Ford Fiesta 1.0 65pk Style (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 65pk Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 55.500 km |
Sinds juli 2014 rij ik een Ford Fiesta 1.0 (de 65 pk versie) als 'groene leaseauto'. Privé heb ik helaas niet de financiën om een nieuwe auto te kunnen aanschaffen, maar via een lease-constructie kan ik nu maandelijks een vast bedrag betalen, waarbij alle onderhoud en bijkomende kosten zijn inbegrepen. De Fiesta is mijn 8e Ford, dus je kunt gerust zeggen dat Ford mijn favoriete merk is.
**Oriëntatie**
Toen de kans me geboden werd om een 'groene leaseauto' te kunnen aanschaffen, heb ik gekeken wat de mogelijkheden waren qua merken en modellen. In mijn prijsklasse waren o.a. de Volkwagen Up, Peugeot 2008, Renault Clio, Fiat 500 en Ford Fiesta mogelijk. Op voorhand wist ik al dat de Up en 500 voor mij zouden gaan afvallen, omdat die voor mij te klein zijn. Met te klein bedoel ik dan niet alleen voor mijn postuur (1.96 meter lengte), maar ook omdat ik weleens wat spullen meeneem in de auto. Ik ben persoonlijk geen fan van Franse voitures, maar ik besloot om de 2008 toch een proefrit te gunnen, omdat de auto behoorlijk ruim oogt (oftewel: meer auto dan met alle respect een Up). Maar heel eerlijk: de proefrit viel me erg tegen, vooral door het veels te lichte sturen (schommelbak!) en het vreemde schakel-mechanisme. Ik verwachtte dat het voor de Clio hetzelfde zou gaan worden, maar voor de zekerheid had ik ook daar een proefrit voor gepland. Zo ook voor de Fiesta, want hoewel vrijwel niemand voor deze auto koos, had deze voor mij juist (vanwege het merk en de ervaringen die ik daarmee heb) een streepje voor. Maar ja, het is een 3 cilinder he. Een ongeblazen 3 cilinder nog wel! Maar na 10 meter wist ik het al: de proefrit voor de Clio kon worden afgeblazen, want het zou een Fiesta gaan worden! Het rijden, het sturen, het schakelen, de zitpositie; alles voelde meteen vertrouwd en ik voelde me meteen thuis. Grappig, alsof je van een soort DNA kunt spreken. En het vooroordeel dat een 65 pk versie motorblokje van de Fiesta een veredelde brommobiel zou maken kon ook meteen van tafel. Natuurlijk is het geen strepentrekker, maar er valt echt prima vlot mee te komen in het dagelijkse verkeer, zonder een soort rijdende chicane te worden. Bovendien is de auto sowieso door de leasemaatschappij op 140 kmp/h begrenst. En driekwart van de tijd zit ik zonder passagiers in de auto, dus dan komt er ook niet gek veel te verstouwen gewicht bij.
**Bestelling en levering**
Ik moest zoals gezegd kiezen voor de 1.0 ltr. motorisatie. Omdat ik het maandbedrag laag wil houden, heb ik gekozen voor de basis-uitvoering met een aantal upgrades, waaronder een audio-upgrade. Dus geen lichtmetalen sportvelgen, geen parkeersensoren, geen volautomatische airco, geen trekhaak, geen geïntegreerde navigatie, etc. Allemaal leuke extra's natuurlijk, maar nuchter kijkend hoe vaak ik het gebruik, besloot ik juist om de prijs ermee te drukken. Totaal geen spijt van tot op heden, want hoeveel heb je onderaan de streep nu echt nodig?
En not-done voor autoliefhebbers: ik rij met bedrijfsreclame op deuren en achterraam rond. Voor mij absoluut geen ramp, want ik zit in de auto en de buitenzijde vind ik niet belangrijk.
De auto werd door dealer Wensink geleverd met 3 km op de teller. Mijn vorige auto (Mazda Premacy) had er 220.000 meer op staan. Dikke pluim overigens voor de soepele aflevering door deze dealer, want zij zitten in het Oosten van Nederland, terwijl ik juist aan de Westkust woon.
