Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
11 jaar en 100000 KM verder Update
- 500 km
Ford Fiesta 1.25 Titanium 82 PK X-Pack
Februari 2011 aanschaf.
Auto gekocht voor mijn vrouw die daarvoor een Toyota Aygo reed. De prijsverlaging van de Fiesta en een goede inruilprijs deden ons voor de Ford kiezen. Verder sprak het model ons aan en zijn de rijkwaliteiten bovengemiddeld. Dat laatste zelf mogen ervaren na een middag proefrijden.
Het werd een zilvergrijze 3-deurs in de Titanium uitvoering aangevuld met het X-Pack. Ook werden de standaard 15 inch lichtmetalen wielen vervangen door de 7-spaaks 16 inch.
Voor een afneembare trekhaak vroeg Ford een meerprijs van EUR 849. Dezelfde trekhaak met kabelset op Ebay gekocht voor EUR 260 en in 2,5 uur samen met een kennis gemonteerd. Systeem werkt goed en ziet er ook zo uit. Nadat de trekhaak is afgenomen en de stekkerdoos weggeklapt achter de bumper, is er van het systeem verder niets zichtbaar.
Rijden
Voor de aanschaf nog wat lichte twijfel over het motorvermogen. Na een proefrit waren we overtuigd dat de 82 PK ruim voldoende is. Wel werd het wat rumoerig in de proefrit-auto boven de 100 kilometer. Motorgeluid, banden en windgeruis waren nadrukkelijk aanwezig.
Opvallend is dat “onze” Fiesta een stuk stiller is. Ongemerkt rijd je 130 kilometer op de snelweg waarbij het aangenaam rustig is in de auto. Alleen als je wat verder doortrekt in de versnellingen wordt de motor wat luidruchtiger. Het weggedrag is een van de sterke punten van de Fiesta. De auto ligt vast op de weg en gaat ook lekker de bocht om zonder veel over te hellen. Of je nou in de stad rijdt, buitenweg of snelweg, onder alle omstandigheden doet de auto zijn werk in alle rust. De Fiesta is voorzien van een zeer goed onderstel, strak maar niet oncomfortabel.
Verder nog een pluim voor de versnellingsbak. De mooi gevormde versnellingspook laat zich uitermate soepel door de verzetten schakelen.
Verbruik
Volgens de boordcomputer over de eerste 500 kilometer 7,2 L / 100 KM dus zeg maar 1 : 13,9. Zullen dit nog checken bij het tanken en bijhouden in deze review. Wennen is het nog even aan de snel oplichtende groene pijl voor je in het dashboard die aangeeft dat je naar een hogere versnelling moet schakelen.
Uitrusting
De Titanium met X-Pack laat weinig te wensen over. Fijne opties zijn de cruisecontrole, parkeersensoren achter, de automatische klimaatregeling en de elektrische voorruitverwarming. De laatste is wel nadrukkelijk zichtbaar als het donker wordt en de lampen van tegemoetkomend verkeer te zien zijn. Deze worden dan wat vervormd door de in het voorraam zichtbare verwarming.
Prettig is verder de 3,5 mm + USB aansluiting voor de Ipod vlakbij de middenconsole. Geluid van de audioinstallatie is redelijk te noemen.
Minpunt is dat de Fiesta niet leverbaar was / is met een geïntegreerd navigatiesysteem. Boven de middenconsole zit een multifunctioneel scherm waar een navi prima had gepast. Dit hadden we liever gehad dan bijvoorbeeld de bluetooth aansluiting.
Het interieur doet degelijk en ruim aan. De afwerking en bediening van knoppen en hendels gaat bijna intuïtief en komt al snel vertrouwd over.
Exterieur
Over smaak valt niet te twisten maar persoonlijk vinden wij de Fiesta een goed ogend model. Modern en eigentijds maar niet overdreven. De Titanium uitvoering kent enkele chroomaccenten onder meer bij de zijramen, de mistlampen en gril voorzijde en bij de achterklep. Staat de auto goed.
