Ford Fiesta 1.6 Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 542 km |
doe eens gek en neem een 1.6 Sport
- 542 km
Ik had een nieuwe leaseauto nodig ter vervanging van mijn vorige Skoda Octavia 1.9TDI en door de overname van het bedrijf hadden we ineens de beschikking over een mobiliteitsbudget van slechts €810,- incl brandstof. Ja, eroverheen was mogelijk en dit deel betaal je bruto zelf middels een flexpot. Aangezien we prive reeds een goede auto (BMW E90 320i) bezitten is het niet noodzakelijk om een grote auto zakelijk te rijden maar wat dan wel. Om binnen het budget van die €810,- te blijven uiteindelijk gekeken naar auto's die binnen deze prijsklase zouden vallen. Aan hybride rijden doe ik principieel niet dus die vallen per direct af. Nou dan blijft er eigenlijk niet zoveel meer over.Opel trekt me niet, Suzuki te klein (ik ben 2m+), Renault al gehad en nieuw model clio niet mooi, Citroen te Frans. etc.etc... Maar dan de Ford.....de Fiesta Sport sprong er eigenlijk al direct uit. Bij de dealer gekeken naar de zit(ruimte)mogelijkhehden en de ipod integratie. In de showroom de ipod aangesloten en meteen werkte alles en het geluid over de standaard boxen was prima. Testrit...nah...niet nodig, belangrijkste is dat ik goed kan zitten en voldoende beenruimte heb. De sportstoelen sluiten mooi aan en op het eerste oog en gevoel is het allemaal prima. Via het werk 3 offertes opgevraagd bij ING, Athlon en Arval en uiteindelijk gekozen voor Arval als leasemaatschappij omdat ze de beste offerte en service hebben. De levertijd zou rond de 8 weken zijn en aangezien de Skoda iets langer moest zou dit perfect uitkomen.
Wat is er besteld:
Ford Fiesta Sport 1.6 3drs 120PK
- X-Multimedia pack
- Metaallak
- Curtainairbags
- Verwarmbare voorstoelen
- Fairland Dotts Mondus Max in Syracuse
- Panther Black metallic
- geen typeaanduiding
De auto werd eindelijk 4 mei jl. thuis afgeleverd met een beginstand van 10km. Aangezien ik alleen zakelijk rij en de afstand op dit moment slechts 22km enkele reis is naar het werk zijn er nog niet zoveel km's mee gereden dan gewenst maar we zullen gaan zien hoe dit binnenkort gaat uitvallen.
Eerste indruk:
Alles zit op de juiste plaats en werkt zoals verwacht. De afwerking is zoals men kan verwachten bij een auto van rond de €18K. De eerste kilometers voelen bijzonder stil aan en had ik niet verwacht. Let wel..ik had geen proefrit gemaakt zoals ik bij leaseauto's nooit doe. Het moet passen, dan ben ik al tevreden. De motor is onderin een beetje zenuwachtig en schakelen gaat soms nog wat stroef. Verwachting is dat dit bij meer kilometers vanzelf goed komt. Wat betreft sturen dit gaat lekker direct en het onderstel is niet heel strak maar strak genoeg om rotondes op een erg vermakelijke manier wel te nemen. Dikke plus dus hier voor wat betreft de fun factor.
De eerste paar honderd kilometer, 542km om precies te zijn:
De motor blijft onderin de toeren (1000 tot 3000 toeren) zenuwachtig en het lijkt erop dat dit meer opvalt hoe leger de tank wordt. De eerste tankbeurt was rond de 400km en na het tanken voelt de auto gelijk beter aan. Ik vermoed dus ook de dezelfde motor in een focus minder zenuwachtig aanvoelt dan in de fiesta die toch een stukje lichter is. Het schakelen gaat steeds soepeler zoals ik ook verwacht had. Ondertussen wordt wordt het toerental met warme motor wat verder opgeschroefd en dan merk je ook gelijk dat boven de 3000 toeren de motor een stuk beter functioneert. Het zenuwachtige verdwijnt als sneeuw voor de zon en de motor wil aan één stuk doorgaan. Het kleine stukje snelweg wat ik heb dan merk je wel dat als je het gaspedaal indrukt in de 5e versnelling dat het even duurt voordat er beweging in komt. Als de auto verder ingereden is dan zal ik er voor kiezen om één versnelling lager te gaan alvorens het gaspedaal verder in te drukken. Uiteraard alleen nodig als er ingehaald moet worden.
