Ford Fiesta 1.6 Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 15.500 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
- 55.000 km
Nadat mijn vorige auto gestolen was(zie review), moest ik op zoek naar een andere auto. Het mocht wel een slagje kleiner en ook wat groener. Naar veel auto's gekeken, van VAG tot clio. Uiteindelijk is het een Ford Fiesta 1.6 sport geworden. Gewoon een leuk uitziende auto, vooral als sport. Dus op zoek via internet.
Degene die ik gekocht heb, stond te koop in Rotterdam bij een officiele fordgarage. Als ex-demo gaan ze er naar een half jaar uit, dus mijn slag geslagen. Als demo is die natuurlijk lekker aangekleed. Zo zaten er oa de volgende opties op.
-zwart metallic
-privacy-glass
-side-skirts
-17' velgen
-x-pack
-tomtom aan a-stijl
-volwaardig reservewiel
Heb er nu ongeveer 1500 km mee gereden, dus ik kan er al iets van zeggen.
Het rijden:
Als eerste mis je natuurlijk het geluid van de V6. Daar kan niets tegenop. Nu zou je zeggen dat je de power ook mist, maar dat valt erg mee. Er is wel verschil, maar in het nederlandse verkeer mis je er niet veel aan. Vooral laag in de toeren is er verschil. Een fiesta weegt ook maar +/- 1000kg tegenover een golf van +1400kg. Daar is een 1.6 met 120pk meer dan genoeg voor. Boven de 3000 rpm trekt die er lekker aan. Wel vind ik het een gemis dat er geen 6-bak op zit. Op de snelweg draait het motortje best veel toeren.
Ford heeft een naam hoog te houden met de wegligging van zijn auto's. En dit is absoluut geen uitzondering. De grens van de grip liggen erg ver weg. Bij ge golf had je veel sneller onderstuur, iets wat ik hier nog niet ben tegengekomen. En ik heb het best geprobeerd om het op te zoeken. Zal vast aan de combinatie liggen van iets verlaagd onderstel, gewicht en de banden (bridgestone potenza's). ESP-lampje (nog) niet zien knipperen. Bij de sport schijnt het volledig uitschakelbaar te zijn, misschien een keer leuk voor in de sneeuw.
Comfort:
Bij korte richels voel je ze vrij goed doorkomen. Verder vind ik hem niet hard geveerd. Niet te hard of te zacht. Moet wel oppassen bij verkeersheuvels, met de iets lagere bumper en het verlaagde onderstel. HEt is niet zo dat je stapvoets moet rijden, maar je moet er wel op letten.
Het is niet moeilijk om een goede positie achter het stuur te vinden. Stuur en stoel zijn goed verstelbaar. De sportstoelen geven net wat meer steun, wat net wat prettiger is met deze wegligging. Mis de lederen bekleding in de zomer niet. Misschien dat ik de stoelverwarming wel ga missen in de winter. Daar heb ik de voorruitverwarming voor teruggekregen.
Schakelen, koppelen, remmen en gasgeven gaat met een lekker gevoel. Je voelt wat je doet, niets op aan te merken. Alleen de besturing is bij lage snelheden wel erg licht, misschien is dat nog even wennen.
De electronica is allemaal makkelijk te bedienen. Ook de verbinding met mobiele telefoons is gewoon goed. Zonder problemen mijn nokia of thc verbonden. Geluidskwalitiet is goed. De spaakbesturing moet ik nog uitvogelen, weet niet of het nu echt een meerwaarde heeft? Krijg alleen nog geen geluid uit de radio via mijn I-pod. Moet je I-pod op een bepaalde manier instellen, toch maar een keer het boekej goed doorlezen.
Wel een gemis was het ontbreken van de armsteun. Deze heb ik later zelf maar geinstalleerd.
Kosten:
Alleen de benzine kosten heb ik gehad. Het verbruik ligt ongeveer op 7ltr/100km. Ga het een tijdje in de gaten houden wat het gaat doen.
Betrouwbaarheid:
Nog niets zinnigs over te zeggen.
Al met al ben ik erg tevreden over deze auto. Door de omstandigheden gedwongen om een andere auto op te zoeken. Ben nog steeds blij met mijn keus. Als gaat het misschien weer kriebelen als er een Fiesta ST komt. Zal binnenkort ook foto's plaatsen.
