Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005) #2

autoreview

Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)
Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)

Signalement

UitvoeringFiesta 2.0 16V ST
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf184.200 km
KM-stand laatst188.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Speelgoed voor grote mensen

  • 186.000 km

Jullie kennen het vast wel: 's avonds een beetje 'Marktplaatsen'. Het leek mij leuk een autootje erbij te hebben. Ik heb een goede dagelijkse auto en een oldtimer, dus ik wilde iets recents maar klein en vlot. De Ford Puma 1.7 en de Ford Streetka stonden in mijn favorieten, maar de eerste Audi TT ook. Tot ik op een advertentie stuitte van een Ford Fiesta ST. Ik dacht altijd dat ze te duur waren, maar dit exemplaar was aantrekkelijk geprijsd. Heeft z'n redenen, maar ik zag er een leuk autootje in!

Hoe rijdt het?
Het rijden is gewoon feest. Je zit een beetje gek, maar het tweeliterblok werkt opzwepend. Op de snelweg draait ie natuurlijk aardig wat toeren (ik ben de moderne turboblokjes gewend), maar op polderweggetjes en dijkjes is het een feestje. Hij schakelt ook lekker, en het blokje is heel elastisch; je kan zonder problemen heel snel naar z'n 5. Maar z'n 3 is de leukste. Wat een beleving!
Het leuke vind ik ook dat het een origineel Nederlands exemplaar is, en ook nog geheel in originele staat. Zo zie je ze niet vaak meer. Dit model, van voor de facelift, is ook maar een paar maanden in productie geweest.

Wat zijn de plannen?
Hij is zo leuk dat ie mag blijven. Daarom heb ik ook groot onderhoud uitgevoerd, en dat was ook behoorlijk nodig. De remmen waren erg verroest en de filters helemaal zwart. Daarnaast ben ik allemaal kleine dingetjes aan het verbeteren (versleten dingen vervangen als deurrubber, sleutel, pookknop, antenne). Ook heb ik de auto geheel gepolijst. Dit exemplaar verdient het gekoesterd te worden!

Eerste issues gehad en verholpen

  • 188.000 km

Na de hoognodige grote onderhoudsbeurt merkte ik op dat de motor vaak in z'n toeren bleef hangen; bij het intrappen van de koppeling ging het toerental omhoog in plaats van omlaag. Ook liep ie stationair veel te hoog. Als je stil stond nam het toerental pas iets af. Als eerste daarom het 'pcv slangetje' (een vacuumslangetje) vervangen, maar die bleek nog heel te zijn. Wel een flinke klus want de hele inlaat moet er af. Probleem was dus ook nog niet verholpen, en werd zelfs ietsjes erger nadat ik het gasklephuis had schoongemaakt. Veel op internet gezocht, en uiteindelijk bij een Ford garage neergezet voor een softwareupdate. Zoals het er nu naar uit ziet heeft dat inderdaad het issue verholpen.

Met de sneeuw heeft ie ook zijn diensten bewezen: de Citigo op zomerbanden bleef thuis en de ritjes vonden plaats met de Fiesta op Maxxis allseasonbanden. Ik ben geen fan van die banden, maar moet zeggen dat ze in de sneeuw buitengewoon goed presteerden! Nieuwe velgen liggen al klaar om nieuwe zomerbanden op te leggen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.