De achteruit versnelling werkt kennelijk bij de meeste mensen niet geheel naar wens maar vooralsnog heb ik hier geen enkel probleem mee en gaat die in één keer in z'n achteruit.
Enige minpuntjes vind ik de cruise control en de schakelindicator. Regelmatig met inschakelen voel je een schok waarbij er heel kort gas bijgegeven wordt. Het maakt niet uit of je de cruise control inschakeld via het plusje of het minnetje. Software probleem?! Zal het bij de eerste beurt wel melden. Echt hinderlijk is het niet maar het is niet zoals het hoort. De schakelindicator mag komen te vervallen want die begint bij 2000 toeren al op te lichten en je hebt het idee dat de richting aanwijzer aan staat. Bij de dealer maar eens vragen of dit uit kan. Nu ik het zeg...als je de cruise control aanzet dan gaat het het lampje van de schakelindicator ook uit. Dan mischien maar wat vaker op de cruise control rijden.
De ipod aansluiting is verademing en deze wordt dus ook elke dag uitgebreid gebruikt. De standaard boxen voldoen prima en je hoeft hem ook niet echt hard te zetten om er van te genieten omdat er weinig externe geluiden te horen zijn. Het is dus relatief stil in de auto De ingebouwde voice control is een erg leuke gadget en werkt prima. Wel in het Engels, dat dan weer wel.
Het eerste verbruik komt ongeveer uit op 1:12 (8.2L/100km) en zal met een sportievere rijstel wel iets zakken naar 1:10 denk ik zo.
+ punten:
1.6 benzine motor boven de 3000 toeren
SportStoelen
Voorruit verwaming (ideaal in de winter)
Ipod Integratie
Voice Control
Wegligging
Versnellingsbak
Stilte in de auto tijdens rijden (ook met 120km/h)
- punten:
1.6 benzine motor onder de 3000 toeren
Cruise Control
Schakelindicator
Over de betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen dat ga ik de komende jaren wel zien en wat betreft de gebruikskosten, tja..het is een leaseauto dus het bedrijf draait op voor de brandstofkosten en het onderhoud is voor de leasemaatschappij.
Foto's volgen nog wel evenals meer gebruikers ervaringen.
31-05-2011:
Foto's toegevoegd.
31-08-2013:
Onderhoud en ervaring toegevoegd, zie onderstaande:
Onderhoud op 11-05-2012:
Voor de eerste beurt na 12 maanden zit ik op 10.534km en de beurt is uitgevoerd door Tigchelaar Tilburg.
Naast het reguliere onderhoud worden ook onderstaande problemen meegenomen:
Versnellingsbak: Achteruitversnelling wil niet altijd even goed er invallen. Lijkt een standaard klacht bij meer Fiesta rijders. Iets aan te doen?
Controlelamp schakelen op het instrumentenpaneel:Kan dit in de software uitgezet worden? Uitermate irritant dat het elke keer oplicht.
Software problemen: Kunnen onderstaande problemen opgelost worden met een software update van de auto:
Cruise control: Inschakelen gaat soms met kortstondig (halve seconde) extra gas geven ongeacht of je nu de + of de - gebruikt om vervolgens weer terug te vallen op de bedoelde ingestelde snelheid.
Opmerking: Voet blijft stabiel op het gaspedaal ten tijde van inschakelen van de cruise control en veroorzaakt dus niet het extra gas geven.
Iphone:Aansluiten en herkennen gaat goed voor zowel telefoon als muziek. Het selecteren van de iphone voor muziek werkt (kan nummers selecteren, artiest, vooruit en terug) maar er is geen geluid. Dit komt regelmatig voor. Ik los het probleem nu op door de usb connector los te halen en weer in te pluggen en opnieuw de AUX knop te selecteren. Hierna werkt het geluid weer.
Opmerking: Muziek gaat via de usb kabel en niet via bluetooth. Ik heb nog niet getest of op dat moment bluetooth wel werkt.
