Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2008)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta IndividualFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7.900 km
KM-stand laatst10.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Fiesta 1.25 Titanium (2008)

  • 10.800 km

21 April bij Ford Joosse een Ford Fiesta 1.25 3-deurs opgehaald! Na maanden wachten op een Ka te horen gekregen dat deze tot Juni vertraagd is. De dealer kwam als oplossing met een Fiesta. Het betreft een demo model uit September 2008. Gebruikt door het personeel en af en toe een proefrit.

Mijn eerste ervaringen met de 1.25 82pk versie zijn zeer goed. Het is even wennen aangezien ik sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald een 156 1.8 heb rondgereden. Ondanks dat ben ik zeer te spreken over hoe deze motor oppakt. De uitrusting is zeer compleet in de Titanium versie. Er zit ook een Launch Pack op, met cruise control, automatische airco, regensensor. Op de Titanium versie zit standaard een uitgebreide controle unit voor Radio, CD, Bluetooth en Auto Instellingen. Het werkt opzich heel fijn. In de praktijk gebruik je het spraak gestuurde niet hoewel het een leuke gadget is.

8200 km

Zeer vervelende rammel uit het dashboard. Net een aantal blaadjes uit de luchtaanvoer gehaald. Misschien helpt dit, ik hoop het in ieder geval wel. Versnellingsbak wil wel eens blijven hangen. Voorderest geen bijzonderheden, behalve dat deze auto zich bijzonder precies laat sturen en voldoende pit heeft. 120-140 gaat verbazingwekkend snel voor een 82pk 1.2!

9300 km

Dit weekend 550km op 1 dag gereden. Alles werkt naar verwachting en zelfs beter. De A15 heb ik 140 op de cruise control gereden, ging zeer rustig op die snelheid en nog steeds voldoende pit om door te trekken als er iemand zat te duwen. Vrijdag een armsteun laten monteren bij de dealer. Zit mooi geintegreerd in de middenconsole en zeer comfort verhogend op lange afstanden. De rammel varieert met het volume dan wel bass van de radio/cd. Ik denk dat het nog steeds uit t handschoenenkastje komt maar het zou het plaatje voor de speaker kunnen zijn. Ik wil het zeker weten voordat ik naar de dealer ga.

Verbruik

De boordcomputer en de dagteller reset ik als ik getankt heb. Na een ritje van N-wegen van 200km noteerde de boordcomputer 5,9l per 100km. Nagerekend kwam ik uit op 1 op 18,5. Met het Nieuwe Rijden, dat wel. Het snelweg verbruik lag rond de 1 op 15,8.

10800 km

De rammel is inmiddels opgelost door een oud tshirt op te rollen en in het rechterportiervak te proppen. Ik heb voorlopig niet de intentie om naar de dealer te gaan, ik vind het wel goed zo. Inmiddels ook de eerste boete; ik was bezig met de radio en toen leunde ik teveel op het gaspedaal. Flits!

Bestuurdersstoel is zeer comfortabel op lange ritten, de passagiersstoel is minder verstelbaar op mijn Fiesta maar als er regelmatig iemand naast je plaats neemt en er is een optie voor een verstelbare passagiersstoel dan kan ik deze zeer aanraden. Evenals de armsteun die geinstalleerd is door Ford Joosse.

Verbruik

Ik rijd gemiddeld 1 op 15,5 met mijn dagelijkse verkeer (stad), ik rijd dan zeer rustig zodat de auto warm kan worden en daarna heb ik ook geen haast. Op langere stukken op N-wegen gaat m'n verbruik richting de 1 op 18. (5,6/100) Snelwegverbruik is niet veranderd en ook niet vermeldenswaardig omdat ik te veel file heb gereden op de laatste tankbeurt.

16700 km

Afgelopen maanden er niet veel zelf ingereden, tijd in het buitenland geweest. Meerdere dingen aan de Fiesta beginnen mij nu irriteren. Eerste punt is de dashboardverlichting. Het enige wat aangepast kan worden in het beeldscherm in het midden en kan niet genoeg gedimt worden naar mijn smaak. De rest van het dashboard zou meer gedimt kunnen worden, rood is niet mijn kleur voor een dashboardverlichting, liever groen.

De ruitenwissers. Het is moeilijk, al dan niet onmogelijk, om een fatsoenlijke stand de vinden bij zware regenval als je op de snelweg rijdt.

Ergonomie. Ik betrap mezelf erop dat ik continu moet kijken als ik de temperatuur instel of de ventilatie bijstel. Ik gebruik de airco nooit want deze heeft teveel invloed op het vermogen. Het spraakgestuurde systeem gebruik je in de praktijk gewoon niet.

Zicht naar achter (C-stijl), normaal recht parkeren is moeilijk als je net uit een andere auto komt door de oplopende raamlijn.

Brandstofverbruik, Nationale wegen rijd ik volgens de boordcomputer 5,8 l/100km, nagerekend aan de hand van gereden kilometers is dit 6,2 l/100km. Snelweggebruik, geen files, rijd ik ongeveer 7,0 á 7,4 l/100km. Ik rijd meestal 130 en geef af en toe gas bij naar 140 vanwege bumperklevers en mensen die niet op tijd naar de linkerbaan gaan en achter een vrachtauto dan vol op de rem moeten. GRR.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.