Ford Fiesta 1.5 TDCi Titanium Lease (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.5 TDCi Titanium Lease |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Gemengde gevoelens
- 18.000 km
Sinds september 2015 heb ik de auto in mijn bezit als lease auto. Dit is voor het bedrijf de standaard auto en er was dus geen keuze. Ondanks dat was ik toch zeer enthousiast naar de Fiesta.
Nu 18000km verder zijn er toch wat punten die tegen vallen, maar er zijn ook positieve punten die ik verder in de review zal beschrijven.
Middenarmsteun:
Deze is te kort voor kleine personen en niet verstelbaar. Ook is de opbergruimte in de middenarmsteun zeer diep, dat maakt het nog wel eens lastig om tijden het rijden iets te pakken (bijv. zonnebril).
Bediening knoppen:
Bijv. het bedienen van de temperatuur had net iets verder naar de berijder toe geplaatst mogen worden. Het bedienen van de temperatuur lukt niet zonder voorover te leunen. Het zit net iets te ver weg helaas.
Cruise control:
Werkt m.i. niet helemaal goed, maar dat zal ik nog laten controleren bij de dealer tijdens een onderhoudsbeurt. Het lijkt namelijk er net op alsof de tank bijna leeg is. Dit is niet altijd, maar wel regelmatig. Gewoon op de snelweg bijv. op de A10 op een vlak stuk en zo nu en dan voel het schokkerig aan.
Comfort:
Het comfort is goed te noemen. Zitting is prima (al had de zitting iets langer gemogen) en het rijcomfort is ook prima. Echter is dit model Fiesta 2cm verlaagd t.b.v. de bijtelling van 14% te halen. Het gevolg hiervan is dat je met regelmaat met de zwarte strip onder de bumper op de grond zit. Sommige drempels in Almere zijn bijna niet te nemen. Enkele drempels zijn dusdanig steil dat ik bijna stil staan om de grond niet te raken. Dit begint mij nu wel aardig te irriteren, al zit ik eraan te denken die strip onder de voorbumper maar te verwijderen.
Knipperlicht:
In de boardcomputer heb ik ingesteld dat de knipperlicht 3x knippert bij activering. Echter lijden de knipperlichten hun eigen leven en bepalen ze zelf of ze nu 1x of 3x zullen gaan knipperen. Dit zal ik bij de eerst volgende onderhoudsbeurt laten controleren bij de dealer.
Tanken:
Het tanken gaat ook niet bepaald vlekkeloos. Ik moet de tankslang een kwartslag draaien om te kunnen tanken zonder dat deze continu afslaat. Bij normale stand dus gewoon recht slaat het tanken steeds af. Lijkt mij te komen door het systeem dat fout tanken onmogelijk maakt??
Verbruik:
Het verbruik gemiddeld tot nu toe (bijgehouden via Autoweek) zit op 4.94l op 100km. Dit vind ik toch wel aan de hoge kant. Bij mijn vorige auto, Polo 1.2 (benzine) TSi DSG, zat ik op ongeveer 7.0l op 100km. Verbazend, maar ik had ook niet verwacht dat ik de fabrieksopgave ging halen. Het verschil tussen fabrieksopgaven en praktijkgebruik vind ik persoonlijk wel erg groot.
Ondanks bovenstaande negativiteit ben ik toch zeker wel blij met de auto en zal ook nog pluspunten benoemen!
Voorruitverwarming:
Werkt echt super, ik zou niet meer zonder willen! Let wel, als er een redelijke laag ijs op de voorruit zit, dan blijft krabben sneller. Maar het gemak om even iets langer te wachten vind ik persoonlijk een heerlijke luxe!
Radio/Navigatie, etc.:
In deze auto heb ik de Technology Advanced pakket. Een Sony radio met in eerste opzicht erg veel knoppen. Eenmaal alles naar wens te hebben ingesteld, dan heb je de meeste knoppen niet eens meer nodig. Het is dus niet zo erg als het lijkt. Het menu is zeer makkelijk te bedienen met de knoppen en alles is ook makkelijk te vinden. Tevens is de bediening vanaf het stuur ook goed te noemen.
