Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 2.0 16V ST |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 184.200 km |
KM-stand laatst | 188.000 km |
Speelgoed voor grote mensen
- 186.000 km
Jullie kennen het vast wel: 's avonds een beetje 'Marktplaatsen'. Het leek mij leuk een autootje erbij te hebben. Ik heb een goede dagelijkse auto en een oldtimer, dus ik wilde iets recents maar klein en vlot. De Ford Puma 1.7 en de Ford Streetka stonden in mijn favorieten, maar de eerste Audi TT ook. Tot ik op een advertentie stuitte van een Ford Fiesta ST. Ik dacht altijd dat ze te duur waren, maar dit exemplaar was aantrekkelijk geprijsd. Heeft z'n redenen, maar ik zag er een leuk autootje in!
Hoe rijdt het?
Het rijden is gewoon feest. Je zit een beetje gek, maar het tweeliterblok werkt opzwepend. Op de snelweg draait ie natuurlijk aardig wat toeren (ik ben de moderne turboblokjes gewend), maar op polderweggetjes en dijkjes is het een feestje. Hij schakelt ook lekker, en het blokje is heel elastisch; je kan zonder problemen heel snel naar z'n 5. Maar z'n 3 is de leukste. Wat een beleving!
Het leuke vind ik ook dat het een origineel Nederlands exemplaar is, en ook nog geheel in originele staat. Zo zie je ze niet vaak meer. Dit model, van voor de facelift, is ook maar een paar maanden in productie geweest.
Wat zijn de plannen?
Hij is zo leuk dat ie mag blijven. Daarom heb ik ook groot onderhoud uitgevoerd, en dat was ook behoorlijk nodig. De remmen waren erg verroest en de filters helemaal zwart. Daarnaast ben ik allemaal kleine dingetjes aan het verbeteren (versleten dingen vervangen als deurrubber, sleutel, pookknop, antenne). Ook heb ik de auto geheel gepolijst. Dit exemplaar verdient het gekoesterd te worden!
Eerste issues gehad en verholpen
- 188.000 km
Na de hoognodige grote onderhoudsbeurt merkte ik op dat de motor vaak in z'n toeren bleef hangen; bij het intrappen van de koppeling ging het toerental omhoog in plaats van omlaag. Ook liep ie stationair veel te hoog. Als je stil stond nam het toerental pas iets af. Als eerste daarom het 'pcv slangetje' (een vacuumslangetje) vervangen, maar die bleek nog heel te zijn. Wel een flinke klus want de hele inlaat moet er af. Probleem was dus ook nog niet verholpen, en werd zelfs ietsjes erger nadat ik het gasklephuis had schoongemaakt. Veel op internet gezocht, en uiteindelijk bij een Ford garage neergezet voor een softwareupdate. Zoals het er nu naar uit ziet heeft dat inderdaad het issue verholpen.
Met de sneeuw heeft ie ook zijn diensten bewezen: de Citigo op zomerbanden bleef thuis en de ritjes vonden plaats met de Fiesta op Maxxis allseasonbanden. Ik ben geen fan van die banden, maar moet zeggen dat ze in de sneeuw buitengewoon goed presteerden! Nieuwe velgen liggen al klaar om nieuwe zomerbanden op te leggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.