--Update 28/8/2013
Aangezien ik nu vakantie heb kan ik mooi even mijn verhaal aanvullen.
Ik moet zeggen dat ik na wat kilometers (55.000km) nog erg te spreken ben over mijn auto. Ik stap nog steeds met plezier in.
Het rijden:
Wat rijdt dit dong toch lekker de hoek om. Onderstuur kent deze auto eigenlijk niet. Je merkt dat deze auto veel meer vermogen aan zou kunnen. ESP en TC hebben het niet druk in deze auto.
Ik heb eigenlijk niet zoveel negatieve zaken te melden hierover. Misschien een 6-bak zou prettig zijn. Je moet vrij voorzichtig over drempels heen rijden. Het iets verlaagde onderstel met de iets lagere bumper, is het soms oppassen. Ik heb nu 2x gehad dat ik dacht dat ik mijn bumper eronder vandaan had gereden. Gelukkig alleen wat krassen onderop de bumper, gelukkig niet zichtbaar.
Comfort:
Het is nog steeds niet de meest comfortabele auto. De platte banden en het sportonderstel zorgt daar wel voor. Persoonlijk vind ik het wel prettig, niet te hard. Op echt slechte wegen loop je wel wat te stuiteren, maar hier komt dat nauwelijks voor. Als je dat niet wilt, koop dan geen sport.
Dit zit achter het stuur is erg prettig. Hoewel het stuur alleen omhoog en naar beneden kan, is het niet moeilijk om een gewenste zitpositie te vinden. De stoel kan lekker naar beneden. De zittingen zijn voor mij precies lang genoeg, maar heb vrij korte benen. De zijdelingse steun is voldoende. Zelf heb ik de armsteun geïnstalleerd, is goed te doen. Let wel op als je er een aanschaft, de prijs is inclusief montage. Dus als het zelf doet, moet die minder kosten.
Het schakelen, koppelen, gas geven, remmen, enz gaat met een lekker gevoel. Alleen het sturen zou met iets meer gevoel mogen. De achteruit is soms wel eens wat lastig in te schakelen. Volgens mij is dat een bekent fiesta probleem. Ik merkt goed of die erin zit of niet. Zo niet kan je de koppeling iets laten slippen en valt die er vanzelf in. Zonder gekke geluiden.
Een half jaar geleden hield mijn cd-speler het voor gezien. Wilde niet meer afspelen en de cd kwam er niet meer uit. Was eigenlijk net op de grens dat ik geen garantie meer zou hebben, maar ze hebben het zonder problemen en kosteloos vervangen. Hoefde niet alles opnieuw in te stellen, met telefoon ofzo. Heb nu een iphone en moet zeggen dat het een goede verbinding is via bluetooth. Volgens mij werkt alles zoals het hoort. Gebruik alleen nooit de spraakbesturing, dus weet niet of dat goed werkt. Zo kwam ik er laatst achter dat ik mijn spotify ook via mijn bluetooth kan afspelen. Iedeaal om uren aan muziek te hebben.
Kosten:
Het verbruik ligt volgens de verbruiksmeter in de auto nog steeds rond de 7ltr/100km. Ik ben zeker niet de zuinigste rijder en rij aardig van stadsverkeer. Dat valt mij niet tegen. Ik ga het niet controleren, ga gewoon tanken wanneer het lampje gaat branden.
Verder heeft die gewoon zijn buurten gehad. Is niets aan het licht gekomen. Is geloof ik wel eens iets vervangen, maar dat kwam bij ford zelf vandaag (dus geen kosten).
In totaal dus alleen de kosten gehad van de beurten en van 2 nieuwe voorbanden. Radio is onder garantie vervangen.
Betrouwbaarheid:
De auto heeft mij nooit laten staan. Buiten de radio zijn er geen problemen geweest. Ik hoor nu wel een brom aan de achterzijde van mijn auto, dus denk dat er met de volgende beurt misschien wel een lager vervangen moet gaan worden. Of misschien cuppen de banden wel?
Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn auto en heb tot op heden weinig kosten eraan gehad. En ja het kriebelt nog steeds, die st. Misschien maar over een paar jaar als 2e hands.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.