Ford Fiesta 1.6 Sport (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 125.122 km |
De eerste ervaringen
- 9.100 km
Eind juni mocht ik van de baas een mooie nieuwe leaseauto uitzoeken. Als autofan had ik natuurlijk al ruim van te voren een shortlist gemaakt en deze bestond eigenlijk maar uit twee auto's: de Ford Fiesta 1.6 Sport en de Seat Ibiza SC 1.6 Sport-up.
Uiteindelijk in beide auto's een proefrit gemaakt en eigenlijk zonder veel twijfel voor de volgende Fiesta gekozen:
- Fiesta 1.6 Sport
- Kleur: Panther Black
- Bekleding: Zwart
- X-pack *
- Privacy glass
- Rvs instaplijsten
*: Bestaande uit: automatische airco, dimmende binnenspiegel, bluetooth & voice control, cruise control, elektrisch inklapbare spiegels, voorruitverwarming, parkeersensoren achter en een regensensor
De auto is op 4 september 2009 afgeleverd door Broekhuis te Hoogeveen. De snelle levertijd van slechts 1 maand kwam doordat de auto op voorraad was.
Inmiddels staat er ongeveer 9.100 km op de kilometerteller, dus hoog tijd voor een review! Ik zal mijn ervaringen per onderdeel proberen te beschrijven. Verder ga ik proberen de review up-to-date te houden.
1. Exterieur:
Het design van de Fiesta Sport vind ik persoonlijk erg mooi. De auto ziet er gewoon net iets dikker uit dan een 'normale' Fiesta. T.o.v. de normale Fiesta heeft de Fiesta Sport de volgende extra’s:
- lagere voorbumper met iets agressievere grille
- grote achterspoiler
- soort diffusor aan de achterzijde
- speciale 16 inch velgen
Met name de lagere voorbumper en grote achterspoiler vallen bij veel mensen in de smaak. Ik krijg ook bijna alleen maar lovende reacties op de Fiesta, iedereen vindt het een lekker sportief ding. Ten opzichte van een Titanium mist de Sport wel de chromen details (o.a. in de bumper en rond de mistlampen en ramen), maar dit vind ik helemaal niet erg. In plaats van chroom zijn alle details bij de Sport zwart.
2. Interieur:
Het interieur is natuurlijk de plek waar ik meeste vertoef en ik ook dit bevalt nog steeds uitstekend. De uitrusting is erg compleet, dus als bestuurder heb ik weinig te wensen over als het gaat om de uitrusting. Zo’n beetje alle comfort verhogende zaken die je tegenwoordig wenst zijn aanwezig in de Fiesta. Veel hiervan zit in het zeer voordelige X-pack, een echte aanrader voor iedereen die een Fiesta overweegt.
De sportstoelen die standaard in de Sport zitten bevallen ook super. De zijdelingse steun van de stoelen is prima en de zittingen zijn precies lang genoeg voor een fijne ondersteuning van de bovenbenen.
De ruimte in het interieur is prima. Er zijn voldoende vakjes waar je iets kwijt kunt en de portiervakken zijn groot zat. Ook op de achterbank kun je redelijk zitten, ondanks dat het een 3-deurs is. Helemaal naar Zuid-Frankrijk zal misschien wat minder comfortabel zijn, maar in Nederland is het prima uit te houden achterin (aldus mijn passagiers). De kofferbak is voor mij ook ruim voldoende. Met een gezin met 2 kinderen op vakantie wordt misschien wat krapper, maar met 2 personen is het goed te doen.
Een geweldige optie vind ik overigens de voorruitverwarming. Mijn auto staat altijd buiten en dat is dus in de winter krabben geblazen! Maar nu niet meer! Het heeft nog maar weinig gevroren deze winter, maar de keren dat de voorruit bevroren was, waren echt een genot. Even de voorruitverwarming aan en 2 minuten later is je hele voorruit ijsvrij, ideaal!!
3. Motor en versnellingsbak:
Een 1.6 in een Fiesta is natuurlijk niet echt nodig, maar het rijdt wel lekker. Menig middenklasser ben je hiermee te snel af. De auto pakt ook bij lage toerentallen prima op, maar om echt op te schieten moet je wel wat toeren maken. Gelukkig hangt de motor lekker aan het gas, dus je houdt er eigenlijk vanzelf een sportieve rijstijl op na.