Voertuiginstellingen zijn dus ook makkelijk aan te passen naar wens.
Wat de navigatie betreft, deze gebruik ik eigenlijk niet. Gewoon om de simpele reden dat de kaarten vanaf een SD-kaart worden ingelezen en daarom dus na verloop van tijd niet meer up to date is. Tevens vind ik 99 euro voor het updaten (nieuwe SD-kaart van Ford) gewoon veel te duur. Ik hou het dus bij de navigatie app Waze.
Keyless entry:
Leuke gadget en werkt goed. Laat je de sleutel per ongeluk in de auto liggen en je probeert de auto op slot te doen d.m.v. het knopje op de deur, dan weigert de auto op slot te gaan! Wat ik ook weer makkelijk vind is bijv. de ramen van te voren alvast even open zetten op bijv. warme dagen. Even de ontgrendelingsknop op de sleutel ingedrukt houden en de ramen gaan open. Dit zelfde geldt ook voor het sluiten van de ramen, ook als de auto al op slot staat, dan even de vergrendelingsknop ingedrukt houden tot de ramen dicht zijn. Bij mijn vorige auto’s (VW en Seat) kon dit overigens ook. Wat ik ook wel een leuke gadget hiervan vind is dat je een admin key kan instellen en een (reserve)sleutel om uit te lenen apart kan configureren. Dus bijv. een maximale snelheid (Max. 110 of 130 km/h) instellen op de leensleutel (ik ken toevallig iemand waarbij dit nodig is om in te stellen, maar dat terzijde).
Automatische verlichting:
Slechts 1x de knop naar rechts draaien en dat is het eigenlijk. De rest doet de auto vanzelf. Bij genoeg daglicht staat de led-dagrijverlichting aan de voorzijde aan. Bij inrijden van bijv. tunnels schakelt de volledige verlichting in. Enige is wel dat je niet moet vergeten bij mist overdag, is om de verlichting zelf in te schakelen, anders rijdt je alleen met led-dagrijverlichting aan de voorzijde en ben je minder goed zichtbaar voor het overige verkeer. Maar volgens mij geldt dit voor bijna alle auto’s met automatische verlichting.
Regensensor:
Een optie die ik niet meer wil missen. Deze is zeer nauwkeurig in te stellen en werkt kan ook voor mij erg goed. Gewoon de hendel 1 tikje omhoog en hij is ingeschakeld. Afstellen doe je met de draaiknop op de hendel.
Overige moet ik nog wel eens wennen dat wanneer je de hendel naar je toehaalt dat dan de achterruitsproeier in werking treed. Voor de voorruit dien je de knop op de hendel in te drukken.
Active City Stop:
De active city stop werkt ook prima! Dit heb getest (zonder dit zelf op het moment te weten) op een slagboom met lage snelheid (ca. 20km/h), en grijpt mooi op tijd in, was even schrikken, omdat er vrij vroeg werd ingegrepen, maar ik heb er vertrouwen in!
Hill-assist:
Leuke standaard optie, maar heb er nauwelijks gebruik van kunnen maken. De keren dat het nodig was werkt het goed, maar ik kan ook zonder af. Ik zou het niet missen zeg maar.
Sfeerverlichting:
Misschien niet het noemen nodig, maar ik vind het leuk en inderdaad ook extra sfeer geven in de auto. Het geeft de interieur ook wel een luxe uitstraling wat mij betreft. Mocht je het niks vinden, dan is dit gewoon uit te schakelen middels de boardcomputer.
Climate control:
Werkt zeer goed en ook zeer snel. Ik merk eigenlijk nauwelijks dat het systeem veel vermogen van de auto vraagt. Of misschien beter gezegd merk ik dit helemaal niet. Op zich gebruik ik de airconditioning zeer weinig, omdat ik het persoonlijk niet nodig vind. Bij warm weer of beslagen ramen gebruik ik de airconditioning uiteraard wel en zoals eerder gezegd werkt het zeer snel. Ik gebruik verder wel de automatische stand, maar dus zonder de airconditioning.
