Ford Fiesta 2.0 16V ST (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 2.0 16V ST |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onze Fiesta ST is een echte impulsieve aankoop geweest. Ik moest in Genk zijn voor een pre-presentatie van de S-max en de new Galaxy en was de weg kwijt. Dan maar in een nabijgelegen Ford garage (op nog geen kilometer van de fabriek ..... bleek achteraf) de weg gaan vragen.
Bij het binnenkomen werd mijn aandacht echter getrokken door een witte Fiesta ST ! Ben er gewoon eens rond gaan lopen, de weg gaan vragen en weer vertrokken. ’s Avonds thuis vertelde ik het verhaal aan mijn vriend die het natuurlijk niet kon laten me eerst uit te lachen dat ik de weg moest gaan vragen naar een grote fabriek aan de overkant van de straat..., Zodra hij klaar was me uit te lachen, kon ik vertellen over de leuke Fiesta die er stond. Aangezien we onze Z3 1,8 (hoewel nog maar een drietal maanden in ons bezit) al wat beu waren (vooral motorisch te licht) leek die Fiesta
wel een leuke optie. Grote probleem was echter dat we de nogal dure hobby hebben om maximum 1 jaar met een wagen te rijden (de fiesta is hiermee onze 22 ste wagen op 10 jaar tijd) en vandaar ook steeds occasiewagens kochten. Dan was een nieuwe ST een kostelijke grap. Toch maar eens gaan kijken in de garage.... en we waren verkocht. De Z3 hebben we snel te koop gezet (en was al even snel verkocht) en in een andere garage hebben we dan onze witte Fiesta ST (maar met meer opties dan die stockwagen) besteld.
Opties die we erbij genomen hebben zijn het open dak (blijkbaar een zeer zeldzame optie, want niemand kon ons op voorhand vertellen of het een schuif en kantelfunctie had of enkel de kantelfunctie), de donker getinte ruiten achter, de aux aansluiting en de upgrade 17’ alu velgen.
Nauwelijks een maand later stond ons fiestake al in de garage. Natuurlijk zijn we direct gaan kijken en toen bleek dat enkel de rechter achterruit de donkere tint had en de andere achterruiten niet. De garage heeft dit diezelfde week nog opgelost, dus geen probleem.
Eind februari 2006 zijn we dan de wagen gaan ophalen in de garage, onze eerste nieuwe wagen die we volledig zelf naar onze smaak hadden kunnen kiezen (andere nieuwe wagens waren leasings met de bijhorende beperkingen). Joepie !!!
De bedoeling voor de aankoop van de wagen is steeds geweest : pure for fun ! We wilden niet de comfortabele gezinswagen, met een laag verbruik, betrouwbaar, praktisch, luxueus, ..... Wij wilden gewoon rijplezier, en liefst betaalbaar.... En die Fiesta ? Die geeft ons dat nog steeds elke dag (hij gaat het dus zeker langer dan 1 jaar uithouden bij ons, wat een unicum is).
Het grote plezier heb ik al gewoon van het motorgeluid : het is (vooral in ons belgenlandje) eens een benzine, en geen roetuitstotende, ’prottende’ diesel. En ik kan hier echt van genieten ! Wat in de toeren gaan, laten afremmen op motor, wat tussengas, ....Ik ben er zeker van dat, wanneer je op zoek bent naar een nieuwe wagen, er geen goedkopere manier is om onvervalst rijplezier te hebben dan bij een Fiesta ST : de wegligging is fenomenaal goed, tractie (mits dosering van het gaspedaal natuurlijk) ook, de wagen voelt aan als een roadlegal kart. En een beter compliment kan ik de wagen daarmee niet geven! Sommigen kunnen de ST misschien een gebrek aan vermogen aanwrijjven, maar hier ben ik eigenlijk niet mee akkoord. Ok, een stoplichtsprint tegen een 530d zal je waarschijnlijk niet winnen, maar hiervoor is deze wagen niet ontworpen. De ST wil maar 1 ding : bochtjes! En op die kleine wegjes, met al die bochtjes heb je met die 150 pk meer dan genoeg!
Zijn er nadelen? Spijtig genoeg in ieder geval wat minpuntjes : daar de ST meer ontworpen lijkt voor de achterafwegjes (en hiervoor dan ook een perfecte spreiding van de versnellingen heeft) geeft als nadeel het wat hogere toerental op autosnelwegen, en dus ook wat meer geluid. Dit went echter snel, en hey, that’s why god invented speakers.
Een belangrijker nadeel, en meteen ook zijn enige, is de rijhouding : je zit te hoog, en hebt maar een mini voetsteun.
Samengevat is het een top-aankoop. Voor mensen die op zoek zijn naar puur en betaalbaar rijplezier : de Fiesta ST!
PROBLEMEN
Problemen hebben we nog niet gehad. Enkel een kraakje rechts achter aan de gordel. Deze is ondertussen drie keer kosteloos vervangen, en deze keer lijkt het ook de goede keer. Voor de rest een foutloos parcours (en hopelijk blijft dit ook zo)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.