De versnellingsbak sluit erg goed aan op de motor. De bak schakelt gewoon lekker strak en trefzeker. Aan de bakverhoudingen merk je overigens wel dat de 1.6 wat meer op sportiviteit is gericht. Met 140 op de teller maakt de motor al meer dan 4000 toeren en bij 160 is dit al 5000 toeren. Op lange afstanden zou het soms prettig zijn als er een zesbak in zou zitten. Het voordeel van wat meer toeren is echter wel dat je heel makkelijk kunt versnellen op de snelweg.
4. Weggedrag:
Fords staan natuurlijk bekend om hun goede weggedrag en bij de Fiesta is dit niet anders. Deze Fiesta Sport stuurt gewoon heerlijk. Bochtige weggetjes zijn gewoon erg leuk om te rijden. Je kunt behoorlijk hard de bocht om zonder dat de auto listig begint te worden. Echt op de grens rijden probeer ik niet, maar echt sportief rijden is erg goed te doen en bovendien erg leuk.
Het comfort in de auto is, ondanks het sportonderstel, ook nog voldoende. Je merkt met name op de snelweg wel dat de auto redelijk sportief is geveerd, maar het irriteert niet. Dankzij deze stevige afstemming krijg je namelijk wel een auto die als een blok op de weg ligt. Met 160 op de teller ligt de auto nog als een blok beton op de weg en dat is gewoon erg lekker rijden!
De besturing van de Fiesta is erg nauwkeurig. Bij lage snelheden stuurt hij lekker licht wat vooral in de stad makkelijk is. Op hogere snelheden wordt de bekrachtiging minder en stuurt hij prettig zwaarder. Op de snelweg merk je echter wel dat de besturing erg precies is, op elke beweging in het stuur reageert de auto. Dit zou van mij wel iets minder mogen met name op de snelweg, omdat de auto hierdoor soms ietwat zenuwachtig wordt.
5. Verbruik en kosten:
Zoals in de inleiding al is aangegeven betreft dit een leaseauto, dus qua kosten kan ik weinig zeggen over de auto. Wel profiteer ik als leaserijder van 20% bijtelling en dat scheelt toch al snel 500 euro op jaar basis. Maar verder kan ik weinig zeggen over verzekeringskosten e.d.
Het verbruik kan ik uiteraard meer over vertellen. Dat ligt momenteel rond de 1 op 14. Natuurlijk is dit veel minder zuinig dan de fabrieksopgave van 1 op 16,9, maar voor een 1.6 vind ik 1 op 14 nog best netjes. Ik maak veel snelwegkilometers in het noorden van het land, lekker rustig dus. Hierbij staat de cruise control meestal op 140 en dit bevordert het verbruik natuurlijk niet.
6. Problemen en irritaties
Echte problemen hebben zich nog niet voorgedaan. De Fiesta gedraagt zich tot op heden voorbeeldig en dat wil ik graag zo houden!
Wel heb ik natuurlijk enkele dingen aan de auto die me zijn gaan irriteren:
- piepjes en kraakjes
Ergens achterin de auto zit een hinderlijk piepje als ik over drempels ga. Het is niet zo ernstig dat ik er speciaal voor naar de dealer ga, maar op den duur gaat het wel irriteren. Het is ook weer een tijdje weg geweest, maar inmiddels is het weer terug.
- bluetooth
De combinatie van bluetooth met mijn HTC Touch Pro 2 is niet optimaal. Met mijn oude Nokia E51 ging alles prima, maar de HTC werkt nog verre van optimaal. Het bellen gaat prima, ook via voice control, maar ophangen is een verhaal apart. Er moet eerst via de auto worden opgehangen, wat vervolgens niet werkt, waardoor ik ook op de telefoon het gesprek moet beeindigen. Direct via de telefoon het gesprek beeindigen werkt ook niet, want dan loopt de radio vast en moet ik eerst de bluetooth verbinding verbreken, voordat de radio weer werkt.
Update en eerste onderhoudsbeurt
- 27.000 km
Inmiddels zijn er sinds de laatste update alweer 18.000 kilometers onder de wielen van de Fiesta doorgegaan. Hoog tijd dus voor weer eens een update!
Bij 20.000 km is, zoals gebruikelijk, een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Hieruit kwamen eigenlijk geen bijzonderheden naar voren, wat ik overigens ook niet verwacht had. Het enige ongebruikelijk was dat de ruitenwissers onder garantie zijn vervangen. De dealer gaf aan dat ze voor de kilometerstand teveel streepten, dus daarom waren ze vervangen. Persoonlijk was mij het strepen nog niet opgevallen, maar toch erg netjes dat het onder garantie vervangen is!