Minpuntje bij onze auto is de montage van het linkervoorspatbord. Aan de onderzijde bij de aansluiting op de dorpel sluit deze niet mooi aan en als je dat eenmaal weet komt het wat storend over zeker bij deze lichte kleur. Binnenkort even langs de dealer om te horen hoe zij hier tegen aan kijken en of hier iets aan te doen is.
Voorlopige conclusie
Natuurlijk voor wat het waard is na een kleine 500 kilometer te hebben gereden:
De Fiesta is een fijn rijdende, degelijk aandoende auto. Verder wel nieuwsgierig naar het verbruik als de auto wat meer kilometers heeft gereden. Moet waarschijnlijk beter kunnen dan de huidige 1 : 13,9.
Update / samenvatting
- 4.200 km
De eerst review was al na 500 km en betrof de eerste (rij)indruk, vandaar deze update / samenvatting na 4200 km.
Verbruik:
Af en toe de automatische airco uitgezet en dit heeft direct gevolgen voor het verbruik.
Inmiddels 6,4 / 6,3 liter per 100 km ofwel ongeveer 1 : 15,8.
Pluspunten:
Rijgedrag, auto ligt lekker vast maar ook comfortabel op de weg, voelt degelijk aan. Stilte in het interieur ook bij snelheden boven de 100 km.
Schakelen, vanaf het begin af aan schakelt de auto trefzeker en soepel, dit overigens wel zolang het over versnelling 1 tot en met 5 gaat. (zie ook minpunten).
Complete uitrusting van deze Titanium uitvoering met X-Pack.
Verlichting in de auto in het donker (Titanium uitvoering), erg sfeervol, is over nagedacht en aandacht aan besteed door Ford.
Easyfuel : de Fiesta heeft het Easy-Fuel Systeem. In de praktijk nu gemerkt wat dit inhoudt:
Je hoeft alleen maar de tankklep te openen en daarna kun je direct tanken, dus niet nog eens een aparte tankdop losdraaien.
De afneembare trekhaak. Perfect systeem en onzichtbaar als de trekhaak niet gemonteerd is.
Minpunten:
Afwerking buitenzijde, als je superkritisch kijkt naar de sluitnaden van spatborden en deuren en de kwaliteit van het spuitwerk, dan zou dit wel wat beter kunnen. In de rand van de wielkast rechtsachter en op de tankklep hangt een druppel verf. Raar dat dit in de fabriek niet is opgevallen bij de kwaliteitscontrole. Verder de aansluiting linkerspatbord bij de dorpel. Hiermee teruggeweest naar de dealer maar hier valt niets aan te doen vanwege de spanning op het spatboard. De druppels overgebleven verf kan men wegpoetsen, misschien laten we dit nog doen.
Geen navigatie in middenconsole op bestaand beeldscherm mogelijk.
Schakelen achteruitrijversnelling. Als je dit niet op de juiste manier doet (met ferme hand de versnelling “stevig” inleggen) kan het voorkomen dat je geconfronteerd wordt met een gierende bak en een auto die stil blijft staan in plaats van achteruit rijdt. Heb inmiddels begrepen dat meer MK7 rijders hier wel eens mee te maken hebben.
Tot nu toe zijn wij zeer tevreden over onze Ford Fiesta. De paar minpuntjes wegen niet op tegen de pluspunten en het rijplezier van deze auto.
Korte update na één jaar
- 11.300 km
Inmiddels een jaar en zo’n 11.000 kilometer verder. In dat eerste jaar geen problemen gehad.
Auto is in februari 2012 voor de eerste servicebeurt naar de garage geweest. Ford voert deze uit tegen vooraf vastgestelde tarieven in dit geval EUR 220. Best wel een fors bedrag als je ziet wat daar eigenlijk voor wordt gedaan. Het gebruikte materiaal bestaat slechts uit een paar liter olie, een olie- en een geurfilter. Maar goed: om discussie bij een mogelijke garantieclaim te voorkomen, kun je hier niet omheen.
Verder nog steeds tevreden met name over het goede rijgedrag. Over het verbruik : als je je echt als een slak door het verkeer beweegt is 1 op 16 mogelijk. Als je een wat vlottere rijstijl hanteert gaat het meer naar de 1 op 14.