+ Na het ophangen van een telefoongesprek komt het sporadisch voor dat er alleen geluid komt uit de box linksvoor. Het wisselen van/naar radio en/of ipod/iphone hersteld het probleem niet. Het geluid is op dat moment niet helder en klinkt erg hol en ver weg. Om het 'normale' geluid weer terug te krijgen moet het contact uit- en weer aangezet worden.
Na de beurt zijn van bovenstaaande zaken de volgende opgelost:
Versnellingsbak: Ze hebben de kabels opnieuw afgesteld. Aangezien het enige tijd geleden is geweest dat de beurt is uitgevoerd kan ik ondertussen mededelen dat het nu zeer sporadisch is dat de achteruit versnelling niet in 1 keer erin valt, dit is nu hooguit 1x per jaar in plaats van meerdere keren per week dat het eerst voorkwam. Er is dus een oplossing voor.
Schakelindicator:Helaas niets mee gedaan ;-) Was wel te verwachten. Ik leer er wel mee leven.
Software problemen: Cruisecontrol blijft problemen geven. Het is eenvoudig te reproduceren door achter elkaar de CC erop en eraf te zetten tijdens het rijden. De zal met de beurt in Q4 van 2013 meegenomen worden. De problemen met de iPhone zijn deels opgelost door een software update in de auto. Het holle geluid niet meer terug gehad maar heel soms hoor ik nog steeds geen muziek. De de iPhone uit de cradle te halen en opnieuw te plaatsen lost dit probleem op. Lijkt meer in de iPhone te zitten dan in de Ford. Mogelijk is er weer een software update dus ook deze zal ik bij de eerstvolgende beurt laten updaten.
Onderhoud op 19-04-2013:
Voor de tweede beurt na bijna 24 maanden is de km stand 30.122km en de beurt is nu uitgevoerd door Ford Helmond.
Naast het reguliere onderhoud worden ook onderstaande problemen meegenomen:
Het betreft onderhoud volgens het 20.000km service interval.
Defecten/extra werkzaamheden:
3e Remlicht werkt niet. Graag controleren en repareren.
Deurrubber links zit los, graag opnieuw vastzetten.
Ruitenwissers, voor en achter, vervangen.
Na de beurt zijn van bovenstaaande zaken de volgende opgelost:
Het 3e remlicht is inderdaad defect en dient onder garantie vervangen te worden. Hiervoor wordt een nieuwe afspraak gemaakt zodra deze binnen is.
Het deurrubber wordt vastgekit. Schijnt vaak voor te komen als klacht. Als ik zie hoe deze standaard met een plakstrip op de deur vastzit dan is dit wachten totdat die loslaat. De kit oplossing zal er zeker voor zorgen dat dit niet meer loslaat. Prima oplossing wat mij betreft.
Ruitenwissers zijn beiden vervangen.
Onderhoud op 02-05-2013:
Km stand is 30.252km.
Vervangen van het defecte 3e remlicht onder garantie bij Ford Helmond.
Zelf zou ik verwachten dat het bestellen van een 3e remlicht niet zoveel doorlooptijd zou moeten kosten maar gelukkig heb ik er weinig kilometers mee hoeven rijden. Aan de andere kant wist ik ook niet hoe lang deze al defect was dus het is meer een gevoel van onveiligheid. Vervangen kostte slechts een half uur dus dat is lekker snel gegaan.
Algemeen informatie:
De auto presteert prima, start altijd en met een gemiddeld verbruik van rond de 6.9L/100km valt het mij nog best mee. Als je lange afstanden rijdt en rustiger bent met het gas dan rijdt de auto zonder meer zuiniger. Afgezien van de uitgevoerde reparaties blijft het tot op heden een zeer vermakelijke auto al vind ik dat als je veel op de snelweg zit het toch wel comfortabeler is om in een luxere middenklas+ auto te rijden. Daarentegen als je de handelbaarheid van de auto in ogenschouw neemt dan is het gewoon een superleuke auto en beleef je er op de 50- en 80km wegen erg veel plezier aan.