Bij de onderhoudsbeurt heeft tevens een update van de radio/telefoon plaatsgevonden. Dit zou de problemen met de bluetooth moeten oplossen. De koppeling tussen auto en telefoon is nu inderdaad een stuk stabieler en werkt beter, maar helemaal optimaal werkt het nog niet. Tot slot heeft de dealer ook gekeken naar een piep/kraak achterin de auto (mogelijk de vering), maar de dealer heeft de oorzaak niet kunnen achterhalen. Aangezien het niet echt hinderlijk is, en het gekraak zich alleen voordoett bij bepaalde drempels heb ik hier verder geen punt meer van gemaakt.
Vlak voordat de auto zijn 20.000 km beurt zou krijgen had de auto nog twee keer problemen met starten. Bij het omdraaien van de sleutel gebeurde er helemaal niets. De lampjes op het dashboard gingen wel branden, maar starten ho maar. De sleutel weer helemaal terug draaien en nogmaals proberen was de oplossing. In totaal is dat zo'n 3x gebeurd. Dit is ook aangegeven voor de onderhoudsbeurt, maar er waren geen foutmeldingen gevonden. Sindsdien heeft het probleem zich ook niet meer voorgedaan, blijkbaar was het dus een incidenteel probleempje.
Verder bevalt de Fiesta nog steeds uitstekend. De motor, het weggedrag en de besturing, het blijft allemaal even goed. Wat dat betreft is het gewoon een heerlijke auto om je kilometers in af te leggen. De reacties op het uiterlijk van de Fiesta Sport zijn ook nog steeds erg positief, iedereen vindt het een lekker sportief ding!
Het geluidsniveau in het interieur zou wat mij betreft wel iets lager mogen zijn. Doordat de motor relatief veel toeren maakt (4100 rpm bij 140 km/u) komt er ook wat meer lawaai het interieur binnen. Voor deze klasse kan het prima qua geluid, maar een zesbak zou er wel voor zorgen dat de motor iets minder toeren maakt, waardoor het interieur wat rustiger wordt. Dit is vooral op lange afstanden prettiger. Aangezien de concurrentie ook zesbakken monteert zou Ford dit in mijn optiek ook prima kunnen doen. Dit is bovendien ook nog eens goed voor het verbruik op de snelweg!
Het verbruik ligt volgens de boordcomputer nog steeds op 1 op 14. De leasemaatschappij geeft echter aan dat het verbruik 1 op 13,2 is. Wellicht dat dit komt doordat ik de boordcomputer nooit reset. Een zuinigheidswonder is het dus niet, maar een Fiesta Sport vraagt er natuurlijk ook een beetje om om sportief gereden te worden. Die 120 pk zitten niet voor niets onder de motorkap, dus dan gebruik ik ze ook!
Problemen met de Fiesta zijn er nog steeds niet. De auto heeft me nog geen keer in de steek gelaten! Na 27.000 km zijn er echter wel wat kleine irritaties:
- Terugklappen stoelen
Het terugklappen van de stoelen nadat een passagier achterin is gestapt vind ik bijzonder irritant. De stoelen komen namelijk niet terug in de oorspronkelijke stand, erg ververlend, want je moet steeds de stoel weer goed zetten! In het begin is me dit niet opgevallen, maar sinds ik de auto van binnen heb schoon gemaakt valt het me veel meer op. Je zou haast denken dat er bij het schoonmaken iets kapot gegaan is waardoor de stoel niet meer terug gaat naar z'n oorspronkelijke stand. Zijn er wellicht andere Fiesta rijders die weten of de (bestuurders)stoel terugkomt in de oorspronkelijke stand?
- Piepjes en kraakjes
Piepjes en kraajes blijven het interieur van de Fiesta af en toe binnendringen. Naast de piep/kraak achterin de auto hoor ik af en toe ook andere rammeltjes. Echt storend is het niet, maar voor een goede kwaliteitsindruk zou het beter zijn als je niets zou horen! Vooral omdat de concurrentie (lees: VW Polo) op dit gebied erg goed scoort. Persoonlijk irriteer ik me er niet zo aan, maar mensen die veel waarde hechten aan een hoogwaardig interieur zonder rammels zullen hier wellicht op afknappen.