Al met al heeft de Fiesta mij zeer aangenaam verrast. Ondanks enkele negatieve puntjes is het nog steeds een groot plezier om in de Fiesta te rijden. De 1.5 TDCi is voor zijn doen zeer vlot en zeer soepel en kan makkelijke met het overige verkeer mee. De auto heeft (m.i.) enkele ontwerpfoutjes, maar ondanks dat rijdt de Fiesta zeer fijn en aardig comfortabel. De wegligging is ook erg goed te noemen! Tevens vind ik zelf het zicht om de auto heen ook zeer goed. De zijspiegels hebben een stippellijn waar als een auto invalt het veilig is om van baan te verwisselen en deze vergroot ook de hoek om in te kijken. Het geluid van de standaard speakers is best goed te noemen! De zitting is wel goed, maar een langere zitting zou wel fijn zijn geweest. Het geluid van de auto tijdens het rijden is bijna niet te horen, wat voor mij zeer prettig is. Zoals ik eerder al zei is het een groot plezier om in de Fiesta te rijden en hopelijk nog meer na de onderhoudsbeurt!
Na de onderhoudsbeurt zal ik nog een update te plaatsen n.a.v. de eerder genoemde punten.
20.000KM
- 20.000 km
De auto is gisteren voor de 20.000KM weggeweest voor de onderhoudsbeurt en heb weer zo'n 200KM gereden daarna. Ik had enkele dingen aangegeven om na te laten kijken.
Cruise Control:
Voor alsnog geen gekke dingen meer gemerkt. Lijkt dus opgelost door de dealer.
Knipperlicht:
Bij de dealer hebben ze hier geen oplossing voor helaas. Het is ook meer onhandig voor het overige verkeer dan voor mezelf, en zal dan maar de hendel iets langer indrukken.
Tanken:
Ze hebben aangegeven dit opgelost te hebben, maar ik moet nog tanken, dus daar kom ik nog op terug. Maar de dealer heeft wel aangegeven dat dit een bekende kwaal is en dat dit door het ontluchtingsysteem komt, het zit elkaar net in de weg.
Gisteren heb ik getankt en eigenlijk moet je het vulpistool helemaal in het vulgat steken en ongeveer 2cm terugtrekken. Aan de onderkant van het vulpistool heb je 3 uitstekels, als je het vulpistool tussen de 2e en 3e uitsteeksel erin steekt gaat het goed.
Wat ik ook nog heb aangegeven is dat de suspensie aan de voorzijde sinds ongeveer 1500KM behoorlijk kraakt bij drempels. Echter is dit probleem nog niet opgelost. Dit is ook echt wel een harde kraak wat ook buiten de auto zeer goed te horen is. Ik heb telefonisch contact gehad met de dealer en ze hebben aangegeven de rubbers te hebben ingesmeerd. Echter zou het ongeveer een week duren voordat dit is ingewerkt en dus het kraken dan ook weg moeten zijn. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik zal t.z.t. nog een update gaan geven op enkele punten.
Verder heb ik nog steeds veel plezier van de Fiesta en ga ik ook nog veel plezier hebben van de Fiesta!
Verbruik vergeleken met vorige auto
- 21.100 km
Ik heb mijn verbruik eens vergeleken met mij vorige auto. Eigenlijk mag je het niet vergelijken, maar het verschil tussen benzine en diesel is eigenlijk niet te doen.
Maar toch wilde ik het weten en ook met jullie delen.
Na ca. 21.000KM te hebben gereden heb ik uitgerekend dat de Fiesta 4.96L/100KM rijdt. Zoals eerder gezegd ver boven de fabrieksopgave (3,2L/100KM). Zo nu en dan rijd ik rustig om te kijken hoe ver ik kom op een tank en andere moment weer wat sportiever.
De Polo heeft na ca. 21.000KM gemiddeld 7.22L/100KM gereden, voor een benzine met een DSG automaat wat mij betreft zeer netjes, maar wijkt natuurlijk ook weer af van de fabrieksopgave (5,3L/100KM).
Verder moet ik weer even langs de garage het gekraak van de suspensie is kort verdwenen na de onderhoudsbeurt, maar begint nu toch weer te kraken helaas. Je merkt er qua rijden niks van, maar het geluid is voor mij zeer irritant. Tevens opgemerkt dat de ramen aan de rechterzijde niet meer automatisch dicht gaan na 1 klik. Linkerzijde heeft hier geen last van. Niet echt een bijzonder iets, maar ik wil in de zomer nog wel eens mijn ramen open laten staan en vergeet ze wel eens te sluiten. Makkelijk is dan om via de autosleutel van binnenshuis de ramen te sluiten, dit lukt helaas niet meer. De ramen aan de rechterzijde blijven gewoon open staan. Op naar de garage maar weer :)
Storingen
- 22.500 km
Helaas heb ik sinds het onderhoud in begin april regelmatig tot veel last van een storing. In het scherm van de auto verschijnt een melding met MOTOR ONDERHOUD NU! en op het dashboard brand een oranje steeksleutel. In de handleiding van de Fiesta geeft dit aan dat er een motorstoring is in de aandrijflijn. Wat hierbij merkbaar is, is dat bij het opschakelen, nadat je de koppeling op laat komen, het gaspedaal 2 seconden niks doet. Vervolgens reageert deze wel weer, maar het is zeer irritant als je in een file staat of in de stad rijdt. Op zich was het in het begin de auto uitzetten en weer aanzetten voldoende om de melding te laten verdwijnen, maar de laatste 2 weken komt het steeds vaker voor en soms wel bijna 10 keer per dag helaas. Afgelopen vrijdag is de auto wel weer naar de dealer geweest en er is wel een storing verholpen, echter blijkt deze storing zich helaas nog voor te doen, dus de auto staat nu weer bij de dealer voor verdere onderzoek.
Wel is nu het probleem met de krakende suspensie aan de voorzijde opgelost. Begreep van de dealer in Almere dat de vorige dealer in A'dam gewoon niks hieraan heeft gedaan, gezien de rubbers kurk en kurk droog waren. De elektrische ramen werken ook weer naar behoren, nadat deze opnieuw zijn geprogrammeerd. De rechter voor en achterramen gaan weer automatisch in een keer dicht.
Verder is het nu weer afwachten wanneer de storing is verholpen en rijd ik in een vervangen auto. Een Ford Fiesta Style 1.0. Deze 3 cilinder is wel behoorlijk wat trager dat de versie die ik rijd, dus dat is wel even wennen. Al vind ik wel dat de stoelen in deze auto veel comfortabeler zitten dan in mijn auto. Ondanks dat rijdt ik toch liever in mijn auto :).
Hopelijk storing opgelost
- 24.500 km
Afgelopen donderdagmiddag heb ik de auto weer terug mogen ontvangen. De leasemaatschappij heeft de auto gebracht en de vervangende auto weer meegenomen. Nette service!
Sinds mijn vorige update had ik de auto, die ik toen op maandag had weggebracht op woensdag weer opgehaald, was het gaspedaal was vervangen, gezien deze steeds weer een storing gaf. Woensdag had ik de auto weer opgehaald nadat de dealer had getest en de auto weer goed had bevonden. Echter donderdagmiddag op weg naar huis op de A1 kwam de storing plots weer in het scherm. Gewoon rijdend op de Cruise Control en ik raakte op dat moment dus niet het gaspedaal aan. Gelijk weer gebeld met de dealer en ik kon de auto gelijk langsbrengen, echter moest ik nog wel even op een leen auto wachten. Toevallig genoeg was de vorige leenauto een huurauto en kreeg deze zelfde auto weer mee. Persoonlijk even balen, maar wel beter dan nog kleiner rijden natuurlijk.