Als er minpunten zijn dan zijn het deze:
1.Achteraf gezien had ik denk ik toch beter de Sony optie qua radio mee kunnen nemen, puur voor het geluid. Neemt niet weg dat de standaard radio met boxen ook zeker voldoet maar net iets beter/meer was prettig geweest
2. Ford schaam je, in een sport model een 5-bak plaatsen en maar 120pk. Gelukkig is er nu een alternatief in de ST versie die wel die 6-bak heeft met 182pk. De overbrengingen zijn naar ruim 30.000km rijervaring te ruim en de 6-bak met meer pk zal het plezier in de Fiesta alleen maar completer maken. Ach ja, we doen het er maar mee ;-)
UPDATE!!
5-6-2015:
Onderhoud en ervaring toegevoegd, zie onderstaande:
Het is enige tijd geleden dat ik een update geplaatst heb. De auto is op 30 April 2015 opgehaald door de lease maatschappij aangezien het contract was afgelopen na 4 jaar. Hieronder nog de details van het onderhoud.
Onderhoud op 27-12-2013:
met een km stand van 50.840km heeft de auto weer een beurt (60.000km beurt) gehad bij de Ford dealer in Helmond. Geen bijzonderheden, alleen koelvloeistof/antivries bijgevuld.
Onderhoud op 16-9-2014:
Km.stand 76.329km. Wederom een beurt bij Ford Helmond voor de 80.000km beurt. Deze keer zijn de remblokken en remvloeistof als extra vervangen.
Onderhoud op 18-11-2014:
Km.stand 82.738km. Deze keer problemen. De auto draait stationair erg beroerd en auto bij de dealer neergezet op de terugweg naar huis. Oorzaak een kapotte koelventilator die er voor zorgde dat de motor schudde en daardoor niet meer stationair goed liep. Nieuwe geplaatst en de auto een paar dagen later weer opgehaald.
APK Keuring op 1-4-2015:
Km.stand 87.146km. De auto is de apk keuring zonder problemen doorgekomen, enkele kleine opmerkingen: Koelvloeistof is bijgevuld en enkele lampjes vervangen.
Auto opgehaald op 30-4-2015.
Met een km.stand van 87.983km is de auto door de lease maatschappij opgehaald. De auto heeft het de hele lease periode prima gedaan. Heb wel een voorstel gekregen van de lease maatschappij om de auto over te nemen maar a. het bedrag wat ze vroegen was te hoog en b. ik heb niets prive aan een 3-deurs auto. Dus gelaten voor wat het is.
Enkele opmerkelijke zaken:
1. Voor wat betreft het olievebruik; dit was niet zicht- cq merkbaar dus nog nooit olie tussen de beurten hoeven toe te voegen.
2. De dim verlichting heeft het gewoon 4 jaar uitgehouden. Dit heb ik bij voorgaande auto's (zowel prive als lease) nog nooit meegemaakt.
Voor de rest is het gewoon een erg leuke auto geweest en het was prima om na 4 jaar trouwe dienst afscheid te nemen. De nieuwe eigenaar zal er hoop ik net zoveel plezier aan beleven als dat ik dat gedaan heb.
Hieronder nog een overzicht van alle kosten, nu ook inzicht in alle bandenwissels die bij Euromaster gedaan zijn:
Datum Omschrijving Kosten in Euros
4-5-2011 Initiele aanschafkosten auto 18.094,99
30-11-2011 Zomer naar winterbanden wissel 617,53
6-4-2012 Winter naar zomerbanden wissel 69,40
11-5-2012 20.000km beurt 184,87
2-5-2013 Reparatie 3e remlicht Garantie
28-9-2012 Zomer naar winterbanden wissel 69,40
17-4-2013 Winter naar zomerbanden wissel 89,00
19-4-2013 40.000km beurt 268,37
28-9-2013 Zomer naar winterbanden wissel 89,00
27-12-2013 60.000km beurt 256,60
5-4-2014 Winter naar zomerbanden wissel 89,00
16-9-2014 80.000km beurt 470,24
18-11-2014 Reparatie koelventilator 287,40
6-12-2014 Zomer naar winterbanden wissel 579,00
1-4-2015 APK keuring 87,10
24-4-2015 Winter naar zomerbanden wissel 304,60
Update 22-6-2015:
Ik zie dat de auto inmiddels weg is bij Arval en ondertussen te koop staat bij Bakker Auto Centrum in Warffum
http://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/fiesta/13581450/techniek
Mocht een geïnteresseerde hem willen kopen, dat kan dus nog ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.