Qua uiterlijk vind ik mijn Fiesta van de zijkant gezien gewoontjes, terwijl ik de achterkant juist echt geweldig vind. De Aston Martin achtige voorzijde moet je van houden. Persoonlijk vind ik het goed smoelen bij deze Fiesta. Ik zag dat Ford dit inmiddels is gaan doortrekken op de nieuwste Focus en Mondeo en daar vind ik het juist lelijk op. Maar goed, puur een kwestie van smaak dus. Zelf vind ik functionaliteit veel belangrijker dan uiterlijk vertoon. Ik zie mijn Fiesta als gereedschapsstuk en niet om mee te pronken.
Over het algemeen heeft mijn Fiesta een hoge aaibaarheidsfactor; het is een allemansvriend en heeft niet een uitgesproken stoer uiterlijk. Sowieso lijken vrijwel alle auto's in dit segment tegenwoordig op elkaar en zou dit net zo goed een Kia of Fiat kunnen zijn, als je het logo niet zo zien.
**Eerste 1000 km**
Wat een feestje om na jarenlang oude auto's opeens weer eens een spiksplinternieuwe auto onder de bips te hebben! Wel erg wennen aan hoe soepel alles is. Zo heeft de auto relatief weinig engine-braking. Dat heeft me inmiddels een bekeuring gekost: 80 rijden en terugschakelen om even uit te rollen naar 50 duurt nu opeens ontzettend lang. De plaatselijke agent glimlachte vriendelijk naar me toen hij de prent uitschreef. Verder rijdt de Fiesta vrijwel precies zoals ik van mijn Ford's in het verleden ben gewend, met een heerlijk onderstel, fijne directe stuurreacties, etc. En hoe lullig een 3 cilinder met 65 pk ook op papier klinkt, hij heeft een stoer hoorbaar brommetje bij kwiek optrekken.
Dan even over het interieur. De stoelen zitten prima, al moet ik wel mijn stoel in de diepste stand zetten om er in te passen zonder met de kruin tegen het dak te stoten. De middenconsole ziet er flitsend uit, zonder er een gokkast van te maken (wat ik wel van de huidige Mondeo vind overigens). Paar kleine ergonomische missertjes: met de OK-knop kun je vrij makkelijk een volgend MP3-album kiezen (pijltje naar beneden), maar een vorig album (pijltje naar boven) is lastig omdat je vinger er amper op past. Verder heb je 7 voorgeprogrammeerde radiozenders op de knoppen, maar kun je er met de afstandbediening op het stuurwiel juist maar 6 kiezen. Vreemd.
De audio-installatie incl. 6 speakers klinkt fijn en krachtig. Voor navigatie (als ik dat al gebruik) maak ik gebruik van mijn smartphone (zuignapje op nepraampje bij A-stijl geplakt) met de FreeNav app (offline kaarten, dus geen datagebruik). De in het interieur gebruikte materialen en stoffen vind ik solide aanvoelen.
Het start-stop systeem is even wennen. Natuurlijk, het systeem start sneller (bij aanraken koppelingspedaal) dan je verwacht, maar het was voor mij even een knop omzetten in het hoofd: zul je net zien dat de motor niet meer aanslaat, terwijl er net een gigantische rij wachtende auto's achter je staat. Maar nee hoor, even koppeling aantikken, in 1 zetten en meteen van kiet.
De zitpositie is uitstekend in te stellen, een unicum voor mij. Vanwege mijn (been)lengte zit ik altijd te hanessen met de zitposities in de auto's die ik gereden heb, maar omdat het stuurwiel van mijn Fiesta niet alleen omhoog/omlaag kan worden gezet maar ook dieper, kan ik nu opeens een ideale houding aannemen. Hulde!
