Ford Fiesta 1.6 Titanium (2009) #2

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta IndividualFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst134.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Feest

  • 134.000 km

Tijdens de zoektocht naar een opvolger voor mijn Fiat Panda, wilde ik ditmaal een toch ietwat sportiever rijdende auto.

Zoekopdracht: Formaat VW Polo, 4 cilinder, Airco + CC en niet duurder dan 6000 euro.

VAG groep, Italiaans en Franse merken waren uitgesloten.
Eigenlijk allemaal vanwege slechte ervaringen, en omdat ik ook een iets anders wilde.
Wat blijft dan over op mijn lijstje?
Kia Rio, Ford Fiesta en de Suzuki Swift.

De Kia viel af vanwege de toch wat hogere aanschafprijs en gevoelloze koppeling. En de Swift was lastig te vinden met zowel Airco als Cruise Control.

Eerst proefgereden in een Fiesta 1.25, helemaal niet verkeerd maar ik ben toch voor de 1.6 (120pk) gegaan. Ik heb de Fiesta nu ongeveer een half jaar in bezit en heb er zo rond de 6k km in gereden. Tijd voor een korte review dus.

Motor en aandrijving.
Wat een fijn blok die 1.6, je kan er prima laagtoerig en soepel mee rijden en als je hem doortrekt om bijvoorbeeld de snelweg op te gaan heb je meer dan genoeg kracht en ook inhalen is een fluitje van een cent.
Het nadeel is wel dat de versnellingen kort zijn en de motor hoogtoerig. Het gevolg is veel lawaai, vooral op de snelweg. Een 6e versnelling zou hem wat meer rust hebben gegeven.

Hoe rijd de auto verder?
Qua rijden is er in dit (B?) Segment volgensmij niet veel beters te vinden. Ligt als een blok op de weg zonder oncomfortabel te zijn. Hij stuurt lekker direct, en ook de koppeling en rem voelen vertrouwd aan.

Opties, interieur, etc.
De titanium uitvoering is echt zeer rijk uitgerust met voorruitverwarming, parkeersensoren, regen en lichtssensor, etc. En dit werkt ook zonder irritaties.
Het audio geluid is ook prima en werkt eenvoudig.

Ook het interieur voelt solide aan, is vrij tijdloos en niet erg slijtagegevoelig. Wel hoor ik af en toe wel wat piepjes en kraakjes, vooral uit de kofferbak/achterbank. Maar dit is niet erg storend en google leert mij dat dit niet onbekend is bij de Fiesta.

Onderhoud, Reparaties, Verbruik.
Over het onderhoud en reparaties kan ik kort zijn, na de afleverbeurt heb ik de garage niet meer hoeven bezoeken, prima dus.

Wat ook prima is, is het verbruik.
Ik kom gemiddeld op een 1 op 18 uit op de boordcomputer. Als ik het bij de pomp bereken zit ik op 1:17 dus dit wijkt niet veel af.

Al met al ben ik dus zeer positief over de auto.



9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.