Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 60pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 18.137 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Wow, m'n nieuwe Fiesta!
- 18.736 km
Afgelopen woensdag (26 september 2012), na een week wachten :), was het zover. M'n bijna nieuwe, rode Fiesta MK7 (met nog maar ± 18.000 kilometers op de teller) stond klaar bij de lokale Ford dealer, een mooi moment natuurlijk!
De woensdag daarvoor had ik proefritjes gemaakt in een Ka MK2 en Fiesta (beide uit 2009). De Ka was de wat luxere Titanium uitvoering met erg mooie velgen. In eerste instantie dacht ik dat deze het zou worden maar het verschil met de Fiesta was duidelijk merkbaar. Ford heeft van de Ka MK2, ondanks de Fiat techniek (wat ook gewoon in orde is) toch een behoorlijk stuurende auto gemaakt hoor, dat wel, maar mijn 'oude' Fiesta MK5 stuurde duidelijk beter dan deze Ka. Gewoon directer, zeg maar. Die nieuwe Fiesta maakte m'n keus helemaal duidelijk, wat een auto!
Bij het ophalen van de Fiesta 1.25 60 PK Trend 3D, stond de auto er natuurlijk keurig bij inclusief een volle tank, dus ik kon al lekker op pad. De auto ziet er zowel van buiten als binnen als nieuw uit, dat is een erg leuk begin van het 'rode tijdperk...' M'n vertrouwde blauwe Fiesta MK5 1.3i Classic heb ik bij de dealer achter gelaten, deze krijgt vast weer een nieuwe blije eigenaar.
Als ik de nieuwe vergelijk met de oude dan merk je dat de wegligging nog beter is geworden, het mooie Ford motor-geluid is gebleven en hij lijkt iets feller en is rustiger in het stuur. Je merkt onderweg eigenlijk niet echt dat je (maar) 60 PK's in het vooronder hebt. In vergelijking met de 1.3i Endura-E 8V motor is deze 1.25 Duratec Sigma 16v motor net weer wat zuiniger en dat is natuurlijk ook erg plezierig. Op de snelweg vanuit de 5 doortrekken duurt wat langer, dan bijvoorbeeld een 1.6, maar dat neemt het plezier zeker niet weg, de combi auto en motor is prima!
PLUS en MIN punten,
+ ik vind het exterieur erg mooi vormgegeven
+ het interieur ziet er futuristisch uit
+ de stoelen en stuur zijn super
+ de rijeigenschappen zijn perfect, echt een Fiesta :)
- de bediening van de elektrische ramen zit wat ver naar achter
- bij deze uitvoering geen speakers achter
Iets meer dan 2 weken verder...
- 20.711 km
De eerste 2 weken zitten erop met de 'nieuwe' Fiesta
en kan weer wat meer ervaringen met jullie delen.
INTERIEUR
Het dashbord bestaat voor het grootste deel uit een zacht kunststof, het overige deel is van hard plastic en het geheel zit prima in elkaar. Tevens zit het meeste op de juiste plek, zoals dat hoort.
De bediening van de elektrische ramen zit naar mijn mening wel wat ver naar achter. Het futuristische design spreekt mij erg aan en ziet er lekker sportief uit. Het audio systeem in deze Trend uitvoering werkt ook fijn en geeft naast datum/tijd, radio/cd informatie ook info over de auto zelf, zoals bijvoorbeeld een waarschuwing bij het openen van de portieren.
RIJEIGENSCHAPPEN
Wat betreft de rijeigenschappen van de MK7 Fiesta, in een woord, super! In vergelijking met mijn MK5 Fiesta is de stuurbekrachtiging erg licht, misschien soms zelf iets te licht. Hij stuurt erg direct en voelt verder solide aan wat je tijdens je tocht een veilig gevoel geeft. De Fiesta is gek op bochten!
MOTORPRESTATIES
Naast dat de 1.25 Duratec Sigma 16v 60 pk een mooie Ford-roffel heeft zijn de prestaties naar mijn mening prima te noemen. De motor pakt mooi gelijkmatig op en gaat prima mee door het verkeer. Een racemonster is het natuurlijk niet, maar de motor geeft veel rijplezier in de best lichte Fiesta. Het verbruik is op zich ook netjes, ik hoop later nog wat zuiniger uit te komen. Bij normale snelheden t/m 120 moet 1 op 17 makkelijk haalbaar zijn, ga je echter naar hogere snelheden dan helpt dat natuurlijk niet het zuinige rijden.
Winterbanden
- 22.878 km
De winter is in aantocht, tijd voor de winterbanden! Vandaag, ruim 4000 km verder, zijn de zomerbanden vervangen voor de winterbanden. Deze had ik nog van vorig seizoen voor bij de MK5 Fiesta. Gelukkig passen deze ook op de nieuwe Fiesta.
Yes, 30.000 op de teller!
- 30.000 km
Sinds september ruim 11.000 kilometers verder. De Fiesta is een erg fijn rijdende 'super-mini'!
40.000 km onderhoudsbeurt
- 40.000 km
Vandaag is de Fiesta voor de 40.000 km onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. Geen vreemde dingen, alleen een piepend geluid links-voor na het remmen. Dit is netjes onder garantie schoon gemaakt. De auto stond er trouwens erg mooi bij, helemaal schoongemaakt van binnen en buiten, bij het ophalen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.