Ford Fiesta 2.0 16V ST (2006) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 2.0 16V ST |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Verfrissend; maar vooral rap
- 184.000 km
AANKOOP
De Fiesta ST150 kwam op mijn pad na een zoektocht voor een nieuw autootje, als vervanger voor mijn Polo MKII Fox, welke helaas stervende was. Ik wist dat ik iets snellers wilde, vooral in het bochtenwerk. Een sportief onderstel was dus wel een pré, en een beetje vermogen erbij was ook gewenst.
De zoektocht begon bij een Audi TT, maar in deze prijsklasse kom je dan op een ouder model uit, welke qua betrouwbaarheid en gewicht ook minder aantrekkelijk zijn. Daarbij komt ook de Quattro techniek om de hoek kijken. Erg mooi, maar als je problemen hebt ben je de klos. Vervolgens ook voor een Clio RS gekeken, en hoewel deze mij erg aan sprak, kwam ik dus de Fiesta tegen. Per toeval, in de buurt!
Hij stond er nog maar een dag op maar ik moest kijken. Wat een bommetje zeg! Dat blauw springt er fel uit en dan de wegligging; Die. Is. Fe-no-me-naal. Alsof je in een kart rijdt met een 2.0 blok. Ik was direct verkocht, en de auto ook. Een week later opgehaald. En nog steeds genieten! Op een puntje na... Maar dat in het volgende bericht!
We gaan hier goed voor de auto zorgen en investeren, zodat hij lang goed blijft. Dat is ie waard!
Trackday
- 185.000 km
OEI!
De Fiesta ST150 is een sportieve auto. En wat ga je dan doen? Sportief rijden! Op de weg vind ik dat een dingetje, dus heb ik toch maar een trackday geboekt. Ik wist dat er 4 Michelin Pilot Sports onder zaten dus dat zat wel goed.
Toch ook maar even een inspectietje op de brug gedaan en daar zagen we weinig geks. De auto had nul tot weinig roest, en alles zag er goed uit qua ophanging. De remmen zouden in de toekomst vervangen kunnen worden maar het zou geen problemen opleveren voor het circuit, aangezien de ST150 voorzien is van grote schijfremmen, zowel voor als achter.
Dus hoppa, op naar Assen. We gingen de baan op en wat een monster die eerste ronde zeg! We knalden iedereen voorbij en de grip was ongelooflijk, en de auto was voorspelbaar. De korte pook/overbrenging kwam goed tot zijn recht.
De finish over, ronde 2! KNAK!
Bij bocht 1 een raar geluid linksvoor. "Even in de gaten houden", hoor je me op de GoPro nog zeggen. Twee bochten later lagen we naast de baan (heel gecontroleerd doorgegleden).
Eindstand: Doorgebroken draagarm. Het wiel lag eronder weg.
We hebben geluk gehad; het wiel is er recht onder blijven zitten. Na het repareren van de wielkas en 2 draagarmen (RV preventief meegenomen) kunnen we weer volop genieten van de Ford.
Het volgend project is het behandelen van de kofferbak. Hier begint wat roest te ontstaan. Ook het klapmechanisme van een van de spiegels gaat niet helemaal soepel. Wanneer dit klaar is, heb ik hem helemaal zoals ik hem wens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren