Ford Fiesta 1.3 Champion (2006)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta SportFord Fiesta SportFord FiestaFord Fiesta - interieurFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.3 Champion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf5.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds kort een nieuwe Ford Fiesta 1.3 Champion aangeschaft. De Champion is heel goed geprijst en goed gevult, zo is er standaard airco (handgeschakeld) en radio/cd speler met stuurbediening (aparte hendel) en aux aansluiting voor bijvoorbeeld je IPod. Helaas ontbreekt wel centrale vergrendeling, maar hieraan heb ik me tot nu toe nog niet aan gestoort. Er is geen boordcomputer aanwezig, maar je kunt wel aflezen hoeveel km je nog kunt rijden op de tank, dit vind ik zelf eigenlijk ook het belangrijke van een boordcomputer. De bumpers zijn NIET in carossoriekleur meegespoten, maar heb gekozen voor de kleur panter black, waardoor het contrast een stuk minder is, dit kan ik iedereen aanraden.

De 1.3 motor heeft verrassend veel pit, al zul je stoplichtwedstijdjes zeker niet winnen, maar is wel zuinig. De tijd om van 80-90 naar 110-120 te komen is wel lang, maar eenmaal op gang kun je best inhaal manouvres maken. De auto is opvallend ruim (een van de ruimste in deze prijsklasse) en rijdt heel comfortabel. Zo worden oneffenheden in de weg goed en comfortabel weggewerkt, maar heb je toch een ietswat stugge vering en de hierbij horende wegligging (= heel erg goed) en houd je goed contact met de weg, zodat informatie voldoende wordt doorgegeven. Het wegwerken van de oneffenheden is een hele verandering met de vorige auto; Ford Puma, die deze keihard door gaf (maar op de gladde weg als een mes in boter reed!). Je kunt heel comfortabel achterin zitten, ook met 2 volwassenen en je hebt goed zicht om je heen als bestuurder. De fiesta is niet helemaal kraakvrij, maar voor het interieur zijn wel hoogwaardige materialen gebruikt. Ik weet niet of anderen ook last hebben van kraakjes?

Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, vanwege de nog weinig gereden km. In de ford puma had ik nogal wat problemen met de ophanging (na 110.000 km) en roestplekje in de omgeving van de achterbanden (=een bekend puma euvel). Ik heb met de Fiesta nog geen problemen gehad, maar ik houd jullie op de hoogte na wat meer km.

Update 1: (11:000km)
Na nog maar een magere 11.000 km kan ik jullie het volgende vertellen:
Het ontbreken van de centrale vergrendeling vond ik zoals hierboven vermeld geen probleem, maar soms mis je het wel. Je kunt de achterklep namelijk alleen ontgrendelen en openen met behulp van de sleutel (alleen in de champion uitvoering). Dit betekend dat als je bijvoorbeeld iemand afzet die nog even in de kofferbak moet wezen (dit komt vaker voor dan je denkt), je geheel de motor moet uitzetten en uit moet stappen voor het openen van de achterklep. De van binnenaf te ontgrendelen achterklep is dus een aanrader!

Wanneer je vertrekt en je opent allereest je kofferbakruimte om je spullen een plek te geven, dan gaat het licht in deze ruimte niet aan. Dit ligt gaat enkel aan als een van de portieren pas geopend geweest zijn. Een klein dingetje, maar het viel me wel op.

Verder hoor ik soms een irritant kraakje rechts achterin bij de gordel van de rechterachterpassagier. Dit kraakje wordt nog duidelijker als je de punt van de gordel in de speciale uitsparing stopt. Binnenkort een beurt, hopelijk kan dit dat opgelost worden. Desalniettemin wordt de kwaliteitsindruk van het interieur er niet minder op; gewoon goed!

Even nog een reactie op de reactie van francoise hieronder:
Ook ik vind de handbediening van de audio aan het stuur niet heel goed geplaatst, voornamelijk door zijn afmeting. De handbediening zit namelijk niet echt op het stuur, maar bestaat uit een extra ’hendel’ onder de handel van de richtingaanwijzer. Het openspreiden van de hand wat in de reactie van francoise wordt genoemd, daar heb ik niet echt last van. (misschien afhankelijk van de afmeting van de hand/vingers). Wel is hij erg makkelijk en simpel in gebruik.

Deze handbediending van de audio is trouwens standaard bij de championuitvoering (net als het fantastisch klinkende en werkende CD/radio speler). En ook de handig geplaatste aansluiting voor een MP3-speler of Ipod.

Geen technische problemen ondervonden en altijd nog rijdend met een grote glimlach!

PROBLEMEN

Nog geen problemen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.