Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 41.400 km |
introductie
- 1.500 km
Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium, 3-deurs
-Panther Black metallic
-Launck Pack
-16" velgen
-Armsteun (JHE auto accesoires)
Sinds 13-02-2009 rijd ik met de bovengenoemde auto en het bevalt prima. Door de beperkte uitstoot valt de auto in de 20% regeling voor de bijtelling. Voor een auto uit het B-segment vind ik 'm zeer volwassen. De rijeigenschappen zijn goed, de zitpositie is dik in orde en voorin heb je voldoende ruimte. Op de achterbank gaat het er een stuk krapper aan toe. Wanneer de stoel van de bestuurder op de laagste stand staat is er weinig ruimte meer. Ik heb echter niet het idee dat het bij andere auto's in deze klasse ruimer is. Voor mij is het geen probleem, daar ik voor 99% alleen in de auto zit. De kofferruimte is voor een auto in deze klasse voldoende ruim. Qua spullen zit het allemaal wel snor, want door het bestellen van het Launch Pack ontbreekt het je eigenlijk aan niets. Zaken als voorruit verwarming, cruise control, automatische airco, voice control, parkeersensoren achter, elektrisch inklapbare spiegels, bluetooth voor de telefoon, regensensor, etc, etc.
Ik vind zowel het exterieur als het interieur erg geslaagd. Het interieur is wat mij betreft voldoende overzichtelijk en qua bediening prima in orde (al willen sommige tests anders doen geloven). De combinatie van de zwarte lak, de chroomaccenten en 16" velgen smoelen goed.
Van een 1.25 met 82pk moet je natuurlijk geen wonderen verwachten, maar het valt zeker niet tegen. Het motortje doet z'n werk relatief rustig, is zuinig en levert redelijke prestaties.
Update 1
- 5.500 km
Er is inmiddels een Garmin navigatiesysteem ingebouwd. Het ziet er netjes uit. Er zit een houder op de A-stijl gemonteerd waarop het schermpje geklikt wordt en direct van stroom wordt voorzien.
Helaas kwam ik erachter dat er twee dingen niet helemaal ok zijn en moeten worden verholpen: Bij de montage van het navigatiesysteem is het kunststof A-stijl paneel niet netjes terug geplaatst of er is een klemmetje afgebroken, tevens is er een storing. Wanneer ik gebruik maak van de bluetooth carkit huilt het geluid van de dynamo over de speakers (zoemtoon, welke afhankelijk van het toerental hoger danwel lager van toon wordt).
Bij het schakelen van de 3e naar de 4e versnelling wil er nog wel eens een naar geluid uit de versnellingsbak klinken. Zeker wanneer er vlot geschakeld wordt worden de "tanden gepoetst".
Ik heb het probleem gemeld bij de dealer en er blijken vaker problemen met deze versnellingsbakken te zijn. Zo kan het zijn dat de 3e versnelling vastloopt. Dan moet er vanzelfsprekend een nieuwe bak worden gemonteerd. Ik heb afgesproken het even aan te kijken en mij te melden wanneer het erger wordt.
Update 2
- 7.200 km
De auto is nu een aantal malen bij de dealer geweest, maar men heeft het probleem m.b.t. het navigatiesysteem nog niet kunnen traceren. Deze week gaat men weer trachten het probleem op te sporen.
De problemen met de versnellingsbak nemen toe. Ik heb zojuist met de dealer gesproken en er wordt een oplossing getroffen. Op 14-05 wordt de versnellingsbak gedemonteerd en opengemaakt. Afwachten dus...
Update 3
- 14.000 km
Op 14-05-2009 is de auto terug gegaan naar de dealer. De auto heeft er ruim twee weken gestaan en men is 19 uur met het navigatiesysteem bezig geweest. Uiteindelijk is het probleem gevonden en verholpen. Enkele weken later vertoont het systeem weer kuren, ditmaal heeft het systeem problemen met het vinden van satelieten. De auto is hiervoor naar de dealer geweest en deze adviseerde mij een update te downloaden. Ik vond echter dat de dealer dit probleem diende op te lossen, waarvoor de auto deze week (30) weer terug gaat.