Na 27.000 km kan ik nog steeds concluderen dat Fiesta me prima. Her en der zijn er wel wat opmerkingen, maar dit zul je bij elke auto houden. Het zijn wellicht meer aandachtspunten voor Ford voor de volgende generatie Fiesta (of wellicht de facelift). Mijn oordeel over de Fiesta is daarom nog steeds zeer positief en ik kan hem dan ook iedereen aanraden!
Heel wat kilometers verder
- 115.000 km
Inmiddels ben ik 88.000 km en bijna 2,5 jaar verder en de Fiesta begint het einde van zijn tijd met mij te bereiken.
De ervaringen van eerdere reviews kan ik nog steeds alleen maar bevestigen. De motor blijft prima voor deze auto, lekker sportief! Daarnaast is het door het sportonderstel gewoon een heerlijk sportieve auto, die uitnodigt tot een vlotte rijstijl. In dat opzicht is de Fiesta gewoon nog steeds één van de beste auto's in zijn klasse vind ik. Het comfort lijdt wel onder het sportonderstel. Achteraf gezien had het nog wel iets comfortabeler gemogen, want op lange afstanden wordt het soms wat vermoeiend en stuiterig. Ook het geluidsniveau zou op lange afstanden wat lager mogen zijn om het comfort te verhogen.
Het verbruik is nog steeds constant en ligt rond de 1 op 13. Niet heel zuinig, zeker vergeleken met de 14% bijtellers die er tegenwoordig zijn. Maar de 1.6 Sport is ook beduidend sneller en sportiever.
De afgelopen kilometers hebben zich wel enkele problemen voorgedaan:
- Er zijn twee velgen gesneuveld door gaten in de (snel)weg. Op zich kan de Fiesta hier niet zoveel aan doen, maar ik vond wel dat ze erg snel wat krom waren. De gaten waren op zich niet mega groot, dus ik had niet verwacht dat er zo snel een slag in zou zitten. Of dit iets zegt over de kwaliteit van de velgen weet ik niet, aangezien ik dit nog niet eerder heb gehad bij andere merken.
- Rond de 100.000 km begon de Fiesta ineens flink last te krijgen van "inhouden". Met name vlak na het starten (eerste 5 min). Dit was dusdanig dat ik het gas volledig moest intrappen en dan ging de auto ineens met een flinke schok weer vaart maken. De dealer heeft de uiteindelijke fout nooit kunnen vinden, maar na 2 software updates en een stel nieuwe bougies begon het probleem langzaam te verdwijnen. Inmiddels is het probleem volledig verdwenen.
- De achteruitversnelling blijft ook een apart geval. Deze is soms niet goed in te leggen, met soms ook een krakende versnellingsbak tot gevolg. Gezien de km stand heb ik me hier maar bij neergelegd, aangezien reparatie toch niet meer mag van de leasemaatschappij.
Verder hebben zich geen noemenswaardige problemen voorgedaan, waardoor ik over het algemeen toch erg tevreden ben over de betrouwbaarheid van de Fiesta. Hij heeft me nooit echt in de steek gelaten en ik heb nooit stil gestaan langs de snelweg tot nu toe.
Al met al ben ik dus erg tevreden geweest met de Fiesta. Hij is lekker vlot, rijdt heel goed en sportief, ligt strak op de weg, is prima uitgerust en kent vrij weinig problemen (bij mij althans). Al met al een prima aanrader voor iedereen wat mij betreft en een leukere verschijning dan de gemiddelde Polo Slowmotion...
Inmiddels is de nieuwe leaseauto bijna besteld. Het wordt een stapje hoger, vermoedelijk een Volvo V40 of misschien nog wel een Renault Megane Coupe (maar sterke voorkeur voor de Volvo).
Ik moet nog ongeveer 10.000 km in mijn Fiesta doorbrengen en dat zal vast geen straf zijn. Mochten zich tot die tijd nog problemen voordoen, dan zal ik die hier nog melden :)
The end
- 125.122 km
Zaterdag 27 oktober 2012 heb ik mijn Fiesta na 125.122 km's ingeleverd. Vanaf die datum mag ik vier jaar sturen in een prachtige Volvo V40. Een hele mooie vooruitgang, maar de Fiesta zal ik ook zeker missen.
De afgelopen 3,5 jaar is de Fiesta een hele fijne en betrouwbare auto voor mij geweest. Hij heeft me nooit laten staan en met z'n speelse rijgedrag kun je je prima vermaken. Ik kan hem dus iedereen van harte aanbevelen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.