Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 66.973 km |
KM-stand laatst | 67.231 km |
Auto net opgehaald
- 67.231 km
Afgelopen woensdag de auto opgehaald bij de Ford dealer in de regio. Ik heb in diverse auto's gekeken, en wilde toch iets meer auto hebben dan een 1 liter 3cylinder van een VW Up! of een Aygo oid, en met name ook beter zitcomfort. De Fiesta voldeed hier prima aan.
Ik heb eerst in een 1.25l 60pk Fiesta gereden. Echter heb ik deze laten staan, omdat deze auto erg begon te schudden boven de 90km/h met acceleratie. Vermoedelijk wegens beschadigde velg, niet goede balancering band of misschien wel kromme aandrijf as. Echter moest ik van de verkoper eerst de auto kopen voordat ze het gingen repareren; dus dat heb ik toen niet gedaan.
Verder was 60pk opzich voldoende, aangezien continu 130km/h op de snelweg 'jagen' geen eis voor mij is. De 60pk is namelijk mechanisch gelijk aan de 82pk, maar wordt in de software begrensd. Onder 3500 a 4000 toeren presteren beide gelijk, daarboven voel je dat de 60pk enkel wat meer herrie maakt maar niet echt iets extra levert. Onder 110km/h en normaal acceleren 60pk en 82pk dus niet uit.
Toch vind ik het fijn om dat extra vermogen wel beschikbaar te hebben, bvb voor invoegen. Toen ik een 82pk in de regio zag staan ben ik er meteen op af gegaan. Je ziet namelijk vrij veel 60pk'tjes die overblijven, en al een half jaar te koop staan.
Ik heb deze week de eerste 300km er mee op zitten en na ophalen direct een keer getankt, en uit nieuwsgierigheid zojuist ook maar direct weer gedaan. Met N-wegen en A9 (90-110km/h) 1 op 18,5 gereden, maar dat is wel zonder airco, ramen dicht, radio/dimlicht aan en rustig rijden (2500 - 3000 toeren schakelen, vroeg gas los, etc.).
Enige referentie punt die ik heb is een Polo 1.4 uit 2008 van mijn ouders. Je merkt dat de Polo duidelijk meer trekkracht beneden 2500 toeren. Dat is dan toch de motor inhoud die het verschil maakt.
Daarintegen voelt de Fiesta wel 'sportiever' aan. Sturen is erg direct, de versnellingpook voelt zwaar maar wel degelijk aan (in Polo gaat deze erg soepel, haast gevoelloos) en de vering is ook iets stugger. De Polo vind ik over drempels nogal veel hobbelen, de Fiesta is dan rustiger.
Wat ik wel merk is dat het gaspedaal van de Fiesta erg fel is. In eerste helft van de slag zit eigenlijk alle trekkracht, en in de tweede helft gebeurd er niets meer. Dit lijkt vooral op lage toeren te gebeuren. Ik vermoed dat dit komt om de auto iets pittiger te laten doen voelen op lage toerentallen, terwijl het motorblok eigenlijk niets meer over heeft. Enige voorzichtigheid met rechter voet, vooral met koude motor, in dat opzicht vereist.
Ik zal in deze blog af en toe schrijven over mijn verdere rij ervaringen, en de tankbonnetjes blijven invoeren. Ik verwacht eerlijk gezegd wel 1 op 16 a 17 te rijden, nadat ik bij warm weer de airco wel nodig heb of ~110km/h op langere snelweg ritten ga rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.