Aan de versnellingsbak is niet gebeurd wat men had toegezegd. Men heeft enkel de kabelbediening afgesteld. Het probleem is niet verholpen. Ik heb dit vrijwel direct aangegeven en er werd wederom een afspraak gemaakt, dit keer voor 16-07-2009. Men zou dan alle tijd hebben om het probleem op te lossen.
Op 17-07-2009 werd mij door de dealer gemeld, dat men niets aan het probleem kon doen(?). Vanzelfsprekend was ik het daar niet mee eens. Nu kwam men met het verhaal het probleem niet te kunnen constateren(?). Na een gesprek met de bedrijfsleider en een testrit samen met de aftersales medewerker werd het probleem toch onderkend. Er is een afspraak gemaakt voor 14-09-2009. Op deze datum wordt de bak wél gedemonteerd en gaat men het probleem hopelijk verhelpen.
Update 4
- 20.000 km
Eind September 2009 - De versnellingsbak is volgens afspraak gerepareerd en het probleem is verholpen. Er zijn diverse onderdelen vervangen waarop men overmatige slijtage constateerde. Ik ben blij dat dit nu eindelijk is opgelost, maar aan de andere kant ben ik helemaal niet blij met dit dealerbezoek... Het is mijn laatste bezoek aan deze Ford dealer geweest. De auto is op een maandag gebracht voor reparatie en zou op woensdag klaar zijn. Ik kreeg echter pas op vrijdag bericht dat men goed en slecht nieuws had. Het goede nieuws was dat het probleem met de versnellingsbak was verholpen. Het slechte nieuws was dat de auto van de brug was gevallen! Hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij altijd een raadsel gebleven, de dealer zegt dat het aan de brug heeft gelegen. Ik denk echter dat er iemand een foutje heeft gemaakt. Vanzelfsprekend ben ik direct naar de dealer toegegaan om het schadegeval te bekijken. Bij binnenkomst reageerde men wat nerveus, want mijn auto stond reeds bij het schadeherstelbedrijf (reeds geplamuurd en geschuurd te wachten op de spuitcabine). Een lelijke schade aan de linker dorpel was het gevolg. Het is gerepareerd, maar fraaier is het er niet op geworden. Van excuses of een kleine tegemoetkoming van de dealer was geen sprake (ik zou in zo'n geval, al was het maar een bosje bloemen aanbieden o.i.d. om het goede gevoel weer een beetje te herstellen). Het enige dat ik te horen kreeg bij het ophalen van de auto was:
"Wij hopen u graag weer te zien bij een volgende onderhoudsbeurt". Dat zal echter niet meer gebeuren. Vanaf heden ga ik naar een andere dealer ook al is deze een stuk verder weg gelegen. Bij de "nieuwe" dealer gaat het er aanmerkelijk klantvriendelijker aan toe. Deze heeft naar volle tevredenheid een afneembare trekhaak gemonteerd.
Update 5
- 41.400 km
Het gaat weer fantastisch met de Fiesta (...) De auto is onlangs voor een 40.000 km beurt naar de dealer geweest. Bij deze beurt heeft men twee voorbanden vervangen. Sinds dat moment zit er een resonantie in de auto vanaf zo'n 50 km/h en trilt het stuur bijna uit m'n handen vanaf zo'n 118 km/h. Voor dit euvel is de auto inmiddels 4 keer terug geweest naar de dealer, is er een nieuwe velg gemonteerd en voor de zekerheid ook de andere twee banden vervangen, maar het mag tot op heden nog niet baten. Het enige verschil men voorheen is dat nu de resonantie richting 80 km/h pas begint en de trilling in het stuur vanaf zo'n 130 km/h. We gaan verder kijken hoe het e.e.a. wordt vervolgd. De medewerkers van de dealer doen hun best. Het neemt echter niet weg dat ik de ervaring met deze Ford Fiesta wel een beetje zat ben. Sinds de aflevering van de auto ben ik (buiten regulier onderhoud) 15 garagebezoeken verder en daar heb ik mijn zakken vol van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.