Eerder vermeld dat het geluid van de audio redelijk is. Dit geldt met name voor het geluid dat uit de voorspeakers komt. Achter is het geluid matig, lijken wel (nog) goedkopere speakers dan voor.
Tussentijds dealerbezoek
- 13.000 km
Rubber deur bestuurder los, met behoorlijke hoeveelheid kit door dealer weer vastgezet.
Past wel bij het algehele beeld van deze auto : is wat slordig in elkaar gezet.
Onderhoudsbeurt na 2 jaar
- 20.615 km
De Fiesta is voor de 2e onderhoudsbeurt bij de Ford dealer geweest. Rekening EUR 283, dit is een vast bedrag. Hierbij is tevens de pechhulp voor een jaar verlengd. De speaker rechtsachter maakte nogal een resonerend geluid, dit bleek te liggen aan het paneel waar de speaker in zit. Er is extra isolatiemateriaal aangebracht en de resonantie is nu weg. Verder geen bijzonderheden, nog steeds een fijne auto om te rijden.
100,000 KM en 11 jaar verder, kostenoverzicht
- 100.000 km
Kostenoverzicht Ford Fiësta na 11 jaar en 100.000 KM
Februari 2011
Aanschaf €15.965
Extra garantie twee jaar €240
Afneembare trekhaak €260
Totaal €16.465
Februari 2012 KM 11.342
Jaarbeurt, geurfilter, oliefilter, motorolie €219,98
Februari 2013 KM 20.507
Jaarbeurt, geurfilter, oliefilter, motorolie €282,99
Februari 2014 KM 29.097
Jaarbeurt, geurfilter, oliefilter, filterelement, bougies en motorolie €303
Februari 2015 KM 38.697
Jaarbeurt, oliefilter, motorolie, koelvloeistof €234,11
Augustus 2016 KM 53.209
4 nieuwe banden Hankook €378,08
Oktober 2016 KM 54.975
Jaarbeurt, interieurfilter, bougies, oliefilter, wisserbladen, luchtfilter, remmenreiniger €365,88
Maart 2018 KM 67.662
Jaarbeurt, dop koelwater vervangen, deurstrip vastgemaakt, airco reiniging + vullen, interieurfilter, oliefilter, motorolie €425,69
Februari 2019 KM 77.027
APK keuring €20,54
Juni 2019 KM 79.452 en 79.806
Tussenlager aandrijfas vervangen €311,55. Poly V-riem + waterpomp vervangen, oliefilter, motorolie €833.
Februari 2020 KM 85.659
APK keuring €24,92
Augustus 2020 KM 89.974
Jaarbeurt, remvloeistof verversen, oliefilter, interieurfilter, motorolie €312,52
Januari 2021 KM 92.953
APK keuring, 2 x achterbanden Altimax €219,86
December 2021 KM 98.960
Jaarbeurt, APK, interieurfilter, oliefilter, motorolie, bougies, 2 x voorbanden Altimax, remschijven, draagarmen voor vervangen. €1.186,97.
Verzekering Wa + Casco van februari 2011 tot februari 2022
Totaalbedrag €3.056 = €23,16 per maand
Wegenbelasting van februari 2011 tot februari 2022
Totaalbedrag €3.168 = €24 per maand
Samenvatting onderhoud, verzekering en wegenbelasting :
-Onderhoud totaal €5.119,04 = €38,78 per maand
-Wegenbelasting €24,00 per maand
-Verzekering wa + casco €23,16 per maand
Totaal vaste kosten €84,94 per maand
Afschrijving
-Aanschafprijs €16.465
-Restwaarde €5.000
Totaal €11.465= €86,85 per maand
Totaal vaste kosten per maand €171,79 per maand
Prijs per kilometer exclusief brandstof berekend over 11 jaar en 100.000 KM : €0,2280
Hieruit blijkt dat het aanschaffen van een nieuwe auto over 11 jaar gerekend, een stuk voordeliger is dan private-lease, vergelijkbare auto gaat al gauw richting de €325 per maand. Auto rijdt na 11 jaar nog zeer goed. Opvallend is verder dat de Fiësta behalve de onderhoudsbeurten nooit tussentijds naar de garage moest voor onverwachte reparaties of pech.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.