde al diverse keren bijna 1:14 kunnen halen. Doe je wat minder rustig of meer stadsverkeer dan duikt het zo naar 1:12,5, al met al helemaal niet slecht.
Met de LPG tank vol, kan ik zo 450-500km rijden en dat is ook wat ik met mijn Mazda ongeveer doe.
De auto is verder prima in orde, geen vuiltje aan de lucht.
Er is helaas wel iemand zo stoer geweest om mijn benzine te stelen een poosje terug, en bij de APK kwamen we erachter dat er dus ook n hele winkelhaak gesneden was in de slang vanaf de vulhals naar de tank.
Die moest dus vervangen worden en ik kan nu weer voorlopig veilig de weg op.

20,000km

Ondertussen heb ik zo'n 20.000km gereden na de aanschaf in juni.
Geen bijzonderheden, binnenkort laat ik een grote onderhoudsbeurt uitvoeren en moet waarschijnlijk de mulitriem vervangen i.v.m. een bijgeluid, verder rijdt de auto nog gewoon prima, af en toe wat olie bijvullen en gaan. Ik ben dik tevreden met dit vrolijk gekleurde feestje op wielen.

Grote beurt

De auto is voor groot onderhoud geweest en dat heeft de Fiësta echt goed gedaan! Nieuwe vloeistoffen, inclusief de versnellingsbakolie, dat was ook gezien de kleur echt geen overbodige luxe. Verder zijn er nieuwe schokdempers achter gemonteerd, de voorzijde was eerder al gedaan zo'n 60.000km terug. Wielen schoongemaakt, de boel uitgebalanceerd en opnieuw gemonteerd, nu ligt het autootje weer als een blok op de weg en is alles weer soepel en stil zoals het hoort.
Een heerlijk wagentje. Vorige week ben ik er mee op vakantie geweest naar Zuid Limburg, daar voelde de auto zich ook lekker thuis in de bochten van het heuvellandschap.
Voor de komende beurt moeten er wel nieuwe banden op, maar verder is er voorlopig geen vuiltje aan de lucht, gas erop dus !

Vooral doorgaan

Nu de zomervakantie voor mij is begonnen en het warme weer voor de deur staat, ben ik maar wat blij met de climate control die in deze Fiësta zit.
Het werkt behoorlijk goed, maar om mezelf ervan te verzekeren volgde ik toch het advies op van de YoungtimerGarage om het systeem te checken en opnieuw te vullen. Dit bleek ook na vijf jaar geen overbodige luxe en aangezien we dan toch bezig waren, besloten we om meteen de rest van het geplande onderhoud ook maar alvast te doen.
Kleine beurt mocht onderhand wel weer na ruim 12.500 km en er lagen ook vier splinternieuwe all season banden klaar. De oude waren redelijk aan het einde van hun latijn na 90.000km, geen slechte prestatie!
Kort na de onderhoudsbeurt begaf helaas de startmotor het ineens, was nog de originele dus na 272.000 km heeft die zijn geld wel opgebracht, vervanging was gelukkig niet al te duur.

Verdere opmerkingen of bijzonderheden waren er eigenlijk niet zoveel, een iets zwetende waterpomp maar geen reden tot paniek en bij de volgende beurt nieuwe remblokken en schijven.
De druklager van de koppeling laat zich ook af en toe horen, wat een voorbode kan zijn voor een volgende ingreep maar daar kan ik nog wel even voor sparen.
Voor nu kan ik gewoon weer prima opweg, en hoop ik volgend jaar de 300.000km te kunnen passeren.
Stay tuned :)

Onderhoud

De auto rijdt nog steeds heel goed, maar het was toch tijd voor wat onderhoud.

De airco was opeens leeg, midden in het warme weer vervelend, want hij had net een servicebeurt voor de airco gehad. Er bleek opeens een gat te zitten in de airco condensor, dus die moest vervangen. Onderdelen voor de Fiesta zijn gelukkig over t algemeen niet zo heel duur, alleen het karwei om alles eruit te krijgen en weer terug te bouwen was nog wel een aanzienlijke.
Ook meteen de mulitriem vervangen, van dat bijgeluid ben ik nu ook weer verlost, mocht ook best na 100.000km.
Bij de volgende beurt over ca. 6000 km, moet de klepspeling gemeten worden, dat is wel een tijdrovende klus.
De remschijven en blokken zijn dan ook aan de beurt, maar aangezien ik i.v.m. een nieuwe baan wel aanzienlijk minder hoef te rijden, zal mijn doel om volgend jaar over de 300.000 km misschien wat langer duren dan eerder gedacht. Ik zie verder nog geen problemen, dus we rijden gewoon lekker door met dit heerlijke wagentje, ben er nog steeds heel tevreden over!

PRIVATE LEASE Ford Fiesta