**1000-5000 km**
Geen problemen, geen kraakjes, geen onduidelijkheden, alles werkt zoals het moet werken en ik heb inmiddels de Fiesta behoorlijk onder de knie. Vooral de koersvaste wegligging geeft veel vertrouwen, ook op natte ondergrond. Natuurlijk staat mijn auto niet op het allerbreedste rubber, maar de bij aflevering gemonteerde Hankook banden doen het qua grip, rolgeluiden en comfort prima. Laatst heb ik wat stukken in een Golf 4 van een familielid gereden en dan is het qua onderstel erg schrikken, in negatieve vorm welteverstaan. Oh, bijna vergeten: hill-assist is een fijn hulpmiddel bij hellingen.
Met het halen van een kerstboom was het laatst even improviseren qua kofferruimte, maar dat is puur omdat ik het rijden in dit soort kleinere auto's niet gewend ben. Even de kinderstoel achter eruit, een deel van de achterbank plat en het paste prima.
Iedere maand check ik het olieniveau en de bandenspanning en dat blijft allemaal keurig.
Puntje van kritiek is het zicht naar achteren, maar dat vind ik voor vrijwel alle moderne auto's gelden. Door de wigvorm (deels om aerodynamische redenen) van de auto is er een relatief klein achterraampje geplaatst. Het is voor mij niet zichtbaar waar de auto eindigt, dus achteruit inparkeren is een beetje een gok. En omdat ik altijd grote lange auto's heb gereden komt het er in praktijk dus op neer dat ik na parkeren nog meters ruimte achter me over heb gehouden :-)
**Huidig**
Inmiddels zijn er 6000 kilometers onder de wielen doorgegleden. Klein praktisch dingetje waar ik tegenaan liep nu er soms nachtvorst is geweest: er zit geen buitentemperatuurmeter in en dat is soms toch wel handig. Het 1.0 motortje is superzuinig en in combinatie met een niet al te kleine benzinetank sta ik dus amper bij een tankstation.
Binnenkort krijgt mijn Fiesta de eerste winterse (sneeuw)buien voor de kiezen, dus ik ben benieuwd. Vooralsnog heb ik nog geen seconde spijt van mijn keuze voor deze auto.
Vervolg
- 55.500 km
Oeps, wel erg lang geleden sinds de laatste update :-) Even in het kort het verhaal van de Fiesta hoe het hem verder verging: ik leverde hem aan het eind van het leasecontract in met een smile. Nee, geen smile omdat ik er eindelijk van verlost was (integendeel!), maar omdat er een nieuwe voor me klaar stond. Oftewel: ik koos wederom voor 3 jaar Ford Fiesta, maar ditmaal de 80pk full-option donkerblauwe versie zonder bedrijfsreclame. Helaas wel een half jaar geëikel gehad met de trekhaak; de leasemaatschappij pakte de problemen simpelweg niet adequaat genoeg op. Het kwam erop neer dat de electronica van de strekker-aansluiting van de trekhaak de auto op hol deed slaan, tot en met noodloop aan toe. Toen dit eindelijk was verholpen (waarvoor ik de leasemaatschappij zelfs op gegeven moment i.s.m. rechtshulp in gebreke moest stellen, maar dat terzijde...) deed de Fiesta weer waarom ik er zo verzot op ben; superlekker rijden met een rotsvaste wegligging.
Typisch Fiesta-kwaaltje dat deze blauwe én mijn vorige witte hebben: krakende stabilisator-rubbers zodra het koud / nat is buiten. De Ford dealer waar dit tijdelijk verholpen werd gaf toe dat ze het voor even weg kunnen toveren, "maar het komt vanzelf weer terug". Ah dat noem ik dan een fabricagefout.
Verder valt het me bij deze huidige blauwe Fiesta op dat de koppeling behoorlijk slipt bij de koude start. Mijn witte had dit zeker niet en ik had dit ook niet bij eerdere Ford's die ik reed.
Verder hou ik het verslag over deze Fiesta kort, want hij gaat er over enkele weken uit (einde contract). Het zou zo maar kunnen dat er wederom een Ford gaat komen als opvolger... :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.