De auto heeft vanaf die donderdagmiddag t/m de vrijdag erop bij de dealer gestaan en na verschillende testritten hebben ze geen storing kunnen vinden. Daarom heeft de leasemaatschappij de auto opgehaald zodat zij even wat langere kilometers konden rijden. Mijn contactpersoon heeft een goede 700KM gereden en ook geen storing kunnen ondervinden (de dealer heeft zo’n 300KM gereden). Tot nu toe heb ik gelukkig de storing niet meer gekregen, maar ondanks dat blijf ik nog wel een beetje huiverig. Zelf heb ik nu bij 500KM gereden en ook geen storingen kunnen ondervinden. Vreemd blijft wel dat de garage alleen wat controles heeft gedaan, maar niks meer heeft vervangen.
Ik ga er nu wel vanuit dat ik weer storingvrij kan rijden, maar blijf toch een beetje huiverig en moet ik weer het vertrouwen in de auto krijgen. :)
Kleine update: De storing is niet meer voorgekomen gelukkig, wat het nu geweest is, geen idee, maar ik rijd weer storing vrij rond in de Fiesta!
Vreem gaspedaal gedrag
- 36.000 km
Na even probleemloos rondgereden te hebben begon de auto ineens in de file vanzelf gas te geven tot 2 keer aan toe tot zo'n 3000 toeren. Dit gebeurde terwijl ik de rempedaal en koppeling had ingetrapt toen ik stil stond. Even later gebeurde precies hetzelfde week. Na de auto uit en aangezet te hebben leek alles weer normaal.
Echter na 2 weken gebeurde het weer, maar nu tijdens het uitrollen van de de auto en even later weer maar toen rijdend op de koppeling.
Daarop heb ik na contact met de leasemaatschappij de auto weer naar de garage gebracht om alles na te laten kijken. Na enkele dagen kon ik de auto weer ophalen. Bij het ophalen gaven ze aan geen bijzonderheden hebben gevonden, behalve dat er veel te veel olie in de motor zat. Zelf heb ik dit nooit aagevuld. De garage heeft al het olie uit de motor gehaald en de aangeschreven hoeveelheid in de motor gedaan. Voor de zekerheid is er nog een monteur een stukje met me meegereden om te kijken of dan nog iets zou gebeuren. Dat was op dat moment niet het geval. Wel nog afgesproken om even later nog terug te komen om het oliepijl weer te meten. Na een week dit gedaan en zag er goed uit. Alleen was de tip om dit ook nog een keer op een koude motor te meten.
Vreemd genoeg is alles nu in orde en rijdt de auto weer naar behoren. De garage waar ik geweest ben kon geen andere conclusie bedenken dat er bij het onderhoud van de 20k er te veel olie in de motor is gedaan. Wederom weer een bevestiging voor mij om nooit weer naar Ardea in A'dam Zuid-Oost te gaan! Sinds de 20k beurt te vaak problemen gehad die een andere garage heeft kunnen oplossen en ook hebben kunnen aangeven dat dit bij de 20k waarschijnlijk het is ontstaan.
Weg ermee
- 38.000 km
Deze Fiesta heb ik in middels kunnen ruilen voor een 3 maanden oudere Fiesta die vrij kwam op het werk.
Deze Fiesta schijnt zo nu en dan nog wel wat kuren te hebben. De Fiesta die ik nu rij heeft alleen dat schokkerige nog op de CC, maar dat lijkt een Fiesta dingetje te zijn gezien meerdere collega's dit ook wel eens hebben.
Maar goed, binnenkort op naar een andere auto en dat zal zeer zeker een heel ander merk gaan worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium NAVIGATIE|TREKHAAK|WINTER PAKKET|BLUETOOTH|LED|PARKEERSENSOREN|SFEERVERLICHTING
- 2014
- 121.190 km

Ford Fiesta 1.0 Style Airco Lichtmetalen velgen Radio Elektrische ramen APK tot 09-04-2026
- 2015
- 125.672 km

Ford Fiesta 1.0 ECOBOOST ST LINE SPORT AIRCO NAVI
- 2013
- 223.615 km