Ford Fiesta 1.6 Sport (2010)

autoreview

Ford Fiesta 1.6 Sport (2010)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst11.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Feestje

  • 1.350 km

De Fiësta 1.6 TI-VCT Sport is mijn nieuwste aanwinst. Gekocht met de ruim €2800 korting dus veel auto voor weinig geld.
Deze uitvoering ziet er dik uit met de voor- en achterspoilers en diffuser. De optie van de sideskirts heb ik ook genomen. Dat maakt de auto af.
De Fiësta voelt degelijk en groter aan dan dat ie is. Niet dat ie log is, geenzins, maar 'the ride' is alsof je in een klasse hoger rijdt. Stil, ruim (voorin), ruimtelijk gevoel, heerlijke bediening en met deze motor is ie vlot. Over de prestaties kan ik nog niet veel zeggen want 1500 km inrijden en sneeuw, grrrr. Inmiddels heb ik wel iets meer gas gegeven en het voelt wel vlot aan maar niet snel. Een definitief oordeel kan ik hier nog niet over vellen want ik ben nog niet verder geweest dan 4500 rpm en 3/4 gas. Sturen is geweldig; geen dood punt in het midden en voldoende direct zonder dat het zwaar gaat (voor zogenaamde sportiviteit). Het stuur pakt ook lekker beet met de dikke bobbels op tien voor twee. De koppeling is een genot. Schakelen gaat trefzeker maar de slagen zijn behoorlijk lang. Door het iets lagere onderstel en de flinke voorspoiler zijn verkeersdrempels een nachtmerrie. Hier in Almere moet ik over veel drempels schuin rijden. Het tweede minpunt is de veer/demperverhouding. De veren zijn redelijk stijf (bij de Sport) maar de dempers lijken hier niet op afgestemd. Het gevoel in het onderstel is daardoor niet te hard maar het is allemaal wat springerig. Er zit voortdurend een verticale beweging in de auto. Niet ieders kopje thee. Ik kan er mee leven want het onderstel geeft wel veel lol.
Afgelopen week ben ik door een groot gat in de snelweg gereden en dat heeft een velg verwoest. De dealer heeft binnen een dag een nieuwe velg uit Duitsland gehaald en gemonteerd, waarvoor hulde. Helaas is de trilling niet geheel weg dus misschien is er nog een velg stuk (?) Dat is de auto niet aan te rekenen natuurlijk.
Het dashboard is bijzonder fraai om te zien en de radio/luidsprekers geven een erg volwassen geluid. Geen subwoofer nodig. Radio ontvangst zou wel wat beter mogen.
Gelukkig heb ik nog geen storingen gehad en mede door het voorzichtige inrijden is het olieverbruik nihil.
Over het verbruik kan ik weinig zinnigs zeggen want de temperatuur was voortdurend onder nul, de auto moet nog inrijden en ik heb veel in de file gestaan. De tank is wel erg klein, slechts 42 liter.
De overbrengverhoudingen van de versnellingsbak en het differentieel zijn wat langer geworden (4000 rpm @142 km/h ipv 130 km/h in het vijfde verzet). De CO2 uitstoot is daarmee wat lager geworden, 134 ipv 139 g/km
Updates volgen bij meer kilometers.

Start en andere problemen

  • 7.800 km

De laatste weken heeft de Fiesta een startprobleem met een warme motor of bij een koude motor bij buitenluchttemperaturen hoger dan 18 graden. De toerenteller blijft dan op nul staan en verschillende lampjes blijven branden. Als ik snel een beetje gas geef loopt de motor normaal. Doe ik dat niet dan slaat de motor zelfs af. De motor maakt ook pingelgeluiden bij zware belasting (met een warme motor natuurlijk). Of dat ook werkelijk pingelgeluiden zijn weet ik niet. Ik tank meestal benzine met octaangetal 100 dus daar zal het niet aan liggen. De motor trekt ook niet altijd hetzelfde. Soms voelt ie sterk aan en soms ronduit slap. De trekkracht bij lage toerentallen is erg variabel, de ene keer trekt ie vanaf 1800 rpm ineens en de andere keer bij 2500 of 3000 rpm.

De airco vreet vermogen en blijft constant in- en uitschakelen. Erg hinderlijk, vooral in de file.

Bij ver insturen kraakt er iets.

De aandrijflijn maakt bij lage snelheden (vermoedelijk bij hogere snelheden ook maar dan hoor je het niet vanwege een toename van andere geluiden) schraapgeluiden.

Tijd om de dealer eens met een bezoek te vereren. Als ik op het net lees dan ben ik niet de enige met het startprobleem. Erg vervelend dat na een paar jaar Ford nog steeds het probleem niet opgelost heeft met de 1.6 ti-vct motor.

Update startprobleem

  • 11.500 km

Na het startprobleem met warme motor of temperaturen boven 18 Celcius ben ik BP Ultimate 98 gaan tanken. Het startprobleem is daarmee verdwenen alsmede het pingelen. Tja, Ford heeft op de tankklep een BP logo geplakt en zegt in het boekje dat Ultimate 98 zorgt voor wat meer vermogen en een lager verbruik, maar het is dan ook meteen de enige benzine waar de motor goed op loopt. Esso 95, Shell 97 en Gulf 100 werken in de winter wel maar in de zomer niet.
Met de motorolie is het ook dat er een specifieke olie wordt aangeraden en staat er zelfs het Ford logo op de voorkant van de fles. Na de ervaring met de benzine heb ik wel die olie gekocht.
Ik heb voor een snelle rit in Duitsland 0.25 liter olie erin gegoten. Het niveau stond vanaf het begin niet helemaal op max dus het olieverbruik lag de eerste 10000 km op ongeveer 0.15 liter. Na de rit in Duitsland (750 km) waar de Fiesta lekker vrij mocht ravotten is het olieniveau niet zichtbaar gedaald. Boven een snelheid van 185 km/h beginnen de sideskirts te fluiten. Opvallend is wel de stabiliteit op hoge snelheid. Met 200 km/h op de teller is er niets aan de hand. Het was wel volkomen windstil want de windmolens stonden allemaal niks te doen. Bij precies 5500 rpm op de toerenteller stond er een haartje meer dan 200 km/h op de snelheidsmeter en dat waren 195.5 echte km/h.
De bochtige wegen waren erg plezant en ik had de neiging om een paar keer om te keren om het nog eens te doen.

Momenteel is het brandstofverbruik een erg nette 1:15 bij het aftanken (de boardcomputer zegt dat het zuiniger was maar daar heeft de pomphouder geen boodschap aan....

De mechanische geluiden zijn er nog maar lijken eerder af dan toe te nemen.

Leuk blijft het wat rauwe (opzettelijk) motor/uitlaatgeluid. Bij lagere toerentallen en afremmen op de motor zijn er subtiele plofjes te horen uit de (dubbele maar vrijwel geheel verstopte) uitlaat.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.